Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #1 Skrevet 4. mai 2020 Noen her som har denne diagnosen ,? Anonymkode: 6df35...76b
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #2 Skrevet 5. mai 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Noen her som har denne diagnosen ,? Anonymkode: 6df35...76b Mene på barna deres Anonymkode: 6df35...76b
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #3 Skrevet 5. mai 2020 Hvorfor skulle man få en foreløpig PU-diagnose? Anonymkode: 6aac3...5ce
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #4 Skrevet 5. mai 2020 Tentativ diagnose betyr jo at barnet ikke er ferdig utredet. En tror barnet er lettere utviklingshemmet, men har ikke fått fastslått det enda. Anonymkode: 4ff71...ff9
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #5 Skrevet 5. mai 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skulle man få en foreløpig PU-diagnose? Anonymkode: 6aac3...5ce Noen kan score under 70 på iq-test og slite på andre områder. Der hvor det kan være andre årsaker som påvirker disse testene, bør man jo avvente med å sette diagnosen. Hos min sønn ble aldri diagnosen satt på papiret, men tester tyder på at lett p u. Var tilfelle. Han var umoden for alderen, klønete sosialt, scoret svakt på tester, sen motorisk osv. Han fikk diagnosen ADHD og dysleksi, samtidig som han var rett under cut off for uspesifikk autisme og mange små epileptiske forstyrrelser (ikke nok til anfall). Derfor ble det iop og spesialundervisning. Plutselig kom han i puberteten, og mye skjedde fysisk og mentalt. Han har fremdeles ADHD og dysleksi, men ikke lenger behov for iop. Scorer greit og klarer seg greit på ungdomsskolen (har flest treere, noen firere og også to femere). Hos min sønn ville lett pu vært rett på ett punkt, men jeg er glad for at bup og sykehus ville avvente den diagnosen for å se om han vokste seg mer til. Anonymkode: 8a703...129
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2020 #6 Skrevet 5. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Noen kan score under 70 på iq-test og slite på andre områder. Der hvor det kan være andre årsaker som påvirker disse testene, bør man jo avvente med å sette diagnosen. Hos min sønn ble aldri diagnosen satt på papiret, men tester tyder på at lett p u. Var tilfelle. Han var umoden for alderen, klønete sosialt, scoret svakt på tester, sen motorisk osv. Han fikk diagnosen ADHD og dysleksi, samtidig som han var rett under cut off for uspesifikk autisme og mange små epileptiske forstyrrelser (ikke nok til anfall). Derfor ble det iop og spesialundervisning. Plutselig kom han i puberteten, og mye skjedde fysisk og mentalt. Han har fremdeles ADHD og dysleksi, men ikke lenger behov for iop. Scorer greit og klarer seg greit på ungdomsskolen (har flest treere, noen firere og også to femere). Hos min sønn ville lett pu vært rett på ett punkt, men jeg er glad for at bup og sykehus ville avvente den diagnosen for å se om han vokste seg mer til. Anonymkode: 8a703...129 Å avvente diagnostisering er helt greit. Deg gjøres ofte, spesielt hos (små) barn, der testresultatene ikke er entydige eller der pasienten ligger i grenseland. Det besvarer ikke spørsmålet mitt; hvorfor skulle man få en foreløpig diagnose Anonymkode: 6aac3...5ce
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #7 Skrevet 7. mai 2020 På 5.5.2020 den 11.57, Anonym bruker skrev: Å avvente diagnostisering er helt greit. Deg gjøres ofte, spesielt hos (små) barn, der testresultatene ikke er entydige eller der pasienten ligger i grenseland. Det besvarer ikke spørsmålet mitt; hvorfor skulle man få en foreløpig diagnose Anonymkode: 6aac3...5ce Fordi en diagnose kan åpne for hjelpetiltak som vil være vanskelig å få uten. Da er det jo bra at de avventer endelig diagnose for å se hvordan personen utvikler seg, siden de vet at flere faktorer kan spille inn og at tid kan endre på denne diagnosen. Anonymkode: 8a703...129
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #8 Skrevet 7. mai 2020 Som flere har sagt er det for å få den pedagogiske hjelpen mitt barn trenger. Skolen klarer selvfølgelig ikke å følge opp det de skal. Barnet mitt skal ha full dekking på skole og SFO og det skjer jo ikke. Skolen sier de ikke har midler, sannheten er at de har omdisponert og brukes på andre barn på skolen. mitt barn er rolig og lager ikke problemer for andre, så nesten alt av hjelp mitt barn hadde er borte pga andre utagerende barn som også trenger hjelp. Nå er skole bare oppbevaring og det er ikke greit. Det har ikke vært måloppnåelse på noen av målene i IOP. Leseferdigheten og forståelse blir ikke bedre. alt stangnerer nå når oppfølgingen uteblir. Anonymkode: 6df35...76b
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #9 Skrevet 7. mai 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som flere har sagt er det for å få den pedagogiske hjelpen mitt barn trenger. Skolen klarer selvfølgelig ikke å følge opp det de skal. Barnet mitt skal ha full dekking på skole og SFO og det skjer jo ikke. Skolen sier de ikke har midler, sannheten er at de har omdisponert og brukes på andre barn på skolen. mitt barn er rolig og lager ikke problemer for andre, så nesten alt av hjelp mitt barn hadde er borte pga andre utagerende barn som også trenger hjelp. Nå er skole bare oppbevaring og det er ikke greit. Det har ikke vært måloppnåelse på noen av målene i IOP. Leseferdigheten og forståelse blir ikke bedre. alt stangnerer nå når oppfølgingen uteblir. Anonymkode: 6df35...76b En diagnose gir ikke flere rettigheter når det gjelder spesialundervisning. Barnets behov er det som betyr noe. Anonymkode: 5443f...37c
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #10 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: En diagnose gir ikke flere rettigheter når det gjelder spesialundervisning. Barnets behov er det som betyr noe. Anonymkode: 5443f...37c Det gir mer rettigheter og åpner dører i systemet også ellers. Alle har krav på iop, men ikke alle har krav på alle typer hjelpemidler og visse videre utredninger og enkelte hjelpetiltak. Diagnosen gir seg ikke når ungen går hjem fra skolen. Dessuten, selv om alle kan få iop, og alle skal følges opp på skolen etter behov, er det mye enklere med en diagnose. Skolene er ofte mer avventende Og feier det under teppet som normalt funksjonsnivå så lenge barnet akkurat scorer innenfor laveste måloppnåelse. Systemet i norsk skole er rigget slik at så lenge et barn får toere på u. skolen og bestått i fag, settes det ikke inn spesifikke hjelpetiltak. Alle har krav på tilrettelagt undervisning, men iop gis først ved situasjoner der en elev scorer utenfor laveste måloppnåelse. Alle vet at tilrettelagt undervisning ofte er en vits, siden mange lærere rett og slett ikke er i stand til å se behovene barna har for å klare seg bedre. De klarer ikke i særlig grad å differensiere undervisninfen. En diagnose kan åpne opp for iop og midler til spes.ped. tidligere enn det ville blitt gitt uten. Det skal ikke være sånn, men det er det. Anonymkode: 8a703...129
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #11 Skrevet 7. mai 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: En diagnose gir ikke flere rettigheter når det gjelder spesialundervisning. Barnets behov er det som betyr noe. Anonymkode: 5443f...37c En diagnose kan virke belastende på den som får den, men er samtidig noe som sier noe konkret om behov, og dermed utløser muligheter. Muligheter for sykmelding for en arbeidstaker, muligheter for midler på en sykehusavdeling, muligheter for midler til skolen, og muligheter for hjelpetiltak for den enkelte. Har man ikke fått noen diagnose, har man ikke det samme å slå i bordet med, rett og slett. Det er jo også nokså naturlig at har man ikke noe problem, så behøver man heller ikke hjelp? Anonymkode: 67739...796
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #12 Skrevet 7. mai 2020 Ikke eget barn, men min (voksne) niese. Hun fikk diagnosen som barn, og igjen ble den bekreftet etter nye utredninger i tenårene. Hun ligger rett under ift. kriteriene og fungerer tilnærmet normalt på mange områder. Tok lappen, har venner osv. Jeg er likevel ikke i tvil om at diagnosen stemmer i hennes tilfelle. Hun har vanskeligheter med å forstå alle former for teoretiske begreper, det var krevende å lære seg å skrive, forstå klokka, de sosiale spillereglene. Veldig vanskelig å forstå matematikk. Blant annet. Det har vært veldig nyttig for skole og apparatet rundt hennes i årene hun var skoleelev at hun fikk diagnosen, fordi hun trengte mye innsats og alternative opplegg som de da hadde grunnlag for å trekke på. Likevel er det krevende for henne med en slik merkelapp. Hun vil jo bare være som alle andre. Hun er uføretrygdet og jeg er usikker på hvor sunt det egentlig er, hun har helt klart en arbeidskapasitet - men det er ikke så mange slike «enkle» jobber igjen i samfunnet. Anonymkode: 563f9...910
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #13 Skrevet 7. mai 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke eget barn, men min (voksne) niese. Hun fikk diagnosen som barn, og igjen ble den bekreftet etter nye utredninger i tenårene. Hun ligger rett under ift. kriteriene og fungerer tilnærmet normalt på mange områder. Tok lappen, har venner osv. Jeg er likevel ikke i tvil om at diagnosen stemmer i hennes tilfelle. Hun har vanskeligheter med å forstå alle former for teoretiske begreper, det var krevende å lære seg å skrive, forstå klokka, de sosiale spillereglene. Veldig vanskelig å forstå matematikk. Blant annet. Det har vært veldig nyttig for skole og apparatet rundt hennes i årene hun var skoleelev at hun fikk diagnosen, fordi hun trengte mye innsats og alternative opplegg som de da hadde grunnlag for å trekke på. Likevel er det krevende for henne med en slik merkelapp. Hun vil jo bare være som alle andre. Hun er uføretrygdet og jeg er usikker på hvor sunt det egentlig er, hun har helt klart en arbeidskapasitet - men det er ikke så mange slike «enkle» jobber igjen i samfunnet. Anonymkode: 563f9...910 Hun har ikke VTA - varig tilpasset arbeid? Anonymkode: 10a43...8f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå