Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Her er casen: Sønnen ville ikke spise middag med meg og bror i dag. Så kommer pappa’n hjem etter overtid og lager seg enkel middag og da reagerer sønnen på at pappa lager middag og sier til pappa at han ikke har spist. Pappaen tilbydde og dele maten sin eller lage noe annet. Sønnen endte opp med brødskiver etter eget valg. men hva mener dere? Burde han fått middag eller bare brødskiver siden han nektet og spise middag 2 timer tidligere? Mannen er vokst opp med “velger du og ikke spise middag får du brød til kvelds“. Kjenner jeg er delt men samtidig burde han skjønne at han ikke selv kan velge når på døgnet han får middag lagd. Han er 7 år så skjønner jo litt;) Anonymkode: a598e...899
Tekla123 Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 Tilbyr ei skive. Vil han ikke ha noe, må han vente til kvelds. Får da kveldsmat litt tidligere om det er behov for det.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 Jeg vokste opp som far. Og jeg klarte meg veldig bra😉 Ikke alltid at jeg får ned middag på barna her heller, men da får de noe annet. Viktigste er at de får mat. Anonymkode: 402d4...a1c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 Kommer litt an på grunnen til at de ikke spiser, men vanligvis sier vi at ok, da får du vente til kvelds med å spise. Kvelds blir da vanlig kveldsmat, ikke middagsmat. Småspising mellom måltider liker jeg i all hovedsak ikke. Anonymkode: c7423...860
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 Spiser ikke sønnen min middagen han får så blir det mat før til kvelds. Anonymkode: 38b4d...161
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 Så blir det ikke mat før til kvelds* Anonymkode: 38b4d...161
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 Hoppe over én middag og få noe annet litt senere kan jeg fint gjøre. Må ikke statuere eksempel av alt. Skjer det ofte blir det jo noe annet. Om dette var en enkelt hendelse synes jeg det var greit. Anonymkode: 22b9c...862
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 Her sparer jeg middagen hvis de har bestemt seg for å ikke prøve. Innimellom hvis de spiser litt, men du ser de virkelig ikke liker det er det greit. Da får de brødskiver til kvelds. Men da syntes det/jeg vet at de ikke liker det. Datteren min sitter å gulper innimellom av noen matvarer, men hun spiser😅. Hun får ros fordi hun virkelig prøver. Jeg ser hun sitter å brekker seg i sidesynet og tårene triller, men hun sier ikke alltid noe. Hun vet hun må smake. Jeg vet hun trolig er mer sulten, så en time etterpå spiser hun brødmat. vi spiser ofte middag kl 16-17 og spiser de lite er det kveldsmat etter dusj kl 18-19. De er 5år å legger seg tidlig. Anonymkode: b017d...696
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #9 Skrevet 18. mai 2020 Det skjer veldig sjeldent her, så hvis barna ikke vil spise middag kl 17 så er de ikke sultne. Spiser kvelds ca 19-20 så de overlever det. Men hadde de sagt at de vil ha skive kl 18 så hadde det vært helt greit. Men ny middag blir det jo ikke. Anonymkode: 3e88c...7cc
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #10 Skrevet 18. mai 2020 Er det noe som hører til skjeldenhetene bryr jeg meg lite, vil de ha mat senere får de en brødskive. Som med oss voksne er vi ikke alltid sultene når det er middag, vi voksne tilpasser matinntaket etter når vi skal lage middag så for oss er det enklere. Hos oss skjer dette en gang i ny og ne, men såpass sjeldent at jeg ikke ser på det som ett problem eller noe vi må ta tak i. Hver gang varmen kommer mister jeg og ungene matlysta. Har lært meg at vi i en periode har salat i kjøleskapet som vi kan forsyne oss av når vi har lyst på. Salat blir kansje feil for er vel mer pasta og kjøtt i den enn vanlig. For oss er dette noe av det eneste vi orker å spise når varmen kommer, når varmen har vart litt kommer matlysten tilbake. Så akkurat i denne perioden kunne det nok blitt mye diskusjoner og kræsj om jeg ikke hadde vært akkurat lik selv. Jeg tenker at om ungen spiser normalt og det ikke er noen stoer kamper, er noen få ganger med unntak helt greit. Ikke noe å lage noe styr utav, men skulle det være en gang i uka eller flere så blir det noe annet. Anonymkode: db198...dc7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #11 Skrevet 18. mai 2020 Vi er ikke så nøye eller prinsipielle av oss. Vi tar det som det passer. Er det noe barnet absolutt ikke liker, ser vi om vi har noe annet å tilby. Vi tvinger ikke folk til å spise. Og folk får mat når de er sultne. Har vi ikke pølser, pizza, et-aller-annet kan de få brød, knekkebrød, eple e.l. Anonymkode: 0181b...ce7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #12 Skrevet 18. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Her sparer jeg middagen hvis de har bestemt seg for å ikke prøve. Innimellom hvis de spiser litt, men du ser de virkelig ikke liker det er det greit. Da får de brødskiver til kvelds. Men da syntes det/jeg vet at de ikke liker det. Datteren min sitter å gulper innimellom av noen matvarer, men hun spiser😅. Hun får ros fordi hun virkelig prøver. Jeg ser hun sitter å brekker seg i sidesynet og tårene triller, men hun sier ikke alltid noe. Hun vet hun må smake. Jeg vet hun trolig er mer sulten, så en time etterpå spiser hun brødmat. vi spiser ofte middag kl 16-17 og spiser de lite er det kveldsmat etter dusj kl 18-19. De er 5år å legger seg tidlig. Anonymkode: b017d...696 Jeg hadde aldri tvunget et barn som brekker seg til å spise altså. Hvilken makt har du over barnet ditt når hun til tross at hun brekker seg fortsetter å spise? Anonymkode: 22b9c...862
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #13 Skrevet 18. mai 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde aldri tvunget et barn som brekker seg til å spise altså. Hvilken makt har du over barnet ditt når hun til tross at hun brekker seg fortsetter å spise? Anonymkode: 22b9c...862 Slapp av. Jeh kommenterer det ikke, å hun spiser litt uten å si noe. Hun prøver. Tro meg, dette er ei frøken med egne meninger så hun er ikke ett stakkarslig underkuet barn som ikke tør å si ifra. Jeg lager bare ikke noe sak eller oppmerksomhet rundt det når hun brekker seg, å det gjør ikke hun heller. Anonymkode: b017d...696
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #14 Skrevet 18. mai 2020 Kommer an på. Hvis det er mat de vanligvis liker, men har bestemt seg for å trasse så får de gjerne tilbud om oppvarmet middag til kvelds, når trassen har lagt seg. Hvis ikke får de tilbud om brød og pålegg enten mens vi spiser middag eller senere. Men så lenge vi alle er hjemme sitter vi rundt bordet uten mobiler under middagen, så de som ikke er sultne må uansett sitte der. Da ender det som regel med at de spiser litt likevel. Anonymkode: 23c3a...357
*Miss Marple* Skrevet 18. mai 2020 #15 Skrevet 18. mai 2020 Hvis de ikke vil ha middag får de skive. Ingen krise om man ikke spiser middag hver dag, og jeg kunne ikke drømt om å la noen gå sultne helt til kveldsmaten som straff for å ikke ville ha middag! Jeg skjønner ikke helt problemstillingen her? Hvis far likevel skulle lage seg noe varmt var det vel ingen grunn til at gutten ikke skulle få? Det kommer svært lite godt ut av å bruke mat som maktmiddel og straff.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #16 Skrevet 18. mai 2020 Jeg skjønner ikke helt hva som var problemet i denne situasjonen? At sønnen din ikke var sulten da dere spiste, men 2 timer senere, da faren skulle spise så var han sulten? Ja, helt ok at han fikk mat da faren spiste...? Jeg prøver å unngå å lage maktkamper og styr rundt måltider og spising. Har heldigvis barn som liker det meste og som regel spiser greit, så vi har sjelden noen utfordringer med dette. Men om de en og annen gang ikke er sultne når vi spiser middag, mrn blir sultne etter en stund så går det helt greit altså. Kanskje de har spist godt til ettermiddagsmåltidet i bhg/sfo? Om det hadde vært et tema daglig og de var sultne rett etter at maten var ryddet av bordet så ville jeg nok jobbet med å få dem til å spise middagen, men skjer det bare en gang i blant så smør en skive eller varm en kjøttkake når de plutselig er sultne likevel, det er ikke noe stress. Anonymkode: 77593...d33
Blop Skrevet 18. mai 2020 #17 Skrevet 18. mai 2020 Jeg tenker at det som er viktig, er at ungen blir mett. Om man blir mett på middag eller brødskiver spiller liten rolle
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #18 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så blir det ikke mat før til kvelds* Anonymkode: 38b4d...161 Det der synes jeg er så rart. Her får barna mat de liker. Hvis de vil ha brødskive mellom middag og kvelds, får se selvfølgelig mat. Anonymkode: 74e9f...ffc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå