Gå til innhold

Gravid i ulønnet permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gravid i ulønnet permisjon. Den begynte når far var ferdig med sin perm i  desember og jeg skal tilbake på jobb i august.Har jeg krav på engangsstønad og permisjontid? Nav sider sier jeg må ha tjent ca 44000 men skjønner ikke om det er nå i år eller om der holder med i fjor?Jeg vil virkelig ikke ta abort heller men er det ingen økonomisk mulighet har man jo ikke et valg. Er uaktuelt å være hjemme med nyfødt en måned og far tar over pga foreldrepenger. Hvis noen har erfaring eller råd setter jeg pris på det.

Anonymkode: 6d859...90d

Fortsetter under...

Skrevet

Når er termin da? Men du må ha jobbet slik at du har tjent minst 44000 før du kan gå ut i lønnet permisjon igjen... Selv måtte jeg ta abort da jeg ble gravid i min ulønnede permisjon fordi vi ikke ville klart det økonomisk. Vi hadde da gått på sparebluss i ett halvt år i min ulønnede permisjon og hadde ikke klart ett år til uten min inntekt. Velferdsnorge er gode på mange områder, men mot kvinner i ulønnet permisjon er de nådeløse:(

Anonymkode: 2c5c2...d3e

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når er termin da? Men du må ha jobbet slik at du har tjent minst 44000 før du kan gå ut i lønnet permisjon igjen... Selv måtte jeg ta abort da jeg ble gravid i min ulønnede permisjon fordi vi ikke ville klart det økonomisk. Vi hadde da gått på sparebluss i ett halvt år i min ulønnede permisjon og hadde ikke klart ett år til uten min inntekt. Velferdsnorge er gode på mange områder, men mot kvinner i ulønnet permisjon er de nådeløse:(

Det er da virkelig ikke den norske stats ansvar å sørge for alle som tar dårlige valg for seg og sin familie? Hvis du må ta abort fordi du ikke har råd til å få et barn på grunn av ditt valg om å ha ulønnet permisjon, hvorfor blir du gravid da? Å si at velferdsnorge er nådeløse mot kvinner i ulønnet permisjon er jo helt hinsides all fornuft!! Du har jo tatt et valg for faen, med de følgene det medfører. Ikke forvent at alle slags mulige sikkerhetsnett skal fange deg opp når det viser seg å være et dårlig valg, jeg regner med du visste om dette på forhånd da du valgte å ta ulønnet permisjon.

Anonymkode: a698d...9db

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg ikke mulighet siden stillingen min er besatt til august og jeg ikke har barnehageplass før det. Har termin i januar. Men bortsett fra der økonomiske vet du om man har krav på ubetalt permisjon igjen? Takk for at du svarte.

Skrevet

Fra nav:

»For å ha rett til foreldrepenger må du ha jobbet eller fått utbetalinger av NAV i 6 av de 10 siste månedene før du starter å ta ut foreldrepenger.

Når vi ser om du som mor har rett til foreldrepenger, teller vi med inntekt frem til 3 uker før fødsel. Føder du før termindatoen må du ha tjent opp rett til foreldrepenger dagen før barnet blir født.

Det du eventuelt jobber etter 3 uker før termindato teller ikke med som inntekt 6 av de 10 siste månedene.

Hvis det bare er far eller medmor som har rett til foreldrepenger, teller vi med inntekter helt frem til far eller medmor starter foreldrepengeperioden sin. For å ikke miste dager med foreldrepenger, må du starte uttak senest fra uke 7 etter fødsel.

Hvis du skal ha foreldrepenger senere enn 7 uker etter fødsel, må du søke om å utsette foreldrepengene før 7 uker etter fødsel.

Du må ha tjent minst 49.929kr i året for å ha rett på foreldrepenger»

Her er en veiviser som du kan fylle ut, da får du et bilde på om du kan få foreldrepenger eller engangsstønad. https://familie.nav.no/veiviser

Beregning av foreldrepenger https://familie.nav.no/hvor-mye

Du har rett på permisjon selvom du ikke har rett på foreldrepenger :

»Ifølge arbeidsmiljølovens kapittel 12 har alle rett til foreldrepermisjon enten de er fast ansatt, vikar eller engasjert for et visst tidsrom. Arbeidsgiver skal varsles om permisjonen i god tid før permisjonen begynner (se frister i §12-7). De som har rett på foreldrepenger i permisjonstiden må fremsette søknad til NAV. Dette gjelder også de som har avtale om full lønn fra arbeidsgiver under permisjonen»

Ser du skriver at du har termin i januar og skal begynne i jobb i august. Har du ingen mulighet for å gå tilbake i arbeid litt før slik du får jobbet i 6 mnd og dermed får rett på foreldrepenger? Jeg ville hørt med arbeidsgiver om det er mulig å komme tilbake en mnd eller to tidligere, så får heller faren ta ut ulønnet permisjon en mnd eller to eller skaffe en dagmamma.

Anonymkode: b1de5...ee7

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg ikke mulighet siden stillingen min er besatt til august og jeg ikke har barnehageplass før det. Har termin i januar. Men bortsett fra der økonomiske vet du om man har krav på ubetalt permisjon igjen? Takk for at du svarte.

Du har krav på ulønnet permisjon ja🌸

Annonse

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er da virkelig ikke den norske stats ansvar å sørge for alle som tar dårlige valg for seg og sin familie? Hvis du må ta abort fordi du ikke har råd til å få et barn på grunn av ditt valg om å ha ulønnet permisjon, hvorfor blir du gravid da? Å si at velferdsnorge er nådeløse mot kvinner i ulønnet permisjon er jo helt hinsides all fornuft!! Du har jo tatt et valg for faen, med de følgene det medfører. Ikke forvent at alle slags mulige sikkerhetsnett skal fange deg opp når det viser seg å være et dårlig valg, jeg regner med du visste om dette på forhånd da du valgte å ta ulønnet permisjon.

Skjønner hvordan du tenker, men syns ikke du skulle være så hard. Alle kan gjøre store feil i livet.

Hører med til historien at jeg forsøkte flere typer p-piller, men fikk alvorlige bivirkninger av de jeg prøvde. I tiden jeg ble gravid hadde jeg enda ikke fått mensen tilbake, jeg ammet døgnkontinuerlig og vi hoppet av i svingen eller brukte kondom. Så det var ikke sånn at vi ga blankt faen heller. Vi visste heller ikke på den tiden presist hvor få rettigheter vi hadde om jeg ble gravid akkurat da. 4 måneder senere hadde det mest sannsynlig gått greit. Så vi var rett og slett ganske uheldige.

Har slitt med den aborten i lang tid etterpå og tenker jo ofte i dag at vi burde avstått fra sex akkurat disse usikre månedene. Men vi er bare mennesker. Og alle mennesker kan gjør dumme og mindre gjennomtenkte ting😔

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner hvordan du tenker, men syns ikke du skulle være så hard. Alle kan gjøre store feil i livet.

Hører med til historien at jeg forsøkte flere typer p-piller, men fikk alvorlige bivirkninger av de jeg prøvde. I tiden jeg ble gravid hadde jeg enda ikke fått mensen tilbake, jeg ammet døgnkontinuerlig og vi hoppet av i svingen eller brukte kondom. Så det var ikke sånn at vi ga blankt faen heller. Vi visste heller ikke på den tiden presist hvor få rettigheter vi hadde om jeg ble gravid akkurat da. 4 måneder senere hadde det mest sannsynlig gått greit. Så vi var rett og slett ganske uheldige.

Har slitt med den aborten i lang tid etterpå og tenker jo ofte i dag at vi burde avstått fra sex akkurat disse usikre månedene. Men vi er bare mennesker. Og alle mennesker kan gjør dumme og mindre gjennomtenkte ting😔

Jeg har ingen problemer med at mennesker gjør feil her i livet,men det jeg har problemer med er at det skal skylles på stat og myndigheter den dagen konsekvensene for de feile valgene blir tydelige. Jeg reagerer på kommentaren om at velferdsstaten er nådeløse mot kvinner i ulønnet permisjon. Og at dere ikke har satt dere inn i rettighetene deres,eller manglende rettigheter sådan, er heller ikke "den nådeløse velferdsstaten" sin feil. Ja det er trist at du måtte ta abort av økonomiske grunner, men å henge skylda på andre blir allikevel feil mener jeg. Reglene er ikke uklare på dette området, og jeg stusser på at du/dere ikke gjorde skikkelig research før dere valgte ulønnet perm. Og til sist, så når det er sagt så er virkelig ikke å hoppe av i svingen ansett som noe prevensjonsmiddel i det hele tatt. Det er vel det mest usikre midlene i verden,det trodde jeg var velkjent informasjon for de fleste?

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen mulighet til priv barnepass, eller betalt barnepike da? 

For hva jobben din angår så kan du trekke permisjonen din. 

Anonymkode: 3e241...c57

Skrevet

Ser ut som du kun mangler å kunne jobbe én måned for å ha rett til foreldrepenger. Du må da starte å jobbe senest 1. juli. Den ene måned kan utgjøre flere hundretusener, så det ville jeg absolutt gjort alt for å få til. OM du ikke får det til, s har du likevel rett på engangsstønad, som per nå er på rundt 98000.

Anonymkode: a1305...deb

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det hun er hard med er det at du legger skylden/ansvaret på staten. Staten skal ikke ta regningen for at du tar dumme valg!

Det er dumt å ta ulønnet permisjon uten å forsikre seg om atman kan klare seg økonomisk dersom en bit gravid på nytt eller alvorlig syk og ufør.

Og hoppe av i svingen og amming er ikke prevensjon!

Skrevet
11 timer siden, ulenissen skrev:

Det hun er hard med er det at du legger skylden/ansvaret på staten. Staten skal ikke ta regningen for at du tar dumme valg!

Det er dumt å ta ulønnet permisjon uten å forsikre seg om atman kan klare seg økonomisk dersom en bit gravid på nytt eller alvorlig syk og ufør.

Og hoppe av i svingen og amming er ikke prevensjon!

Jeg har da ikke lagt skylden på staten. Det var å ta litt hardt i. Men det skulle vært et bedre sikkerhetsnett for mammaer som ønsker å være hjemme med barna sine i ulønnet permisjon imens de enda er små og sårbare. Og vi burde ikke bli nærmest straffet ved å bli hjemme over flere måneder ulønnet. Det er få situasjoner i velferdsnorge hvor vi mister så betydningsfulle støtteordninger.

Gå vekk i fra svangerskap. Hva om en i ulønnet permisjon over lengre tid skulle bli utsatt for ulykke/ufør? Da sliter en om en ikke er godt forsikret privat.

Det er en grunn til at vi blir kraftige advart mot å ta langvarig ulønnet permisjon pga alle rettighetene vi mister. Og SLIK burde det ikke være I velferdsnorge synes jeg.

Skrevet

Jeg har da ikke lagt skylden på staten. Det var å ta litt hardt i. Men det skulle vært et bedre sikkerhetsnett for mammaer som ønsker å være hjemme med barna sine i ulønnet permisjon imens de enda er små og sårbare. Og vi burde ikke bli nærmest straffet ved å bli hjemme over flere måneder ulønnet. Det er få situasjoner i velferdsnorge hvor vi mister så betydningsfulle støtteordninger.

Gå vekk i fra svangerskap. Hva om en i ulønnet permisjon over lengre tid skulle bli utsatt for ulykke/ufør? Da sliter en om en ikke er godt forsikret privat.

Det er en grunn til at vi blir kraftige advart mot å ta langvarig ulønnet permisjon pga alle rettighetene vi mister. Og SLIK burde det ikke være I velferdsnorge synes jeg.

Du får e gangsstønad hvis du ikke har opparbeidet deg rett til foreldrepenger. Deretter kan far ta permisjon. Det er en ganske generøs mulighet for mødre som ikke er i jobb. 

Anonymkode: 0ed10...2a9

Annonse

Skrevet

Sikkerhetsnettet må da hver enkelt person sørge for. Norge er et av verdens beste land når det gjelder økonomisk støtte. Og så etterlyser du mer. Situasjonen din og det du skriver viser jo at du har vært ekstremt dum. Hoppe av i svingen. Ja, det er selvsagt lov å gjøre feil, vinklingen din er også helt feil. Norge kan ikke demme opp for alle dumme valg med egne ordninger. Ærlig talt liksom. 

Anonymkode: 24e65...b9b

Skrevet

Vær hjemme med små barn, akkurat hvor lenge du vil, få gjerne barna tett også, men at dere ikke selv sørger for å kunne forsørge dere selv utover den allerede rause permisjonsordningen vi har her til lands - det kan dere holde dere for gode til! Det er da ikke statens skyld at dere gjør dumme valg! Med den tilgangen vi har til prevensjon og muligheten til å faktisk avstå fra å bli gravide, så er det neimen ingen grunn til at staten skal betale enda mer fordi dere ikke selv tar ansvar. 

Anonymkode: bfb0b...012

Skrevet
På 4.5.2020 den 5.57, Anonym bruker skrev:

Jeg er i prinsippet enig med deg i at man må stå for egne valg og ta konsekvensene av det. 

MEN, det er faktisk ikke alltid slik at man har valgt selv å ta ulønnet permisjon fra jobb ifbm at nan har fått barn. Jeg måtte feks ta ulønnet permisjon i 9 (!) måneder fordi vi overhodet ikke fikk barnehageplass til barnet vårt, og ikke fant noen ledig dagmamma heller. 

Anonymkode: 73acd...936

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i prinsippet enig med deg i at man må stå for egne valg og ta konsekvensene av det. 

MEN, det er faktisk ikke alltid slik at man har valgt selv å ta ulønnet permisjon fra jobb ifbm at nan har fått barn. Jeg måtte feks ta ulønnet permisjon i 9 (!) måneder fordi vi overhodet ikke fikk barnehageplass til barnet vårt, og ikke fant noen ledig dagmamma heller. 

Men om ikke man har valget så velger man hvertfall å ikke bli gravid igjen. Det er jo også et valg. Da bruker man prevensjon. Å si at man hopper av i svingen er det samme som å ikke bruke prevensjon. 

Anonymkode: b73f4...ae5

Skrevet

Foreldrepenger skal dekke inntektstap når man er i permisjon med sitt barn. Staten setter tak for rettigheten på 6 av de siste 10 måneder. Tenk på kvinner som har gått hjemme i 3 år, skal de også ha rett til foreldrepenger? Det syns du garantert ikke heller, du surmuler bare fordi du akkurat ikke kommer inn.

Hoppe av i svingen? Seriøs? Trodde det var noe man lærte i skolen at det var ikke noe prevensjonsmetode i det hele tatt.

Den som foreslår å kontakte arbeidsgiver om hun ikke kan komme tidligere. Du er klar over at samme arbeidstaker ikke bare var borte den vanlige permisjonstiden men flere måneder i ulønnet i tillegg. For denne tiden, som arb.giver bare må godta, måtte de ansette noen midlertidig, opplære den og det koster ikke lite. Så vil samme arbeidstaker skvise inn noen måneder med jobb, kanskje bli sykemeldt også, for så gå inn i ny permisjon? Ikke rart bedrifter kvier seg for å ansette kvinner i fertil alder.

Anonymkode: bd02c...b28

Skrevet

Du og mannen din må ta kontakt med arbeidsgiverne deres ASAP og forklare situasjonen. Det beste er om du kan gå tilbake på jobb 01.07, slik at du får opparbeidet deg retten til ny fødselspermisjon. Kanskje mannen kan ta en med ulønnet permisjon før poden begynner i barnehage? Alternativt kan du få engangsstønad, være hjemme med nytt barn i dine  pålagte uker (6 eller 14 - husker ikke de nye permisjonsreglene i farta), for så at mannen tar over resterende fødselspermisjon. Han har jo opparbeidet seg retten til det.

Det finnes løsninger, håper du kan se at dere må benytte en av disse, heller enn å ønske seg andre løsninger. Som du sier, dere har vært uforsiktige og uheldige, men da må dere også gjøre det beste ut av situasjonen, ikke klage på at ordningene vi har rundt fødsler er for dårlige. De fleste arbeidsgivere er svært forståelsesfulle, og vil prøve å legge tilrette om dere er ærlige og løsningsorienterte. Det er tross alt svært liten tid en kvinne/mann er hjemme med barn, tatt i betraktning hvor langt arbeidslivet er :)

Lykke til!

Anonymkode: d4248...b86

Skrevet

Støtter forslaget om at mannen tar resten av den ulønnede permisjonen. Da vil inntektstapet bli minst siden han kan gå tilbake til jobb og uansett opparbeider seg rett til foreldrepenger. Ev om mannen tar ferie i hele juli. Om du ikke får komme tilbake til jobben din tidligere ville jeg tatt en «sommerjobb» i mellomtiden bare for å sikre retten. Det er kun én måned du mangler for å få rett til foreldrepenger, så dette løser seg

Anonymkode: a1305...deb

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du og mannen din må ta kontakt med arbeidsgiverne deres ASAP og forklare situasjonen. Det beste er om du kan gå tilbake på jobb 01.07, slik at du får opparbeidet deg retten til ny fødselspermisjon. Kanskje mannen kan ta en med ulønnet permisjon før poden begynner i barnehage? Alternativt kan du få engangsstønad, være hjemme med nytt barn i dine  pålagte uker (6 eller 14 - husker ikke de nye permisjonsreglene i farta), for så at mannen tar over resterende fødselspermisjon. Han har jo opparbeidet seg retten til det.

Det finnes løsninger, håper du kan se at dere må benytte en av disse, heller enn å ønske seg andre løsninger. Som du sier, dere har vært uforsiktige og uheldige, men da må dere også gjøre det beste ut av situasjonen, ikke klage på at ordningene vi har rundt fødsler er for dårlige. De fleste arbeidsgivere er svært forståelsesfulle, og vil prøve å legge tilrette om dere er ærlige og løsningsorienterte. Det er tross alt svært liten tid en kvinne/mann er hjemme med barn, tatt i betraktning hvor langt arbeidslivet er :)

Lykke til!

Vil bare si at jeg tror noen her blander Ts. Det er jeg som er Ts. Vi ble gravide på spiral noe som det skal være under 2%.  Jeg forventer ikke at staten skal løse økonomien men synes det var vanskelig å lese seg opp til hva man har av krav konkret.  takk for alle innspill :) ts

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vil bare si at jeg tror noen her blander Ts. Det er jeg som er Ts. Vi ble gravide på spiral noe som det skal være under 2%.  Jeg forventer ikke at staten skal løse økonomien men synes det var vanskelig å lese seg opp til hva man har av krav konkret.  takk for alle innspill :) ts

oi, beklager! skjønner godt at situasjonen er både fortvilende, og at det er vanskelig å få oversikt over regelverk! Håper det ordner seg for dere :) 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barna har en far også. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barna har en far også. 

I vårt tilfelle ville vi tapt for mye penger på at far tok ulønnet permisjon i stedet for meg. Så ja, barnet har en far, en meget god far, men det påvirket ikke det at jeg måtte ta lang, ulønnet permisjon. Vi skulke gjerne gjort det annerledes, men når man må ta ufrivillig, ulønnet permisjon må man også tenke på hva som gir best økonomisk uttelling. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

I vårt tilfelle ville vi tapt for mye penger på at far tok ulønnet permisjon i stedet for meg. Så ja, barnet har en far, en meget god far, men det påvirket ikke det at jeg måtte ta lang, ulønnet permisjon. Vi skulke gjerne gjort det annerledes, men når man må ta ufrivillig, ulønnet permisjon må man også tenke på hva som gir best økonomisk uttelling. 

Far kan ta det aller meste av den betalte permisjonen. Da kan du begynne å jobbe igjen etter 6 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...