Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #1 Skrevet 2. mai 2020 føler hver dag eller 5 ganger i uka at jeg jeg på en måte får hjerteklapp elsn. Det gjør ikke vondt men bittelitt ubehagelig da jeg må trekke inn pusten dypt igjen. Føles som om jeg må ta dypt pust ver gang det kommer, Er som om man mister pusten i 1-2 sec eller som om hjertet glemmer et bank.. vanskeligt og forklare. Anonymkode: f710e...e82
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #2 Skrevet 2. mai 2020 Og hva hadde du tenkt at vi her på forumet skulle gjøre med det? Du må selvfølgelig dra til lege. Anonymkode: 7d913...209
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #3 Skrevet 2. mai 2020 Dra til lege. Man skal ikke gå rundt med ubehandlet hjerteklapp. Det du kan gjøre for din egen del er å ta tak i eventuelt stress og usunne vaner. Moderat mosjon og sunt kosthold er det beste for hjertet. Ja, det er vanlig å trekke pusten ekstra dypt ved hjerteklapp. Ikke helt sikker på hvorfor. Om du ikke spiser det fra før, ville jeg lagt til omega 3 og magnesium. Anonymkode: d6854...d4b
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #4 Skrevet 3. mai 2020 Ventrilulære ekstrasystoler. Eller sves. (Supraventrikulære ekstrasystoler). Ufarlig, men ubehagelig. Kutt ut stress, nikotin, koffein og alkohol. Det hjelper som regel. Anonymkode: 763fa...fd8
Pobie Skrevet 3. mai 2020 #5 Skrevet 3. mai 2020 Hjertestans er det hvertfall ikke. Du må selvfølgelig til lege.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #6 Skrevet 3. mai 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ufarlig, men ubehagelig. Det er absolutt ikke ufarlig, og i alle fall ikke når man opplever dette ofte. Her har du kunnskap om kvinnehjertet som høres ut som noe fra 80-tallet, på tide å oppdatere. 1 time siden, Pobie skrev: Du må selvfølgelig til lege. Riktig. Anonymkode: d6854...d4b
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #7 Skrevet 3. mai 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ventrilulære ekstrasystoler. Eller sves. (Supraventrikulære ekstrasystoler). Ufarlig, men ubehagelig. Kutt ut stress, nikotin, koffein og alkohol. Det hjelper som regel. Anonymkode: 763fa...fd8 Kan jeg skrive under på. Tar jeg noen øl rett før jeg skal legge meg, så er hele nattesøvnen ødelagt. Våkner av at hjertet banker hardt og uregelmessig. Anonymkode: cdd61...a35
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #8 Skrevet 3. mai 2020 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er absolutt ikke ufarlig, og i alle fall ikke når man opplever dette ofte. Her har du kunnskap om kvinnehjertet som høres ut som noe fra 80-tallet, på tide å oppdatere. Riktig. Anonymkode: d6854...d4b Jeg var til legen pga dette og ble ikke en gang undersøkt utover blodprøver og år han tok blodtrykket. Men jeg har hatt slike byer før og tatt ekg (?) da. Jeg har hjertebank/dobbeltslag opp mot 15-20 ganger i timen på det verste. Legen sa at det er helt ufarlig og ganske vanlig. Kan legge til at jeg ikke drikker kaffe, alkohol el., ikke røyker, jeg sover godt, stresser ikke, trener jevnlig og spiser normalt sundt og hadde blodtrykk på 110/70. Jeg skulle virkelig ønske at jeg ble kvitt dette, for det er ganske plagsomt. Anonymkode: 84fc6...3ca
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #9 Skrevet 3. mai 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg var til legen pga dette og ble ikke en gang undersøkt utover blodprøver og år han tok blodtrykket. Men jeg har hatt slike byer før og tatt ekg (?) da. Jeg har hjertebank/dobbeltslag opp mot 15-20 ganger i timen på det verste. Legen sa at det er helt ufarlig og ganske vanlig. Kan legge til at jeg ikke drikker kaffe, alkohol el., ikke røyker, jeg sover godt, stresser ikke, trener jevnlig og spiser normalt sundt og hadde blodtrykk på 110/70. Jeg skulle virkelig ønske at jeg ble kvitt dette, for det er ganske plagsomt. Anonymkode: 84fc6...3ca Det er ikke nødvendigvis farlig i seg selv, men uregelmessig hjerterytme fører til uregelmessig blodstrøm, som igjen kan føre til diverse problemer. Dette er så klart mest farlig når man er eldre og har andre utfordringer. Men jeg ville ha byttet lege om jeg følte at legen ikke tok bekymringene på alvor. Det beste er å ha et hjerte som fungerer som det skal, det er best for hjertet, det er best for oss. Det sagt, EKG er det du tar hvis du har brystkassen full av klistrelapper som det er festet ledninger til. Da måler de de elektriske impulsene som skjer i hjertet, og kan finne ut om det er noe feil der, så det er helt riktig undersøkelse, og det er bra du har fått sjekket ut, og at det ikke er der det er noe feil. Du nevner at du lever veldig sunt og har et BT på 110/70. Det er ikke høyt, og det er i tillegg grunn til å tro at du kan ha lavere BT utenom målingene. Lavt BT kan i seg selv føre til hjerteklapp. Trener du hardt? Hardtrening er en av de tingene som er koblet til hjerteklapp. Moderat trening er det beste for hjertet. Dette er ikke noe jeg har belegg for å si, dette er kun synsing fra min side, men jeg tror at i ditt tilfelle vil det kanskje hjelpe å drikke mer vann og gjerne av den typen med tilført salt, i de periodene du opplever mye hjerteklapp. Farris og lignende. For å holde vannet inne i kroppen og øke blodtrykket. Jeg vet ellers om en som var veldig plaget av hjerteklapp, og som fikk god hjelp av å tilføre magnesium og omega 3 til kosten over lengre tid. Både farris, omega 3 og magnesium er nokså uproblematisk å tilføre kosten, så det kan jo være verdt et forsøk? Anonymkode: d6854...d4b
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #10 Skrevet 3. mai 2020 Kontakt fastlege å ta det videre derfra. Har selv hatt urolig hjerte siden jeg var 19. Men har vært hos 2 hjertespesialister som begge mener jeg er følsom i muskulaturen rundt hjertet og da kjenner alt hva hjertet gjør.. i tillegg har jeg angst og stress gjør det verre. Dra til legen og få det undersøkt. Viktig. Anonymkode: 367d3...b54
MTF Skrevet 3. mai 2020 #11 Skrevet 3. mai 2020 Har det på samme måte. Jeg drikker aldri alkohol eller røyker. Stresser nok litt av og til og sliter innimellom med søvnen. Trener regelmessig og er frisk og rask ellers, bortsett fra generelt lavt bt (som ofte fører til svimmelhet), men det er jo ikke en sykdom. Har tatt det opp med legen og han mente dette var et ekstraslag på hjertet. Kjenner det tydelig når jeg kjenner etter. Er som om hjertet hopper over et slag og det neste slaget blir da kraftigere og det kjennes ut som om jeg får «hjertet i halsen» og må trekke pusten ekstra. Kommer dom regel når jeg sitter meg ned for kvelden og slapper av eller når jeg har lagt meg. I følge legen er det i utgangspunktet ufarlig - men plagsomt når det står på.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #12 Skrevet 3. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg var til legen pga dette og ble ikke en gang undersøkt utover blodprøver og år han tok blodtrykket. Men jeg har hatt slike byer før og tatt ekg (?) da. Jeg har hjertebank/dobbeltslag opp mot 15-20 ganger i timen på det verste. Legen sa at det er helt ufarlig og ganske vanlig. Anonymkode: 84fc6...3ca 29 minutter siden, MTF skrev: Har tatt det opp med legen og han mente dette var et ekstraslag på hjertet. Kjenner det tydelig når jeg kjenner etter. Er som om hjertet hopper over et slag og det neste slaget blir da kraftigere og det kjennes ut som om jeg får «hjertet i halsen» og må trekke pusten ekstra. Kommer som regel når jeg sitter meg ned for kvelden og slapper av eller når jeg har lagt meg. I følge legen er det i utgangspunktet ufarlig - men plagsomt når det står på. Av ren nysgjerrighet, er det noen av dere her inne, som leser dette, som har opplevd å få samme tilbakemelding, fra en kvinnelig lege? Anonymkode: d6854...d4b
MTF Skrevet 3. mai 2020 #13 Skrevet 3. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Av ren nysgjerrighet, er det noen av dere her inne, som leser dette, som har opplevd å få samme tilbakemelding, fra en kvinnelig lege? Anonymkode: d6854...d4b Har aldri hatt kvinnelig lege
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #14 Skrevet 3. mai 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke nødvendigvis farlig i seg selv, men uregelmessig hjerterytme fører til uregelmessig blodstrøm, som igjen kan føre til diverse problemer. Dette er så klart mest farlig når man er eldre og har andre utfordringer. Men jeg ville ha byttet lege om jeg følte at legen ikke tok bekymringene på alvor. Det beste er å ha et hjerte som fungerer som det skal, det er best for hjertet, det er best for oss. Det sagt, EKG er det du tar hvis du har brystkassen full av klistrelapper som det er festet ledninger til. Da måler de de elektriske impulsene som skjer i hjertet, og kan finne ut om det er noe feil der, så det er helt riktig undersøkelse, og det er bra du har fått sjekket ut, og at det ikke er der det er noe feil. Du nevner at du lever veldig sunt og har et BT på 110/70. Det er ikke høyt, og det er i tillegg grunn til å tro at du kan ha lavere BT utenom målingene. Lavt BT kan i seg selv føre til hjerteklapp. Trener du hardt? Hardtrening er en av de tingene som er koblet til hjerteklapp. Moderat trening er det beste for hjertet. Dette er ikke noe jeg har belegg for å si, dette er kun synsing fra min side, men jeg tror at i ditt tilfelle vil det kanskje hjelpe å drikke mer vann og gjerne av den typen med tilført salt, i de periodene du opplever mye hjerteklapp. Farris og lignende. For å holde vannet inne i kroppen og øke blodtrykket. Jeg vet ellers om en som var veldig plaget av hjerteklapp, og som fikk god hjelp av å tilføre magnesium og omega 3 til kosten over lengre tid. Både farris, omega 3 og magnesium er nokså uproblematisk å tilføre kosten, så det kan jo være verdt et forsøk? Anonymkode: d6854...d4b Takk for langt svar! Jeg drikker faktisk både mye vann og farris (bris), og jeg trener ikke hardt. Jogger i 30 min 2-3 dager i uken, litt styrke hjemme nå, før korona 2 dager i uken på senter. Går 30-60 min hver dag med hunden. Men jeg er ikke flink til å spise fisk, så kan gjerne ta omega 3 og magnesium, selv om legen så at nivået på blodprøvene var bra. Det er noen år siden sist jeg hadde EKG, burde jeg be om det igjen? Anonymkode: 84fc6...3ca
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #15 Skrevet 3. mai 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Av ren nysgjerrighet, er det noen av dere her inne, som leser dette, som har opplevd å få samme tilbakemelding, fra en kvinnelig lege? Anonymkode: d6854...d4b Nope, men min mannlige lege spurte om jeg ikke bare kunne la være å kjenne etter da jeg ville ha sjekket ut alle mine ekstraslag. Da prikket jeg han i armen med en finger og spurte om han ikke bare kunne la være å kjenne etter om det irriterte han. Jeg fikk 24 timers EKG og påvist masse ekstraslag, men ikke noe som krevde behandling av noe slag. Anonymkode: f2619...237
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #16 Skrevet 3. mai 2020 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er absolutt ikke ufarlig, og i alle fall ikke når man opplever dette ofte. Her har du kunnskap om kvinnehjertet som høres ut som noe fra 80-tallet, på tide å oppdatere. Riktig. Anonymkode: d6854...d4b Med mindre man har lang q-t tid og man får R på t som utløser ventrikkeltachykardi, er ekstrasystoler, ves og/eller sves, ufarlig. Man skal ha en betydelig mengde ekstrasystoler før det behandles medikamentelt. Noen merker ekstraslag bedre enn andre. Men med mindre man har VT-løp, Svt eller atrieflimmer gjøres det sjeldent noe med dette. Det er ikke kjønnsbetinget. Anonymkode: 763fa...fd8
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #17 Skrevet 3. mai 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med mindre man har lang q-t tid og man får R på t som utløser ventrikkeltachykardi, er ekstrasystoler, ves og/eller sves, ufarlig. Man skal ha en betydelig mengde ekstrasystoler før det behandles medikamentelt. Noen merker ekstraslag bedre enn andre. Men med mindre man har VT-løp, Svt eller atrieflimmer gjøres det sjeldent noe med dette. Det er ikke kjønnsbetinget. Anonymkode: 763fa...fd8 Og som sakt; stress, nikotin, koffein, angst, store måltider, alkohol kan gi økende hyppiget. «Alle» har ekstrasystoler, men noen kjenner det bedre enn andre. Om du er bekymret bør du få tatt EKG, og evnt gå med en holter-registrering (24-timers pulsregistrering) Anonymkode: 763fa...fd8
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #18 Skrevet 4. mai 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Med mindre man har lang q-t tid og man får R på t som utløser ventrikkeltachykardi, er ekstrasystoler, ves og/eller sves, ufarlig. Man skal ha en betydelig mengde ekstrasystoler før det behandles medikamentelt. Noen merker ekstraslag bedre enn andre. Men med mindre man har VT-løp, Svt eller atrieflimmer gjøres det sjeldent noe med dette. Det er ikke kjønnsbetinget. Anonymkode: 763fa...fd8 Når det gjelder hjertehelse er det BETYDELIGE forskjeller mellom kjønn. Det er forskjell på symptomer, på patologi (altså hva det er som er galt) og det er forskjell på behandling. Den behandlingen som hjelper for menn, hjelper ikke for kvinner, og/eller den går for hardt ut over kroppen hennes til at den kan brukes. Ikke minst er kvinner langt mer sårbare over for livsstilsmessig påvirkning, fedme, røking, diabetes, og høyt blodtrykk, enn hva menn er. I mange år har man innbilt seg at det kun er menn som opplever hjerte og kar-sykdommer. Denne holdningen er heldigvis på vei til å snu. Men når det gjelder kvinner hjertehelse er vi enda kun i en startfase med å finne ut ting. Hjertebank er noe kvinner opplever oftere enn menn. Det kan være et symptom på at noe er galt med hjertet, eller et forvarsel om det, og det kan være et symptom på andre ting (stoffskifte, blodtrykk, diabetes), som man bør få sjekket ut. At hjertet slår litt ekstra her og der, er ikke noe problem i seg selv. Når man opplever at det stadig klaprer i vei, er det for det første ubehagelig. Og for det andre er det ikke sunt. Hjertet er en pumpe, som pumper blod rundt. Dersom den «henger seg opp» fører det til en ujevn strøm, som igjen kan føre til at blodet klumper seg, og det blir en propp som setter seg fast. Dette er normalt sett ikke noe problem hos unge og ellers friske mennesker, men påvirker negativt når man sammenstiller med andre risiko-faktorer. Det er klart vi skal ta symptomer på alvor, det er klart vi skal bry oss om vår egen kropp. Når det gjelder legene så må de innse at det er forskjell på kjønn og behandle oss ut fra den tanken. Men det må også vi innse. Kvinner tåler rett og slett ikke de samme tingene som menn. Kan bare anbefale alle som vil, å lese om kvinnehelse og hjertehelse! ❤️ Anonymkode: d6854...d4b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #19 Skrevet 4. mai 2020 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for langt svar! Jeg drikker faktisk både mye vann og farris (bris), og jeg trener ikke hardt. Jogger i 30 min 2-3 dager i uken, litt styrke hjemme nå, før korona 2 dager i uken på senter. Går 30-60 min hver dag med hunden. Men jeg er ikke flink til å spise fisk, så kan gjerne ta omega 3 og magnesium, selv om legen så at nivået på blodprøvene var bra. Det er noen år siden sist jeg hadde EKG, burde jeg be om det igjen? Anonymkode: 84fc6...3ca Det man gjør når man opplever et symptom, er å gå gjennom en liste og sjekke ut alle de tingene som det nevnte symptomet kan være symptom på, hvor man begynner med det mest sannsynlige og deretter går videre ned igjennom. Dette kalles diagnostisering. Jeg tenker at hvis du har tatt EKG for de samme symptomene før, så er det ikke noen grunn til å gjøre det igjen. Da har man sjekket ut at det er hjertet ditt som feiler noe. Det er kun hvis det oppstår nye symptomer at man eventuelt undersøker igjen. Når det gjelder hjerteklapp så er det et symptom, men det er ikke nødvendigvis et tegn på at det er noe galt med kroppen, det kan like gjerne være noe galt med livsstilen. Du beskriver en sunn livsstil hvor du spiser, trener og sover godt. Men som du nevner, så spiser du lite fisk. Jeg ville ha forsøkt med fet fisk eller omega3-tilskudd og magnesium-tilskudd over en periode. Som jeg nevnte har jeg en venninne som har opplevd at dette faktisk hjalp, og hun hadde vært plaget i lang tid. Kom gjerne tilbake og si fra hvordan det går! Anonymkode: d6854...d4b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #20 Skrevet 4. mai 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Nope, men min mannlige lege spurte om jeg ikke bare kunne la være å kjenne etter da jeg ville ha sjekket ut alle mine ekstraslag. Da prikket jeg han i armen med en finger og spurte om han ikke bare kunne la være å kjenne etter om det irriterte han. Jeg fikk 24 timers EKG og påvist masse ekstraslag, men ikke noe som krevde behandling av noe slag. Anonymkode: f2619...237 Hehehehe....way to go! 😄 Det er jo et problem mange ganger, at mennesker nærmest unnskylder problemene sine, helst ikke vil bry legen med ting, og er redd for å høres ut som de er skjørere enn andre. Så vidt jeg vet er dette en del av årsaksbildet til at menn lever kortere enn kvinner. Men også en del kvinner står i fare for å skulle leke tøffing som tåler alt. Bra at du tar symptomene på alvor, og sier fra på en effektfull måte! Anonymkode: d6854...d4b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #21 Skrevet 4. mai 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Når det gjelder hjertehelse er det BETYDELIGE forskjeller mellom kjønn. Det er forskjell på symptomer, på patologi (altså hva det er som er galt) og det er forskjell på behandling. Den behandlingen som hjelper for menn, hjelper ikke for kvinner, og/eller den går for hardt ut over kroppen hennes til at den kan brukes. Ikke minst er kvinner langt mer sårbare over for livsstilsmessig påvirkning, fedme, røking, diabetes, og høyt blodtrykk, enn hva menn er. I mange år har man innbilt seg at det kun er menn som opplever hjerte og kar-sykdommer. Denne holdningen er heldigvis på vei til å snu. Men når det gjelder kvinner hjertehelse er vi enda kun i en startfase med å finne ut ting. Hjertebank er noe kvinner opplever oftere enn menn. Det kan være et symptom på at noe er galt med hjertet, eller et forvarsel om det, og det kan være et symptom på andre ting (stoffskifte, blodtrykk, diabetes), som man bør få sjekket ut. At hjertet slår litt ekstra her og der, er ikke noe problem i seg selv. Når man opplever at det stadig klaprer i vei, er det for det første ubehagelig. Og for det andre er det ikke sunt. Hjertet er en pumpe, som pumper blod rundt. Dersom den «henger seg opp» fører det til en ujevn strøm, som igjen kan føre til at blodet klumper seg, og det blir en propp som setter seg fast. Dette er normalt sett ikke noe problem hos unge og ellers friske mennesker, men påvirker negativt når man sammenstiller med andre risiko-faktorer. Det er klart vi skal ta symptomer på alvor, det er klart vi skal bry oss om vår egen kropp. Når det gjelder legene så må de innse at det er forskjell på kjønn og behandle oss ut fra den tanken. Men det må også vi innse. Kvinner tåler rett og slett ikke de samme tingene som menn. Kan bare anbefale alle som vil, å lese om kvinnehelse og hjertehelse! ❤️ Anonymkode: d6854...d4b Menn får da også arytmi av stress og sykdommer, det gjelder ikke bare damer. Her nevner du atrieflimmer/flutter, som selvfølgelig må behandles. Kvinner kan ha andre symptomer enn menn på hjertesykdom. Men vi er da ikke noen skjøre blomster fordét. Ekstrasystoler er ufarlig, med mindre man får feks ves i big, med pulsdefisit, og bradykardi som konsekvens av dette. Men det er ikke dette HI beskriver. Anonymkode: 763fa...fd8
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #22 Skrevet 4. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Menn får da også arytmi av stress og sykdommer, det gjelder ikke bare damer. Her nevner du atrieflimmer/flutter, som selvfølgelig må behandles. Kvinner kan ha andre symptomer enn menn på hjertesykdom. Men vi er da ikke noen skjøre blomster fordét. Ekstrasystoler er ufarlig, med mindre man får feks ves i big, med pulsdefisit, og bradykardi som konsekvens av dette. Men det er ikke dette HI beskriver. Anonymkode: 763fa...fd8 Hvilken behandling er det som går for hardt ut over kvinnen til at den kan brukes, mener du? Anonymkode: 763fa...fd8
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #23 Skrevet 4. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvilken behandling er det som går for hardt ut over kvinnen til at den kan brukes, mener du? Anonymkode: 763fa...fd8 «Men når det gjelder kvinner hjertehelse er vi enda kun i en startfase med åfinne ut ting» Hvor har du dette fra!? Hva er det du har forlest deg på, egentlig? Anonymkode: 763fa...fd8
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #24 Skrevet 4. mai 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor har du dette fra!? Hva er det du har forlest deg på, egentlig? Anonymkode: 763fa...fd8 Dette er jo et tema som har vært snakket veldig mye om de siste årene, så jeg klarer ikke helt å tro på at man ikke har fått det med seg om man er interessert i enten hjertehelse, kvinnehelse eller forskning generelt. Eller, nyheter, generelt. Men dersom man ønsker å følge med hva som skjer på dette området, og ikke helt vet hvor man starter, så vil jeg anbefale å lese om satsningene til forskningsrådet, landets universiteter, samt landets universitetssykehus. Nasjonalt kompetansesenter for kvinnehelse bør jeg sikkert også nevne her. forskning.no er et utmerket sted å starte dersom man ønsker resultatene presentert på en lett forståelig måte. https://forskning.no/hjertet-nasjonal-kompetansetjeneste-for-kvinnehelse-overvekt/urovekkende-mange-kvinner-hadde-skader-i-hjertet-uten-a-vite-det/1567788 Dette er både en artikkel og et springbrett til lignende artikler, prosjekter og forskere som jobber med dette temaet. Det sagt, det er altså IKKE nødvendigvis noe feil med hjertet til de som lider av hjerteklapp. Årsakene er mer sannsynlig at det kan ligge andre diagnoser til grunn, eller at man kan eller bør gjøre endringer i livsstilen. Anonymkode: d6854...d4b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #25 Skrevet 4. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dette er jo et tema som har vært snakket veldig mye om de siste årene, så jeg klarer ikke helt å tro på at man ikke har fått det med seg om man er interessert i enten hjertehelse, kvinnehelse eller forskning generelt. Eller, nyheter, generelt. Men dersom man ønsker å følge med hva som skjer på dette området, og ikke helt vet hvor man starter, så vil jeg anbefale å lese om satsningene til forskningsrådet, landets universiteter, samt landets universitetssykehus. Nasjonalt kompetansesenter for kvinnehelse bør jeg sikkert også nevne her. forskning.no er et utmerket sted å starte dersom man ønsker resultatene presentert på en lett forståelig måte. https://forskning.no/hjertet-nasjonal-kompetansetjeneste-for-kvinnehelse-overvekt/urovekkende-mange-kvinner-hadde-skader-i-hjertet-uten-a-vite-det/1567788 Dette er både en artikkel og et springbrett til lignende artikler, prosjekter og forskere som jobber med dette temaet. Det sagt, det er altså IKKE nødvendigvis noe feil med hjertet til de som lider av hjerteklapp. Årsakene er mer sannsynlig at det kan ligge andre diagnoser til grunn, eller at man kan eller bør gjøre endringer i livsstilen. Anonymkode: d6854...d4b Jeg trenger ikke «lett forståelig informasjon», jeg har jobbet med hjertepasienter i 20 år. Anonymkode: 763fa...fd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå