Gå til innhold

Tannstein på katt.. 2000 kr!... Dere med katt..?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min gamle katt hadde en sykdom som gjorde at han måtte trekke tenner stort sett hvert år. Det ble 3000,- per tann det! 😅 Klart det er sure penger, men jeg tenker slik at å ha kjæledyr forplikter. De skal ha et så godt liv som mulig! Det er sånn sett mulig at disse 2000 vil spare deg for et betydelig beløp senere.

Anonymkode: 915d2...33c

19 minutter siden, Hot Midget ! skrev:

Hadde dere gjort det??? Og fikk beskjed om å pusse tennene hans hver dag med katte tannkrem, altså... ?? Elsker katten vår som snart er 6 år! Men 2000 for å skrape vekk tannstein?

Å fjerne tannstein er jo ikke et valg, det er noe som må gjøres. Pusse tennene på katten min har jeg aldri gjort eller fått anbefalt.

Anonymkode: 07805...8a4

Ja, har en katt på 11 år med periodontitt. Må inn en gang i året, trekke tenner, rens osv. Det kostet 10 000 første gangen pga de trakk noen tenner og var nødt til å legge i narkose. 😅🤑

Anonymkode: 279a4...9c1

Annonse

Du må faktisk gjøre det, tannstein kan føre til større problemer. Synes da ikke 2000 var ille, tenk på hva du brukte når du kastrerte og chippa. For oss kom det på 3000 pr katt, så skal de ha vaksine og helsesjekk hvert år, ormekurer osv. Bruker 600kr i mnd på mat til dem..

Katt er ikke gratis hvis man skal holde dem på skikkelig vis. 

Anonymkode: 37d49...135

Vi skal gjøre det nå snart. Er forespeilet i overkant av 3.500.

Sist vi var hos dyrlegen sjekket de pusen og tok blodprøver.. 4.000 kroner

Det er absurd, og det er å be om at folk prioriterer bort helsa til dyret

Anonymkode: b6e11...b7d

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men å betale det samme for bikkja, det er det ingen som syter og klager over. 

Hvis du synes det er greit å la katten din lide bør du heller bare kvitte deg med den. 

Anonymkode: 37d49...135

👀👀

Du treffer vel ikke spikeren på noe i innlegget?

Jeg har ikke hatt katten til veterinær på 12 år. Hun er frisk og rask og om hun skulle ha tansten får hun bare ha det. Vi bruker ikke mye penger på en katt. Hun har et godt liv, men når hun blir gammel og syk kommer vi ikke til å gjøre mye for å forlenge livet.

Anonymkode: 351b3...079

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke hatt katten til veterinær på 12 år. Hun er frisk og rask og om hun skulle ha tansten får hun bare ha det. Vi bruker ikke mye penger på en katt. Hun har et godt liv, men når hun blir gammel og syk kommer vi ikke til å gjøre mye for å forlenge livet.

Uansvarlige dyreeiere som deg skulle aldri hatt dyr

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Uansvarlige dyreeiere som deg skulle aldri hatt dyr

Hva er uansvarlig? Katten er helt frisk. Hun jakter når hun vil, går ut og inn som hun vil, sover når hun vil osv. Hun har aldri mistet en tann eller feilt noe mer enn en dags hoste. Jeg går heller ikke til legen hvis jeg ikke er syk.

Hvor ofte skal de ha ormekur og sånt? vår er 2 år,fikk vaksine når hun Var kattunge,  usikker på om hun har fått etter det. 🙈🙈

Anonymkode: 882f3...cb5

Ormkur som regel hver 3 mnd. 

Vaksine en gang i året. Og da er det lurt å ta en helsesjekk samtidig. 

Anonymkode: deed7...220

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den innstillingen er vi flere som har. Vi har gjort det vi kan for å hindre flere unødige katter, de får ormekur ved behov, kan velge om de vil være inne eller ute, får kvalitetsmat, og har det generelt trygt og godt. Den dagen de trenger dyrlege utover småtterier er det til avlivning. Vi er fortsatt glad i dyrene våre. 

Anonymkode: f4784...35f

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk beskjed fra veterinær om at ormkur skulle taes ved synlig orm. Ikke ellers.

Anonymkode: 870a7...4af

Dette har jeg også fått vite av flere ulike veterinærer. Har vært hos en del, selv om det sikkert ikke ser slik ut i forrige innlegg. Nå får jo katten en liten sjekk også for i det hele tatt å få ut ormekur da, så en gang i blant blir det bekreftet at de er friske. 

Den innstillingen er vi flere som har. Vi har gjort det vi kan for å hindre flere unødige katter, de får ormekur ved behov, kan velge om de vil være inne eller ute, får kvalitetsmat, og har det generelt trygt og godt. Den dagen de trenger dyrlege utover småtterier er det til avlivning. Vi er fortsatt glad i dyrene våre. 

Nettopp.

Så dersom de får en tilstand som kan kureres, men som krever behandling som innebærer kostnader.. da er det takk og farvel?

❤️Kjærleik❤️

Vi har selvsagt forsikring på kattene. Så vi har sluppet å ta vanskelige avgjørelser basert på økonomi når veterinærregningen blir høy.

Det som er irriterende er høye kostnader på undersøkelser som ikke dekkes av forsikring. 4.000 kroner for 30 min med blodprøve, det kan ikke forsvares.. 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så dersom de får en tilstand som kan kureres, men som krever behandling som innebærer kostnader.. da er det takk og farvel?

❤️Kjærleik❤️

Vi har selvsagt forsikring på kattene. Så vi har sluppet å ta vanskelige avgjørelser basert på økonomi når veterinærregningen blir høy.

Det som er irriterende er høye kostnader på undersøkelser som ikke dekkes av forsikring. 4.000 kroner for 30 min med blodprøve, det kan ikke forsvares.. 

Det kommer helt an på. Kan det kureres for et par tusenlapper og uten en for inngripende behandling; null stress. Er det nevrologisk eller innebærer store operasjoner eller langvarig medisinering; da er det takk og farvel. 

Du kan helt sikkert argumentere med at katten er et familiemedlem og man gjør jo alt for familien?! Jeg argumenterer med at det er en katt, den behandles verdig, men det er ikke verdig for en katt ikke å kunne leve som det rovdyret det er. Har de smerter som gjør at de velger sofaen fremfor jakt,  da er det slutt. En gammel værsyk katt må gjerne velge sofaen uten å bli avlivet av den grunn. Vi vurderer fortløpende alle nyanser. Det er ikke sort/hvitt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...