Anonym bruker Skrevet 11. mai 2020 #1 Skrevet 11. mai 2020 Barna kommer kanskje til å arve noe nå snart. Jeg tenker at det i grunnen bare er fint om overformynderiet forvalter de pengene ti,barna er 18 år. Når jeg google overformynderi kommer det opp massevis av råd og tips om hvordan man skal unngå overformynderiet. Men hvorfor skal man absolutt unngå dette? Skjønner ikke helt dette... Anonymkode: 3b83b...fc8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2020 #2 Skrevet 11. mai 2020 Fordi jeg ikke vil at barna skal få alle penger JEG sparer til de når de er 18 år. Dette er penger som skal brukes på de men det er til utdanning og bolig. Skal ikke sløses bort. Hadde jeg fått 500 000,- i fanget da jeg var 18 hadde jeg brukt mye på tull. Anonymkode: 84b42...568
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 Det er nok forskjell på penger man sparer selv i barnas navn, og penger barna får, som arv og forsikringsutbetalinger. De fleste som selv sparer vil selv kunne avgjøre om pengene skal brukes før barna blir 18 år, om en av foreldrene blir arbeidsløs, om en av foreldrene dør osv, da kan pengene være greie å komme til og bruke til beste for familien når man selv har spart de opp. Det er også en del som ikke ønsker at barna skal få tilgang til en fet konto på 18-års dagen, for hvem vet hva en tenåring som føler seg rik kan finne på å gjøre, kanskje går pengene til russebuss og sydentur, og det er ikke hva foreldrene tenkte da de sparte. Men alle disse tingene kan unngås ved å spare i eget navn, så jeg skjønner ikke dette behovet for å spare i barnas navn, men å unngå overformynderiet... Jeg har selv et barn med 1,2 mill på konto, en forsikringsutbetaling. Den har selvfølgelig overformynderiet ansvaret for, og det er ikke noe problem i det hele tatt. Det er null problem å ta ut rentene, det er bare å skrive en søknad på nett så får du dem, om barnet skal ha ny pc, sportsutstyr eller annet. Skal du ta av selve midlene må det være godt begrunnet. Vi har brukt kanskje 10.000 av rentene på de 13 årene pengene har stått der, men jeg vet det ikke er noe problem om man trenger pengene til ting barnet trenger. Vi tenker at det er vår oppgave å forsørge barnet til det blir 18, da vil det få tilgang til disse pengene og kan styre det selv, men vi hjelper gjerne og vi betaler også gjerne en regnskapsfører/ekspert noen timer for å hjelpe til med å forvalte disse pengene lurest mulig. I mine øyne er ikke overformynderiet noe negativt i det hele tatt. Anonymkode: 4148c...f3b
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi jeg ikke vil at barna skal få alle penger JEG sparer til de når de er 18 år. Dette er penger som skal brukes på de men det er til utdanning og bolig. Skal ikke sløses bort. Hadde jeg fått 500 000,- i fanget da jeg var 18 hadde jeg brukt mye på tull. Anonymkode: 84b42...568 Men da kan du jo ikke spare i barnets navn. Barnet får tilgang på kontoene sine når de fyller 18 uansett om overformynderiet er på banen eller ikke. Anonymkode: 4148c...f3b
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2020 #5 Skrevet 11. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men da kan du jo ikke spare i barnets navn. Barnet får tilgang på kontoene sine når de fyller 18 uansett om overformynderiet er på banen eller ikke. Anonymkode: 4148c...f3b Nei, derfor sparer jeg i mitt navn, egen dedikert konto. Anonymkode: 84b42...568
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2020 #6 Skrevet 11. mai 2020 Men hvis man sparer i sitt eget navn, men det er penger barnet skal få når den tid kommer. Kan man da bare gi, for eksempel 300000 til barnet uten videre? Da må det vel skattes ekstra osv? Men det må det ikke hvis pengene bare har stått hos overformynderiet? hi Anonymkode: 3b83b...fc8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2020 #7 Skrevet 11. mai 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvis man sparer i sitt eget navn, men det er penger barnet skal få når den tid kommer. Kan man da bare gi, for eksempel 300000 til barnet uten videre? Da må det vel skattes ekstra osv? Men det må det ikke hvis pengene bare har stått hos overformynderiet? hi Anonymkode: 3b83b...fc8 Nei, det må ikke beskattes. Før måtte det det, for da ble en gave fra foreldre sett på som forskudd på arv og man måtte betale arveskatt/arveavgift, men denne ble fjernet i 2013 eller 2014 så etter det kan du motta så store gaver du vil fra dine foresatte uten å betale noe til staten. Anonymkode: 4148c...f3b
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2020 #8 Skrevet 11. mai 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det må ikke beskattes. Før måtte det det, for da ble en gave fra foreldre sett på som forskudd på arv og man måtte betale arveskatt/arveavgift, men denne ble fjernet i 2013 eller 2014 så etter det kan du motta så store gaver du vil fra dine foresatte uten å betale noe til staten. Anonymkode: 4148c...f3b Åja, så bra. Takk for svar Anonymkode: 3b83b...fc8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2020 #9 Skrevet 11. mai 2020 her har barna over 1.5 millioner, uten at noen har gripet inn ,de er 16 og 13 Anonymkode: 77df8...9ee
Gjest Skrevet 11. mai 2020 #10 Skrevet 11. mai 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Barna kommer kanskje til å arve noe nå snart. Jeg tenker at det i grunnen bare er fint om overformynderiet forvalter de pengene ti,barna er 18 år. Når jeg google overformynderi kommer det opp massevis av råd og tips om hvordan man skal unngå overformynderiet. Men hvorfor skal man absolutt unngå dette? Skjønner ikke helt dette... Anonymkode: 3b83b...fc8 Ikke jeg heller. Overformynderiet trer jo bare i aksjon hvis du eller barnas far prøver å bruke pengene på en måte som ikke tjener barnas interesser.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2020 #11 Skrevet 11. mai 2020 Tidligere har det vært tilfeller der overformynderiet har investert i fond ol som har gått galt og penger har gått tapt. Dette er nok ryddet opp i nå. I tillegg er man prisgitt personen som forvalter dine barns penger hvor enkelt man får godkjent søknader. Jeg kjenner til ett tilfelle der far gikk bort og barnet arvet en ganske stor sum. Mor er enslig og ufør, men har like fult ikke fått godkjent søknad til å få ut penger til sykkel og annet utstyr barnet trenger for det skal mor skaffe. Men, overformynderiet står ikke bare plutselig på døren hvis du har spart penger til barnet gjennom hele livet hans. Anonymkode: a922f...95c
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2020 #12 Skrevet 11. mai 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: her har barna over 1.5 millioner, uten at noen har gripet inn ,de er 16 og 13 Anonymkode: 77df8...9ee De griper bare inn om noen melder fra, og egentlig er banken forpliktet til å gjøre det når de har såpass mye penger. Men bankene er ikke så nøye på å melde fra så lenge foreldrene selv har spart opp pengene. Anonymkode: 4148c...f3b
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2020 #13 Skrevet 11. mai 2020 For da får barnet selv pengene når det blir 18 år. Alt du tenkte de skulle bruke på leilighet går til russebuss 👍🏼 Anonymkode: 2de4d...553
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2020 #14 Skrevet 12. mai 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Tidligere har det vært tilfeller der overformynderiet har investert i fond ol som har gått galt og penger har gått tapt. Dette er nok ryddet opp i nå. I tillegg er man prisgitt personen som forvalter dine barns penger hvor enkelt man får godkjent søknader. Jeg kjenner til ett tilfelle der far gikk bort og barnet arvet en ganske stor sum. Mor er enslig og ufør, men har like fult ikke fått godkjent søknad til å få ut penger til sykkel og annet utstyr barnet trenger for det skal mor skaffe. Men, overformynderiet står ikke bare plutselig på døren hvis du har spart penger til barnet gjennom hele livet hans. Anonymkode: a922f...95c Et sånt tilfelle kjenner jeg også. Barnet hadde millioner på bok etter far. Mor hadde lav lønn og gjorde så godt hun kunne, men de hadde det trangt økonomisk. Hun fikk nei på penger til sykkel, fikk bare 3000,- til konfirmasjon og ellers var det ikke snakk om å få ut noe av rentene. Hun endte med å få arve en dress til han av en kollega og flere av oss andre kollegene bakte, serverte og lånte bort ting for at han skulle få et fint selskap. Sønnen gikk rundt og sa at "Bare vent til jeg blir 18, mamma, da skal vi ha ordentlig middag hver dag!" Anonymkode: 64b10...bd3
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2020 #15 Skrevet 12. mai 2020 Hi her. Jeg kom nå selv på noe som kan være en ulempe ved at overformynderiet passer på. Når barnet får masse penger idet han/hun fyller 18, kan det hende han/hun ikke får studiestøtte pga egen formue. Og det er jo dumt. Anonymkode: 3b83b...fc8
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2020 #16 Skrevet 12. mai 2020 15 hours ago, Anonym bruker said: De griper bare inn om noen melder fra, og egentlig er banken forpliktet til å gjøre det når de har såpass mye penger. Men bankene er ikke så nøye på å melde fra så lenge foreldrene selv har spart opp pengene. Anonymkode: 4148c...f3b Nei, ingen har meldt oss inn da sikkert, vi var heldig et år og vant 7 millioner på lotto ,så da fikk guttene 1 million hver,men de får ikke åpnet den får de er 21 år ,men begge vil bruke det til bolig heldigvis Anonymkode: 77df8...9ee
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2020 #17 Skrevet 12. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hi her. Jeg kom nå selv på noe som kan være en ulempe ved at overformynderiet passer på. Når barnet får masse penger idet han/hun fyller 18, kan det hende han/hun ikke får studiestøtte pga egen formue. Og det er jo dumt. Anonymkode: 3b83b...fc8 For vårt barn som har fått penger fra Norsk Pasientskadeerstatning er det veldig urettferdig synes jeg. Feilbehandling på sykehus utløste en erstatning fordi valgmulighetene i livet er begrenset, men de pengene må brukes til studier, som alle aldre får støtte til... Anonymkode: 4148c...f3b
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2020 #18 Skrevet 12. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: For vårt barn som har fått penger fra Norsk Pasientskadeerstatning er det veldig urettferdig synes jeg. Feilbehandling på sykehus utløste en erstatning fordi valgmulighetene i livet er begrenset, men de pengene må brukes til studier, som alle aldre får støtte til... Anonymkode: 4148c...f3b Ja, nettopp. Det er kjempeurettferdig. og ekstra ille selvsagt når det gjelder et barn som får pasientskadeerstatning, som deres barn. Han/hun fortjener ikke å bli nektet studiestøtte pga den erstatningsutbetalingen, det er jo enda verre enn om det "bare" er arv. Anonymkode: 3b83b...fc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå