Gå til innhold

Erfaringer med hormonspiral? Ønsker mange svar hvis dere med erfaring gidder:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei å få mensen annenhver uke, med påfølgende sterke smerter og alt helvete som følger med. Gynekologen anbefalte hormonspiral. 

Jeg har prøvd kobberspiral før og det var et rent helvete med sterke smerter og blødninger. Kjenner derfor at jeg er skeptisk til å prøve spiral på nytt. 

Jeg har også prøvd cerazette før og av den fikk jeg mye kviser av.

Hva er deres erfaringer med hormonspiral?

Anonymkode: 4e615...63c

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har hormonspiral. Ikke hatt mensen siden jeg satte den inn for 6 mnd siden. Ingen smerter. Ingen plager.

Anonymkode: f8754...c46

Skrevet

Det fungerer veldig bra. Det har reddet meg fra mye smerter, store blødninger, feber, kvalme og oppkast. Tok riktignok seks måneder fra, den ble satt inn til ting stabiliserte seg, men etter de seks månedene var livskvaliteten betraktelig bedre. 

Anonymkode: 30a96...aad

Skrevet

Ok! Takk dere! Det virker jo lovende!

Skrevet

Elsker min!! Jeg slet med småblødninger ganske lenge innsetting, kanskje 9-12mnd. Etter hvert så lite at jeg kun brukte et truseinnlegg. Siden det - ingenting. Hatt i totalt 7 år, et bytte. Bruker mirena eller hva den heter.

Anonymkode: 69fce...a3f

Skrevet

Hatt småblødinger men også hatt regelmessig mensen. Ingen andre plager ☺️

Anonymkode: 4a65c...d22

Annonse

Skrevet

Oj Takk for enda flere svar! Jeg lurer på om jeg rett og slett skal prøve. Har lest om det en del på nett også, og det virker jo veldig bra.

Skrevet

Jeg bruker Mirena, som jeg fikk satt inn mot store blødninger. Det fungerer kjempefint! Det tok, som andre skriver, omtrent et halvår før det stabiliserte seg, men de store blødningene forsvant med én gang, og for meg var litt småblødninger en drøm sammenlignet med de monsterblødningene jeg hadde før. Jeg har mensen som normalt, men blør veldig lite, og færre dager. Som regel er det nok med truseinnlegg. Har litt menssmerter, men ikke voldsomt. Ja, også fikk jeg masse kviser de første ukene, men det forsvant også.

Anonymkode: 4508a...e00

Skrevet

Min beste venn. Hos meg fungerte den med en gang, ingen blødninger og har heller ikke hatt blødninger disse 4 årene. Kan komme litt brunlig utflod i den tiden jeg skulle hatt mensen, men holder met et truseinnlegg. Har hatt den nå i 2 omganger. Super fornøyd.

Anonymkode: 684d2...47c

Skrevet

Åh dere er supre! Har bestilt time nå. Håper jeg også får slutt på dette helvetet med kraftige blødninger og hyppig mens.

Skrevet

Hadde 6 mnd med helvete. Blødde mye og hver dag. Måtte til slutt bare gi opp, var verdens Beste følelse når jeg fikk fjernet den. Men jeg har aldri tålt noe hormon prevensjon , men fikk anbefalt spiral siden den skulle være så skånsom. Har alltid hatt store og kraftige blødninger med mye smerter. 

Anonymkode: 13b52...ccc

Skrevet

Slet med mye det samme som deg, HI. Sterke menssmerter, mye blødninger og egentlig smerter gjennom mye av syklusen (sterke eggløsningssmerter), og hormonspiral ga meg nytt liv! Knapt nok blødd siden (har noen småblødninger inni mellom, men nok med truseinnlegg) og INGEN smerter. Lureste jeg har gjort😉

Skrevet

Jeg er på min andre nå, så har hatt spiral de siste 10 årene. Den reduserer både smerter og blødninger veldig bra for meg, men dessverre hjelper den ikke mot PMS eller korte sykluser. Jeg skulle veldig gjerne sluppet dette også, men får for mange bivirkninger av p-piller til at jeg kan bruke dem.

Anonymkode: 10622...62b

Annonse

Skrevet

Jeg fikk satt inn av samme årsaker som deg HI. Blødninger av og på første 8-9mnd, deretter ingenting. Hadde kun litt brunlig utflod rundt menstiden, men ingen menssmerter. Helt fantastisk! Men etter ca 3 år fikk jeg mer og mer vondt i mage/rygg. Kom oftest kastet på meg, og oppførte seg som rier. Måtte fjerne spiralen, med den konsekvensen at både menssmerter og store blødninger kom tilbake. Men heller det, enn de voldsomme riene... 

Anonymkode: f1ebf...13f

Skrevet

Tusen takk for enda flere svar! Jeg har bestemt meg for å prøve å se om jeg får samme erfaringer som flere i denne tråden.

Skrevet

Superfornøyd! Mistet mensen helt og det er så deilig. 

Anonymkode: 8a4fb...bfa

Skrevet

Superfornøyd! Mistet mens med en gang. Ingen smerter eller andre bivirkninger.

Anonymkode: b8d7e...2ff

Skrevet

Veldig fornøyd!

Anonymkode: 2213d...ef4

Skrevet

For meg var det et helvete. Jeg fikk kjempemye kviser i hele ansiktet og ryggen. Har store arr etter de enda. Jeg blødde uregelmessig i 6 måneder (bare liten blødning). Det aller verste var humøret mitt som var som en berg og dalbane. Jeg trodde jeg hadde blitt gal. Var ufattelig sint på barna og mannen hele tiden og ble også litt deprimert. Med en gang jeg fjernet spiralen var alle disse plagene borte.

Anonymkode: 44464...d72

Skrevet

For meg fungerte den ikke noe greit. Hele underlivet ble et katastrofeområde, soppinnfeksjoner, smerter nederst i rygg og "nedpress" følelse. Sexlysten forsvant, jeg var grinete og trollete i humøret. Prøvde et halvt år, men det ble ikke bedre og jeg bestilte time til fjerning, da var den på vei ut av seg selv, gynekologen sa at man egentlig ikke skal ha slike bivirkninger som jeg fikk av så lite hormoner, men noen gjør det likevel.

Søsteren min mistet sin også, bare klirret i doen og vekk var den.

Men jeg tåler ikke hormoner i det hele tatt da, bare prøvde den fordi det skal være så få hormoner i den, men jeg tålte ikke den heller.

Anonymkode: 94146...36c

Skrevet

Veldig fornøyd! Var veldig plaget med smerter og mye blødninger med p dtav. 
Byttet til spiral i februar. Småblødning i to, tre dager og deretter ingenting. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk satt inn av samme årsaker som deg HI. Blødninger av og på første 8-9mnd, deretter ingenting. Hadde kun litt brunlig utflod rundt menstiden, men ingen menssmerter. Helt fantastisk! Men etter ca 3 år fikk jeg mer og mer vondt i mage/rygg. Kom oftest kastet på meg, og oppførte seg som rier. Måtte fjerne spiralen, med den konsekvensen at både menssmerter og store blødninger kom tilbake. Men heller det, enn de voldsomme riene... 

Anonymkode: f1ebf...13f

Ikke for å kuppe tråden, men jeg har hatt hormonspiral i ca 2 år, og hadde nylig et sånt anfall som du beskriver. Det sto på i 4-5 timer, og det kjentes ut som absolutt alle muskler i underlivet knøt seg i kramper. Ikke ulikt pressrier, faktisk. Jeg endte på sykehus på grunn av de voldsomme smertene. Fikk du noen forklaring på dette?

Anonymkode: 24bcf...8c9

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i straks 11 år. Hos meg var det daglig spotting i 4 måneder, og siden har smerter og menstruasjon helt uteblitt. Jeg blødde mye og lenge, og hadde mye smerter. Her er mannen sterilisert på 10. året, men jeg kommer til å sette inn minst 1 spiral til (er 43). 

Anonymkode: 1c1a0...149

Skrevet

Jeg har hatt min i ca 4 år. Blødde litt hver dag i 6 mnd. Etter det ingenting. Mista all sexlyst. Matlysten ble bedre å jeg la på meg 20!!! kg 🤯 De kiloene er på tur bort nå. 

Anonymkode: e7e64...cd2

Skrevet

Hatt i 5 år og så fornøyd!!! Ingen mensen, ingen plager ❤️ må bytte nå, og velger det samme igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...