Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #1 Skrevet 17. mai 2020 Mannen har en veteranbil den er nettop blitt veteran så ikke bil fra 50 tallet akkurat. I følge statensvegvesen så er det lov å sitte uten setebelte fra man er tre år. Vel jeg har en treåring hadde dere latt 3 åringen sitte i den bilen slengenede rundt bak uten barnesete? I følge han er det lov. I følge meg er det nærmest skilsmisse grunn. Hva tenker dere? Mannen mener jeg er fullstendig ute på viddene og han kan ikke forstå hvorfor jeg ikke lar han kjøre med barnet bak løst i baksete. I tillegg er ikke bilen EU godkjent og mannen ikke kjent for å kjøre i 20km i timen akkurat. Anonymkode: 2764e...468
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #2 Skrevet 17. mai 2020 Jeg vil ikke ha barna mine løs i bil selvom det er lov, det er jo ikke bare for å slippe bot vi bruker seter, det i håp om at barna skal komme ut av en ulykke med livet i behold. Vi tar med sete på utenlandstur også hvis vi ikke er sikre på å få leid et skikkelig sete. Er det ikke mulig å sette inn sete i veteranbilen da? Hadde en nabo som fikk gjort det. Hvis han skal kjøre rundt med barnet bør han tenke på sikkerheten til barnet. Er det kun for å kjøre saaaaakte en runde i nabolaget på 17.mai hadde jeg syntes det var greit. Anonymkode: 782bd...d22
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #3 Skrevet 17. mai 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil ikke ha barna mine løs i bil selvom det er lov, det er jo ikke bare for å slippe bot vi bruker seter, det i håp om at barna skal komme ut av en ulykke med livet i behold. Vi tar med sete på utenlandstur også hvis vi ikke er sikre på å få leid et skikkelig sete. Er det ikke mulig å sette inn sete i veteranbilen da? Hadde en nabo som fikk gjort det. Hvis han skal kjøre rundt med barnet bør han tenke på sikkerheten til barnet. Er det kun for å kjøre saaaaakte en runde i nabolaget på 17.mai hadde jeg syntes det var greit. Anonymkode: 782bd...d22 Bare for å presisere her er det ikke bare snakk om sete men og setebelte! Det er ikke magebelte montert i den en gang! Jeg er så lei krangling om dette temaet at jeg blir helt matt. Anonymkode: 2764e...468
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #4 Skrevet 17. mai 2020 Hvis det ikke er 3 punkt sele så hadde jeg aldri gjort det. Anonymkode: ebd7d...120
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #5 Skrevet 17. mai 2020 Hvis ikke bilem er eu godkjent, så er den jo ikke lovlig å kjøre med uansett Anonymkode: b18d4...92a
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #6 Skrevet 17. mai 2020 Min fikk lov på veteranbiltreff. Da kjørte vi gjennom sentrum i max 10 km/t i lang rekke for så parkere. Veien var stengt for andre biler. Han får ikke sitte på når vi kjører den på veiene ellers. Man bruker ikke sete/belte for å unngå bot, det er jo for sikkerhet. Det er ikke mindre farlig å kjøre veteranbil. Tvert i mot. Anonymkode: 928ed...2b8
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #7 Skrevet 17. mai 2020 Hadde aldri godtatt det! Greit nok at det ikke er forbudt, men det er likevel sterkt frarådet. Eneste jeg kunne akseptert var om de skulle kjøre i et 17.mai tog i lav fart Anonymkode: a40e2...4f0
Petra Prøvedukke Skrevet 17. mai 2020 #8 Skrevet 17. mai 2020 Glem det, bare glem det. Man lar ikke ungene slenge løst rundt i bilen. Vi har lært litt om sikring av bÃ¥de barn og voksne i bil siden 1900-tallet.Â
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #9 Skrevet 17. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Mannen har en veteranbil den er nettop blitt veteran så ikke bil fra 50 tallet akkurat. I følge statensvegvesen så er det lov å sitte uten setebelte fra man er tre år. Vel jeg har en treåring hadde dere latt 3 åringen sitte i den bilen slengenede rundt bak uten barnesete? I følge han er det lov. I følge meg er det nærmest skilsmisse grunn. Hva tenker dere? Mannen mener jeg er fullstendig ute på viddene og han kan ikke forstå hvorfor jeg ikke lar han kjøre med barnet bak løst i baksete. I tillegg er ikke bilen EU godkjent og mannen ikke kjent for å kjøre i 20km i timen akkurat. Anonymkode: 2764e...468 Hvis den er nettopp blitt vetran, så er den vel 30 år, og da var det påbudt med belter i bilene? Hvorfor er det ikke bilbelter i den da? Har den ikke vært brukt tidigere? Anonymkode: b18d4...92a
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #10 Skrevet 17. mai 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis den er nettopp blitt vetran, så er den vel 30 år, og da var det påbudt med belter i bilene? Hvorfor er det ikke bilbelter i den da? Har den ikke vært brukt tidigere? Anonymkode: b18d4...92a Nei ikke akkurat nå men noen få år siden. Han kjøpte den for rundt ett år siden om jeg husker riktig jeg gikk med på det fordi han påstod dette er noe han alltid ønsket seg osv. Han sjekket faktisk ikke om det var bilbelte i den. Så når han kom hjem så han det. Vi har siden kranglet om dette... helt utrolig er så sliten av den kranglingen. Var greit helt til han nå fylte tre for da er det liksom lovlig...🙄 så ny runde med krangling jeg er så sliten av dette 😢 Anonymkode: 2764e...468
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #11 Skrevet 17. mai 2020 Kan han ikke bare kjøre rundt alene da. Dere trenger vel ikke å bli med. Anonymkode: b197f...1a6
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #12 Skrevet 17. mai 2020 Helt uaktuelt. Den dødsulykken som var i fjor, eller var det året før, hvor alle i bilen omkom var jo i en veteranbil som manglet belter. Den bilen hadde han måttet kjøre alene, ferdig snakka. Anonymkode: f9f0f...70d
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #13 Skrevet 17. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Helt uaktuelt. Den dødsulykken som var i fjor, eller var det året før, hvor alle i bilen omkom var jo i en veteranbil som manglet belter. Den bilen hadde han måttet kjøre alene, ferdig snakka. Anonymkode: f9f0f...70d Dette er ulykken jeg mente https://www.aftenposten.no/norge/i/217eWB/havarikommisjonen-bremsefeilene-alene-forklarer-ikke-veteranbil-ulykken-ved-rjukan Om mannen din kjører rundt i en veteranbil som ikke er EU-godkjent, så er det jo på nivå med dette.... Anonymkode: f9f0f...70d
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #14 Skrevet 17. mai 2020 Bilbelte forran ble innført i 1971, bilbelte bak i 1984. Fra 1985 ble det påbudt med bilbelte bak. Biler eldre enn 1971 slipper bilbelte, med mindre bilen er typegodkjent med bilbelte. Jeg har ettermontert 3 punkt seler i min 1952 modell, i 1964 modellen - begge 2 seter. Mens 1970 modellen har fått 3 punkt seler bak også, da den hadde originale festepunkter for dette. Uansett er det idioti å kjøre med både seg selv og barn usikret i ethvert kjøretøy.  Anonymkode: 8ef5c...15b
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #15 Skrevet 17. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei ikke akkurat nå men noen få år siden. Han kjøpte den for rundt ett år siden om jeg husker riktig jeg gikk med på det fordi han påstod dette er noe han alltid ønsket seg osv. Han sjekket faktisk ikke om det var bilbelte i den. Så når han kom hjem så han det. Vi har siden kranglet om dette... helt utrolig er så sliten av den kranglingen. Var greit helt til han nå fylte tre for da er det liksom lovlig...🙄 så ny runde med krangling jeg er så sliten av dette 😢 Anonymkode: 2764e...468 Men er det lov å kjøre uten belter i en bil som det egentlig er påbudt å være belter i? Anonymkode: b18d4...92a
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #16 Skrevet 17. mai 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Mannen har en veteranbil den er nettop blitt veteran så ikke bil fra 50 tallet akkurat. I følge statensvegvesen så er det lov å sitte uten setebelte fra man er tre år. Vel jeg har en treåring hadde dere latt 3 åringen sitte i den bilen slengenede rundt bak uten barnesete? I følge han er det lov. I følge meg er det nærmest skilsmisse grunn. Hva tenker dere? Mannen mener jeg er fullstendig ute på viddene og han kan ikke forstå hvorfor jeg ikke lar han kjøre med barnet bak løst i baksete. I tillegg er ikke bilen EU godkjent og mannen ikke kjent for å kjøre i 20km i timen akkurat. Anonymkode: 2764e...468 Selvsagt, tar man ikke med barn uten sikring i bil. Uansett!! Han må jo være lettere tilbakestående? De bilene der er jo i tillegg mye mindre sikre enn moderne biler. Anonymkode: b5120...d8b
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #17 Skrevet 17. mai 2020 Det er påbudt med bilbelte i baksete på biler registrert etter 1.1.1984 https://www.vvwklubb.no/faq/nar-ma-ditt-kjoretoy-ha-sikkerhetsbelter/ Hvor kommer foresten dette argumentet med at han er 3 år, og dermed er det lovlig, fra? Anonymkode: 5e104...b1b
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #18 Skrevet 17. mai 2020 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er påbudt med bilbelte i baksete på biler registrert etter 1.1.1984 https://www.vvwklubb.no/faq/nar-ma-ditt-kjoretoy-ha-sikkerhetsbelter/ Hvor kommer foresten dette argumentet med at han er 3 år, og dermed er det lovlig, fra? Anonymkode: 5e104...b1b I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler) skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelte. https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/dette-sier-lovverket/ Anonymkode: 2f72f...7d7
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #19 Skrevet 17. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler) skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelte. https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/dette-sier-lovverket/ Anonymkode: 2f72f...7d7 Jeg synes den teksten er litt forvirrende, for i samme teksten så står det og at det er påbudt å sikre barn i bil Anonymkode: b18d4...92a
uhhuhher Skrevet 17. mai 2020 #20 Skrevet 17. mai 2020 I prinsippet sikrer man vel ikke barna i bilen for å unngå bot og følge loven, man sikrer dem for å unngå skade og i verste fall dødsfall? Det endres jo ikke avhengig av hvilken bil det er snakk om. Veldig merkelig tankegang.
Yellow Brick Road Skrevet 17. mai 2020 #21 Skrevet 17. mai 2020 Hvor gammel er bilen da, HI ? Eller rettere sagt, nÃ¥r ble den registrert første gang? Men uavhengig av det - min 3 Ã¥ring, om det var lov, hadde fÃ¥tt sitte pÃ¥ sammen med en voksen i en vetaranbil i 17.maitoget eller en annen parade i en by. Men ikke pÃ¥ noen annen form for kjøring.Â
*Miss Marple* Skrevet 17. mai 2020 #22 Skrevet 17. mai 2020 Tror han at man ikke kan dø bare bilen er gammel nok? Jeg klarer ikke Ã¥ finne pÃ¥ noen gode rÃ¥d til deg engang, det er sÃ¥ utenkelig at en far vil utsette barnet sitt for en slik risiko! Jeg hadde faktisk fysisk forhindret han Ã¥ ta med barnet i bilen.Â
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #23 Skrevet 17. mai 2020 Fullstendig uaktuelt å la mine barn, store eller små, kjøre uten bilbelte/sete. Mislikte sterkt da min tenåring hadde sittet på med noen og bare brukt topunktsbelte også. Sa riktignok ingenting, men synes ikke det er greit med dårlig sikring heller. Dessuten ikke særlig lurt å kjøre en så gammel bil hvis dere har en nyere. Mye sikkerhetsutvikliing på så mange år... Anonymkode: 5c613...71d
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #24 Skrevet 17. mai 2020 Kjenner jeg blir provosert på dine vegne hi! Det må være av prinsipp han ikke gir seg.. Anonymkode: 23ac6...6f7
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #25 Skrevet 17. mai 2020 Ja han sutret hele i dag om at han ikke fikk kjøre den bilen. Det har han gjort før også. Litt usikker på registrering men tror det er en sen 83 modell. Så akkurat før påbudet om belte kom. Jeg er så innmari lei den kranglingen og at jeg blir sett på som hysterisk. Argumentet hans er jeg følger bare loven jeg. Han er normalt en fornuftig og god far men akkurat her skorter det noe voldsomt. Når vi snakker om det er det som om noen har puttet en tier i han for han fortsetter med samme argument om igjen og om Igjen. Anonymkode: 2764e...468
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå