Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #1 Skrevet 30. april 2020 Jeg er kanskje litt avhengig av sjokolade og "må" spise noe hver kveld, og det skal helst være melkesjokolade. Hvor mye tenker dere det må være greit å spise hver kveld? Det er altså ikke snakk om en hel stor plate selvfølgelig, men er fem-seks ruter hver kveld skadelig i det lange løp? Jeg har grei vekt så ikke noe problem med det heldigvis. Anonymkode: 6141c...ccf
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #3 Skrevet 30. april 2020 Det kommer helt an på hvor stor del sjokoladen er av ditt totale inntak av næring, og hvor stort næringsbehov du har. Forskjell på å dilte rundt hjemme og være stillesittende, og det å bevege seg mye av dagen. Anonymkode: a7290...776
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #4 Skrevet 30. april 2020 Det er ca 50 kcal i en rute melkesjokolade. 6 ruter er 300 kcal. Dersom det erstatter 300 kcal annen mat går du ikje opp i vekt, men det har jo ikke så mye næringsstoffer i seg. Alternativt, dersom det blir i tillegg til alt annet, går du opp ca 1 kg per måned. Anbefaler å ikke ha det i hus 😊 Etter noen uker blir søtsuget mindre. Anonymkode: fb7b5...d54
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #5 Skrevet 30. april 2020 jeg spiser ikke hver kveld, men ganske ofte. da maks 3 ruter. kanskje 1-2 biter til kaffen. om jeg hadde spist 6 ruter hadde jeg kastet opp. mannen min må spise hele sjokoladen om han vet vi har, så jeg må faktisk gjemme sjokolade og lyve for å unngå at jeg ikke får en bit til kaffen.... Anonymkode: e2945...3aa
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #6 Skrevet 30. april 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ca 50 kcal i en rute melkesjokolade. 6 ruter er 300 kcal. Dersom det erstatter 300 kcal annen mat går du ikje opp i vekt, men det har jo ikke så mye næringsstoffer i seg. Alternativt, dersom det blir i tillegg til alt annet, går du opp ca 1 kg per måned. Anbefaler å ikke ha det i hus 😊 Etter noen uker blir søtsuget mindre. Anonymkode: fb7b5...d54 Men nå snakker du ut fra et perspektiv hvor fokuset ligger på vekt, og at lysten på sjokolade dreier seg om søtsug. HI skriver at hun har grei vekt. Og kakao er sunt, det finnes mange grunner til å spise sjokolade, ikke bare sukkeret. Anonymkode: a7290...776
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #7 Skrevet 30. april 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men nå snakker du ut fra et perspektiv hvor fokuset ligger på vekt, og at lysten på sjokolade dreier seg om søtsug. HI skriver at hun har grei vekt. Og kakao er sunt, det finnes mange grunner til å spise sjokolade, ikke bare sukkeret. Anonymkode: a7290...776 Sorry, leste ikke tilstrekkelig og svarte kun ut fra egen erfaring. Men i det lange løp ville jeg uansett unngått det av hensyn til at sukker avler mer søtsug (hos meg). Det er sikkert individuelt hvordan man føler / reagerer på det. Jeg føler meg ikke bra når jeg har søtsug. Anonymkode: fb7b5...d54
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #8 Skrevet 30. april 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men nå snakker du ut fra et perspektiv hvor fokuset ligger på vekt, og at lysten på sjokolade dreier seg om søtsug. HI skriver at hun har grei vekt. Og kakao er sunt, det finnes mange grunner til å spise sjokolade, ikke bare sukkeret. Anonymkode: a7290...776 Man kan vel ikke akkurat si at melkesjokolade har særlig mye kakao. Anonymkode: d2c86...bb0
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #9 Skrevet 30. april 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sorry, leste ikke tilstrekkelig og svarte kun ut fra egen erfaring. Men i det lange løp ville jeg uansett unngått det av hensyn til at sukker avler mer søtsug (hos meg). Det er sikkert individuelt hvordan man føler / reagerer på det. Jeg føler meg ikke bra når jeg har søtsug. Anonymkode: fb7b5...d54 Ja, og det er derfor det er viktig å finne ut om man har et behov for 1500 eller 3000 kcal per dag. For de med lavt behov vil 300 kcal være en stor andel av det totale behovet for næring, og dermed ta opp plassen for andre, mer essensielle ting. I tillegg vil blodsukkeret gjerne holde seg høyt lenge. Det vil dermed være en uvane å la 300 av 1500 kcal bestå av melkesjokolade. Mens for en med høyt behov for næring, så vil 5 biter melkesjokolade muligens bare være en enkel måte å få i seg de siste kaloriene på, og blodsukkeret påvirkes ikke nødvendigvis så mye av det. Anonymkode: a7290...776
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #10 Skrevet 30. april 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man kan vel ikke akkurat si at melkesjokolade har særlig mye kakao. Anonymkode: d2c86...bb0 Ikke så mye sammenlignet med andre typer sjokolade, men mye sammenlignet med andre søtsaker. 5 biter melkesjokolade hver dag, er en god del kakao på sikt! Anonymkode: a7290...776
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #11 Skrevet 30. april 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke så mye sammenlignet med andre typer sjokolade, men mye sammenlignet med andre søtsaker. 5 biter melkesjokolade hver dag, er en god del kakao på sikt! Anonymkode: a7290...776 Det er også en god del kalorier på sikt. Anonymkode: d2c86...bb0
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #12 Skrevet 30. april 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er også en god del kalorier på sikt. Anonymkode: d2c86...bb0 Les gjerne tråden, så slipper vi ta den diskusjonen helt på nytt. Anonymkode: a7290...776
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #13 Skrevet 30. april 2020 Det er mange typer sjokolade. Det er ikke selve laden du liker men sukkeret er jeg redd. Har smakt ren sjokolade og det er ganske bittert. Sukker er smaksforsterkeren som forsterker smaken og gjør den søt Anonymkode: 8b1e1...19e
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #14 Skrevet 30. april 2020 Er du aktiv, spiser ellers sunt og får i deg de næringsstoffene du trenger, og formen og helsa er bra, så er det ikke skadelig å spise litt sjokolade hver dag. Anonymkode: e0310...45b
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #15 Skrevet 30. april 2020 Kan ikke spise sjokolade hver dag. Hver helg. Og ikke så mye. 50 g kanskje. Anonymkode: dad00...9bd
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #16 Skrevet 30. april 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er mange typer sjokolade. Det er ikke selve laden du liker men sukkeret er jeg redd. Har smakt ren sjokolade og det er ganske bittert. Sukker er smaksforsterkeren som forsterker smaken og gjør den søt Anonymkode: 8b1e1...19e Forsterker den sure smaken? Du mener vel jevner den ut og gjør den svakere og mer vammel. Anonymkode: b5e4c...747
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #17 Skrevet 30. april 2020 Jeg spiser sjokolade hver eneste dag, ikke har jeg dårlig samvittighet for det heller. Er undervektig (spiser 2-3000kcal om dagen, går bare ikke opp). Har jevnlig sjekk hos lege med full screening av blodprøver, og i følge ham er jeg frisk som en fisk, og sunn som bare det Det viktigste er vel kolesterol, begynner det å krype oppover kan det være lurt å revurdere vaner. Anonymkode: 6f75c...35c
Anonym bruker Skrevet 30. april 2020 #18 Skrevet 30. april 2020 Jeg har alltid kunnet spise det jeg vil og har aldri lagt på meg. Med unntak av graviditeter har jeg veid det samme som da jeg gikk ut fra videregående. 6 biter sjokolade hadde garantert ikke gjort meg tykkere. Tror du med god samvittighet kan spise din sjokolade. Anonymkode: 5b9a3...fae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå