Gå til innhold

De som har hjemmekontor og som kjører bil til og fra jobben sin

Anbefalte innlegg

De skal vel egentlig fysisk tilbake på jobb nå fra mandag av? Jeg jobber sammen med et par stk som har hjemmekontor. Vi har hver våre kontor så avstand er ingen problem. De tar heller ingen kollektivtransport til jobb. Hvilke årsaker skal da egentlig legges til grunn for å fortsette hjemmekontor? Mistenker at de vil bruke alt de kan for å fortsette denne ordningen....

Anonymkode: 08fb9...86f

Fortsetter under...

Hvorfor bruker du energi på dette? Dette er det vel opp til sjefen å avgjøre?

Hos oss får alle som vil fortsette med hjemmekontor fremover, uten å oppgi grunn, dersom noen ønsker det. 

Anonymkode: efd45...e79

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De skal vel egentlig fysisk tilbake på jobb nå fra mandag av? Jeg jobber sammen med et par stk som har hjemmekontor. Vi har hver våre kontor så avstand er ingen problem. De tar heller ingen kollektivtransport til jobb. Hvilke årsaker skal da egentlig legges til grunn for å fortsette hjemmekontor? Mistenker at de vil bruke alt de kan for å fortsette denne ordningen....

Hva så hvis de gjør jobben sin som de skal og sjefen er fornøyd med det? Det er jo ikke op til deg å avgjøre

Anonymkode: a679e...75e

Vi skal ikke tilbake på kontoret på en stund. Selv om man har eget kontor så vil man ta på kaffemaskin, vannkran, dører etc som fører til smittefare. De ønsker ikke risikere at mange blir syke og dermed borte fra jobb. Da er det bedre vi fortsetter litt til med hjemmekontor. 

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De skal vel egentlig fysisk tilbake på jobb nå fra mandag av?

Snakker du om din egen arbeidsplass her?

Det finnes ikke noen nasjonale føringer på når folk skal tilbake på kontoret, liksom. 

Anonymkode: 49e0b...a41

Grunnen til at jeg lurer er fordi det blir mye merarbeid på meg, som fysisk er på kontoret. Selvsagt er det opp til sjefen å avgjøre dette, men jeg tenker jo at når Erna kommer med nye retningslinjer så bør vel alke følge disse? Spesielt dersom det ikke er noen grunn for å være hjemme lengre. 

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakker du om din egen arbeidsplass her?

Det finnes ikke noen nasjonale føringer på når folk skal tilbake på kontoret, liksom. 

Jeg snakker om egen arbeidsplass ja. Det er nye nasjonale føringer som er kommet nå jo, det er derfor jeg lurer. Hi

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakker om egen arbeidsplass ja. Det er nye nasjonale føringer som er kommet nå jo, det er derfor jeg lurer. Hi

Ta det med egen leder og tillitsvalgt.

Alle hos oss jobber hjemme enda. 

Annonse

Det kom vel ingen nye føringer på hjemmekontor? De anbefaler fremdeles så mange som mulig å ha hjemmekontor. I hovedsak for ikke å belaste kollektiv nette, så dersom man kjører bil er selvsagt ikke det noe problem. Viktig er det at dersom folk skal tilbake på kontoret må renhold, egne kontorer, mulighet for nok avstand osv være tilstede. 
Det ble da ikke sagt at alle skal tilbake på jobb.

Den enkelte arbeidsgiver avgjør vel det.

Anonymkode: ed9b9...96e

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen til at jeg lurer er fordi det blir mye merarbeid på meg, som fysisk er på kontoret. Selvsagt er det opp til sjefen å avgjøre dette, men jeg tenker jo at når Erna kommer med nye retningslinjer så bør vel alke følge disse? Spesielt dersom det ikke er noen grunn for å være hjemme lengre. 

Kan ikke du ha hjemmekontor også

Anonymkode: b4d1a...0f2

På vår arbeidsplass har de lagt seg på hva regjeringen sier. Inntill videre er det at alle som kan skal ha hjemmekontor. Dette uavhengig av skoler og barnehager.

Våre ledere har hatt en status samtale  med alle ansatte om hvem som ønsker å komme tilbake først når det åpner for det. Så vi kommer nok på plass puljevis.

For min del kan jeg ikke komme på plass før barnehagene har ordinære åpningstider. Da ville jeg fått 2 timer minus hver dag...

Anonymkode: 9347a...29f

Hvorfor tror du at du får merarbeid fordi du er fysisk å kontoret? 

Viruset er ikke borte, og det kan fortsatt komme oppblomstringer fort. Derfor bør de som kan ha hjemmekontor så lenge som mulig. De som må være på arbeidsplassen for å gjøre jobben kan jo ikke være hjemme, men sånn har det vel vært hele tiden? 

Anonymkode: 6aa27...c54

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

De anbefaler alle arbeidsplasser som har mulighet til å tilrettelegge for fortsatt hjemmekontor gjøre det. 

Mer enn det trenger du igrunn ikke å vite. Din leder tar saken

Anonymkode: 9ef0c...114

Det er ingen som SKAL eller MÅ tilbake på jobb i følge regjeringen. Det er det helt opp til arbeidsgiver å bestemme. Hos oss blir alle som kan fortsette med hjemmekontor bedt om å gjøre det. Men de som har dårlige forhold for hjemmekontor, kan komme tilbake på jobb.  De aller fleste fortsetter å jobbe på hjemmekontor.

Anonymkode: 087a1...fe3

Sa ikke Erna at skoler og fritidsarenaer for barn og unge prioriteres, og at arbeidslivet kommer til slutt? Altså at hjemmekontorløsningen bør opprettholdes så sant det er mulig?

Som leder har jeg lagt opp til at noe oppmøte på jobb nå prioriteres. Det betyr i praksis møtepunkter for fire om gangen, for å sikre at samarbeidshull tettes og for å ivareta de ansattes behov for sosial kontakt. Jeg møter da på jobb to formiddager i uka, de andre én formiddag. Hvis noen ønsker/trenger å jobbe på kontoret (åpen kontorløsning) i tilknytning til disse møtene eller ellers, avtales det løpende for å sikre at det ikke er for mange på kontoret samtidig.

Hvis det er sånn at du får oppgaver du ellers ikke ville hatt, HI, og det går på bekostning av muligheten til å fullføre primiæroppgavene dine, må det tas opp med leder. Du kan ikke irritere deg over at andre faktisk gjør det vi generelt er oppfordret til - å ha hjemmekontor.

Endret av Iiiiik

Jeg har hatt hjemmekontor 3-4 dager i uka i årevis, har nå 5 dager i uka. Jeg savner å treffe kollegaer, noe som var grunnen til å gå på jobb 1-2 dager i uka før korona. Og også at enkelte har vært sidræva når det gjelder digitale møter.

Men jeg er minst like effektiv hjemme, og kommer ikke til å møte fysisk på lenge enda. Nå har de fleste vent seg til å møtes digitalt, og all nødvendighet i fysisk oppmøte på arbeidsplassen er borte. Nå gjenstår bare lystgrunner, og jeg kan avstå fra de.

Anonymkode: 23085...8de

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva blir det mer av på deg?

Anonymkode: e636b...5db

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva blir det mer av på deg?

Anonymkode: e636b...5db

Det blir mer trafikk av kunder som jeg må betjene alene. Mer løping rundt på avdelinger, med lister og papirer som må fordeles. Mer mas fra kolleger som spør den som er på kontoret (meg). Altså mye mer mas i tillegg til alt annet av arbeidsoppgaver som skal unnagjøres i løpet sv dagen.

Her blir det nok hjemmekontor frem til sommerferien tenker jeg... Mulig en dag i uka på kontoret. 

Barnehagen har redusert åpningstid, i tillegg til at barnehagen har flyttet lokalitet. Kjøring til jobb og barnehage er jeg nå på rett over 2,5 timer kjøring pr dag😕 Det vil si 12,5 timer for lite pr uke. Da blir det nok mest effektivt med hjemmekontor. 

Anonymkode: 7765b...467

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...