Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #1 Skrevet 17. mai 2020 Hei, jeg vil ikke fremstå som dum, men føler meg litt dum akkurat nå.. Jeg drev selvstendig næringsdrivende for endel år siden. Jeg gikk konkurs da jeg ble syk. Fikk kreft og bare lot alt rundt meg forfalle. Skikkelig dumt, men gjort er gjort. Jeg pådro meg litt kreditt gjeld som jeg aldri har hatt mulighet til å ordne opp i. Via Nav er jeg nå på arbeidsavklarings tiltak. Siden jeg har så mye erfaring som selvstendig næringsdrivende så pusher de meg i den retningen siden det er den letteste måten å få meg ut i jobb. Nav har pushet dette en stund. Poenget er at jeg har anmerkninger etter at jeg gikk konkurs. Jeg aner rett og slett ikke om jeg kan registrere meg selvstendig igjen? Hvordan finner jeg ut av det? Jeg er klar over at jeg ikke får noen from for kreditt noe sted. Takk for all input! Anonymkode: a939e...5ac
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #2 Skrevet 17. mai 2020 Det eksisterer ikke noe kapitalkrav for å registrere et enkeltmannsforetak, i alle fall. Mener de at du skal starte et AS, liksom? Anonymkode: 7aa1a...7bf
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 Veldig spesielt at Nav mener du bør bli selvstendig næringsdrivende. Er du sikret oppdrag/inntekter? Du har jo tidligere erfart at det ikke er så lett å drive eget firma, hva vil være annerledes hvis du går på en smell igjen? Det koster tid, krefter og penger hvis du skal bygge et solid selskap. Har du nok til aksjekapital? Kan du drive et firma uten finansiering noen gang i fremtiden? Vær ærlig med Nav, du kan ikke gjøre dette uten en god plan, da går du fort konkurs igjen. Anonymkode: 1c676...97b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Veldig spesielt at Nav mener du bør bli selvstendig næringsdrivende. Er du sikret oppdrag/inntekter? Du har jo tidligere erfart at det ikke er så lett å drive eget firma, hva vil være annerledes hvis du går på en smell igjen? Det koster tid, krefter og penger hvis du skal bygge et solid selskap. Har du nok til aksjekapital? Kan du drive et firma uten finansiering noen gang i fremtiden? Vær ærlig med Nav, du kan ikke gjøre dette uten en god plan, da går du fort konkurs igjen. Anonymkode: 1c676...97b Jeg har ikke erfart at det er vanskelig å drive selvstendig næringsdrivende. Jeg fikk kreft. Jeg overlevde. Men det var noen år med hard kamp. Jeg har drevet 4 suksessfulle firma. Startet alle uten egenkapital og hentet inn investorer hver gang. Betalte de også ut hver gang. Derfor mener Nav at jeg er mer enn kapabel nok til å gjøre det igjen. Hvis jeg starter opp så er jeg sikret oppdrag/inntekter. Å feile er ikke min greie. Men det var ikke kreft heller i utgangspunktet så helt klart jeg kan gå på snørra denne gangen. Hi Anonymkode: a939e...5ac
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Det eksisterer ikke noe kapitalkrav for å registrere et enkeltmannsforetak, i alle fall. Mener de at du skal starte et AS, liksom? Anonymkode: 7aa1a...7bf Jeg tenkte mer på om det er regler for å starte opp med enkeltmannsforetak når man har gått konkurs før. Hi Anonymkode: a939e...5ac
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenkte mer på om det er regler for å starte opp med enkeltmannsforetak når man har gått konkurs før. Hi Anonymkode: a939e...5ac Men hvorfor ikke starte et AS og være ansatt i egen bedrift? Da har du alle rettigheter hvis du blir syk etc. jeg driver mitt eget selskap men er eneste ansatt i mitt eget AS. En mye større trygghet enn enkeltmannsforetak hvor man kan stå personlig ansvarlig ved en evt konkurs. Anonymkode: b80d2...8f5
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor ikke starte et AS og være ansatt i egen bedrift? Da har du alle rettigheter hvis du blir syk etc. jeg driver mitt eget selskap men er eneste ansatt i mitt eget AS. En mye større trygghet enn enkeltmannsforetak hvor man kan stå personlig ansvarlig ved en evt konkurs. Anonymkode: b80d2...8f5 Det kan jo være en ide! Vil du sende meg litt mee detaljer på kostnader rundt dette? Arbeidsgiveravgift? Hvor mye regnskap kjører du selv? Jeg lyster ikke på å føre regnskap igjen.. Hi Anonymkode: a939e...5ac
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan jo være en ide! Vil du sende meg litt mee detaljer på kostnader rundt dette? Arbeidsgiveravgift? Hvor mye regnskap kjører du selv? Jeg lyster ikke på å føre regnskap igjen.. Hi Anonymkode: a939e...5ac Bare å søke om oppstart av AS. Krav om aksjekapital har gått ned fra 100.000 kr til 30.000 kr. Arbeidsgiveravgiften er her 14,1%. kjører regnskap selv men det kan du jo fint betale en regnskapsfører til også. har man gode systemer så er det ikke så komplisert. Mitt selskap går såpass bra at er må revideres hvert år og det koster meg rundt 15.000-20.000 kr. Ingen store påpekninger der så regnskapet ser fint ut. Anonymkode: b80d2...8f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå