Gå til innhold

Å gi 15 åringen Melatonin

Anbefalte innlegg

Skrevet

15 åringen min sliter med å få sove innimellom. 

Har prøvd Sedix uten hell. 

Selv Har Jeg fått Melatonin med legen i flere år. 

Det er ikke sovemedisin, det er tilskudd av kroppens eget søvnhormon. 

Det fås også reseptfritt. 

Er det ok å gi 15 åringen dette? 

Anonymkode: 69753...693

Skrevet

Jeg ville ikke gitt det uten å snakke med legen om det først

Anonymkode: d1d0d...5a1

Skrevet

Ikke uten å snakke med legen, nei. 

Anonymkode: bd912...31d

Skrevet

Jeg gir det til 14-åringen, men han har gått på det i 4 år pga psykoser og oppvåkning på natterstid. Selv om man har melantonin i  kroppen naturlig, kan det gi bieffekter:

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/melatonin/

Anonymkode: 26874...d96

Skrevet

De selger melatonin reseptfritt også, på helsekostbutikker. Men den er kun 1mg. Større dose må man ha resept på. Mitt barn har gått på det i flere år, ingen bivirkninger.

Anonymkode: 29cd7...ba8

Skrevet

Aldri. Rutiner, frisk luft, mobilfrie tid før legging og trening må til.

Jeg fikk MASSE bivirkninger. Ikke gi noe annet heller. 

Anonymkode: a8c23...976

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Aldri. Rutiner, frisk luft, mobilfrie tid før legging og trening må til.

Jeg fikk MASSE bivirkninger. Ikke gi noe annet heller. 

Dust. 

Anonymkode: 2bc8b...f66

Skrevet

Det ville jeg gjort og det har jeg gjort. Får 2.5 mg i perioder hvor det er vanskelig å sove.

6 åringen får det hver kveld.

Anonymkode: 5df37...43e

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dust. 

Det er jo helt sant da.

Å kalle folk dust fordi de heller vil ha rutiner og mobilfrie kvelder, enn å tylle hormoner i sine egne unger, sier temmelig mye om deg.

Hva med å formulere en hel setning, med subjekt og verbal, som et minstekrav?

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo helt sant da.

Å kalle folk dust fordi de heller vil ha rutiner og mobilfrie kvelder, enn å tylle hormoner i sine egne unger, sier temmelig mye om deg.

Hva med å formulere en hel setning, med subjekt og verbal, som et minstekrav?

Å si at du aldri vil gi en 15 åring noe fordi du fikk masse bivirkninger er jo ikke spesielle intelligent å si. Det er ikke veldig vanlig å få MASSE bivirkninger av melatonin, det finnes naturlig i kroppen. Og det er langt ifra alle som får bedret søvnkvalitet av mobilfrie timer før leggetid, trening, frisk luft og rutiner. Mangel på søvn kan gi MASSE bivirkninger og psykiske plager.  Så igjen, dust. 

Skrevet

Sønnen min har fått det på resept siden han var 12.

Han har adhd, og sliter med søvn.

Anonymkode: 9f37d...693

Skrevet

Min har gått på det siden han gjikk i 2 .klasse. han har adhd og sliter med søvn. Han er nå 16. 

Anonymkode: 70611...270

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å si at du aldri vil gi en 15 åring noe fordi du fikk masse bivirkninger er jo ikke spesielle intelligent å si. Det er ikke veldig vanlig å få MASSE bivirkninger av melatonin, det finnes naturlig i kroppen. Og det er langt ifra alle som får bedret søvnkvalitet av mobilfrie timer før leggetid, trening, frisk luft og rutiner. Mangel på søvn kan gi MASSE bivirkninger og psykiske plager.  Så igjen, dust. 

Man kan fint få bivirkningene selv om det finnes i kroppen. Hvorfor er det så mange kvinner som f.eks reagerer på p-piller? Østrogen og gestagen finnes jo også naturlig i kroppen. 🤷‍♀️

Anonymkode: 9b18c...2b3

Skrevet

Er det ingen som reagerer på at det ser ut som om det er vanlig å regulere søvn hos barn med et kunstig hormon?

Nei, jeg ville ikke ha gitt det.

Skrevet
15 minutter siden, gale damen skrev:

Er det ingen som reagerer på at det ser ut som om det er vanlig å regulere søvn hos barn med et kunstig hormon?

Jo.

Man kan saktens bare undre over hvorfor barn får adhd og andre problemer, når man har den innstillingen til medisinering vs gode rutiner. 

Skrevet
14 minutter siden, gale damen skrev:

Synes det er skremmende. En ting er motvekt til annen medisin ved adhd. Men til vanlige barn er helt hårreisende. 
Jeg gikk på dette en stund og jeg sovnet. Men siden jeg ikke sovnet av egenproduserte hormon våknet jeg i 3-4 tiden lys våken. Så i stede for å lugge litt før jeg sovnet fikk jeg et stort våken hull midt på natten jeg aldri har hatt. Jeg slutter på de og begynte å sove hele natten igjen.

Skrevet

Vi hadde gode rutiner, strenge grenser for skjermtid, rolige kvelder med lesing, vektdyne og alt man kunne tenke seg. 

Vår sønn (nå 10) lå likevel våken i timevis hver kveld, og utviklet etter hvert angst for å legge seg. Han har tourette og derfor fysiske spenninger i kroppen som gjør det vanskelig for kroppen hans å «skru av» aktiviteten. Han var stup trøtt men fikk ikke sove. Hver kveld.

Fastlegen anbefalte melatonin, og med dette sovner han lett, sover godt og er mye mer uthvilt. og glad. Det er også helseskadelig å gå med langvarig søvnunderskudd.

Dere som «aldri kunne tenke dere» å gå til dette skrittet har rett og slett aldri opplevd hvordan det er for et lite barn å ikke sove. Flott om rutiner løser problemer hos dere. Men tro ikke at vi ikke helt desperat har forsøkt det samme - i årevis. 

Anonymkode: 4b4d0...4ea

Skrevet

Vi har gitt til to av våre barn. Ene tar det fast og har gjort det fra han var 11 år, er 17 år nå. Han har adhd og store søvnproblemer, faktisk påvist gjennom tester.

Andre har fått i perioder fra hun var 4 år, i samråd med lege selvfølgelig. Hun har antagelig også adhd, er under utredning nå. Hun har ikke så store søvnproblemer som broren, men mye mer enn normalt. 

Både mannen og jeg tar det også i perioder. Jeg har fått en grundig innføring i middelet av overlegen på nevrologisk avdeling på sykehuset her vi bor, i forbindelse med sønnen vår, og føler at det er helt trygt å både gi barna og ta selv. Det er ikke vanedannende og virker i kort tid, og selv om det er kunstig framstilt, er det fortsatt bare tilskudd av noe kroppen selv produserer.

Anonymkode: b0e14...268

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde gode rutiner, strenge grenser for skjermtid, rolige kvelder med lesing, vektdyne og alt man kunne tenke seg. 

Vår sønn (nå 10) lå likevel våken i timevis hver kveld, og utviklet etter hvert angst for å legge seg. Han har tourette og derfor fysiske spenninger i kroppen som gjør det vanskelig for kroppen hans å «skru av» aktiviteten. Han var stup trøtt men fikk ikke sove. Hver kveld.

Fastlegen anbefalte melatonin, og med dette sovner han lett, sover godt og er mye mer uthvilt. og glad. Det er også helseskadelig å gå med langvarig søvnunderskudd.

Dere som «aldri kunne tenke dere» å gå til dette skrittet har rett og slett aldri opplevd hvordan det er for et lite barn å ikke sove. Flott om rutiner løser problemer hos dere. Men tro ikke at vi ikke helt desperat har forsøkt det samme - i årevis. 

Det er bortkastet å prøve å forklare det til dem. Bare vi som har hatt/har barn med alvorlig insomni vet hva det faktisk innebærer. Da må man veie ting opp mot hverandre, og det er veldokumentert at dårlig søvnkvalitet på sikt er helseskadelig. 

Anonymkode: b0e14...268

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo helt uproblematisk å godta.

Det er når man unnlater å forklare, og i stedet bare slenger ut at man gir barna melatonin, eller roper dust etter folk, at man reagerer. 

Skrevet

Men hvorfor tenker man automatisk at det å gi det til barn er noe man gjør for gøy, bare fordi? 

min sønn på 7 sov i snitt 4-5 timer om natta. Seint i seng, tidlig opp. Aldri uthvilt, alltid sur og grinete. Han ga selv utrykk for at det var slitsomt og ikke få sove. Jeg må ikke forklare inngående hvorfor mitt barn får melatonin. Han får det. Og det med god grunn. Og ha et barn som sover fra 23-4 er ikke gunstig for noen. 

Skrevet

Melatonin er helt trygt og naturlig. Jeg har gått på det i 5 år selv (blant annet gjennom en graviditet). Men du kan jo sende en melding til fastlegen så han/hun er klar over det. Nå får man kjøpt melatonin uten resept også. Men den på resept (melatonin karuna) er bedre og billigere

Anonymkode: b3529...63e

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor tenker man automatisk at det å gi det til barn er noe man gjør for gøy, bare fordi? 

min sønn på 7 sov i snitt 4-5 timer om natta. Seint i seng, tidlig opp. Aldri uthvilt, alltid sur og grinete. Han ga selv utrykk for at det var slitsomt og ikke få sove. Jeg må ikke forklare inngående hvorfor mitt barn får melatonin. Han får det. Og det med god grunn. Og ha et barn som sover fra 23-4 er ikke gunstig for noen. 

Fordi en del høres så useriøse ut når de svarer. Derfor.

Vil man fremstå som en oppegående person, må man jo uttrykke seg som en oppegående person. Å rope dust, er ikke å uttrykke seg som en oppegående person.

Er dette virkelig så vanskelig å forstå? 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi en del høres så useriøse ut når de svarer. Derfor.

Vil man fremstå som en oppegående person, må man jo uttrykke seg som en oppegående person. Å rope dust, er ikke å uttrykke seg som en oppegående person.

Er dette virkelig så vanskelig å forstå? 

Nei, herlighet. Og kalle noen dust er ikke innafor, det var ikke det jeg mente :) Men jeg selv svarte at jeg gir det til ene og har gitt det til den andre. Jeg tenker at det jo må være godt nok, også uten å bli kalt dust :)

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, herlighet. Og kalle noen dust er ikke innafor, det var ikke det jeg mente :) Men jeg selv svarte at jeg gir det til ene og har gitt det til den andre. Jeg tenker at det jo må være godt nok, også uten å bli kalt dust :)

Enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...