mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. mai 2020 Forfatter #26 Skrevet 9. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Litt på kanten, eller helt på kanten, av hva du spør om, men i mitt hode er lukten av 6--7.klassinger todelt: Steg 1. Enorm svettelukt, både fra kroppsvette og fotsvette. De lukter intenst - gjerne mest fra litt etter jul i 6. klasse og litt utover høsten i 7. klasse, aller mest gutter. Etter det begynner de å bli bedre, antageligvis fordi de blir større og begynner å skjønne mer av hygiene, og kanskje begynner. Steg 2. Starter noen uker etter "svettelukt-utbruddet": Lammende lukt av "billig" parfyme i uante mengder, spesielt etter gymmen. Nesten lammende på alle pusteorganer og desperat rop etter Zyrtec fra oss voksne... Når du kjenner den lukta, vet du hva billig fjortis-parfyme er... det er vel en kombinasjon av billigparfyme, som jeg ofte synes blir nesten litt sånn talkum-aktig når jeg puster den inn og mengder som blir brukt. Det finnes helt sikkert unntak, men generelt synes jeg at billig parfyme lukter ofte mer intenst enn dyrere parfyme. (Når men ikke regner med voksne damer eller menn som har mistet luktesansen fordi de aldri sluttet å dynke seg med parfyme i stede for et lite touch) Jeg er i mot parfyme til unger, men om du skal kjøpe en, gå i et godt parfymeri eller en salgsplass hvor de har greie på hva de selger, be om noe lett og behagelig og lær guttungen skikkelig opp til å bruke den. Og enda viktigere, kjøpe en god og gjerne luktfri deodorant og hold et godt foredrag om å vaske seg og om kroppslukter som forandrer seg i puberteten. Gi beskjed om at parfymen blir inndratt om det blir brukt istedenfor "vaskekluten" - eller dusjen. Anonymkode: b09a9...f80 Var innom ett godt parfymeri i dag og jeg kommer til å kjøpe en parfyme av ordentlig merke. En lett duft. Han bruker en luktfri deo kjøpt på apoteket og dusjer minst en gang om dagen. 😊
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #27 Skrevet 9. mai 2020 Herlighet, er da vel ikke noe galt i at en 12-åring bruker litt parfyme? Skjerp dere!! Anonymkode: cf408...52a
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #28 Skrevet 9. mai 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hehe, typisk. Hadde jeg stilt samme spørsmål, så hadde ingen svart på denne måten. Men, man må selvfølgelig hive seg i angrepsposisjon når det er adhd-mamma som skriver. Blir helt flau av damene her inne. Eller, damer er nesten for flott å kalle dem. Høner er bedre. Her er det flere av guttene som tar litt godlukt på, spesielt når det er klassefest/bursdag og lignende. Spørs litt hva han liker da, men kanskje bare ta en tur på butikken og sniffe seg frem? 😊😊 Anonymkode: e3527...5eb Feil. Hadde du spurt om det samme som HI gjør nå så ville jeg svart det samme som jeg svarte henne: "Hadde ikke vært aktuelt til en 12-åring her. Hverken gutt eller jente." Anonymkode: 57b3e...242
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #29 Skrevet 9. mai 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hehe, typisk. Hadde jeg stilt samme spørsmål, så hadde ingen svart på denne måten. Men, man må selvfølgelig hive seg i angrepsposisjon når det er adhd-mamma som skriver. Blir helt flau av damene her inne. Eller, damer er nesten for flott å kalle dem. Høner er bedre. Her er det flere av guttene som tar litt godlukt på, spesielt når det er klassefest/bursdag og lignende. Spørs litt hva han liker da, men kanskje bare ta en tur på butikken og sniffe seg frem? 😊😊 Anonymkode: e3527...5eb Du, det er tull! Det handler om innholdet. Anonymkode: 6f6c6...9b9
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #30 Skrevet 9. mai 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men.. Tenker du på folk som ikke tåler parfyme? Jeg får migreneanfall hvis noen på bussen har på. Eller i kinosalen. Han skal vel ikke bruke dette på skolen? Anonymkode: 20461...44f Ikke meg du spør, men jeg har kronisk migrene og er veldig var for lyder og støy, og blir fort dårlig, men jeg forventer ikke at verden utenfor hjemmet mitt skal være støyfritt fordi om jeg ikke tåler det så godt. Anonymkode: 5ecb3...035
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. mai 2020 Forfatter #31 Skrevet 9. mai 2020 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med CK one? Anonymkode: f4499...9bc Skal skrive det opp😊 takk for forslag 😊😊
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #32 Skrevet 9. mai 2020 Jeg er selv svært allergisk mot parfyme, og det blir bare flere av oss. Jeg kan jo ikke nekte folk å bruke parfyme av den grunn. Men noen stinker jo parfyme, og jeg fatter ikke at noen vil bruke sånne mengder parfyme. Tenk og litt på hvor dere er, er det kino, forelesning, konsert osv. Bruk minst mulig, for alle luktene blir blandet, og det er helt grusom. Nå kan jo uansett ikke jeg delta på sånne ting. Men jeg må leve jeg og, så noen ganger så må jeg bare ut i verden, og det er frustrerende når jeg må gå av bussen, fordi noen har badet i parfyme, eller jeg må gå fra arrangementer. Anonymkode: cb254...442
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #33 Skrevet 9. mai 2020 Jeg elsker parfyme og har plan om at sønnen min begynner med det når han fyller 13 i sommer. Han har brukt deorollon under armene i rundt to år allerede og den lukter vanlig sport. Vet det finnes spray i samme type lukt og det vil i allefall passe til så unge gutter. Men ser noen tipset om ck one her og den er veldig lett og frisk, fikk lyst til å kjøpe den. Er ikke galt i at 12-13 åringer lukter godt, uten å overdrive 😊 Anonymkode: de34f...cf7
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #34 Skrevet 9. mai 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ikke galt i at 12-13 åringer lukter godt, uten å overdrive 😊 Anonymkode: de34f...cf7 Det er helt normalt at foreldre ønsker å skjerme sine barn for både både allergi, kreft, problemer med nervesystemet og hormonforstyrrende midler. Anonymkode: 6b28d...c43
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. mai 2020 Forfatter #35 Skrevet 9. mai 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg elsker parfyme og har plan om at sønnen min begynner med det når han fyller 13 i sommer. Han har brukt deorollon under armene i rundt to år allerede og den lukter vanlig sport. Vet det finnes spray i samme type lukt og det vil i allefall passe til så unge gutter. Men ser noen tipset om ck one her og den er veldig lett og frisk, fikk lyst til å kjøpe den. Er ikke galt i at 12-13 åringer lukter godt, uten å overdrive 😊 Anonymkode: de34f...cf7 Skal sjekke ut den ja😊. Tipper vi finner noe som kan falle i smak. Alt med måte ja og alt må læres😊
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #36 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, frk Nilsen skrev: Ikke bestandig typen det er snakk om, oftest mengden. De har null peiling på hvor mye som er greit å bruke. Har den med på skolen, sprayer i klasserommet og på hverandre. Jobber på ungdomskole, og av de som har parfyme er det ingen forskjell om det er de veloppdragne eller ikke som overdriver bruken, så å si alle overdriver. Min har på 10 jeg sprayer den i luften så går han under. Slik overdriver han ikke, det er selvsagt foreldres oppgave å lære barna det. Anonymkode: 82bb3...8f4
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #37 Skrevet 9. mai 2020 4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Alt med måte ja og alt må læres😊 Men av nysgjerrighet; Hvorfor er det ikke fedrene som lærer sine sønner slike ting? Anonymkode: 6b28d...c43
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #38 Skrevet 9. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men av nysgjerrighet; Hvorfor er det ikke fedrene som lærer sine sønner slike ting? Anonymkode: 6b28d...c43 Hos oss var det pappa som viste Anonymkode: 82bb3...8f4
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. mai 2020 Forfatter #39 Skrevet 9. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men av nysgjerrighet; Hvorfor er det ikke fedrene som lærer sine sønner slike ting? Anonymkode: 6b28d...c43 Hvorfor i all verden skulle det være fedrenes jobb? Både menn og kvinner bruker parfyme . Det er jeg som har tatt sex og samliv praten . ( sex, onani , stemmeskiftet , lik hvem du vil ... ja you name IT) . Gutta mine snakker lettere med meg uten at det betyr at det er no feil med far. Jeg har til og med hjulpet 13 åringen med sin første barbermaskin .
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #40 Skrevet 9. mai 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er helt normalt at foreldre ønsker å skjerme sine barn for både både allergi, kreft, problemer med nervesystemet og hormonforstyrrende midler. Anonymkode: 6b28d...c43 Rull inn! Hvis barnet ditt får kreft, så har det da ingenting med litt parfyme i en bursdag å gjøre. Herregud Anonymkode: e3527...5eb
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #41 Skrevet 9. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hos oss var det pappa som viste Anonymkode: 82bb3...8f4 👍🏻 Anonymkode: 6b28d...c43
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #42 Skrevet 9. mai 2020 1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Hvorfor i all verden skulle det være fedrenes jobb? Min erfaring er i alle fall at de guttene som lærer adferd av en mannsperson, ofte har det enklere når de senere skal finne seg dame, stifte familie, etc. I de tilfellene hvor far er fraværende eller unnvikende, eller mor er dominerende, er det ofte en del problemer med å relatere til kvinner. Var derfor jeg spurte. Anonymkode: 6b28d...c43
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. mai 2020 Forfatter #43 Skrevet 9. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Min erfaring er i alle fall at de guttene som lærer adferd av en mannsperson, ofte har det enklere når de senere skal finne seg dame, stifte familie, etc. I de tilfellene hvor far er fraværende eller unnvikende, eller mor er dominerende, er det ofte en del problemer med å relatere til kvinner. Var derfor jeg spurte. Anonymkode: 6b28d...c43 Her er vi begge svært til stede og ingen mer dominerende enn den andre så for mine gutter er det heldigvis ingen fare😊. Jeg tenker dessuten at det i 2020 burde være ett fett hvem som lærer ungene om hygiene og kropp
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #44 Skrevet 9. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Rull inn! Hvis barnet ditt får kreft, så har det da ingenting med litt parfyme i en bursdag å gjøre. Herregud Anonymkode: e3527...5eb Det sa jeg da virkelig heller ikke. Det er forskjell på det å påpeke at noe er forbundet med risiko, og det å si at noen har direkte skyld for sykdom. Mitt svar var til en som sa at det er ingenting galt med at barn skal lukte godt. Jo, det er høy risiko for en del ting, når barn skal lukte godt. Anonymkode: 6b28d...c43
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #45 Skrevet 9. mai 2020 1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg tenker dessuten at det i 2020 burde være ett fett hvem som lærer ungene om hygiene og kropp Ja. Og jeg gjør altså ikke det. Det var derfor jeg spurte. Anonymkode: 6b28d...c43
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. mai 2020 Forfatter #46 Skrevet 9. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. Og jeg gjør altså ikke det. Det var derfor jeg spurte. Anonymkode: 6b28d...c43 Vi gjør alle ting på den måten det passer oss best😊
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #47 Skrevet 9. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde ikke vært aktuelt til en 12-åring her. Hverken gutt eller jente. Anonymkode: 57b3e...242 Støtter denne! Et dårlig tegn hvis en 12-åring vil og får gå med parfyme. Anonymkode: 368d4...f18
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #48 Skrevet 9. mai 2020 14 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Vi gjør alle ting på den måten det passer oss best😊 Nei. Noen gjør ting som passer barna best, ikke som passer de selv best. Anonymkode: 6b28d...c43
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. mai 2020 Forfatter #49 Skrevet 9. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei. Noen gjør ting som passer barna best, ikke som passer de selv best. Anonymkode: 6b28d...c43 Nå mente jeg at alle gjør ting slik det passer sin familie . Vi snakket her om hvem som tar praten/ opplæringen om personlig hygiene mm
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #50 Skrevet 9. mai 2020 Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev: Nå mente jeg at alle gjør ting slik det passer sin familie . Vi snakket her om hvem som tar praten/ opplæringen om personlig hygiene mm Jeg forstod godt at det var det du mente. Men som du har nevnt før så forholder du deg ikke akkurat til erfaringsbasert eller kunnskapsbasert praksis. Derfor svarte jeg som jeg gjorde. Anonymkode: 6b28d...c43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå