Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 Skal føde i høst og alle besteforeldrene er i risikogruppe i forhold til corona. Øvrige familie bor langt unna. Føler ikke at noen venner kjenner barnet godt nok til å passe (ettåring) eller at jeg kan be om en såpass stor tjeneste som det er å passe et så lite barn. Er det andre her i samme situasjon? Hva tenker dere å gjøre? Jeg ser vel mest for meg at jeg må føde alene, men det gir meg panikk med tanke på forrige fødsel, hvor jeg og mannen var alene helt fram til de siste 40 minuttene fordi fødeavdelingen var underbemannet den dagen og jeg fikk heller ingen smertelindring. Har også tenkt på ks, som jeg nok får innvilget etter hva jordmor sa på ettersamtalen etter forrige fødsel, men ønsker jo helst å føde vaginalt. Anonymkode: 29a2e...182
sug lut Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 Mannen passer søsken. Du er et voksent menneske og klarer å føde uten ham.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #3 Skrevet 15. mai 2020 Hvis du er heldig får du det unnagjort mens barnet er i barnehagen. Ellers har du jo god tid til å la noen bli godt nok kjent med barnet til å kunne passe noen timer. Anonymkode: a8d59...860
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 Jeg synes det er helt innafor å be venner om en sånn tjeneste når det er snakk om fødsel. Jeg passet naboens barn under fødsel, selv om vi ikke kjente hverandre så godt ennå da. (Har blitt gode venner etterpå.) Jeg var bare glad for å kunne hjelpe. Litt stas å være blant de første som fikk vite om fødselen også. Anonymkode: 6263b...c31
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #5 Skrevet 15. mai 2020 Hei. Jeg er også gravid og har to barn under 5år. Planen er at ett vennepar skal passe barna. Derimot gikk den siste fødselen såpass fort at barnefar ikke rakk å bli med og jeg rakk ikke sykehuset. Plan B er at naboer passer til venneparet kan hente, eller at ei annen venninne henter de på sykehuset HVIS det skulle bli så hast at jeg må ta med barna å far ikke er i nærheten. Jeg håper far får blitt med på fødselen, men skulle det være at ting skjer så fort og på natta er jeg forberedt på å føde alene. Jeg fødte alene sist å må si at jeg ikke rakk å savne far engang. Det blir som det blir tenker jeg. Anonymkode: 0a931...bc9
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #6 Skrevet 15. mai 2020 Jeg ordnet med en assistent i barnehagen som barnet likte og var trygg på. Far er død og vi bodde langt fra familie. Anonymkode: 59c9a...569
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #7 Skrevet 15. mai 2020 Du trenger ikke masse pass... da jeg fikk nr 2 kjørte mannen meg til sykehuset. Når det virkelig nærmet seg kom han tilbake. 1 time etter at barnet var født dro han tilbake til storebror. De 2 timene i mellom var storebror hos en venn fra barnehagen. Anonymkode: 29ffb...5bb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #8 Skrevet 15. mai 2020 3 timer siden, sug lut skrev: Mannen passer søsken. Du er et voksent menneske og klarer å føde uten ham. Helt enig i at dette er løsningen om man ikke har noen til å passe. Men tenker at det må være mulig å finne pass for 2-3 timer om far ønsker å være med. Bare tull å tenke pass en hel dag eller mer. Anonymkode: 29ffb...5bb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #9 Skrevet 15. mai 2020 Takk for svar alle sammen! 🙂 Det er klart at jeg klarer å føde alene, men etter en ganske traumatisk forrige fødsel, er det ikke noe jeg har spesielt lyst til, selv om jeg nå prøver å forberede meg mentalt på det. Mannen vil selvsagt også gjerne være med. Sykehuset er dessverre over en time unna, så hvis vi skal ha noen til å passe, vil det bli over en del timer. I tillegg gikk det plutselig veldig raskt sist, så hvis fødselen blir som den forrige, kan ikke pappaen vente til det nærmer seg med å reise, for da er fødselen over før han er framme. Jeg håper inderlig at fødselen skjer i barnehagetiden. Ellers var det et veldig godt tips med en barnehageassistent. Det skal jeg tenke på, om det er noen jeg føler at vi kan spørre. Hva er passe betaling for et slikt oppdrag? Hører gjerne fra flere om hvordan dere har løst det eller tenker å løse det, eller fra dere som har erfaring med å føde uten å ha med dere pappaen/noen andre. 😊 hi Anonymkode: 29a2e...182
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #10 Skrevet 15. mai 2020 4 hours ago, Anonym bruker said: Skal føde i høst og alle besteforeldrene er i risikogruppe i forhold til corona. Øvrige familie bor langt unna. Føler ikke at noen venner kjenner barnet godt nok til å passe (ettåring) eller at jeg kan be om en såpass stor tjeneste som det er å passe et så lite barn. Er det andre her i samme situasjon? Hva tenker dere å gjøre? Jeg ser vel mest for meg at jeg må føde alene, men det gir meg panikk med tanke på forrige fødsel, hvor jeg og mannen var alene helt fram til de siste 40 minuttene fordi fødeavdelingen var underbemannet den dagen og jeg fikk heller ingen smertelindring. Har også tenkt på ks, som jeg nok får innvilget etter hva jordmor sa på ettersamtalen etter forrige fødsel, men ønsker jo helst å føde vaginalt. Anonymkode: 29a2e...182 Pappan passet de 2 største her, han klarer ikke se blod så han kan ikke være med på fødsel, første gangen besvimte han og var ikke mye til hjelp,oh han synes det var flaut han ikke ikke klarer og se blod, så han sa ikke noe Anonymkode: e6e45...d61
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #11 Skrevet 15. mai 2020 Jeg bodde også en god time unna sykehuset, og her steppet en nabo inn. Vi passet deres til gjengjeld. Akkurat fødsel er jo litt spesielt da, så mange stiller opp dersom man spør. Anonymkode: 4b9f2...3fa
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #12 Skrevet 15. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg bodde også en god time unna sykehuset, og her steppet en nabo inn. Vi passet deres til gjengjeld. Akkurat fødsel er jo litt spesielt da, så mange stiller opp dersom man spør. Anonymkode: 4b9f2...3fa Altså passet deres 2-åring da de fikk sin minste etter at de passet våre to på 4 og 2 år da vi fikk vår tredje. Anonymkode: 4b9f2...3fa
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #13 Skrevet 15. mai 2020 Føden til høsten: stor sjans for at besteforeldre kan passe ettåringen når vi kommer så langt. Legg disse bekymringene dine litt på is til det nærmer seg litt mer. De blir kanskje aldri noe av. Hvis situasjonen skulle være den sammen synes jeg virkelig du kan be venner om hjelp. Folk blir bare takknemlig over å bli vist en slik tillit. Ettåringen tåler fint noen timer med et snilt menneske det ikke kjenner sååå veldig godt. Anonymkode: 02772...cfb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #14 Skrevet 15. mai 2020 Hvis jeg var deg, ville jeg holdt familien noen lunde isolert i ukene før termin. Og så spurt besteforeldre om å passe barnet, hvis de i utgangspunktet har helse og lyst til det. Hvis du føder omtrent på termin, har du jo uansett fri fra jobb ukene før. Jeg ville samtidig alliert meg med nabo/venner/barnehageansatt som en backup-løsning. Denne løsningen avhengiger selvfølgelig av at smittesituasjonen i landet ikke forverrer seg dramatisk i månedene som kommer. Anonymkode: bf6fc...cf8
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #15 Skrevet 15. mai 2020 Hør med de voksne i barnets bhgkohort. De aller, aller fleste ville hjulpet til ved en slik forespørsel. Jeg var back-up for en mamma i min forrige bhg. Nå fødte hun mens barnet var i bhg, så jeg trengte ikke stille. Anonymkode: 7c331...eef
FrkKværner Skrevet 15. mai 2020 #16 Skrevet 15. mai 2020 Som venninne hadde jeg bare syntes det var koselig at du spurte. Jeg hadde gladelig passet barnet. Det er en helt spesiell situasjon og uansett så stiller jeg opp for mine og våre venner. Jeg skal selv føde til høsten og ett vennepar fra barnehagen skal passe barna. Jeg følte meg ikke frekk da jeg spurte engang 😅. Jeg fødte barn nr to alene fordi mannen ikke rakk styrtfødselen. Som hun over sier så gikk det også fint. Jeg håper derimot at han får blitt med denne gangen da😉.
Toneelise Skrevet 17. mai 2020 #17 Skrevet 17. mai 2020 På 15.5.2020 den 12.26, Anonym bruker skrev: Du trenger ikke masse pass... da jeg fikk nr 2 kjørte mannen meg til sykehuset. Når det virkelig nærmet seg kom han tilbake. 1 time etter at barnet var født dro han tilbake til storebror. De 2 timene i mellom var storebror hos en venn fra barnehagen. Anonymkode: 29ffb...5bb Er ikke alle som har slike fødsler, her tok det 36 timer første gang og 42 andre.
Pobie Skrevet 17. mai 2020 #18 Skrevet 17. mai 2020 Ting kan godt ha roet seg såpass innen termin at besteforeldre kan passe. Små barn er også mindre smittsomme enn voksne. Vi fikk et vennepar til å passe da jeg skulle føde baby nr 2, førstemann var litt under 2 år gammel. Gikk helt fint og venner skjønner at det er litt unntakstilstand når man skal føde og passer gjerne. Da jeg skulle føde nr 3 var planen å betale for barnevakt, men endte med at mannen ble hjemme og jeg fødte alene pga mannen måtte isolere seg og fikk beskjed om at han ikke hadde lov til å komme inn på sykehuset. Dette var i april i år. Det fikk fint å føde alene, men jeg har raske, ukompliserte fødsler, og jeg reiste hjem bare 6 timer senere. Hadde vært veldig vanskelig hvis det var lang fødsel eller jeg hadde hatt en traumatisk fødsel tidligere. Og det var selvfølgelig leit for mannen å gå glipp av fødselen til vårt tredje og siste barn. Mannen prater fremdeles om hvor sint og skuffet han er over det.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2020 #19 Skrevet 17. mai 2020 På 15.5.2020 den 9.00, sug lut skrev: Mannen passer søsken. Du er et voksent menneske og klarer å føde uten ham. Av og til handler det ikke om hva en klarer, men hva en ønsker. Jeg vet at jeg klarer det, men jeg vil virkelig ikke. At dette betyr så mye for meg, og kanskje mer for noen andre igjen, og mindre for deg, det burde også være forståelig. Anonymkode: c94d9...746
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå