Gå til innhold

Melde fra til BV? Skittent hus

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at dette kan være en familie i krise, som nå har tatt tak i problemene. En familie i nabolaget der jeg vokste opp hadde det slik da moren i familien fikk kreft. Far mistet grepet, og hadde sitt fulle hyre med å ta seg av jobb og barn. Det tok tid før menneskene rundt oppfattet at han trengte hjelp utover mat levert på døren og barnepass. Det viste seg at han ikke en gang visste hvor i huset sengetøyet ble oppbevart. 
Jeg synes man skal møte slike situasjoner med et åpent sinn, og ikke automatisk tenke det verste om andre. 

Anonymkode: 96cbf...8f3

Men det du sier her tilsier jo at bv kanskje burde vært inne i det tilfellet du beskriver.. eller er det sånn at det er ok at barna ikke har det godt når forklaringen er at mor har kreft og far ikke vet hvor sengetøyet er? Alle som ikke greier å ivareta barna sine har en grunn for det! At bv kobles inn er jo ikke ensbetydende med at foreldrene mister omsorgen. Kanskje kunne den familien du beskriver fått hjelp tidligere, til vasking, sengeskift, avlastning osv..  

man skal ikke verne om foreldrene, men varsle dersom man ser barn som ikke har det bra! Ingen grunn er god nok til at en barndom skal ødelegges.

Anonymkode: 38886...c68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du skal ikke kontakte barnevernet. Du skal gjøre jobben din å vaske. Det kan være at barnevernet har bestemt at  de skal få vaskehjelp. 

Anonymkode: 3867c...929

Skrevet

Det blir igrunnen veldig feil å varsle om noe som helst, når man ikke har sett barnet. For, slik jeg forstår det, har ikke hi det. For alt vi vet kan dette være verdens mest harmoniske barn. Til tross for DVDer i vinduskarmen og støv under sengene.

Anonymkode: 24489...492

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir igrunnen veldig feil å varsle om noe som helst, når man ikke har sett barnet. For, slik jeg forstår det, har ikke hi det. For alt vi vet kan dette være verdens mest harmoniske barn. Til tross for DVDer i vinduskarmen og støv under sengene.

Anonymkode: 24489...492

Har kun sett mor så har ikke sett barnet. Du har nok rett ja,skal ikke kontakte BV.

Anonymkode: b98fa...659

Skrevet

Det KAN jo være at det er barnevernet eller kommunen som har bestilt vaskehjelp til de. 

Anonymkode: a4cd8...3a5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det du sier her tilsier jo at bv kanskje burde vært inne i det tilfellet du beskriver.. eller er det sånn at det er ok at barna ikke har det godt når forklaringen er at mor har kreft og far ikke vet hvor sengetøyet er? Alle som ikke greier å ivareta barna sine har en grunn for det! At bv kobles inn er jo ikke ensbetydende med at foreldrene mister omsorgen. Kanskje kunne den familien du beskriver fått hjelp tidligere, til vasking, sengeskift, avlastning osv..  

man skal ikke verne om foreldrene, men varsle dersom man ser barn som ikke har det bra! Ingen grunn er god nok til at en barndom skal ødelegges.

Anonymkode: 38886...c68

Kanskje, men det gikk seg til med hjelp av nærmiljøet. Han var verdens fineste far. Barna fikk masse kjærlighet, men han slet selv med sorg og redsel oppe i det hele. Når folk rundt ham så det og trådte til ble alt bra. Det ervtross alt viktigere med trygghet, trøst og kjærlighet enn rene sengeklær, selv om det ikke er optimalt. Å koble inn bv tror jeg ville påført familien ennå flere traumer (dette var uansett på 80-tallet, da ting var litt annerledes).

Poenget var bare at familien hi omtaler nå tydeligvis har tatt grep. Kanskje de har vært langt nede, men karrer seg opp igjen nå. 

Anonymkode: 96cbf...8f3

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja de har visst inngått en 12 måneders kontrakt å ser virkelig at det trengs! Men når de lar hjemme til ett barn forfalle så voldsomt så blir jeg bekymret for barna.

Nei, du blir ikke «bekymret». Du blir geskjeftig og snerpete moralist som øyner en mulighet for å føle deg litt viktig. Gjør jobben din.

Anonymkode: b4953...3be

Skrevet

Nei, du skal ikke kontakte barnevernet. Du skal gjøre jobben din å vaske. Det kan være at barnevernet har bestemt at  de skal få vaskehjelp. 

Anonymkode: 3867c...929

Nettopp. 

Anonymkode: 15dd5...28f

Skrevet

Nei, du blir ikke «bekymret». Du blir geskjeftig og snerpete moralist som øyner en mulighet for å føle deg litt viktig. Gjør jobben din.

Var det ditt hus kanskje? Med tanke på den kraftige reaksjonen.

Skrevet

Skittent hjem kan være et symptom på omsorgssvikt. I Alvdalsaken var feieren den eneste som meldte bekymring for barna som ble systematisk misbrukt. Han var innom huset og så at det så ut som en svinesti, og han meldte bekymring. 

Anonymkode: 4d226...8af

Skrevet
1 minutt siden, Bergen_by skrev:

Var det ditt hus kanskje? Med tanke på den kraftige reaksjonen.

Ja, jeg vet jo eksakt hvem alle anonyme på dette forumet er, jeg er synsk... 🙄

Har ikke vaskehjelp dessverre, det hadde vært deilig. Nei, min reaksjon er hva man kaller «quick reaction to bullshit». Man bør faktisk ikke spre skadelige myter, og en av disse mytene er at pen fasade betyr god omsorg. Det gjør det nesten umulig for barn i «ressurssterke» hjem å få hjelp når de utsettes for omsorgssvikt. For alle de nysgjerrige naboene ser seg blinde på pene møbler og nystrøkne duker, de ser ikke samspillet mellom barn og voksen. Og HI her har ikke engang møtt barna. Da er det hykleri å spille omsorgsfull på deres vegne, kun basert på skitt i krokene.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skittent hjem kan være et symptom på omsorgssvikt. I Alvdalsaken var feieren den eneste som meldte bekymring for barna som ble systematisk misbrukt. Han var innom huset og så at det så ut som en svinesti, og han meldte bekymring. 

Og i strøkne hjem kan også barn voldtas. Hvis du tror det var støvet som plagde Alvdal-barna mest, så tar du feil...

Skrevet

Jeg husker når jeg gikk på barneskolen, så hadde jeg ei venninne. Hjemme hos henne var det mange katter. Det luktet piss og det var bæsj på gulvet. Det luktet kattepiss av klærne hennes. Der kom barnevernet inn i bildet, heldigvis 

Anonymkode: 15115...87d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og i strøkne hjem kan også barn voldtas. Hvis du tror det var støvet som plagde Alvdal-barna mest, så tar du feil...

Er du så dum?

Skrevet

Jeg har via jobben besøkt mange hjem hvor barnevernet er sterkt inne. De fleste er normalt ryddige hjem, bare så det er sagt.

Men de som ikke er det...! Det er noe annet. Da snakker man ikke rotete,  med litt flekker her og der. Men uorden på et nivå som er svært uvanlig. Råtnende mat på kjøkkenet..bad som er helt grimet ned.

Hvis man ser hus som "aldri" vaskes over flere år, så er der noe helt annet enn et bomba huset som rengjøres noen ganger i året.

Anonymkode: 978ea...b5e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du så dum?

Er du så dum at du tror misbruk vises på gulvene?

Skrevet

Jeg var deprimert en periode. Huset då ikke ut! Hadde overhodet ikke overskudd til å vaske eller rydde. Så vidt det ble vasket klær, og de kunne bli liggende i maskinen flere dager før de ble hengt opp. (Vasket bare om igjen maskinen) Jeg gremmes når jeg tenker tilbake på den tiden, stakkars stakkars barna mine! Barnevernet burde absolutt vært koblet inn i den perioden!! 

MEN!! Da jeg omsider kom meg ut av depresjonen, og begynte å ta tak i livet igjen, hva hadde barnevernet der å gjøre da??  Jeg fikk hjelp til å få orden på huset, hjelp til å lage rutiner for både husarbeid, matlaging og alt som hører med hus og hjem og familie. (De første mnd kom det noen og hjalp meg altså,  så klarte jeg meg mer og mer selv.) 

Ut ifra det HI skriver, kan det jo virke som noen som har slitt, som nå har tatt tak. De har bestilt vaskehjelp i 12mnd.  Jeg ville da , dersom jeg var bekymret for barnet, fulgt med når jeg var der. Men det at det er skittent er ikke noen grunn i seg selv,  spesielt ikke nå som det er bestilt vaskehjelp! 

Anonymkode: 9b67a...644

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner sikkert at et svært møkkete hus kan være et symptom på at ting ikke er helt som det skal? Her er det ikke snakk om alminnelig rot og rusk, men inngrodd skitt og hus som ikke har blitt vasket på måneder og år, mat som råtner på bordet, søppelposer som ikke blir bært ut, osv. 

Vold og omsorgssvikt kan selvsagt også skje i tilsynelatende velfungerende hjem, og de er verre å avdekke enn synlige bevis på at foreldrene har gitt opp. Et så skittent hus som hi beskriver kan ofte skyldes rus eller psykiske problemer og da er det et faretegn. 

Men her er det tatt tak, og jeg er ganske sikker på at det er barnevernet som har satt i gang tiltak, ikke minst pga at det hastet så mye at de ville ha det gjort på en helligdag. Bv gjør veldig mye mer enn å fjerne barn fra foreldrene. 

Anonymkode: b66ce...2b9

Skrevet

De kan da være gode foreldre fordi de ikke er gode til å holde det rent. Og nå blir det jo rent. 

Tror nesten du har vridd litt på historien ... fordi nå får familie det rent og pent hvorfor melde til barnevernet da, «hei, de har det møkkete hos seg, dere må dra dit». Så oppsøker bv familien men det er jo rent der siden du vasker der. Du skjønner vel at dette bare blir dumt ? 

Fullfør oppdraget ditt med å rengjøre hjemmet dems og slutt å spekulere ....

Anonymkode: 680c1...b49

Skrevet

Oy, jeg er glad du ikke har vært hjemme hos oss i denne perioden HI. Da hadde vi vel mistet barna på sekundet. Her ser det nå ut som en bombe ble sluppet og slapp løs alle hybelkaninene på en gang. Jeg er flau, faktisk. Men vet du hva? Jeg har lykkelige, rene og mette barn! Jeg har i den siste tiden vært lærer, spesialpedagog, kokk, barnehagelærer og sykepleier. Barna har meg når de er våkne og når de sovner er jeg sykepleier for koronasyk mann. Som heldigvis er frisk nå og jobber fra hjemmekontoret. Så nå når ungene sover har jeg to timer til å bare være _meg_. Og ja, huset ramler fra hverandre. Men betyr det så mye hvor rotete det er? Jovisst jeg skulle helst hatt et plettfritt fotballfrue-hjem. Men det har jeg ikke! Og den dagen vi får råd skal jeg love deg at renholder blir det første vi investerer i. Forhåpentligvis en som ikke dømmer oss.

Anonymkode: cceb0...710

Skrevet

Du skjønner sikkert at et svært møkkete hus kan være et symptom på at ting ikke er helt som det skal? Her er det ikke snakk om alminnelig rot og rusk, men inngrodd skitt og hus som ikke har blitt vasket på måneder og år, mat som råtner på bordet, søppelposer som ikke blir bært ut, osv. 

Vold og omsorgssvikt kan selvsagt også skje i tilsynelatende velfungerende hjem, og de er verre å avdekke enn synlige bevis på at foreldrene har gitt opp. Et så skittent hus som hi beskriver kan ofte skyldes rus eller psykiske problemer og da er det et faretegn. 

Men her er det tatt tak, og jeg er ganske sikker på at det er barnevernet som har satt i gang tiltak, ikke minst pga at det hastet så mye at de ville ha det gjort på en helligdag. Bv gjør veldig mye mer enn å fjerne barn fra foreldrene. 

Anonymkode: b66ce...2b9

Og DERRRR var vi tilbake til de gamle protestantiske mytene om at skitt = synd, og at synd = dårlige mennesker, som i sin tur er dårlige foreldre.

Ja, psykisk sykdom kan være del av bildet. Det i seg selv gjør ikke hjemmet farlig for ungene.

Og selvsagt liker ikke barn heller å ha det ulekkert i hjemmet, må vi tro. Men ideen om at "de er møkkete og rotete, da må barna ut" er blant de mest diskriminerende i verden. Blant annet ble den misbrukt for å rettferdiggjøre at rom-kvinner og reisende ble tvangssterilisert, og at barna deres ble tatt fra dem; at fattiges barn oftere tas ut av hjemmet enn rikes, at prostituerte blir omfattet av flere maktovergrep i hjemmet enn folk med "anstendige" jobber: man ser på de materielle tingene og bedømmer folks karakter derfra, og basert på det man tror om deres karakter, bedømmer man også deres foreldregjerning... en meget lang og usikker forsyningslinje av antakelser!

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oy, jeg er glad du ikke har vært hjemme hos oss i denne perioden HI. Da hadde vi vel mistet barna på sekundet. Her ser det nå ut som en bombe ble sluppet og slapp løs alle hybelkaninene på en gang. Jeg er flau, faktisk. Men vet du hva? Jeg har lykkelige, rene og mette barn! Jeg har i den siste tiden vært lærer, spesialpedagog, kokk, barnehagelærer og sykepleier. Barna har meg når de er våkne og når de sovner er jeg sykepleier for koronasyk mann. Som heldigvis er frisk nå og jobber fra hjemmekontoret. Så nå når ungene sover har jeg to timer til å bare være _meg_. Og ja, huset ramler fra hverandre. Men betyr det så mye hvor rotete det er? Jovisst jeg skulle helst hatt et plettfritt fotballfrue-hjem. Men det har jeg ikke! Og den dagen vi får råd skal jeg love deg at renholder blir det første vi investerer i. Forhåpentligvis en som ikke dømmer oss.

Anonymkode: cceb0...710

Var jo ikke rote jeg reagerte mest på heller tjukke lag med støv under sengene,klissete ekle golv,masse inngrodde matflekker overalt på kjøkkenet osv.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og DERRRR var vi tilbake til de gamle protestantiske mytene om at skitt = synd, og at synd = dårlige mennesker, som i sin tur er dårlige foreldre.

Ja, psykisk sykdom kan være del av bildet. Det i seg selv gjør ikke hjemmet farlig for ungene.

Og selvsagt liker ikke barn heller å ha det ulekkert i hjemmet, må vi tro. Men ideen om at "de er møkkete og rotete, da må barna ut" er blant de mest diskriminerende i verden. Blant annet ble den misbrukt for å rettferdiggjøre at rom-kvinner og reisende ble tvangssterilisert, og at barna deres ble tatt fra dem; at fattiges barn oftere tas ut av hjemmet enn rikes, at prostituerte blir omfattet av flere maktovergrep i hjemmet enn folk med "anstendige" jobber: man ser på de materielle tingene og bedømmer folks karakter derfra, og basert på det man tror om deres karakter, bedømmer man også deres foreldregjerning... en meget lang og usikker forsyningslinje av antakelser!

Det er jo ingen som sier at foreldrene skal miste barna pga renhold,men kanskje de hadde trengt hjelp til å finne gode rutiner på husarbeid eller leie inn folk til å gjøre husarbeid.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ingen som sier at foreldrene skal miste barna pga renhold,men kanskje de hadde trengt hjelp til å finne gode rutiner på husarbeid eller leie inn folk til å gjøre husarbeid.

HI er leid inn for å gjøre husarbeid... men hun syns hun er litt "over" denne familien, og syns de i tillegg burde miste barna. Les tråden, da....

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

HI er leid inn for å gjøre husarbeid... men hun syns hun er litt "over" denne familien, og syns de i tillegg burde miste barna. Les tråden, da....

Nei det står ingen sted at familien bør minste omsorgen for barna! Oppfølging av barnevernet vil ikke at foreldrene mister barna,de får oppfølging og veiledning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...