Gå til innhold

Dere hageinteresserte,- hvilke trær vil du anbefale i potte på terrassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker 90 liters potter, som skal stå der året rundt. Ønsker noe som er/blir ca 2 m høyt, men som kan formes til å ikke bli alt for bredt. Frukt/bær er fint, men det har vi andre steder, så utseendet er viktigst. Vi har funkis-hus og en ganske «stram» stil. 

Blir veldig takknemlig om noen vil dele tips og råd😊

Anonymkode: 1e688...4bc

Fortsetter under...

Skrevet

Klimasone? Sol, skygge? Under tak eller ikke? Roser er jo fantastisk, men sikkert ikke det du er ute etter ;)

Jeg synes diverse typer lønn (ACER PALMATUM) og vrihassel er fantastiske, men her hos meg tror jeg de hadde dødd på flekken 😛

Anonymkode: 33c64...e0d

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker 90 liters potter, som skal stå der året rundt. Ønsker noe som er/blir ca 2 m høyt, men som kan formes til å ikke bli alt for bredt. Frukt/bær er fint, men det har vi andre steder, så utseendet er viktigst. Vi har funkis-hus og en ganske «stram» stil. 

Blir veldig takknemlig om noen vil dele tips og råd😊

Det kommer helt an på hvor i landet du bor da. Er jo utrolig stor forskjell på klimaet i Norge.

Anonymkode: b73df...017

Skrevet

Jeg liker veldig godt japansk lønn. Har tenkt å kjøpe det selv. 

Anonymkode: b346b...180

Skrevet

Beklager manglende info. Jeg bor helt sør, langs kysten. Mildt klima, H1/H2.

Rintig at roser ikke er helt min greie, ikke blomstrende kirsebærtre heller, beklager🙈

Vi har både japansk lønn og vrihassel i andre bed, så om de kan trives godt i potte på terrassen er det gode tips, tusen takk! 
Hvis dere har andre gode ideer er jeg glad for inspirasjon. 

Annonse

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager manglende info. Jeg bor helt sør, langs kysten. Mildt klima, H1/H2.

Rintig at roser ikke er helt min greie, ikke blomstrende kirsebærtre heller, beklager🙈

Vi har både japansk lønn og vrihassel i andre bed, så om de kan trives godt i potte på terrassen er det gode tips, tusen takk! 
Hvis dere har andre gode ideer er jeg glad for inspirasjon. 

Du kan nok få til det absolutt aller meste i den klimasonen, med litt planlegging! Og siden du planlegger fornuftig størrelse på potten er det enda bedre. Vil tro at så lenge krukkene ikke står slik at de blir veldig våte eller veldig tørre vil mye trives. Hva med oliventrær? 

Ville Googlet litt, masse hageblogger som har masse inspirasjon. Eventuelt tatt kontakt med et hagesenter, det er flere gode sørpå som sikkert har spennende forslag :)

Skrevet

Sambucus Nigra 'Black Lace'

Anonymkode: 38018...a96

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan nok få til det absolutt aller meste i den klimasonen, med litt planlegging! Og siden du planlegger fornuftig størrelse på potten er det enda bedre. Vil tro at så lenge krukkene ikke står slik at de blir veldig våte eller veldig tørre vil mye trives. Hva med oliventrær? 

Ville Googlet litt, masse hageblogger som har masse inspirasjon. Eventuelt tatt kontakt med et hagesenter, det er flere gode sørpå som sikkert har spennende forslag :)

Takk for råd. Oliventrær hadde vært fantastisk, men jeg har ikke mulighet til å ha så store potter inne på vinteren, så jeg antok da at oliven da var utelukket. Skal undersøke det nærmere😊

Skal ta en runde på hagesentre etterhvert, må bare få inspirasjon på nett først👍🏻

Skrevet

Ja, jeg tenkte også på oliventre. Ville ha forsøkt det. 

Skrevet

Må det være tre? Hva med noe høyt, robust prydgress eller noe sånt? Bambus?

Anonymkode: fe5e9...48a

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må det være tre? Hva med noe høyt, robust prydgress eller noe sånt? Bambus?

Tenkte tre, med tynnere stamme og volum øverst på hver side av sofaene, ja, synes det passer best der. 
Men jeg har et par «levegger» av bambus i plantekasser på en annen del av terrassen og prydgress i bed, veldig glad begge deler😊👍🏻

Annonse

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her var det noen gode tips: https://www.skarpihagen.no/2016/05/terrasse-beplanting/ Hengelerk syns jeg var fin. Og søyleeple prøvde jeg meg på en gang, men jeg bor MYE lenger nord så den døde...

Takk! Stadig flere muligheter jeg ikke ante at egner seg i potte😊

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🤧 bjørk og salix?

Det er jo som å lese pollenvarselet. 

Pass på da, kan fort bli en god del som ikke liker seg på besøk.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

🤧 bjørk og salix?

Det er jo som å lese pollenvarselet. 

Pass på da, kan fort bli en god del som ikke liker seg på besøk.

😂😂😂

Godt poeng, det tenkte jeg ikke på. Både jeg og mange i omgangskretsen er allergiske🙈 

Har både bjørk og salix i hagen fra før, men i god avstand til sittegrupper. Bør kanskje fortsette sånn. 

Jeg heller nok mest mot oliventrær for øyeblikket, med urter eller bær som bunndekke. Fantastisk hvis de kan pakkes litt inn og overleve vinteren. Hvis ikke må jeg teste et annet alternativ neste sesong☺️👍🏻

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kikket litt på furu - den kan jo gjøres litt sånn bonsai-aktig og vokser sakte. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kikket litt på furu - den kan jo gjøres litt sånn bonsai-aktig og vokser sakte. 

Ja, furu er HOT! Nå snakker vi! 🙌🏻

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for råd. Oliventrær hadde vært fantastisk, men jeg har ikke mulighet til å ha så store potter inne på vinteren, så jeg antok da at oliven da var utelukket. Skal undersøke det nærmere😊

Skal ta en runde på hagesentre etterhvert, må bare få inspirasjon på nett først👍🏻

Jeg har oliventre ute hele året. Så lenge de står i le for vinden skal det gå greit :)

Anonymkode: 6945c...8cb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har oliventre ute hele året. Så lenge de står i le for vinden skal det gå greit :)

Dekker du potten med noe på vinteren? Bor du langt sør? Jeg ønsker meg også oliventre. Bor ved Oslofjorden. 

Anonymkode: b346b...180

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så bra, det lover jo godt! 
jeg leste tips om å pakke inn i strie og fylle helt opp med løv for isolering. Hvordan forbereder du oliventrær for vinteren ute? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...