Gå til innhold

Oppussing av bad - fliser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal pusse opp badet nå, og jeg blir helt forvirret når jeg ser på fliser. Det finnes jo så mye fint! Badet vårt er fra 80-tallet, og ser ut som et hotellbad på et gammelt slott. Ikke helt passende til meg som liker rent, enkelt og minimalistisk 😜

Dere som har pusset opp i det siste eller er interessert i interiør, hva bør man velge? Er det best å ha lyst eller mørkt gulv? Ser det er stor forskjell på størrelsen på fliser. Skal de være smale eller tykke? Bør man ha samme type fliser på hele badet, altså både vegg og gulv? Jeg synes dette er vanskelig 🤔

Skrevet

Mørke gulv = støvsuge hele tiden. Alt synes!

Små fliser kontra store fliser, smakssak i forhold til hvor gøy du synes det er å vaske fuger 🙈 Jo større flisene er jo mindre fuger å skrubbe.  

Anonymkode: 90748...ba9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mørke gulv = støvsuge hele tiden. Alt synes!

Små fliser kontra store fliser, smakssak i forhold til hvor gøy du synes det er å vaske fuger 🙈 Jo større flisene er jo mindre fuger å skrubbe.  

Anonymkode: 90748...ba9

Aha, gode poeng! Notert 😊

Skrevet

Jeg går alltid for det jeg liker best og da betyr det ikke så mye hvor mye jeg må støvsuge. Jeg har svarte små heksagonfliser på badegulvet. Elsker det! 

Anonymkode: 45f2e...268

Skrevet

Så store fliser som mulig. Og fliser som ikke blir glatte på gulvet!

Jeg hadde definitivt kjøpt sånn dusjgulv. Ser ut som bunnen på et dusjkabinett. Og så lite glassdører som mulig (Herk å holde rent)

Anonymkode: bc803...868

Skrevet

Jo enklere jo bedre, tenker jeg. Ikke lag et bad som roper 2020, lag et bad som ikke roper, rett og slett. Den første leiligheten vi eide hadde bad fra sekstitallet, antakelig, men bortsett fra at det da var mangel på membran og gammelt sluk etc, og badet derfor måtte tas, var selve enkelheten i fliser etc med på å gjøre det helt fint til vi hadde penger til å pusse det opp.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går alltid for det jeg liker best og da betyr det ikke så mye hvor mye jeg må støvsuge. Jeg har svarte små heksagonfliser på badegulvet. Elsker det! 

Anonymkode: 45f2e...268

Godt poeng at jeg må like det ja 😀 Nå når hele familien er hjemme døgnet rundt merker jeg at jeg må støvsuge konstant, og det går helt greit.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så store fliser som mulig. Og fliser som ikke blir glatte på gulvet!

Jeg hadde definitivt kjøpt sånn dusjgulv. Ser ut som bunnen på et dusjkabinett. Og så lite glassdører som mulig (Herk å holde rent)

Anonymkode: bc803...868

Sånn dusjgulv skal jeg google. Vi har akkurat startet prosessen, og dette har jeg ikke satt meg inn i enda. Mannen vil ha kabinett fordi da går ikke vannet rett på gulvet, men jeg synes ikke det er noe pent. Da er kanskje dette et kompromiss 👍

Skrevet
22 minutter siden, sug lut skrev:

Jo enklere jo bedre, tenker jeg. Ikke lag et bad som roper 2020, lag et bad som ikke roper, rett og slett. Den første leiligheten vi eide hadde bad fra sekstitallet, antakelig, men bortsett fra at det da var mangel på membran og gammelt sluk etc, og badet derfor måtte tas, var selve enkelheten i fliser etc med på å gjøre det helt fint til vi hadde penger til å pusse det opp.

Selv om jeg er inne i en periode hvor jeg liker farger og mønstre, er jeg helt enig med deg. Badet skal vare i mange år, og helst være så nøytralt som overhode mulig. I sterk motsetning til vårt nåværende. Jeg trenger ikke en påfugl på flisene og gullbelagte håndtak 😂

Skrevet

Vi har store, grå fliser både på gulv og vegg og er så fornøyd med det. Vi har hvite møbler, men har sett det med mørke/svarte også, og da ble det en strammere stil. Veldig fint, men erfaring har vist meg at lyse farger er mer tidløse. 

Vi har dusjnisje på ene badet og dusjhjørne på det andre. Rørlegger og byggmester overbeviste oss at med dagens produkter så er det like sikkert som kabinett. Og bare det å slippe å vaske i alle krinkelkroker er gull verd! 

Og om det er mulig, velg vegghengt toalett! Det også forenkler rengjøring vannvittig mye.

En annen fordel med grå rustikke fliser er at støv og smuss ikke vises 👍🏼

Skrevet

Vi har rektangulære hvite matte fliser på vegg (https://www.flisekompaniet.no/fliser--tilbehor/fliser/flis/f1-hvit-matt-30x60/). Blant de aller billigste, men god kvalitet og var akkurat slike jeg ville ha. På gulvet har vi store gråmelerte fliser. De skjuler mye og skiten sees ikke lett. I dusjsonen måtte vi ha mindre fliser for å få til riktig fall, så der har vi små fliser i samme størrelse. Vi har ingen «pyntefliser» så det oppleves veldig enkelt. 

Anonymkode: c74ce...731

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har rektangulære hvite matte fliser på vegg (https://www.flisekompaniet.no/fliser--tilbehor/fliser/flis/f1-hvit-matt-30x60/). Blant de aller billigste, men god kvalitet og var akkurat slike jeg ville ha. På gulvet har vi store gråmelerte fliser. De skjuler mye og skiten sees ikke lett. I dusjsonen måtte vi ha mindre fliser for å få til riktig fall, så der har vi små fliser i samme størrelse. Vi har ingen «pyntefliser» så det oppleves veldig enkelt. 

*samme farge

Skrevet
5 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Vi har store, grå fliser både på gulv og vegg og er så fornøyd med det. Vi har hvite møbler, men har sett det med mørke/svarte også, og da ble det en strammere stil. Veldig fint, men erfaring har vist meg at lyse farger er mer tidløse. 

Vi har dusjnisje på ene badet og dusjhjørne på det andre. Rørlegger og byggmester overbeviste oss at med dagens produkter så er det like sikkert som kabinett. Og bare det å slippe å vaske i alle krinkelkroker er gull verd! 

Og om det er mulig, velg vegghengt toalett! Det også forenkler rengjøring vannvittig mye.

En annen fordel med grå rustikke fliser er at støv og smuss ikke vises 👍🏼

Det hørtes veldig fint ut 👍 Jeg er veldig glad i grått, og send meg gjerne et bilde. Dusjnisje og vegghengt toalett er definitivt notert ned. Alt som gjør rengjøring av bad enklere er et must 😀

Skrevet
Akkurat nå, Kira skrev:

Det hørtes veldig fint ut 👍 Jeg er veldig glad i grått, og send meg gjerne et bilde. Dusjnisje og vegghengt toalett er definitivt notert ned. Alt som gjør rengjøring av bad enklere er et must 😀

Will do👍🏼😍

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånne fliser liker jeg også, det blir et veldig rent uttrykk. Jeg synes det høres litt skummelt ut å ha to forskjellige farger på vegg og gulv, men skal absolutt google det for å finne flere bilder 😀

Skrevet
3 timer siden, Kira skrev:

Sånne fliser liker jeg også, det blir et veldig rent uttrykk. Jeg synes det høres litt skummelt ut å ha to forskjellige farger på vegg og gulv, men skal absolutt google det for å finne flere bilder 😀

Jeg er forøvrig enig med Miss Marple angående vegghengt toalett. Det er supert. Vi har ikke kabinett, bare enkle glassdører som er lette å vaske. 

Har aldri tenkt på at det er uvanlig med ulik flis på gulv og vegg. Det har vært det i nesten alle leiligheter og hus jeg har bodd i (har vært slik når vi flyttet inn). 

Mørke fliser på både vegg og gulv er stilig, men jeg synes små bad blir enda mindre når de er mørke. Derfor gikk vi for lyst på vegg og mørkt på gulv. Hvite gulv på badet utgår for min del, det ser skittent ut 5 minutter etter jeg har vasket.

Skrevet

Vi skal pusse opp bad nå. Det er lite. Vi går for store lyse fliser på vegg. En kontrastert med mønstrete fliser. Og større mørkere (mellommørk) fliser på gulv. Jo mindre vas...jo større fliaerfikk vi beskjed om av fagfolk :)

Anonymkode: 76ee9...e28

Skrevet

Vas=bad

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vas=bad

Jeg tror det funker med vas også. 😁

Skrevet

Hvis du vil ha det enkelt å vaske og mest mulig vedlikehomdsfritt lønner det seg med belegg på gulvet og plater på veggene. Da får du i tillegg fordelen med mindre fare for vannlekasje og mindre fare for skader hvis noen faller på badet. (Belegg helsveises og er derfor sikkrere mot lekasje og i tillegg er det mye mykere enn fliser)

Anonymkode: 28aaa...ea5

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du vil ha det enkelt å vaske og mest mulig vedlikehomdsfritt lønner det seg med belegg på gulvet og plater på veggene. Da får du i tillegg fordelen med mindre fare for vannlekasje og mindre fare for skader hvis noen faller på badet. (Belegg helsveises og er derfor sikkrere mot lekasje og i tillegg er det mye mykere enn fliser)

Anonymkode: 28aaa...ea5

kjenner en som gjorde dette. Badet er sikkert både tryggere og mindre å vedlikeholde, men jeg synes det ser simpelt ut! Et flislagt bad er omtrent standard, og er mer delikat og gir "spa"følelse. Linoleum på gulvet...not so much.

vi som skal pusse opp bad nå, vurderer "dusjkar" slik at man slipper å dusje rett på flisene. Noen som har dette som kan fortelle litt om hvordan det er? Når det gjelder glassvegger...kjøp en kärcher vindusstøvsuger, så er det null stress ;)

Skrevet

Eg angrar faktisk på at vi ikkje rett og slett gjekk for belegg. Absolutt det enklaste å halde reint. Såg eit bad med moderne belegg for litt sida, kjempefint. 

Vi har koksgrå fliser i 20x20 cm, dei er fine. Synes ikkje støvsuging er eit problem, men vi har mykje fuger. 

Skrevet

Ville hatt fokus på hva jeg liker og ikke "lettvint". Gulvet på badet her har fliser i samme serie som veggen, sorte og hvite, lagt på en noe spesiell, men tidløs måte. Var helt oppgitt over utvalget selv, men fikk gode tips av håndverkeren. Har sorte, temmelig små fliser i dusjen, som jeg etter 5 år ser på som fullstendig uproblematisk. 

Skrevet

Vi valgte store, matte fliser både på vegg og gulv. Kvadratiske på gulvet og rektangulære på veggene. Jeg synes det gjør badet luftigere, på en måte. Vi har lysebrune, marmorerte fliser, lagt diagonalt, på gulvet og kremhvite på veggen. Tidløst og enkelt. Fordelen med marmorerte fliser på gulvet er at ingenting synes på det, og du trenger ikke støvsuge for hver gang du har børsta håret. 

Skrevet

Tusen takk alle sammen for mange gode tips og råd. Nå skal det Googles og planlegges 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...