Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #1 Skrevet 17. april 2020 Dere med eldre barn, hvor gamle var de når de begynte å jobbe, og hva jobbet de med? Anonymkode: 737ac...0e5
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #2 Skrevet 17. april 2020 Eldste var 16 år da han begynte å jobbe på europris. Rydde på plass varer, presse papp, rydding og vasking til å begynne med, etterhvert også kasse. Nest eldste var vel 15 da han begynte jobbe litt på et verksted. "Drittjobber" som rydding, feiing, høytrykkspyling o.l men han trives veldig godt. Anonymkode: 4b0c7...a85
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #3 Skrevet 17. april 2020 Vi har gård og ungene har gjort seg nyttige fra de var ca 10. Fra de begynte på ungdomsslolen har de hatt jobb på samme mte som voksne, men ikke full dag eller full uke. Anonymkode: 8dcfa...b13
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #4 Skrevet 17. april 2020 Mine var rundt 12 da de begynte. Steinplukking i våronna. eldste fikk sin første ordentlige jobb da han var 14. Jobbet via Landbrukstjenester på ulike gårder med forefallende arbeid. Anonymkode: 2c1ee...f53
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #5 Skrevet 17. april 2020 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eldste var 16 år da han begynte å jobbe på europris. Rydde på plass varer, presse papp, rydding og vasking til å begynne med, etterhvert også kasse. Nest eldste var vel 15 da han begynte jobbe litt på et verksted. "Drittjobber" som rydding, feiing, høytrykkspyling o.l men han trives veldig godt. Anonymkode: 4b0c7...a85 De har selvfølgelig jobbet tidligere, tatt inn post, klippet gress og måkt snø for naboer, malt garasjer, vasket biler osv. Men jeg trodde du mente ansatt med kontrakt, utbetaling hver måned, betalt skatt, fått feriepenger osv. Anonymkode: 4b0c7...a85
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #6 Skrevet 17. april 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har selvfølgelig jobbet tidligere, tatt inn post, klippet gress og måkt snø for naboer, malt garasjer, vasket biler osv. Men jeg trodde du mente ansatt med kontrakt, utbetaling hver måned, betalt skatt, fått feriepenger osv. Anonymkode: 4b0c7...a85 Akkurat det jeg mente HI Anonymkode: 737ac...0e5
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #7 Skrevet 17. april 2020 Det er nok litt avhengig av hvor du bor og ungdommen selv. Våre eldste blir snart 18 og 16 år, og begge venter på svar om de får plass som lærling til høsten. Eldste har vært utplassert i jobb i to år i forbindelse med vgs, yrkesfag, han andre håper på å begynne på en spesiell linje som gir både studiekompetanse og fagbrev samtidig etter fire år, og da begynner de i lære allerede på vg1. Utenom det har de ikke jobbet. Anonymkode: f9deb...3f1
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #8 Skrevet 17. april 2020 Min startet å jobbe da hun var 17 år, hun fikk seg jobb på rush trampolinepark. Anonymkode: 952bb...7ce
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #9 Skrevet 17. april 2020 13-åringen jobber som avisbud for VG hver lørdag. Veldig interessert i å jobbe mer, men finnes ikke jobb til han. Han kan bli ansatt i firmaet mitt, men han vil helst klare seg selv og ikke jobbe for mamma. Anonymkode: e80b7...bae
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #10 Skrevet 17. april 2020 Min 15 åring jobber på apotek, fikk mye god opplæring og hun liker yrket og utfordringene kjempegodt . Har hatt flere som har fått jobb etter arbeidsuken, knallflinke ungdommer Anonymkode: 6df67...174
Kamomille Skrevet 17. april 2020 #11 Skrevet 17. april 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er nok litt avhengig av hvor du bor og ungdommen selv. Våre eldste blir snart 18 og 16 år, og begge venter på svar om de får plass som lærling til høsten. Eldste har vært utplassert i jobb i to år i forbindelse med vgs, yrkesfag, han andre håper på å begynne på en spesiell linje som gir både studiekompetanse og fagbrev samtidig etter fire år, og da begynner de i lære allerede på vg1. Utenom det har de ikke jobbet. Anonymkode: f9deb...3f1 Utplassering gir jo fantastiske muligheter til ordinær jobb. Hvorfor har eldste feks ikke sommerjobb? Jeg har også en som går yrkesfag. Går 1. Året nå og har vanligvis utplassering 1 gang i uka. Men etter at korona-krisa slo inn, det ble hjemmeskole og all utplassering kansellert er jeg jammen glad elevene der har skaffet seg jobb utenom. Jeg tipper 14 av 18 elever i klassen er ute og jobber i løpet av uka. Det er jammen ikje lett å gå yrkesfag og skulle ha fulle dager med hjemmeskole...
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #12 Skrevet 17. april 2020 Eldste begynte som barnevakt når hun var 13år, er det enda også. Når hun var 16år fikk hun jobb på Meny. Fra å jobbe noen vakter i mnd og ekstra i høytider og ferier har hun nå jobbet mye de siste ukene. Veldig gøy å se at arbeidsmoralen og innsatsen påskolen har økte på dagen folk hamstret. Det var nesten som å skru på en bryter hos henne. Yngste er 15år og har inegn jobb og virker ikke som hun får seg det med det første heller. Hun har passet barnet eldste passeren og annen gang når det ikke har passet for eldste, men hun er ikke innteressert på en måte. Tror det ikek er så mange jobber hun kan få før hun er 18år passer for henne, men jeg håper jeg blir overrasket. Anonymkode: a556d...a3a
Superdolly Skrevet 18. april 2020 #13 Skrevet 18. april 2020 Det kommer sikkert an på hvor du bor. Her hvor jeg bor er det rett og slett ikke så veldig mange jobber ungdommene kan få før de er 18. De som tilbyr sommerjobb er stort sett dagligvarebutikkene i bygda, og de selger øl, og ansetter helst ikke folk under 18 for de må kunne ta kassa. De som kommer fra gård jobber naturligvis der, men det kommer mer i kategorien "hjelpe til hjemme" og de begynner gjerne tidlig, så det regnes ikke som "ordentlig" sommerjobb.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. april 2020 #14 Skrevet 18. april 2020 4 minutter siden, Superdolly skrev: Det kommer sikkert an på hvor du bor. Her hvor jeg bor er det rett og slett ikke så veldig mange jobber ungdommene kan få før de er 18. De som tilbyr sommerjobb er stort sett dagligvarebutikkene i bygda, og de selger øl, og ansetter helst ikke folk under 18 for de må kunne ta kassa. De som kommer fra gård jobber naturligvis der, men det kommer mer i kategorien "hjelpe til hjemme" og de begynner gjerne tidlig, så det regnes ikke som "ordentlig" sommerjobb. Samme der jeg bor. Mellomste begynte da han var 18 og gikk i lære, eldste da han var 23 og ferdig utdannet lokfører. Begge har fast jobb nå og flyttet hjemmefra.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #15 Skrevet 18. april 2020 17 timer siden, Kamomille skrev: Utplassering gir jo fantastiske muligheter til ordinær jobb. Hvorfor har eldste feks ikke sommerjobb? Jeg har også en som går yrkesfag. Går 1. Året nå og har vanligvis utplassering 1 gang i uka. Men etter at korona-krisa slo inn, det ble hjemmeskole og all utplassering kansellert er jeg jammen glad elevene der har skaffet seg jobb utenom. Jeg tipper 14 av 18 elever i klassen er ute og jobber i løpet av uka. Det er jammen ikje lett å gå yrkesfag og skulle ha fulle dager med hjemmeskole... Her vi bor er det krav om å være 18 år i omtrent alt av jobber. Han har f.eks. ikke fått jobbe der han er utplassert utenom utplasseringen. Akkurat nå bruker han all energi på å forberede seg til mulig eksamen (tverrfaglig er ikke avlyst enda i hvert fall). Anonymkode: f9deb...3f1
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #16 Skrevet 18. april 2020 min begynte når han var 18 og jobber ennå der, han blir 22, han er snekker Anonymkode: ccfbd...e3a
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #17 Skrevet 18. april 2020 Eldste var 13 da han begynte å selge Dagbladet på dørene hos folk. Barn under 13 kan bare jobbe med enkelte ting, som film og teater, og da under spesielle vilkår. Fra 13 har de lov å jobbe med en rekke ting, men i begrensa tid. Nesteldste har vært barnevakt (for andre) fra hun var 12. Anonymkode: b88d4...fe2
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #18 Skrevet 18. april 2020 Mine to eldste fikk første sommerjobben sin som 15 og 16 åring. De jobbet der også i helger ellers i året. Det var bensinstasjon med kafé og suvenirbutikk. Anonymkode: 89b29...b53
Anonym bruker Skrevet 18. april 2020 #19 Skrevet 18. april 2020 Her vi bor er det veldig vanskelig å få seg jobb. Det er en butikk, med lite utbytting av personell. Sist de trengte folk, var eldste 17. Da fikk han ikke jobb pga alder. Grunnet manglende kollektivtransport i helger, er det vanskelig å få seg jobb i byen også. Fra de var rundt 12, har de sittet mye barnevakt for nabounger. De har også medvirket i litt teater og film, men det blir mer en hobby. Greie penger på sparekonto da. Anonymkode: 74e58...a43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå