Gå til innhold

Hater ordet kohort

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hater det ikke, men det brukes veldig rart nå.

For meg er kohort et fint ord i forskning og dekkende fagord. 2020-kohorten vokste opp med korona-restriksjoner. Feks..

Men å bruke kohort som et synonym for gruppe blir...litt feil. 

Anonymkode: f8403...f7d

Annonse

Fra Wikipedia:

"Kohort (fra latin cohors; flertall cohortes) var den grunnleggende militære enhet i en romersk legion under den andre puniske krig (218–201 f.Kr.) og i de påfølgende militærreformer under Gaius Marius i år 107 f.Kr.

Opprinnelig var kohort en underenhet av en romersk legion, bestående av 480 infanterisoldater. Kohorten var inndelt i seks centurier (underavdelinger), som hver ble ledet av en centurion. En centurie besto ofte av 80 legionærer."

Med andre ord, slik de bruker ordet nå er helt feil siden en kohort skal inneholde 480 personer....

Anonymkode: 83107...5ff

Annonse

Jeg synes det er greit å bruke et annet ord enn gruppe. Gruppe brukes om så mye annet i barnehagen(lekegruppe, skolestartergruppe osv) Grupper er noe som kommer og går og er ofte tidsbegrensa. At de nå kaller det kohort tydeliggjør at dette er noe annet enn en gruppe som varer fra 10-11, og det er noe annet enn en avdeling, og det fjerner noen mulighet for misforståelser. De kunne sikkert kalt det mye annet, men det er jo ikke noe feil med ordet kohort.

2 timer siden, Himmel og hav skrev:

Jeg synes det er greit å bruke et annet ord enn gruppe. Gruppe brukes om så mye annet i barnehagen(lekegruppe, skolestartergruppe osv) Grupper er noe som kommer og går og er ofte tidsbegrensa. At de nå kaller det kohort tydeliggjør at dette er noe annet enn en gruppe som varer fra 10-11, og det er noe annet enn en avdeling, og det fjerner noen mulighet for misforståelser. De kunne sikkert kalt det mye annet, men det er jo ikke noe feil med ordet kohort.

Dette. 

I vår klasse har vi bl.a. fargegruppe, aldersblanda grupper og dyregrupper. 

Ved å kalle de kohort, følger det med strenge krav. Vi deler kohortene inn i grupper, og da er det greit å skille mellom de ulike inndelingene. Det blir mer oversiktlig både for voksne og barn. 

De kunne sikkert brukt et annet begrep enn kohort, men siden det kommer fra militære (strenge rutiner og krav), syntes jeg det passer seg til slik situasjonen er nå. 

Anonymkode: da54b...346

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...