Gå til innhold

Endre navn og bilde på joikakaker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.nrk.no/sapmi/samegutten-og-joika-navnet-kan-bli-fjernet-1.14994080

Krenkende og stereotypisk eller helt ok som den er?

Anonymkode: 1eb97...133

Er det ikke lurest å spørre dem som er i skuddlinja for denne typen humor? Vi som ikke tilhører en minoritet vil jo aldri ane hvordan det føles å alltid måtte være i ytterkanten av samfunnet. Jeg tenker at dette spørsmålet må stilles til samene og ikke til alle andre.

Anonymkode: 059ce...938

Skrevet

Pinlig pinlig pinlig. Nok en minoritet med en lang kjepp i rassen.

Anonymkode: a3345...dbe

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. For det er jo det som kjennetegner minoriteter. At de klager uten grunn. 

Anonymkode: 22652...e69

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke lurest å spørre dem som er i skuddlinja for denne typen humor? Vi som ikke tilhører en minoritet vil jo aldri ane hvordan det føles å alltid måtte være i ytterkanten av samfunnet. Jeg tenker at dette spørsmålet må stilles til samene og ikke til alle andre.

Dette. 

Anonymkode: 6c1d6...88e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det som er pinlig er sånne utsagn som ditt.

Du kan umulig ha det særlig godt med deg selv, dersom minoritetene er de du går løs på. 

Ta heller et oppgjør med deg selv du. 

Skrevet

Det bildet kan de godt kutte ut. Synes det er rart at det har fått stå så lenge.

Anonymkode: db1c2...887

Skrevet

Jeg er ikke minoritet av noe slag og har ingen forutsetning for å skjønne hva de har vært gjennom og hva som oppfattes som støtende. Derfor spør jeg oppriktig:

Gutten på joikakakene er tydligvis same. Kledd i flott kofte og blid og glad. En litt komisk tegning, det ser jeg, men hvorfor er den ev støtende? Den preger jo et produkt som mange kjøper og liker, det er ingenting negativt med joikakaker?

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet ditt? 

Anonymkode: 69cda...2d9

Skrevet

#krenka

Anonymkode: 62914...76a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke minoritet av noe slag og har ingen forutsetning for å skjønne hva de har vært gjennom og hva som oppfattes som støtende. Derfor spør jeg oppriktig:

Gutten på joikakakene er tydligvis same. Kledd i flott kofte og blid og glad. En litt komisk tegning, det ser jeg, men hvorfor er den ev støtende? Den preger jo et produkt som mange kjøper og liker, det er ingenting negativt med joikakaker?

Jeg er enig jeg har ikke forutsetninger for å se at det er støtende.

jeg liker bildet og logoen godt og har aldri tenkt at det er stigmatiserende for samene.

jeg har dog heller ikke sett det som et problem at bilde på negro matvaregruppe var en mørkhudet gutt, like lite som jeg syntes det er et problem at det er innafor å kalle noen blond hvis de kommer med dummeutsagn...

kan ikke bli krenket eller støtt for alt..

Skrevet
1 minutt siden, Juliea Ruler skrev:

Jeg er enig jeg har ikke forutsetninger for å se at det er støtende.

jeg liker bildet og logoen godt og har aldri tenkt at det er stigmatiserende for samene.

jeg har dog heller ikke sett det som et problem at bilde på negro matvaregruppe var en mørkhudet gutt, like lite som jeg syntes det er et problem at det er innafor å kalle noen blond hvis de kommer med dummeutsagn...

kan ikke bli krenket eller støtt for alt..

Hva er likheten mellom en svart person, en same og en blondine? Hva er forskjellene?

Dere aner jo tydeligvis ikke noe om historien her, så hvorfor uttale seg?

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er likheten mellom en svart person, en same og en blondine? Hva er forskjellene?

Dere aner jo tydeligvis ikke noe om historien her, så hvorfor uttale seg?

De er minoriteter...

Skrevet
Just now, Juliea Ruler said:

De er minoriteter...

Ja...den forfølgingen som blondiner har opplevd gjennom århundrer kan virkelig sammenliknes med fornorskningsprosessen. Og apartheid.

🙄

Anonymkode: 4cd32...27f

Skrevet

Den setningen forteller hvorfor den er støtende. 
Den er basert på en stereotype som er uten rot i virkeligheten. Samer løper ikke rundt med skjeve øyne, kofter og et behov for konstant joiking. 

Anonymkode: 34e84...b90

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja...den forfølgingen som blondiner har opplevd gjennom århundrer kan virkelig sammenliknes med fornorskningsprosessen. Og apartheid.

🙄

Jeg skjønner selvsagt det.

jeg mente det ikke slik altså. Virkelig ikle. Bare egentlig at jeg ikke klarer å sette meg inn i at bilde av en same på joikakaker er krenkende. Jeg har aldri tenkt over det rett og slett og siden jeg ikke tilhører noen klar mioritet har tenkt på at det knnoppleves krenkende for samene. Jeg trodde de syntes det var hyggelig nærmest. Så enkel er jeg.

jeg har derimot full forståelse for at samer, indianere, aborigenees, mørkhudete, jøder+++ har opplevd og dessverre fremdeles opplever urettferdighet og grusomheter.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🙄

Nemlig.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Leste dere originalinnlegget til Skjalg Fjellheim i Nordlys? Det ville aldri ha bestått «jødetesten». I så fall ville det ha sett slik ut: 

«Mosaisk trossamfunn vil ha bort både produktnavnet «Sabbatsnadder» og tegningen av jødegutten i kippah på pakkene med fisk. De ønsker et møte med Findus om saken, melder Vårt Oslo. «Sabbatsnadder»-pakken reduserer jødene til karikaturer. Det handler om å respektere vår kultur og vår rett til å definere oss selv og hvordan vi blir fremstilt, sier Erwin Kohn fra det Mosaiske Trossamfunns samarbeidsorgan for jøder i Norge, Finland, Sverige og Russland.

Vi er forbauset over hvor fornærmet jødene fremstår. Vi tror nemlig ikke et øyeblikk at Findus forsøker å latterliggjøre jødene gjennom sin produksjon av Sabbatsnadder, som har pågått i over 60 år. Her synes vi jødiske talsmenn bør senke skuldrene og ta det rolig.

Å forsøke å nekte Findus å reklamere for eget produkt er bortkastet energi, og jødene har ærlig talt langt viktigere saker å ta tak i.

Et slikt krenkelses-hysteri er antakelig mer skadelig for jødenes anseelse enn Sabbatsnadder noengang vil være i nærheten av. Det viser at noen er mer opptatt av å dyrke symboler og offerrolle, enn av reelle problemer jødene står overfor. Det er kanskje en lettvint måte å få medieoppmerksomhet på. Men det eneste det bidrar til, er at bildet av jødiske talspersoner som svært hårsåre dessverre blir bekreftet.

Vi føler oss sikre på at det ikke er farlig for noen deler av det jødiske samfunnet at Findus fortsetter å lage sitt Sabbatsnadder  med samme emballasje som før. Istedet burde man fra jødiske ledere se på denne maten som en mulighet til å nå bredt ut for å lære enda mer om jødisk kultur. Og dersom man skulle få blandet inn en god del mer fisk i retten, er det jo god næringspolitikk. Det vil være bra for bedriftene som leverer råvarene.

I 2020 har de fleste jøder stor grad av selvtillit. De tåler å gå forbi en butikkhylle og se på en boks Sabbatsnadder uten å tolke det som undertrykkelse eller angrep på egen identitet. Vi håper derfor at det Mosaiske trossamfunn velger seg bedre kampsaker enn dette.»

Nedlatende og belærende over hele fjøla...

Skrevet

Og så kan du jo se for deg at dette fiktive produktet hadde en slik logo. Hvor er joikaboksen IKKE rasistisk hen? 

B7A0E5A4-1341-474F-A157-3593F15ACFF4.jpeg

Skrevet

Hvis man ikke klarer å sette seg inn i hvordan det føles for en same å bli fremstilt som en karikatur, står man virkelig ikke i posisjon til å rope "krenk". 

Anonymkode: 3117a...3a6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Leste dere originalinnlegget til Skjalg Fjellheim i Nordlys? Det ville aldri ha bestått «jødetesten». I så fall ville det ha sett slik ut: 

«Mosaisk trossamfunn vil ha bort både produktnavnet «Sabbatsnadder» og tegningen av jødegutten i kippah på pakkene med fisk. De ønsker et møte med Findus om saken, melder Vårt Oslo. «Sabbatsnadder»-pakken reduserer jødene til karikaturer. Det handler om å respektere vår kultur og vår rett til å definere oss selv og hvordan vi blir fremstilt, sier Erwin Kohn fra det Mosaiske Trossamfunns samarbeidsorgan for jøder i Norge, Finland, Sverige og Russland.

Vi er forbauset over hvor fornærmet jødene fremstår. Vi tror nemlig ikke et øyeblikk at Findus forsøker å latterliggjøre jødene gjennom sin produksjon av Sabbatsnadder, som har pågått i over 60 år. Her synes vi jødiske talsmenn bør senke skuldrene og ta det rolig.

Å forsøke å nekte Findus å reklamere for eget produkt er bortkastet energi, og jødene har ærlig talt langt viktigere saker å ta tak i.

Et slikt krenkelses-hysteri er antakelig mer skadelig for jødenes anseelse enn Sabbatsnadder noengang vil være i nærheten av. Det viser at noen er mer opptatt av å dyrke symboler og offerrolle, enn av reelle problemer jødene står overfor. Det er kanskje en lettvint måte å få medieoppmerksomhet på. Men det eneste det bidrar til, er at bildet av jødiske talspersoner som svært hårsåre dessverre blir bekreftet.

Vi føler oss sikre på at det ikke er farlig for noen deler av det jødiske samfunnet at Findus fortsetter å lage sitt Sabbatsnadder  med samme emballasje som før. Istedet burde man fra jødiske ledere se på denne maten som en mulighet til å nå bredt ut for å lære enda mer om jødisk kultur. Og dersom man skulle få blandet inn en god del mer fisk i retten, er det jo god næringspolitikk. Det vil være bra for bedriftene som leverer råvarene.

I 2020 har de fleste jøder stor grad av selvtillit. De tåler å gå forbi en butikkhylle og se på en boks Sabbatsnadder uten å tolke det som undertrykkelse eller angrep på egen identitet. Vi håper derfor at det Mosaiske trossamfunn velger seg bedre kampsaker enn dette.»

Nedlatende og belærende over hele fjøla...

Nei, helt rett hele veien. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den setningen forteller hvorfor den er støtende. 
Den er basert på en stereotype som er uten rot i virkeligheten. Samer løper ikke rundt med skjeve øyne, kofter og et behov for konstant joiking. 

Anonymkode: 34e84...b90

Men hva er ille med å være stereotypisk da? Kofte er samenes festplagg, og jeg tenker heller at det hedrer kulturen, jeg da. 

Men helt klart, finner den samiske befolkningen tegningen støtende bør det være en enkel sak å skifte bildet. Man kan ha samme logo og farge på boksen uten bildet. 

Skrevet

Men hva er ille med å være stereotypisk da? Kofte er samenes festplagg, og jeg tenker heller at det hedrer kulturen, jeg da. 

Kan du ikke lese deg litt opp...? Dette er jo et kommersielt produkt med et navn som bare finnes fordi vedkommende sannsynligvis ikke kjente andre ord på samisk enn joiking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...