Gå til innhold

Forventninger til 5. Klassinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan forventes av en 5. Klassing i f.eks norskfaget? Dattera min skulle dikte eit eventyr. Ho hadde god fantasi, skrev ca. 220 ord,men det var noen skrivefeil (hun skrev sko istedenfor skulle (det er dialekt) og begynte mange setninger med så...prøvde å fortelle at det kunne vere greit å variere litt på ordene i setningene ,(f eks  begynne med så, etterpå, deretter osv). Men hva forventes egentlig av en 5. Klassing?🤔

Anonymkode: e67a2...3ff

Skrevet

Så bra at hun har skriveglede! Jeg er lærer, men underviser ikke i norsk, så jeg er ingen ekspert. Mitt tips er å løfte fram det som er bra(vær konkret og ærlig), også gir du henne en, maks to ting som hun kan utfordres på. Å lete forskjellige måter å starte en setning på er en fin oppgave, eller f.eks. lete etter dialektord, og bytte de med bokmålsord. La henne få oppdrag hos deg, også kan hun lete og endre.

Anonymkode: f3bc8...b17

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra at hun har skriveglede! Jeg er lærer, men underviser ikke i norsk, så jeg er ingen ekspert. Mitt tips er å løfte fram det som er bra(vær konkret og ærlig), også gir du henne en, maks to ting som hun kan utfordres på. Å lete forskjellige måter å starte en setning på er en fin oppgave, eller f.eks. lete etter dialektord, og bytte de med bokmålsord. La henne få oppdrag hos deg, også kan hun lete og endre.

Anonymkode: f3bc8...b17

Takk for svar😊 men forventes det at de skal kunne skrive nesten feilfritt? Eller er på en måte innhold og skriveglede det viktigste? 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar😊 men forventes det at de skal kunne skrive nesten feilfritt? Eller er på en måte innhold og skriveglede det viktigste? 

Det kommer an på hva læreren fokuserer på i den gitte oppgaven. Det er vel bare fint at hun lærer seg å variere setningsstarterne? Hun er jo på skolen for å utvikle seg, ikke bare få ros for det hun gjør. Å variere måten hun starter setninger på er en konkret og relevant tilbakemelding.

Anonymkode: 24937...945

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på hva læreren fokuserer på i den gitte oppgaven. Det er vel bare fint at hun lærer seg å variere setningsstarterne? Hun er jo på skolen for å utvikle seg, ikke bare få ros for det hun gjør. Å variere måten hun starter setninger på er en konkret og relevant tilbakemelding.

Læreren skrev at han fokuserte på og punktum på rett plass og innhold, og litt på skrivefeil. HI

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Læreren skrev at han fokuserte på og punktum på rett plass og innhold, og litt på skrivefeil. HI

Ok. Hvis du går på udir.no og søker opp fagplaner for de ulike fagene så finner du kompetansemålene. Det viktigste er uansett at elevene får tilbakemeldinger basert på hvor de er i opplæringen. De bør få oppgaver tilpasset sitt «nivå» og konkrete tilbakemeldinger på hva de bør jobbe med for å komme selv videre. Litt sånn som jeg opplever at dattera di har fått?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...