Gå til innhold

Konfirmasjonsmat som passer for alle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva hadde du valgt eller hva skal dere ha? 

Samme med dessert og kaker? 

Far vil ha gryterett,  men tenker ikke på sin søster som ikke tåler gluten. Eller sin andre søster som ikke tåler laktose. Eller min mor som ikke tåler svinekjøtt. Eller vår sønn som er vegetarianer. 

Vi er skilt så jeg får ikke igjennom alle mine ønsker om jeg ikke har en skikkelig slagplan å presentere han. 

Anonymkode: 8b19a...fc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koldtbord 

Hopper over dessert, og har massevis av kaker av alle slag, inkl. allergivennlige, har ikke skrevet opp kakene vi skal ha ennå.

Anonymkode: 5e0da...a1e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Koldtbord 

Hopper over dessert, og har massevis av kaker av alle slag, inkl. allergivennlige, har ikke skrevet opp kakene vi skal ha ennå.

3A5122A8-1035-4E2C-B623-9B91BEC5B979.jpeg

Skrevet

Chili con carne og chili sin carne med ris og salater. Det kan godt være brød til også, hun med cøliaki trenger ikke spise brødet. Ha litt pølser og karbonader ol i tillegg, da burde det være noe for alle. Vi har selv en med cøliaki, og gryter er som regel veldig greit da de ofte er glutenfrie eller lett kan lages glutenfrie.

Koldtbord, som er foreslått over her, er et mareritt for de med cøliaki. Folk som ikke er vant til sykdommen tenker naturligvis ikke på smitte mellom matvarer og kan dermed forurense glutenfri mat med brødsmuler ol uten å mene det. 

Anonymkode: 42b96...16a

Skrevet

Koldtbord og kakebord

Skrevet

Vi har hatt to konfirmasjoner, og latt konfirmantene selv sette menyen.

I den ene hadde vi spekemat. Fylte da på med litt ekstra for de som ikke er så glad i spekemat. Bestilte spekemat fra slakter, så fikk store trefjøler med allverdens spekemat, så veldig bra ut. Vi hadde i tillegg litt annet pålegg, som roastbiff, karbonader og vanlig salami (som de fleste barn spiser) også hadde vi lomper, loff, kjeks, jordbær, melon, rømme, eggerøre.... Tror ikke det var noe mer. Alle var veldig fornøyd, særlig bestemor som aldri hadde fått servert sånn mat i en konfirmasjon før og likte det kjempegodt ;)

Andre hadde vi grillbuffet. Vi lånte en grill av naboen, hadde en gassgrill og en kullgrill selv. Grillet litt forskjellig kjøtt og fugl og serverte med en buffet av tilbehør, grønn salat, pastasalat, potetsalat, div grønnsaker i skåler (tomater, mais osv), to forskjellige varme sauser og et par kalde dip'er/sauser, pommes frites fra langpanna og bakte poteter fra kulegrillen. Husker ikke alt vi satte på bordet der, men noe var hjemmelaget, noe var kjøpt og noe var fra disken på Meny. Bugnet og så fint ut.

Har konfirmant neste år også, og hun sier hun vil ha kinamat. Vi får se hva det blir til, men det er ihvertfall veldig lett å bestille fra kinarestauranten. Kjenner noen som gjorde det når vi hadde konfirmant forrige gang, bare bestilte tre forskjellige retter pluss vårruller og hentet det i restauranten på vei til selskapslokalet fra kirken. Veldig enkelt og greit, og veldig godt.

Dessert har vi ikke hatt, vi har hatt kaker og kaffe.

Anonymkode: bdcfe...841

Skrevet

Det bestemmer konfirmanten.. 

Anonymkode: da433...693

Skrevet

Her blir det sushi, så lager jeg et lite koldtbord ved siden av. Her er det både cøliaki, laktose, egg, nøtt og løk allergi. Og det går veldig fint. 

Anonymkode: 1eaee...dc1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva hadde du valgt eller hva skal dere ha? 

Samme med dessert og kaker? 

Far vil ha gryterett,  men tenker ikke på sin søster som ikke tåler gluten. Eller sin andre søster som ikke tåler laktose. Eller min mor som ikke tåler svinekjøtt. Eller vår sønn som er vegetarianer. 

Vi er skilt så jeg får ikke igjennom alle mine ønsker om jeg ikke har en skikkelig slagplan å presentere han. 

Men gryterett må vel være noe av det enkleste å tilpasse til glutenallergi, laktose, svinekjøtt og vegetarianer

Anonymkode: 85e23...b40

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men gryterett må vel være noe av det enkleste å tilpasse til glutenallergi, laktose, svinekjøtt og vegetarianer

Anonymkode: 85e23...b40

Nettopp, gryterett trenger ikke å inneholde verken gluten, laktose eller svinekjøtt. Det er faktisk veldig enkelt.  Den kan til og med lages vegatarisk om det er ønskelig, eller man kan ganske enkelt lage både med og uten kjøtt. 

Ellers er vel en eller annen form for bufeet / koldbord enkelt å tilpasse til både den ene og den andre. 

Anonymkode: 1dff8...7dd

Skrevet

Tapas, hvor alle sine behov og allergier tas hensyn til i de forskjellige rettene😊

Anonymkode: 5950a...a3e

Skrevet

Slår et slag for koldtbord jeg også. Og kakebord, men unødvendig med dessert i tillegg! Gryterett i en konfirmasjon syns jeg rett og slett er litt kjipt...(gjøre seg klar til å bli halshogd)😆

Skrevet
Akkurat nå, Hengebukksvinet skrev:

Slår et slag for koldtbord jeg også. Og kakebord, men unødvendig med dessert i tillegg! Gryterett i en konfirmasjon syns jeg rett og slett er litt kjipt...(gjøre seg klar til å bli halshogd)😆

Ja far vil ha gryterett men da serverer jeg heller doruller. Det er bare så kjedelig i mine øyne.. 

Men jeg tror at løsningen er å arrangere selskapet selv, og så invitere far og hans familie. 

Hi

Skrevet

Taco og pizza liker alle!

Anonymkode: 15cc1...e53

Skrevet

Koldtbord er greit, men da må det være variert. De jeg har opplevd er bare karbonader/spekemat/kjøtt med noe salat og potetsalat + brød. Allergikere og veggiser sliter da altså

Anonymkode: b7a72...5f1

Skrevet

Hva vil konfirmanten ha? Her er det ønske om sushi, så da får han det. Sper på med klassisk koldtbord for de som ikke spiser fisk. 

Anonymkode: b0ec0...4e7

Skrevet

Jeg laget hjemmelaget koldtbord. Kaker laget vi litt alle sammen. 

Anonymkode: c225f...eb7

Skrevet

Snitter, spekemat 

Anonymkode: b1fec...e2f

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja far vil ha gryterett men da serverer jeg heller doruller. Det er bare så kjedelig i mine øyne.. 

Men jeg tror at løsningen er å arrangere selskapet selv, og så invitere far og hans familie. 

Hi

Helt enig! Gryterett må jo være det kjedeligste av alt å servere/bli servert. Skikkelig hverdagsmat. 

Koldtbord er selvsagt det som alle vil finne noe de liker på😊. I tillegg er det festlig og ser lekkert ut.

Anonymkode: 2bee6...044

Skrevet

Jeg ville heller hatt en god gryterett enn koldtbord. Koldtbord har alltid de samme kjedelige elementene og alltid litt for lite av det som er godt. Ender alltid opp med å ønske meg en burger på vei hjem. 

Jeg ville spurt konfirmanten og bestemt ut i fra det.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Men da er det jo ikke hensyn til allergikere som er hovedproblemet ditt med gryterett. Du vil bare bruke det som unnskyldning for å servere noe annet.

Hva med å la konfirmanten bestemme?

Hadde min eks insistert på å bestemme alt hadde han også endt opp med å betale alt.

Anonymkode: 9adf4...66a

Skrevet

Enig med koldtbord, det er enkelt og tilpasse allergikere, man har brødet på ett eget bord, slik at det blir tatt sist, og så når man ønsker alle velkommen til bords sier man at vi må være påpasselig på å ikke blande maten, pga allergi, har selv gjort dette, og det funker veldig fint 😁 at folk er vegetarianer ol tar jeg ikke hensyn til, det er ett valg og ikke noe nødvendig, og der e alltid noe på et koldtbord de kan ete.. 

Skrevet

Her er det konfirmanten som setter menyen. Noe annet er jo bare kjemperart, med mindre konfirmanten selv ikke har noen ønsker selvsagt.

Anonymkode: 30cd6...d31

Skrevet
10 timer siden, Hengebukksvinet skrev:

Gryterett er jo ganske mye mer enn Toro meksikansk gryte da... Det finnes gryter som er kjipe og gryter som er gode nok til å serveres på Stjernerestaurant. Så å avskrive alle gryteretter som kjipe er jo litt enkelt synes jeg. 

Anonymkode: 3391e...00c

Skrevet

Konfirmanten bestemte, det ble sushi. Vi ville lage noe til de som ikke likte fisk, konfirmanten blånektet.  Hun fikk ikke spesialist i selskaper, så hvorfor tilby det?

Det ble en stor suksess. 

Anonymkode: 8371c...23e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...