GÃ¥ til innhold

Har du lest Ringenes herre til barnet ditt?😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror kanskje dette er bøker som eldstemann kan like, han blir snart 10 år. Han elsker å bli lest høyt for på senga og han har god tolmodighet, så jeg håper det skal gå fint😃 vil gjerne høre deres erfaringer? Klarte barna å følge med på handlingen, alle personene osv?

Anonymkode: 0e194...c68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, den er for drøy, men har lest Hobbiten og vi har sett Ringenes Herre-filmene med dem fra de var 11-12 år, extended version så klart. 

Anonymkode: d74fb...f0b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, den er for drøy, men har lest Hobbiten og vi har sett Ringenes Herre-filmene med dem fra de var 11-12 år, extended version så klart. 

Anonymkode: d74fb...f0b

For drøy? Jeg leste den selv fra tredjeklasse. Mine barn har sett alle filmene fra de var 7 år. Finnes ikke skummel, og vi er ganske strikte på aldersgrenser ellers.

Anonymkode: 3df05...24d

Skrevet

Nei, det er en bok man leser på egenhånd.

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For drøy? Jeg leste den selv fra tredjeklasse. Mine barn har sett alle filmene fra de var 7 år. Finnes ikke skummel, og vi er ganske strikte på aldersgrenser ellers.

Anonymkode: 3df05...24d

Hva har det med saken å gjøre? Hvis du har lest den selv, så vet du jo at den er temmelig drøy. 

Anonymkode: fb6a6...39f

Skrevet

leste hobbiten for min...han var da rundt 10 :) Ringenes herre har vi ikke lest, da han leste den selv etterhvert (rundt 12) tror jeg. Synes ikke bøkene er for skumle, da er filmene laaangt verre.

Anbefaler hobbiten først..da får man en intro til verdenen og karakterene 

Anonymkode: 947bb...600

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Synes ikke bøkene er for skumle, da er filmene laaangt verre.

Flere av dere nevner at den ikke er skummel, men nå er det jo ikke det HI lurer på. Hun lurer på om erfaringer, om barna klarer å henge med på handlinger og karakterer. Denne ene boken har tross alt blitt til hele TRE storfilmer. Det er litt av et prosjekt å lese høyt!

Skrevet

Jeg har lest Hobbiten og alle Ringenes Herre bøkene høyt for barna. Da var de 8 og 10 år. Begge to elsket det og fikk med seg alt. Vi så etterpå. 

Anonymkode: f5cfd...52f

Skrevet

Her ble Hobitten lest høyt fra småskolealder, husker ikke helt alder, han var ikke så stor, og da var det skumle sekvenser han ikke ville høre på. Men likte historen. Hørte den som lydbok i niårsalder og har elsket universet siden. Ringenes Herre er konsumert på lydbok på engelsk og norsk og filmene sett - i alle fall de fleste kanskje? Tror han har lest litt stykkevis og delt i bøkene og. Kan anbefales å gi seg i kast med. Og lydbok er gull, på bilturer for alle, eller i høretelefoner selv.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Flere av dere nevner at den ikke er skummel, men nå er det jo ikke det HI lurer på. Hun lurer på om erfaringer, om barna klarer å henge med på handlinger og karakterer. Denne ene boken har tross alt blitt til hele TRE storfilmer. Det er litt av et prosjekt å lese høyt!

Derfor anbefaler jeg å lese hobbiten først. den er kortere mer begrenset i persongalleriet..selv om det er mange karakterer der og. Slik HI beskriver barnet sitt tror jeg det er uproblematisk å henge med på handling og karakterer

Skrevet

Derfor anbefaler jeg å lese hobbiten først. den er kortere mer begrenset i persongalleriet..selv om det er mange karakterer der og. Slik HI beskriver barnet sitt tror jeg det er uproblematisk å henge med på handling og karakterer

Enig i det første.

Mulig det er på grunn av egen erfaring med boken at jeg anbefaler den som egen lesning. Dette er jo en kultbok som svært mange leser rundt 15 år+ Selv om man får med seg handlingen i en alder av 10, så ser jeg for meg at man går glipp av mye av symbolikken på den alderen der. Det er ikke akkurat Harry Potter, hvor det er lett å kjenne seg igjen i for et barn. Men for all del, det er jo bare å se dette an. 

Skrevet

Enig i det første.

Mulig det er på grunn av egen erfaring med boken at jeg anbefaler den som egen lesning. Dette er jo en kultbok som svært mange leser rundt 15 år+ Selv om man får med seg handlingen i en alder av 10, så ser jeg for meg at man går glipp av mye av symbolikken på den alderen der. Det er ikke akkurat Harry Potter, hvor det er lett å kjenne seg igjen i for et barn. Men for all del, det er jo bare å se dette an. 

Det tror jeg absolutt du har rett i! Men det blir litt som å lese bøker i det hele tatt tenker jeg. Man leser "Anna Karenina" på annen måte når man er 40 enn 15 :)

Skrevet

Herregud, har dem lagd bok om Ringenes herre også nå!?

Anonymkode: ec886...468

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Herregud, har dem lagd bok om Ringenes herre også nå!?

Anonymkode: ec886...468

:laugh: 

Det må være den beste kommentaren jeg har lest her inne! 😂😂😂

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg absolutt du har rett i! Men det blir litt som å lese bøker i det hele tatt tenker jeg. Man leser "Anna Karenina" på annen måte når man er 40 enn 15 :)

Man behøver ikke noe særlig persongalleri når man skriver på russisk, man har i stedet 20 ulike, og forvirrende, kallenavn og kjælenavn på hver. Neida, men husker det med navnene var det største aberet da jeg selv startet på de russiske klassikerne ;) 

Ja, det er dette jeg mener. Og jeg tror at hvis man som forelder, er veldig glad i bøker selv, og veldig ivrig med å komme i gang, og at ungene skal ta del i det samme universet man selv en gang tok del i, så kan man risikere å starte for tidlig og så blir det en utmattende affære i stedet for en spennende en. 

Skrevet

Kun Hobbiten. Den leste vi da hun var fire. Veldig egnet bok 🤓

Anonymkode: 38ee3...0ad

Skrevet

Mannen var 4 år da RH ble lest for ham. Broren var da 7 år. 

Ser for meg at datteren vår blir i samme aldersgruppe når den tid kommer. Men da med Hobbiten først! 😊

Anonymkode: dc1e0...940

Skrevet

Min var to år når vi leste RH. Han skjønte alt. 

Anonymkode: 1c30d...2b9

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min var to år når vi leste RH. Han skjønte alt. 

Anonymkode: 1c30d...2b9

:laugh: 

Skrevet

Jeg har startet å se på filmene sammen med min sønn på 9 år. Filmene klarer han fint å henge med på og de er absolutt ikke for skummel. Det er jo ikke noen spesielt drøye scener, men det er klart - det er noe helt annet å se filmene og ikke minst lese bøkene når man er 9/10 år vs 15/20/30/40.. år. 

Vi har som regel at f.eks Harry Potter skal vi lese sammen før vi ser filmene, men Tolkien skriver så detaljert og med et så rikt persongalleri at jeg er den som ikke orker høytlesning av den boken. Jeg elsker boken og var vel ikke mye eldre enn sønnen min da jeg leste den første gang, men siden sønnen min har ADHD og vi kun kan lese 1-2 sider pr kveld så hadde det tatt noen år før vi hadde blir ferdig :) 

Hvis du tror sønnen din klarer å følge med så er det jo bare å prøve. Slik du beskriver han virker det som om dere har et godt utgangspunkt for å utforske denne fantastiske verden sammen :)

Anonymkode: fb97a...397

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror kanskje dette er bøker som eldstemann kan like, han blir snart 10 år. Han elsker å bli lest høyt for på senga og han har god tolmodighet, så jeg håper det skal gå fint😃 vil gjerne høre deres erfaringer? Klarte barna å følge med på handlingen, alle personene osv?

Grisekjedelige bøker. Så han vil trenge den gode tålmodigheten.

Anonymkode: a4972...fa9

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Grisekjedelige bøker. Så han vil trenge den gode tålmodigheten.

Anonymkode: a4972...fa9

Herregud ja. Man skal være spesielt interessert!

Anonymkode: cfd74...925

Skrevet

Jeg leser generelt mye, men Ringenes Herre har jeg aldri kommer meg gjennom, ikke engang på lydbok, så har ikke engang vurdert å lese den høyt for barna. Ene barnet leser mye og forsøkte Hobbiten da han var 9 år, men det var litt tidlig. 

Anonymkode: f1408...eda

Skrevet
On 5/15/2020 at 5:32 PM, Anonym bruker said:

mine på 10 og 12 elsker den , så hadde prøvd :)

Anonymkode: 98f13...8a4

Skrevet

Mener de fleste her at filmene egner seg for 10-åringer? Det er jeg sterkt uenig i. Det er selvfølgelig stor forskjell på barn, men ingen av mine var klar for de filmene da de var 10 år. 

Et av mine barn har vi lest Hobbiten for. Hun vil ikke lese Ringene Herre enda. Hun er 12 år.

Anonymkode: bbafb...522

Skrevet

Nei, Ringenes herre har jeg ikke lest for hverken femåringen eller toåringen gitt

Anonymkode: 19add...c7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...