Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #1 Skrevet 17. mai 2020 Er det tradisjoner med bunad og festdrakter i Danmark og eventuelt noen som har link til er sted hvor jeg kan finne hvilke som tilhører hvilke deler av Danmark? Jeg har ikke bunad, men vurderer å designe min egen festdrakt, tenker den skal være en blanding av der jeg kommer fra, der den av mine foreldre som er norsk kommer fra og der den av mine foreldre som er dansk kommer fra. Anonymkode: 6c66b...a05
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #2 Skrevet 17. mai 2020 Google danske folkedrakter? Anonymkode: 6fa09...db2
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #3 Skrevet 17. mai 2020 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det tradisjoner med bunad og festdrakter i Danmark og eventuelt noen som har link til er sted hvor jeg kan finne hvilke som tilhører hvilke deler av Danmark? Jeg har ikke bunad, men vurderer å designe min egen festdrakt, tenker den skal være en blanding av der jeg kommer fra, der den av mine foreldre som er norsk kommer fra og der den av mine foreldre som er dansk kommer fra. Anonymkode: 6c66b...a05 Nei. Fanø har Fanø-drakt som kan minne litt om bunad, men ellers har de ikke folkedrakter. Anonymkode: 0ee0e...b6a
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #4 Skrevet 17. mai 2020 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Fanø har Fanø-drakt som kan minne litt om bunad, men ellers har de ikke folkedrakter. Anonymkode: 0ee0e...b6a Det er nå ikke helt sant. Hvis du googlet Danmark folkedrakt kommer det flere opp. Blant annet bilder av Dronning Margrethe i folkedrakt. Anonymkode: b3391...296
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #5 Skrevet 17. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er nå ikke helt sant. Hvis du googlet Danmark folkedrakt kommer det flere opp. Blant annet bilder av Dronning Margrethe i folkedrakt. Anonymkode: b3391...296 Ja. Du kan også Google Kong Harald + kofte og se bilder av ham i samisk kofte. Det betyr ikke at han bruker kofte, eller at det er hans folkedrakt. I Danmark brukes ikke folkedrakt. Jeg bor her, så jeg er rimelig opplyst akkurat på dette temaet. Fanø har folkedrakt, ellers ser vi noen ganger drakter i forbindelse med folkedans osv. Det er noen helt spesielle foreninger som lager og bruker dem, innimellom. Men det er ikke brukt i den danske befolkningen ellers Anonymkode: 0ee0e...b6a
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 På 17.5.2020 den 15.38, Anonym bruker skrev: Nei. Fanø har Fanø-drakt som kan minne litt om bunad, men ellers har de ikke folkedrakter. Anonymkode: 0ee0e...b6a Eh. Tull. De har drakter i hele landet, men Fanø-drakten er mest kjent. Alle folkedanslag har lokale drakter, for eksempel. Hvor har du dine røtter, HI? Anonymkode: 2dbe7...a45
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 På 17.5.2020 den 17.30, Anonym bruker skrev: I Danmark brukes ikke folkedrakt. Jeg bor her, så jeg er rimelig opplyst akkurat på dette temaet. Fanø har folkedrakt, ellers ser vi noen ganger drakter i forbindelse med folkedans osv. Det er noen helt spesielle foreninger som lager og bruker dem, innimellom. Men det er ikke brukt i den danske befolkningen ellers Anonymkode: 0ee0e...b6a Det var ingen som spurte «er folkedrakt like populært og like mye brukt i Danmark som i Norge». Det ble spurt om de fins, noe de gjør. Anonymkode: 2dbe7...a45
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Eh. Tull. De har drakter i hele landet, men Fanø-drakten er mest kjent. Alle folkedanslag har lokale drakter, for eksempel. Hvor har du dine røtter, HI? Anonymkode: 2dbe7...a45 En øy som heter Als, Sør Jyllan Anonymkode: 6c66b...a05
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 På 17.5.2020 den 17.30, Anonym bruker skrev: Fanø har folkedrakt, ellers ser vi noen ganger drakter i forbindelse med folkedans osv. Det er noen helt spesielle foreninger som lager og bruker dem, innimellom. Men det er ikke brukt i den danske befolkningen ellers Anonymkode: 0ee0e...b6a Det er jo nettopp slike drakter det hadde vært gøy å ha på 17.mai her i Norge da. Når folk spør hva slags drakt det er så kan man svare at denne drakten har sitt opphav i Danmark, der jeg kommer fra. Alle folkedrakter er laget etter gamle klær de har funnet, også har de konstruert en drakt utfra det. Så gøy å ha en drakt som er laget etter gamle danske klær når man kommer fra Danmark. At de ikke har en dag hvor alle bruker slike drakter i Danmark er da helt uvesentlig, vi har det i Norge. Anonymkode: 42f08...415
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå