Gå til innhold

Hvor lenge satt deres bakovervendt i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen er ved å bli for stor for setet sitt.
Setet går opp til 18 kg, og han veier nå 17,3 kg og det er uten yttertøy.
Han har bare akkurat fylt 5 år, bør de ikke sitte bakovervendt frem til sommeren før de begynner på skolen?
Har ikke helt lyst til å snu han enda

Anonymkode: 2a4f0...f28

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har bare akkurat fylt 5 år, bør de ikke sitte bakovervendt frem til sommeren før de begynner på skolen?

Oi, vil du virkelig stikke hånda inn i det vepsebolet der...???

Anonymkode: c6be2...daa

Skrevet

Min satt til han var 5,5 år. 

Hadde fortsatt god plass bakover, men vi skulle da på bilferie med et søskenbarn som satt fremover. Jeg lagde bilbingo til dem og fant ut det ville være ganske urettferdig om søskenbarnet spottet alle tingene 500 m før han. Så da snudde jeg han. Kjøpte beltestol med sånn festepunkt for selen mellom beina. 

Anonymkode: 6c44e...a50

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, vil du virkelig stikke hånda inn i det vepsebolet der...???

?????

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min satt til han var 5,5 år. 

Hadde fortsatt god plass bakover, men vi skulle da på bilferie med et søskenbarn som satt fremover. Jeg lagde bilbingo til dem og fant ut det ville være ganske urettferdig om søskenbarnet spottet alle tingene 500 m før han. Så da snudde jeg han. Kjøpte beltestol med sånn festepunkt for selen mellom beina. 

Anonymkode: 6c44e...a50

Tusen takk, har du link til det setet?

HI

Skrevet

Snudde mine rett før 4- års dagen

Anonymkode: 0822a...9b2

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snudde mine rett før 4- års dagen

Anonymkode: 0822a...9b2

Ok.
Fult mulig jeg har missforstått noe, men er det ikke påbudt at de sitter bakover frem til de har fylt 4 år og anbefalt frem til sommeren før de begynner skolen, sånn rundt 6 år?

HI

Skrevet

Begge mine ble fikk nytt sete til 4års dagen. Så de bke snudd da.

Anonymkode: a5ee1...a26

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok.
Fult mulig jeg har missforstått noe, men er det ikke påbudt at de sitter bakover frem til de har fylt 4 år og anbefalt frem til sommeren før de begynner skolen, sånn rundt 6 år?

HI

Ikke påbudt med bakovervendt til 4 år nei. anbefalt. "uoffisiell" anbefaling er bakovervendt lenger enn 4 år(og til minst 5 år, 110 cm og 18 kg)

Dessverre full lovlig å sitte framovervendt fra 9 kg eller 15 mnd, alt etter hvilket regelverk stolen er godkjent etter.

Anonymkode: 40a7c...1a8

Skrevet

Mine to eldste ble snudd og satt i beltestol rundt 4 årsdagen. Er noen år siden og jeg har lest meg en del opp siden da. Får vondt i magen ved tanke på hvor små de egentlig var, priser meg lykkelig for at vi ikke ble utsatt for noe.

Så minstemann på 4 1/2 skal sitte bakover en god stund enda. Han er liten og tynn og knapt 15 kg, så ser det som uforsvarlig å sette han både framover og i beltestol.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk, har du link til det setet?

HI

Britax har to typer. Hvilket man velger kommer egentlig an på hvor stort barnet er. De minste passer best i Kidfix 2 S/R. De litt større passer best i Kidfix 3 S/R(Dette er litt bredere enn 2 S/R)

Besafe har også et, izi Flex i-size men det passer best for litt større barn.

Hvis du fortsatt har lyst å ha barnet ditt bakover kan du se på Britax Maxway Plus eller Klippan Century.

Skrevet

Spørsmålet besvares jo ut fra de forskjellige tidene barna er født.
Min eldste satt aldri bakover. Lå i bagen til vognen Med beltet på til hun var 5 mnd og så satt hun fremovervendt i sete etterpå. 
Nummer to og tre er tette og de satt begge til de var et år

Anonymkode: 9a6a1...e8f

Skrevet

Gutten min på 3.5 er nå 103/104 cm og 18 kg. Vektbegrensningen på setet er 104 og 18 kg så vi må snart snu han med nytt sete.

Anonymkode: f94d5...677

Skrevet

Alle tre satt bakovervendt til de var ca 1 1/2 mener jeg (lenge siden).

Anonymkode: b5e05...d70

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok.

HI

Se der ja! 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

?????

HI

Du var selv svaret på det. Nå venter jeg bare på innlegg der barnevernet skal nevnes.

Skrevet

Eldste til 5 år, minste til 4,5 år. Gikk over til beltestol. 

Anonymkode: c5599...457

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gutten min på 3.5 er nå 103/104 cm og 18 kg. Vektbegrensningen på setet er 104 og 18 kg så vi må snart snu han med nytt sete.

Anonymkode: f94d5...677

Dere må og bør absolutt ikke snu han enda når han er så liten. Dere bør heller kjøpe en ny bakovervendt stol som kan vare i mange år til, f.eks Klippan Century eller Britax Max way plus.

Anonymkode: d7c9c...7d2

Skrevet

Vårt barn er 6år og sitter bakovervendt enda. 

Anonymkode: 464bf...f7d

Skrevet

Våre 3 satt bakovervendt til de var 4 år. Vi har store og lange barn, så vi måtte over til bakovervendt uten isofix og med vektgrense opp til 25 kg rundt 3,5 årsalderen. Da de var fylt 4 år, snudde vi dem, ene på 4-årsdagen, de to andre en måned og to etter 4-årsdagen. 

Anonymkode: c5b0d...65e

Skrevet
17 hours ago, Anonym bruker said:

Han hadde akkurat fylt 3 :)

Anonymkode: ecc5b...57e

Skrevet

Mine er litt eldre. De to eldste satt bakovervendt til to år (som anbefalingene var da), de yngste til drøyt fire (fulgte anbefalingene den gangen også).

Anonymkode: 979fb...332

Skrevet

Eldste er født i 2005 og satt bakovervendt til 5 års dagen, da var anbefalingene å sitte bakovervendt til 4 år. De andre har blitt snudd mellom 4-5 år pga størrelse og andre forhold. Yngste er 3,5 år, og sitter fortsatt trygt bakovervendt. Lenge til hun skal snus. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...