Gå til innhold

Pollensesongen og evig bihulebetennelse

Anbefalte innlegg

Har du et kjerringråd mot bihulebetennelse? Jeg er helt desperat.

Fikk antibiotika for bihulebetennelse for 2 måneder siden og hadde 6 vidunderlige uker uten snørr, smerter og tannverk.  Nå med bjørkepollen og allergi var den tilbake igjen. 

Anonymkode: d850f...fad

Fortsetter under...

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dymista ❤️

Anonymkode: 861a4...87e

Dymista er vel ikke akkurat er kjerringråd, siden det er medisin :P 

Men siden jeg skulle til å nevne Rinexin så går det kanskje opp i opp?

Har god erfaring med begge, Dymista mot allergi, Rinexin mot bihulebetennelse. 

Anonymkode: 1d93b...ccd

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar. Den er på resept?

Både Dymista og Rinexin er reseptbelagt.

Rinexin behøver man liksom bare en eller to piller av, så løsner det hele, er min erfaring. Det er som Otrivin langt inn i hodet, der nesespray ikke slipper til.

Dynista er en spray med antihistamin og (lokalt virkende) kortikosteroid. Kan brukes hele pollensesongen. For meg erstattet den Aerius, og jeg hadde det mye bedre med spray enn piller. 

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får be legen om en time og få resept (Eller respekt som autokorrekten insisterer på :) )

😂 ikke dumt! 

Min lege hadde en tube det stod TÅLMODIGHET på. 

Har aldri brukt Nasonex, da. Men ja, jeg vil si at medisiner er tingen. Min første bihulebetennelse fikk jeg da jeg var ung og tøff og skulle klare meg uten medisiner.

Tipper at det å bruke Rinexin for å bane vei for de andre medisinene vil hjelpe en god del. 

Avamys bruker jeg. Reseptbelagt. Kronisk bihulebetennelse og etter flere år med munntørrhet og problemer med pusten på natten, gjorde den i løpet av tre dager livet mitt normalt igjen. En god følelse å våkne at man ligger og puster gjennom nesa igjen. Har vært innom Dymista, men den har for meg en ubehagelig lukt/smak. 

Jeg bruker saltvann(physiomer menthol), nasonex og telfast tabletter året rundt pga kronisk bihulebetennelse og allergi. I tillegg til rinexin innimellom. Takket være dette er det snart ett år siden sist antibiotika 👍🏻 

Anonymkode: 54aa7...f8a

Min sønn har slitt med nese/bihuler/allergi i flere år. Han gikk på dymista i flere år og innimellom livostin. Til slutt var det faktisk otrivin med mentol som ble løsningen. Etter noen dager med det ble han bra. Nå har han vært uten nesespray siden tidlig i høst, mens han tidligere har brukt daglig i flere år. Jeg vil tro han må tilbake på noe mot allergi når sommeren kommer, men for en herlig høst/ vinter vi har hatt.

Anonymkode: 7e65b...19e

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Medisiner er tingen, skjønner jeg. Får be legen om en time og få resept (Eller respekt som autokorrekten insisterer på :) )

Legen min har tro på Nasonex - den har ikke hjulpet. 

Nasonex tar uker og måneder før den virker, men virker etterhvert :)

Anonymkode: 861a4...87e

Jeg bruker dymista, men jeg føler egentlig at otri vare eller hva den nesespray en på apoteket heter. Rent saltvann, den tuten på flaska er litt anderledes, får mere sprut som løsner i bihulene. Eneste som hjelper. 

Anonymkode: 05013...f64

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn har slitt med nese/bihuler/allergi i flere år. Han gikk på dymista i flere år og innimellom livostin. Til slutt var det faktisk otrivin med mentol som ble løsningen. Etter noen dager med det ble han bra. Nå har han vært uten nesespray siden tidlig i høst, mens han tidligere har brukt daglig i flere år. Jeg vil tro han må tilbake på noe mot allergi når sommeren kommer, men for en herlig høst/ vinter vi har hatt.

Anonymkode: 7e65b...19e

Lurt å begynne med medisiner og nesespray litt før pollensesongen begynner. 

Anonymkode: 05013...f64

Annonse

Bruker også Dymista , den får man på blå resept. Men det som hjelper godt også for meg, det er å skylle nesen/bihulene med saltvann som man kan lage til selv. Kok 1 liter vann med en ss salt, avkjøl og ha i en tett beholder i kjøleskapet. Men kan enten bruke en stor sprøyte eller en neseskyller, jeg foretrekker neseskyller. 

Har også gått til akupunktur for bihulebetennelsen, det var smertefullt , men det fungerer. 

Anonymkode: d575e...2ee

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk til dere som har delt med meg hva som funker. :)  Har booket meg time hos legen og lavet meg saltvann til å skylle gjennom med. 

Men vær obs på at bihulebetennelse skyldes at det tetter seg til og ikke kan skylles gjennom. Saltvannsoppløsning er vel primært mot allergi, men kan samtidig føre til tette bihuler, vil jeg tro?

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vær obs på at bihulebetennelse skyldes at det tetter seg til og ikke kan skylles gjennom. Saltvannsoppløsning er vel primært mot allergi, men kan samtidig føre til tette bihuler, vil jeg tro?

Tok saltvann og skyllet. Det ble litt bedre i 5 minutter - så må nok mer til for bedre hjelp. 

Fikk også tak i en Pysiomer Bihule fra vaktapoteket.  Det var som å helle syre i nesen og kjemmpesnyting i 2 timer.  Får bruke den daglig til jeg får snakket med lege - men tror det er lurt å ‘vaske’ nesen med saltvann først. :)  

Kan jo ikke gå rundt i samfunnet og snyte seg eller ha rennende nese nå - er jo nummeret før steining. Folk skjeller meg ut bigtime. 

Vi får være enig i å være uenig. Jeg tror det å vaske nesen gjør bihulene verre.

Da prøver jeg er par dager uten nesevask og kun med Pysiomer Bihulen.  Den er ondt skal ondt fordrive. Tårene spretter og snørret fosser :) 

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og slimhinnene svulmer og tetter seg herfra til helvete. Men de er heldigvis dine slimhinner, ikke mine ;) 

Føler jo ikke at det er noe heldigvis involvert her :)  Visst svulmer slimhinnene og tetter seg bigtime. Men stinken er borte for en stund og smerter i kinn og tenner tar en liten pause.  Kan jo være det har skjedd et mirakel etter 7-14 dagers bruk... Kanskje :) 

Føler jo ikke at det er noe heldigvis involvert her :)  Visst svulmer slimhinnene og tetter seg bigtime. Men stinken er borte for en stund og smerter i kinn og tenner tar en liten pause.  Kan jo være det har skjedd et mirakel etter 7-14 dagers bruk... Kanskje :) 

Vi får håpe det.

Som nevnt har jeg lært «the hard way» selv, da jeg prøvde å unngå medisiner, og det du beskriver der, minner om den gangen.

Jeg trodde det å snyte seg mye og få bort mye snørr var bra og rensende, nesten som en slags rensekur...i stedet viste det seg at det bare stokker om på alt, og at det å unngå å produsere så mye snørr, var det som skulle til. 

Lekkert tema, gitt :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...