Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Er egentlig litt (GANSKE) lei av at folk mener donorbarn er egoistisk. Kan noen av dere som mener det i alle fall BEGRUNNE hvorfor dette er egoistisk?? Hvorfor er dette mer egoistisk enn å få barn på vanlig vis? Anonymkode: 3eedc...4fe
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 Å produsere barn som man vet ikke får mulighet til å vokse opp med biologiske foreldre er ikke barnets beste. Det er egoistisk og slemt gjort mot barna. Anonymkode: 73fbc...cd3
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 Donorbarn er ikke noe problem i seg selv. Anonymt farskap er. Man skal ha barnets beste for øyet, når man velger å gå barn, ikke sitt eget beste. Et hvert barn har rett på kunnskap om sitt eget opphav. Jo eldre jeg blir, jo mer bevisst blir jeg på min genetiske tilknytning. Den er av en helt annen kvalitet enn hva min sosiale tilknytning er. Jeg kjenner meg igjen i mine slektninger på en måte jeg ALDRI vil kunne kjenne meg igjen i andre. Å frarøve et barn en slik mulighet, ser jeg på som egoistisk. Anonymkode: 87ed8...48c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 Jeg er gift med en mann som ikke har noen familie. Ingen søsken, ingen tanter/onkler/søskenbarn, kun aldrende mor og far. Jeg har barn fra tidligere forhold, men ingen fungerende egg, og kan ikke gi han barn uten eggdonor. Hans slekt dør ut dersom han ikke får etterkommere. Svigerforeldrene mine ønsker seg barnebarn mer enn noe annet på jord. Er det virkelig egoistisk å bruke eggdonor for å oppfylle disse tre personenes høyeste ønske? Jeg for min del «trenger» ikke flere barn, men vil gjerne glede mine pårørende. Selvfølgelig skal barnet vite om måten det blir skapt på, og få mulighet til å kunne vite hvem eggdonor er. Er det egoistisk? Anonymkode: 5ccfc...fd6
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 Jeg svarer på prinsipielt grunnlag. Jeg synes det er meget etisk betenkelig at vi skal gjøre kjønnsceller om til en «vare» man kan skaffe seg fordi man vil, omtrent når man vil i livet. Det er ikke å kjøpe en ny genser på HM det her, men et eget individ. Likevel skal man behandle det å få barn som en rettighet alle har. men det er det ikke. Alle kan ikke få barn og ofte er det faktiske biologiske grunner til hvorfor. Det er masser av barn i verden som trenger stabile omsorgspersoner. Jeg mener bi som samfunn burde legge mye mer tilrette for adopsjon enn kunstig befruktning. Folk får barn ALT for sent i livet, og eggdonasjon stimulerer til ytterligere aldring hos foreldre. jeg mener at i stedet for å tillate eggdonasjon bør vi ikke ha offentlig ivf eller sæddonasjon. hva folk får til for egen maskin skal ikke stat legge seg opp i, men dette «baby på bestilling» er kvalmt! Anonymkode: d17c1...524
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 Alle burde ha rett på å vite sitt opphav, det burde vært en menneskerett. Se Tore på sporet eller Sporløs for eksempel, de fleste vil vite hvor de kommer fra, hvordan biologisk familie ser ut osv. Historisk kan en se på tyskerungene etter krigen. Mange av dem har hatt det vanskelig. Ikke bare fordi de ikke ble godtatt/sett ned på, men også fordi de manglet tilhørighet. Egoistisk? Det vet jeg ikke. Anonymkode: 282e7...9dd
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alle burde ha rett på å vite sitt opphav, det burde vært en menneskerett. Se Tore på sporet eller Sporløs for eksempel, de fleste vil vite hvor de kommer fra, hvordan biologisk familie ser ut osv. Historisk kan en se på tyskerungene etter krigen. Mange av dem har hatt det vanskelig. Ikke bare fordi de ikke ble godtatt/sett ned på, men også fordi de manglet tilhørighet. Egoistisk? Det vet jeg ikke. Anonymkode: 282e7...9dd Man kan ha åpen donor Anonymkode: 3ef57...b89
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Å produsere barn som man vet ikke får mulighet til å vokse opp med biologiske foreldre er ikke barnets beste. Det er egoistisk og slemt gjort mot barna. Anonymkode: 73fbc...cd3 Da er det jo like slemt å adoptere fra utlandet. Det stenger jo døra i fall de biologiske foreldrene vil angre seg. Anonymkode: b3325...0d5
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Alle burde ha rett på å vite sitt opphav, det burde vært en menneskerett. Se Tore på sporet eller Sporløs for eksempel, de fleste vil vite hvor de kommer fra, hvordan biologisk familie ser ut osv. Historisk kan en se på tyskerungene etter krigen. Mange av dem har hatt det vanskelig. Ikke bare fordi de ikke ble godtatt/sett ned på, men også fordi de manglet tilhørighet. Egoistisk? Det vet jeg ikke. Anonymkode: 282e7...9dd Du kan da virkelig ikke sammenligne tyskerbarna med donorbarn. De ble jo mobbet. Anonymkode: b3325...0d5
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #10 Skrevet 19. mai 2020 Å få barn, uansett metode, er en egoistisk handling. Det er ikke mer egoistisk å få donorbarn enn å få på barn på «gamlemåten». Ferdig snakka. Anonymkode: 21cc4...3d4
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #11 Skrevet 19. mai 2020 Å få barn er egoistisk, man stifter familie fordi man selv ønsker og ikke for å glede det ufødte barnet 😉 Jeg synes ikke det er mer egisistisk å få donorbarn enn biologiske barn, så lenge man har åpen donor. Det må være mulig for barnet så finne ut hva slags gener det kommer fra, både pga evt arvelige sykdommer som kan dukke opp, men også for å være sikker på at den du blir forelsket i ikke er halvsøsken av deg uten at du vet det. Jeg personlig ville aldri kunnet donere egg, mine egg er for meg mine potensielle barn så jeg ville alltid gått og lurt på hvordan "mitt" barn hadde det. Anonymkode: c4b36...76c
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #12 Skrevet 19. mai 2020 Jeg har donorbarn og vi har en del informasjon om donoren som utseende, personlighet, kroppsbygning, utdannelse, interesser, etnisitet. Hvis barna ønsker det kan de kontakte fertilitetsklinikken når de blir myndige og få vite identitet, utfyllende beskrivelse og avtale et møte med han. Anonymkode: f6cfd...ba1
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #13 Skrevet 19. mai 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Alle burde ha rett på å vite sitt opphav, det burde vært en menneskerett. Se Tore på sporet eller Sporløs for eksempel, de fleste vil vite hvor de kommer fra, hvordan biologisk familie ser ut osv. Historisk kan en se på tyskerungene etter krigen. Mange av dem har hatt det vanskelig. Ikke bare fordi de ikke ble godtatt/sett ned på, men også fordi de manglet tilhørighet. Egoistisk? Det vet jeg ikke. Anonymkode: 282e7...9dd Og jeg kjenner adoptivbarn som ikke har behov for å finne biologisk opphav. Husk at Tore på sporet ikke er representativt for alle adoptivbarn. Jeg mener at eggdonasjon må sidestilles med sæddonasjon. Og jeg mener det er best med åpen donor som vi har her i Norge. Jeg er forøvrig svært takknemlig for ivf. Uten det hadde jeg vært en nevø og en niese fattigere. Og hvorfor noen mener denne helsehjelpen ikke bør tilbys skjønner jeg ikke (det er ikke baby på bestilling mer enn på gamlemåten). Anonymkode: 90508...c6e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #14 Skrevet 19. mai 2020 Det som forundrer meg er at det blir så mye mer oppstyr og negative meninger nå som eggdonasjon blir tillatt. Det er liksom myyye verre at mor ikke er biologisk mor. At sæddonorer har eksistert i en årrekke det er ikke så farlig. Det er jo bare litt donorsæd-no Big deal! Det finnes så mange flotte voksne som virkelig ønsker seg barn, men som ikke klarer det på egenhånd. Disse donorbarna er så ønsket og så planlagte. De er laget med en god dose kjærlighet. Så finnes det uegnede foreldre som aldri burde fått barn, hvem er minst egnet? Jeg vet ting ikke er så svart hvit, men folk må slutte med den oppfatningen at fordi ett donorbarn sliter med å være donorbarn så gjør alle det. Enkelte adoptivbarn sliter, men ikke alle. Enkelte biologiskfødte barn sliter. Ting handler om hvordan man velger og snakke om tema og være åpen med barna. Da blir sannheten lettere og akseptere. Vi har ett donorbarn i klassen. Hun forteller om det som om det er en selvfølge. Hun er 8år. «Jeg er donorbarn og mamma fikk en celle i Danmark. Egget til mamma og donoren smeltet sammen å det ble meg. Mamma har en ny kjæreste nå å han kan jeg kalle pappa». Anonymkode: b7476...af7
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #15 Skrevet 19. mai 2020 Alle valg om å få barn er egoistisk Anonymkode: f4aef...e61
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #16 Skrevet 19. mai 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Alle burde ha rett på å vite sitt opphav, det burde vært en menneskerett. Se Tore på sporet eller Sporløs for eksempel, de fleste vil vite hvor de kommer fra, hvordan biologisk familie ser ut osv. Historisk kan en se på tyskerungene etter krigen. Mange av dem har hatt det vanskelig. Ikke bare fordi de ikke ble godtatt/sett ned på, men også fordi de manglet tilhørighet. Egoistisk? Det vet jeg ikke. Anonymkode: 282e7...9dd "De fleste" av de som KONTAKTER Tore på Sporet og Sporløs ønsker seg det, ja. Men ikke de fleste av alle uten kunnskap om eget opphav. Du kan hvertfall ikke begrunne at ALLE ønsker fordi NOEN kontakter TV. Anonymkode: 2b254...6fc
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #17 Skrevet 19. mai 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: "De fleste" av de som KONTAKTER Tore på Sporet og Sporløs ønsker seg det, ja. Men ikke de fleste av alle uten kunnskap om eget opphav. Du kan hvertfall ikke begrunne at ALLE ønsker fordi NOEN kontakter TV. Anonymkode: 2b254...6fc Jeg har norsk mamma og far fra ett middelhavsland . Ble til på en fuktig interrail og mamma har ikke heeeelt oversikt kan man si😂. Jeg har aldri hatt behov for svar på hvem han er. Jeg har hatt en fantastisk barndom med min familie her i Norge og det har holdt i massevis. Anonymkode: b7f95...ba6
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #18 Skrevet 19. mai 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Å produsere barn som man vet ikke får mulighet til å vokse opp med biologiske foreldre er ikke barnets beste. Det er egoistisk og slemt gjort mot barna. Anonymkode: 73fbc...cd3 Du mener kanskje genetiske foreldre. Biologisk mor defineres som kvinnen som har satt barn til verden. Hvis du skal krangle er det nyttig å ha orden i begrepsapparatet. Hilsen mamma til donorbarn. Anonymkode: 6be3f...27d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #19 Skrevet 19. mai 2020 Jeg tenker at jeg må, som alle andre få mene det jeg vil. Ikke lett å tvinge seg til å mene noe enn det man mener men man kan styre hva man sier eller gjør. Jeg hater ikke en person fordi hun velger å få donorbarn. Men handlingen synes jeg er egoistisk på den måten at du får et barn som ikke får vite hvem far er. Nå er det også kvinner som får barn som ikke vet hvem far er, en konsekvens fra begge av uforsiktig sex. Hun kan bli gravid ved et uhell og ikke klare å ta vekk barnet. Men kvinner som får donorbarn tenker jeg ikke har funnet noen mann som vil ha dem. Så tikker den biologiske klokka og de tar et siste desperat forsøk på å gå for donor. Alenebarn blir alene med belastningen med at mor blir gammel, for eksempel... Jeg vet hvem pappa er, han deltok aldri i oppveksten min. Det er hans valg og skyld (jeg var planlagt). Han var for feig. Hadde mamma fått meg fra donor hadde jeg lurt på hvem jeg egentlig er i slekt med på andre siden. Og følt litt sånn «du måtte bare ha et barn for din egen skyld» Anonymkode: 9a087...b93
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #20 Skrevet 19. mai 2020 Jeg er mamma til to donorbarn, og blir oppriktig lei meg over at noen mener de har monopol på sannheten om mine barn. Det er rett og slett kunnskapsløst og trist. Er donorbarn har heller ikke en historie i en annen familie, slik et adoptivbarn har. Det vil derfor ikke være tanker rundt å bli «valgt vekk», spørsmål som nok driver mange adopterte barns søken etter svar Forskning viser at donorbarn har det svært godt på sikt, de har gjennomgående trygg oppvekst og de har god mental helse. Det må faktisk bety at det går an å leve meget godt med et usikkerhetselement rundt genetisk opphav. Tro meg, vi gjorde mange og grundige vurderinger før vi valgte å få barn via eggdonasjon. Mine barn har den fulle og hele sannhet om sin opprinnelse, og når den dagen kommer er jeg villig til å både være skyteskive for eventuelle identitetsspørsmål, og svare på alt de måtte lure på. Faktisk gjør de store genanalysefirmaene det mulig å finne genetisk familie nå, selv ved donasjoner i land der donasjon er pålagt anonymt ved lov. Det kan hende de velger å søke i dette materialet, det vil jeg ha full forståelse for. Sannheten er jo at de ikke hadde eksistert uten denne teknologien. Jeg er også evig takknemlig overfor den ukjente kvinnen som valgte å donere. Jeg skulle gjerne ha takket henne 💕 Anonymkode: 6be3f...27d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #21 Skrevet 19. mai 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Å få barn, uansett metode, er en egoistisk handling. Det er ikke mer egoistisk å få donorbarn enn å få på barn på «gamlemåten». Ferdig snakka. Anonymkode: 21cc4...3d4 Hehe! Jeg skal love deg at det ikke er ferdig snakka! Anonymkode: 053b8...6c8
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #22 Skrevet 19. mai 2020 Så akkurat et intervju med hun enslige svenske som fikk barn med donor, og har skrevet bok om det etterpå. Den sønnen har jo lurt siden han var under 3 år på hvor pappa er hen... Hun hadde ikke tenkt over på forhånd hvit mange spørsmål han, og etterhvert kompisene hans kom til å ha etterhvert. Hun har brukt åpen donor, og sagt til sin sønn at han når han blir 18 år kan oppsøke donoren. Men hun var litt bekymret, for gutten kalte donoren pappa og lagde seg noen veldige fantasier om hvordan han var. Det blir jo litt feil, donoren har jo ikke noe ønske om å være far. Men hun klarte ikke endre sønnens opplevelse av den historien. Det forteller meg at det ikke bare bare å være enslig forelder til et donorbarn... Anonymkode: c4b36...76c
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #23 Skrevet 19. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hadde mamma fått meg fra donor hadde jeg lurt på hvem jeg egentlig er i slekt med på andre siden. Og følt litt sånn «du måtte bare ha et barn for din egen skyld» Anonymkode: 9a087...b93 Du kan faktisk - og dette er knapt en subjektiv sannhet - ikke vite hva du hadde tenkt og følt om du var en annen enn du er. Du kan anta, men den antagelsen vil alltid være farget av nettopp hvem du er og hvilken bakgrunn du faktisk har. (Men det er vel ikke veldig utbredt å få barn for andres skyld, enten det er med donor eller første villige sengekamerat). Anonymkode: 55a92...1ed
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #24 Skrevet 19. mai 2020 Det som alltid slår meg i slike diskusjoner er at de som er mest i mot, syns det er mest etisk betenkelig osv. er gjerne de som har minst problemer med å få barn på den tradisjonelle måten. Anonymkode: 70a42...a95
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #25 Skrevet 19. mai 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som alltid slår meg i slike diskusjoner er at de som er mest i mot, syns det er mest etisk betenkelig osv. er gjerne de som har minst problemer med å få barn på den tradisjonelle måten. Anonymkode: 70a42...a95 Det er veldig veldig sant Anonymkode: 3ef57...b89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå