Gå til innhold

Hjelp, noen som kan hjelpe meg med disse blodprøvesvarene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr HE på S-folat? Kjenner jeg ble bekymret nå 🙈 Og de B trombocyttene? De har økt fra 364- 392 fra 20 februar 😱

Anonymkode: 844af...5f0

Fortsetter under...

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva betyr HE på S-folat? Kjenner jeg ble bekymret nå 🙈 Og de B trombocyttene? De har økt fra 364- 392 fra 20 februar 😱

20200427_124720.jpg

Skrevet

Hva sier legen din? Trombocytter varierer masse. HE sannsynligvis for hemolyse, noe som bare betyr at blodprøven ikke kan la seg analysere fordi blodcellene sprakk. Det betyr som regel lite. 

Men, alle prøver må vurderes opp mot en gitt situasjon. Ingen blodprøver kan tolkes løsrevet fra en sammenheng, da gir de ikke mening. Komplett normale blodprøver kan være veldig feil for noen, og prøver utenfor referanseområdet kan være perfekt for noen andre. Bare den som har bestilt prøvene eller som kjenner situasjonen kan si noe om deg og dine prøver. 

Anonymkode: 0dae8...cfa

Skrevet

Går du inn på furst.no så kan du søke på de spesifikke prøvene og lese litt om dem.

Hvis du var på 20 på trombocyttene dine tidligere kan det ha vært tilfeldig og/eller feil ved prøven. Nå ligger den bare litt over øvre referanseverdi, og sånn sett trolig bedre i dag enn sist.

Iflg. Fürst er verdien på hemoglobin innenfor referanseområde, men ulike laboratorier kan operere med litt ulike referanseverdier, har jeg opplevd.

Hva HE ang. folat angår, det vet jeg ikke. De bruker jo å oppgi et tall der også. HE kan kanskje være at prøven av en eller annen grunn ikke kunne analyseres/er blitt ødelagt? Jeg tipper, har opplevd det noen ganger selv.

Men sjekk med legen din om du lurer, det er uansett han eller hun som må følge deg opp om det er noe som trenger å følges opp.

Anonymkode: 94830...597

Skrevet

Trykk på kommentar nedenfor prøvesvarene dine og se om Fürst har skrevet en kommentar.

Anonymkode: 7b99c...ac8

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier legen din? Trombocytter varierer masse. HE sannsynligvis for hemolyse, noe som bare betyr at blodprøven ikke kan la seg analysere fordi blodcellene sprakk. Det betyr som regel lite. 

Men, alle prøver må vurderes opp mot en gitt situasjon. Ingen blodprøver kan tolkes løsrevet fra en sammenheng, da gir de ikke mening. Komplett normale blodprøver kan være veldig feil for noen, og prøver utenfor referanseområdet kan være perfekt for noen andre. Bare den som har bestilt prøvene eller som kjenner situasjonen kan si noe om deg og dine prøver. 

Anonymkode: 0dae8...cfa

Har ikke snakket med legen,hun skulle gi beskjed hvis det var noe..Men nå skal hun uansett ringe meg ila dagen så da får jeg høre med henne..

Hi

Annonse

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trykk på kommentar nedenfor prøvesvarene dine og se om Fürst har skrevet en kommentar.

Anonymkode: 7b99c...ac8

Det står: for hemolystisk for denne analysen..

Skrevet

Det at S-jern er på 12,5 og 20 februar var lå den på 19.8..

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det at S-jern er på 12,5 og 20 februar var lå den på 19.8..

*Ser 

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...