Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #51 Del Skrevet 14. april 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke NY smitte i alle fylker, du... alle som ble smittet her, har kommet inn fra utlandet med fly. De ble identifisert, testet og isolert, og deretter SLUTTET de å tafse rundt på andre og besmitte nærmiljøet. PS: folk går i butikken i Nordland også. På jobb til og med, hvis de må. De bare greier å gjøre det uten å kline til alt de passerer. Anonymkode: e773d...1d3 Du skrev at fylket ditt var smittefritt. Noe du uansett ikke kan vite med mindre alle i ditt fylke er blitt testet, noe dere selvfølgelig ikke er blitt. Ergo kan du ikke si at fylket ditt er smittefritt. Anonymkode: a2882...fb7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149275740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #52 Del Skrevet 15. april 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke NY smitte i alle fylker, du... alle som ble smittet her, har kommet inn fra utlandet med fly. De ble identifisert, testet og isolert, og deretter SLUTTET de å tafse rundt på andre og besmitte nærmiljøet. PS: folk går i butikken i Nordland også. På jobb til og med, hvis de må. De bare greier å gjøre det uten å kline til alt de passerer. Anonymkode: e773d...1d3 Haha, nei, det er som noen andre skriver, helt umulig å bevise eller motbevise at det ikke forekommer NY smitte i Nordland. Men du skjønner selv forskjellen mellom å bo mer spredt, ha tilgang til egen bil - vs å bo i en oppgang, i mindre leiligheter og være avhengig av for eksempel et fortau for å komme seg på butikken? Om du ikke skjønner forskjellen har du virkelig en intellektuell utfordring eller sju. (Visste du forresten at dem som bor i Nordland tjener 10% mindre enn resten av landet? Jada, jeg kan også være usaklig, siden du insisterer. https://www.nrk.no/nordland/nordlendinger-har-lavest-lonn-_-tjener-darligere-enn-landsgjennomsnittet-i-norge-for-samme-jobb-1.14857926) Anonymkode: d9e62...1cc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149276022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #53 Del Skrevet 15. april 2020 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men du skjønner selv forskjellen mellom å bo mer spredt, ha tilgang til egen bil - vs å bo i en oppgang, i mindre leiligheter og være avhengig av for eksempel et fortau for å komme seg på butikken? Om du ikke skjønner forskjellen har du virkelig en intellektuell utfordring eller sju. Og det forekommer ikke i Stavanger, Drammen, Bergen, Tromsø, Trondheim eller Kristiansand? Det er KUN i Oslo man bor i leiligheter og går på fortau? Du bør nok komme deg litt mer rundt i landet... Anonymkode: e773d...1d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149276048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #54 Del Skrevet 15. april 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det forekommer ikke i Stavanger, Drammen, Bergen, Tromsø, Trondheim eller Kristiansand? Det er KUN i Oslo man bor i leiligheter og går på fortau? Du bør nok komme deg litt mer rundt i landet... Anonymkode: e773d...1d3 Det er uhyre mange flere som bor i blokker i Oslo enn i andre norske byer. Du burde kanskje reise litt mer selv? Ellers er det vel Sel kommune som er hardest rammet. Anonymkode: f8ea8...90b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149276060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #55 Del Skrevet 15. april 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det forekommer ikke i Stavanger, Drammen, Bergen, Tromsø, Trondheim eller Kristiansand? Det er KUN i Oslo man bor i leiligheter og går på fortau? Du bør nok komme deg litt mer rundt i landet... Anonymkode: e773d...1d3 20% av Oslos befolkning er trangbodde. Tilsvarende tall for Bergen og Trondheim er begge 14%. Det vil si at i Oslo bor drøyt 136.000 personer trangt, mot hhv 38.000 og 25.500 i Bergen og Trondheim. (Kilde: SSB) Anonymkode: f8ea8...90b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149276067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #56 Del Skrevet 15. april 2020 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: 20% av Oslos befolkning er trangbodde. Tilsvarende tall for Bergen og Trondheim er begge 14%. Det vil si at i Oslo bor drøyt 136.000 personer trangt, mot hhv 38.000 og 25.500 i Bergen og Trondheim. (Kilde: SSB) Anonymkode: f8ea8...90b Nettopp. Og ikke bare bor folk trangere i hjemmene sine, men omfanget av tettbebyggelse er også mye større. Selve byområdene i Oslo er jo mye større i utbredning enn for eksempel Bergen. Om man ser på SSBs beregninger regnes stor-Oslo som ett tettsted. Der bor det over 1 million mennesker. I tettstedet Bergen (stor-Bergen?) bor det i underkant av 260 000. https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/beftett Anonymkode: d9e62...1cc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149276111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #57 Del Skrevet 15. april 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: 20% av Oslos befolkning er trangbodde. Tilsvarende tall for Bergen og Trondheim er begge 14%. Det vil si at i Oslo bor drøyt 136.000 personer trangt, mot hhv 38.000 og 25.500 i Bergen og Trondheim. (Kilde: SSB) Anonymkode: f8ea8...90b Da må de nok dessverre vaske seg mer og oftere da. Det sier seg vel sjøl. Anonymkode: e773d...1d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149276454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #58 Del Skrevet 15. april 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Nettopp. Og ikke bare bor folk trangere i hjemmene sine, men omfanget av tettbebyggelse er også mye større. Selve byområdene i Oslo er jo mye større i utbredning enn for eksempel Bergen. Om man ser på SSBs beregninger regnes stor-Oslo som ett tettsted. Der bor det over 1 million mennesker. I tettstedet Bergen (stor-Bergen?) bor det i underkant av 260 000. https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/beftett Anonymkode: d9e62...1cc Covid-19 smitter ikke mer basert på byens størrelse. Det er ikke antall bebygde kvadratkilometer som gjør utslaget, det er menneskelig atferd. Anonymkode: e773d...1d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149276456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #59 Del Skrevet 15. april 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er uhyre mange flere som bor i blokker i Oslo enn i andre norske byer. Du burde kanskje reise litt mer selv? Ellers er det vel Sel kommune som er hardest rammet. Anonymkode: f8ea8...90b Det var vel eksakt mitt poeng: mange folk bor i blokker, det fins blokker i alle byer og de fleste tettsteder. Oslo er ikke unikt. Anonymkode: e773d...1d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149276457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #60 Del Skrevet 15. april 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var vel eksakt mitt poeng: mange folk bor i blokker, det fins blokker i alle byer og de fleste tettsteder. Oslo er ikke unikt. Anonymkode: e773d...1d3 Har du en smule tungt for det? Anonymkode: f8ea8...90b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149276466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #61 Del Skrevet 16. april 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du en smule tungt for det? Anonymkode: f8ea8...90b Nei, jeg syns mange i tråden her har VELDIG tungt for det. Dersom noen sammenlignbare elementer gir usammenlignbare resultater, må man finne ut hva som er forskjellen. Oslo er ikke Norges eneste storby, Oslo er ikke det eneste stedet folk må handle i butikker (selv om mange ser ut til å tro at alle fylker utenfor gamle Akershus kun livnærer seg med naturalhusholdning, så stemmer ikke dette), Oslo er ikke det eneste stedet folk kommer hjem til etter å ha vært i utlandet - men Oslo er det stedet der smitten øker, og der man ikke klarer å gjennomføre smittesporing. Det nytter ikke å komme trekkende med "det bor flere i Oslo". Det bor ikke flere i Oslo enn i samtlige andre regioner til sammen, og i tillegg ER faktisk helsevesenet i Oslo dimensjonert for den reelle befolkningsmengden som bor der - hvilket er mer enn man kan si om regionene, der de har mistet det ene sykehuset etter det andre de siste årene. Så igjen, HVA er det som skaper forskjellen? Ikke har de dårligere helsevesen, ikke er de egentlig flere heller, ikke er de aleine om å måtte bo trangt eller å måtte bevege seg på offentlig transport - hva gjenstår? Da gjenstår atferden. Min ville gjetning er håndvask, mens det jo kan være noe annet, f eks festing og køjogging. Bare debatter i vei, men det nytter ikke å argumentere med "du er dum" når jeg bare refererer tallene. Det blir like relevant som å si "min pappa er sterkere enn din". Forskjellen kommer fra ett eller annet, men Oslofolka er ikke villige til å høre at de selv må skjerpe seg eller at de selv må slutte å stime rundt i Markveien og feire 17.mai hver dag det er sol. Anonymkode: e773d...1d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149276769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #62 Del Skrevet 16. april 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: (Visste du forresten at dem som bor i Nordland tjener 10% mindre enn resten av landet? Jada, jeg kan også være usaklig, siden du insisterer. https://www.nrk.no/nordland/nordlendinger-har-lavest-lonn-_-tjener-darligere-enn-landsgjennomsnittet-i-norge-for-samme-jobb-1.14857926) Anonymkode: d9e62...1cc Jeg visste det. Jeg regner med at heller ikke nordlendingene er særlig overrasket over at de blir diskriminert, ulikebehandling har foregått i århundrer. Men de er altså tydeligvis bedre til å ikke spre sykdom likevel. Så kanskje er de glupere, da? Hvem vet... Anonymkode: e773d...1d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149276770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #63 Del Skrevet 16. april 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det nytter ikke å komme trekkende med "det bor flere i Oslo". Det bor ikke flere i Oslo enn i samtlige andre regioner til sammen, og i tillegg ER faktisk helsevesenet i Oslo dimensjonert for den reelle befolkningsmengden som bor der - hvilket er mer enn man kan si om regionene, der de har mistet det ene sykehuset etter det andre de siste årene. Så igjen, HVA er det som skaper forskjellen? Ikke har de dårligere helsevesen, ikke er de egentlig flere heller, ikke er de aleine om å måtte bo trangt eller å måtte bevege seg på offentlig transport - hva gjenstår? Da gjenstår atferden. Min ville gjetning er håndvask, mens det jo kan være noe annet, f eks festing og køjogging. Anonymkode: e773d...1d3 Okei, la meg prøve å forstå; du mener at Oslo overhodet ikke er vesensforskjellig fra andre steder i landet tanke på trang- og tettboddhet? Til tross for at det bor fire ganger så mange mennesker her som i Bergen? Greit. Anonymkode: d9e62...1cc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149276796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #64 Del Skrevet 16. april 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Okei, la meg prøve å forstå; du mener at Oslo overhodet ikke er vesensforskjellig fra andre steder i landet tanke på trang- og tettboddhet? Til tross for at det bor fire ganger så mange mennesker her som i Bergen? Greit. Anonymkode: d9e62...1cc Fire ganger så mange som i Bergen har jo kun noe å si hvis det tilgjengelige boarealet er mindre enn fire ganger Bergens. Trangboddheten er marginalt større i Oslo. Og siden vi ikke kan bekjempe koronavirus med utbygging, det tar for lang tid, så må vi bekjempe den med … tja, skal TRO hva vi kan velge slags virkemidler da? Jeg tror jammen jeg ville gått for SOSIAL DISTANSERING OG HÅNDVASK, jeg. Anonymkode: e773d...1d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149277090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #65 Del Skrevet 16. april 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fire ganger så mange som i Bergen har jo kun noe å si hvis det tilgjengelige boarealet er mindre enn fire ganger Bergens. Trangboddheten er marginalt større i Oslo. Og siden vi ikke kan bekjempe koronavirus med utbygging, det tar for lang tid, så må vi bekjempe den med … tja, skal TRO hva vi kan velge slags virkemidler da? Jeg tror jammen jeg ville gått for SOSIAL DISTANSERING OG HÅNDVASK, jeg. Anonymkode: e773d...1d3 Det er ikke marginalt når 136.213 personer bor trangbodd i Oslo, mens 38.072 gjør det i Bergen. Det er over 3,5 ganger flere. I Gamlebyen i Oslo bor 54.575 personer på 7,5km2. I den mest trangbodde bydelen i Bergen deler 35.406 personer på 8,21km2. Altså langt færre på et større område. De tettbygde bydelene i Oslo går i tillegg over i hverandre. Trondheim, som jeg bor i, er ikke sammenlignbar en gang. Mange av de som bor mest trangbodd i Trondheim er studenter. For noen år siden utgjorde studenter 25% av befolkningen studenter (mulig tallet har endret seg nå). Mange av disse har reist hjem, noe som i praksis vil si enda mindre trangboddhet i byen. Oslo har også mange studenter, men prosentmessig langt færre. I Oslo er det derimot store områder med tett befolkning av innvandrere. Det er spesielt i det somaliske miljøet spredningen er stor nå. Trondheim har ikke store områder med høy grad av trangboddhet. Anonymkode: f8ea8...90b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149277114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #66 Del Skrevet 16. april 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fire ganger så mange som i Bergen har jo kun noe å si hvis det tilgjengelige boarealet er mindre enn fire ganger Bergens. Trangboddheten er marginalt større i Oslo. Og siden vi ikke kan bekjempe koronavirus med utbygging, det tar for lang tid, så må vi bekjempe den med … tja, skal TRO hva vi kan velge slags virkemidler da? Jeg tror jammen jeg ville gått for SOSIAL DISTANSERING OG HÅNDVASK, jeg. Anonymkode: e773d...1d3 Du, jeg skjønner at du er frustrert over at reglene er de samme overalt, og jeg er enig i at i distriktene, spesielt de spredt bebodde, så vil det nødvendigvis ikke være behov for de samme reglene som i tettere strøk. Men det er vanskelig å forstå følgende: * Hvorfor du fortsetter å fremholde det som beviselig er feil? Det er nysmitte flere steder i landet enn i Oslo. For to dager siden var det 22 nysmittede i Vestland fylke, vs 36 i Oslo. Basert på befolkningsstørrelse tilsier det faktisk prosentvis flere i Bergensområdet enn i Oslo. Hva sier det deg? Er det enda dårligere til å vaske henda i Bergen? * Hvorfor du fråder i avsky over Oslo? Du bruker ord som "rottereir" og at vi "kliner til alt" og "tafser" og "så vondt vil jeg ikke familien min" og jeg vet ikke hva. Det er tydelig at dette handler om noe mer enn bare koronavirus. Hva er egentlig budskapet ditt? At du hater Oslo? Oss som bor her? Jeg hater ikke deg som åpenbart bor et annet sted, hvorfor dette ufyselige språket? Hva vil du oppnå? * Hvorfor du tror at det er håndvask som er feilen i Oslo, og nekter å ta inn over deg at det KAN være andre faktorer som spiller inn - når du får presentert data (som 90b over her, for eksempel) som illustrerer det? Er det veldig viktig for deg å tro at vi er uhygieniske her i byen? Anonymkode: d9e62...1cc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149277141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. april 2020 #67 Del Skrevet 21. april 2020 På 16.4.2020 den 14.08, Anonym bruker skrev: Det er ikke marginalt når 136.213 personer bor trangbodd i Oslo, mens 38.072 gjør det i Bergen. Det er over 3,5 ganger flere. I Gamlebyen i Oslo bor 54.575 personer på 7,5km2. I den mest trangbodde bydelen i Bergen deler 35.406 personer på 8,21km2. Altså langt færre på et større område. De tettbygde bydelene i Oslo går i tillegg over i hverandre. Trondheim, som jeg bor i, er ikke sammenlignbar en gang. Mange av de som bor mest trangbodd i Trondheim er studenter. For noen år siden utgjorde studenter 25% av befolkningen studenter (mulig tallet har endret seg nå). Mange av disse har reist hjem, noe som i praksis vil si enda mindre trangboddhet i byen. Oslo har også mange studenter, men prosentmessig langt færre. I Oslo er det derimot store områder med tett befolkning av innvandrere. Det er spesielt i det somaliske miljøet spredningen er stor nå. Trondheim har ikke store områder med høy grad av trangboddhet. Anonymkode: f8ea8...90b Derfor må de vel nettopp ha strengere tiltak enn oss andre 🙄 På 16.4.2020 den 14.24, Anonym bruker skrev: Du, jeg skjønner at du er frustrert over at reglene er de samme overalt, og jeg er enig i at i distriktene, spesielt de spredt bebodde, så vil det nødvendigvis ikke være behov for de samme reglene som i tettere strøk. Men det er vanskelig å forstå følgende: * Hvorfor du fortsetter å fremholde det som beviselig er feil? Det er nysmitte flere steder i landet enn i Oslo. For to dager siden var det 22 nysmittede i Vestland fylke, vs 36 i Oslo. Basert på befolkningsstørrelse tilsier det faktisk prosentvis flere i Bergensområdet enn i Oslo. Hva sier det deg? Er det enda dårligere til å vaske henda i Bergen? Mulig de er det, ja. Men da jeg lagde tråden var det altså hovedsakelig i Oslo man så nysmitte, og dersom man korrigerte for befolkningstall var det likevel ingen ting som skulle tilsi at Oslo og Stavanger hadde behov for like tiltak. På 16.4.2020 den 14.24, Anonym bruker skrev: * Hvorfor du fråder i avsky over Oslo? Du bruker ord som "rottereir" og at vi "kliner til alt" og "tafser" og "så vondt vil jeg ikke familien min" og jeg vet ikke hva. Det er tydelig at dette handler om noe mer enn bare koronavirus. Hva er egentlig budskapet ditt? At du hater Oslo? Oss som bor her? Jeg hater ikke deg som åpenbart bor et annet sted, hvorfor dette ufyselige språket? Hva vil du oppnå? Et uttrykk som "fråde i avsky" gir ingen konnotasjoner, det heller? Nei, jeg vil ikke familien min så vondt at de skal bo et sted der de risikerer å dø. To i familien har astma, mens en er under utredning for lupus. Jeg hater ikke deg heller, dersom du ikke er et koronavirus, da... Uttrykket kline til og tafse på var et svar til den ekstrem-urbanisten som ser ut til å tro at folk i Nordland ikke har butikker. Folk i Bodø og Tromsø handler også i supermarkeder og kjøpesentre, de bare smitter ikke like mange likevel! Hvordan forklarer man det; at de er i stand til å handle inn uten å spre smitte rundt seg? Tja.... er det virkelig så diskriminerende og hatefullt å lure bittelitt på om de greier det fordi de faktisk har tatt til seg håndvasketipsene? På 16.4.2020 den 14.24, Anonym bruker skrev: * Hvorfor du tror at det er håndvask som er feilen i Oslo, og nekter å ta inn over deg at det KAN være andre faktorer som spiller inn - når du får presentert data (som 90b over her, for eksempel) som illustrerer det? Er det veldig viktig for deg å tro at vi er uhygieniske her i byen? Anonymkode: d9e62...1cc Nei. Men tror du ikke håndvask ville hjelpe? Det er jo beviselig den eneste faktoren som hver av oss har makt over. Vi kan kanskje ikke velge hvor trangbodde vi skal være, eller hvilken by vi skal bo i hvis vi har jobben og hjemmet vårt et sted. Vi kan heller ikke kontrollere hva andre folk skal gjøre, og vi kan ikke vite hvem som er smitta rundt oss. Hva gjenstår da? JO; å kontrollere VÅR egen atferd. Å opptre som om vi selv er smitta og ikke vil spre det, og å opptre som om alle andre er smitta og at vi ikke vil ha det. SÅ enkelt. At dere i Oslo får ømme tær når noen påpeker det selvsagte: at hovedstaden bør isoleres for ikke å smitte alle oss, det kan vel umulig være mitt problem. Anonymkode: e773d...1d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149281558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. april 2020 #68 Del Skrevet 21. april 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Derfor må de vel nettopp ha strengere tiltak enn oss andre 🙄 Mulig de er det, ja. Men da jeg lagde tråden var det altså hovedsakelig i Oslo man så nysmitte, og dersom man korrigerte for befolkningstall var det likevel ingen ting som skulle tilsi at Oslo og Stavanger hadde behov for like tiltak. Et uttrykk som "fråde i avsky" gir ingen konnotasjoner, det heller? Nei, jeg vil ikke familien min så vondt at de skal bo et sted der de risikerer å dø. To i familien har astma, mens en er under utredning for lupus. Jeg hater ikke deg heller, dersom du ikke er et koronavirus, da... Uttrykket kline til og tafse på var et svar til den ekstrem-urbanisten som ser ut til å tro at folk i Nordland ikke har butikker. Folk i Bodø og Tromsø handler også i supermarkeder og kjøpesentre, de bare smitter ikke like mange likevel! Hvordan forklarer man det; at de er i stand til å handle inn uten å spre smitte rundt seg? Tja.... er det virkelig så diskriminerende og hatefullt å lure bittelitt på om de greier det fordi de faktisk har tatt til seg håndvasketipsene? Nei. Men tror du ikke håndvask ville hjelpe? Det er jo beviselig den eneste faktoren som hver av oss har makt over. Vi kan kanskje ikke velge hvor trangbodde vi skal være, eller hvilken by vi skal bo i hvis vi har jobben og hjemmet vårt et sted. Vi kan heller ikke kontrollere hva andre folk skal gjøre, og vi kan ikke vite hvem som er smitta rundt oss. Hva gjenstår da? JO; å kontrollere VÅR egen atferd. Å opptre som om vi selv er smitta og ikke vil spre det, og å opptre som om alle andre er smitta og at vi ikke vil ha det. SÅ enkelt. At dere i Oslo får ømme tær når noen påpeker det selvsagte: at hovedstaden bør isoleres for ikke å smitte alle oss, det kan vel umulig være mitt problem. Anonymkode: e773d...1d3 Jeg tenker at dessverre så står hovmod for fall. Det er bare ett tidsspørsmål før smitten kommer videre nordover også... Anonymkode: 81017...37c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149281661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. april 2020 #69 Del Skrevet 21. april 2020 Under halvparten av nye smittede idag er fra Oslo. Trodde bare var oss fra Oslo som ble smitta i følge HI jeg? Anonymkode: bb882...53c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149281734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. april 2020 #70 Del Skrevet 21. april 2020 På 15.4.2020 den 19.50, Anonym bruker skrev: Da må de nok dessverre vaske seg mer og oftere da. Det sier seg vel sjøl. Anonymkode: e773d...1d3 Jeg hadde ikke lest denne tråden tidligere. Men her var det noen som virkelig har tungt for det🙄 Hvis du ikke skjønner at Oslo er ørlitegrann annerledes enn resten av landet så har du ikke fått med deg mye🙈🙈 Men nordlendingen må gjerne opprettholde søringkarantenen for min del.. Anonymkode: e0e8a...cd2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149281743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #71 Del Skrevet 22. april 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at dessverre så står hovmod for fall. Det er bare ett tidsspørsmål før smitten kommer videre nordover også... Anonymkode: 81017...37c Ja, spre seg vil den jo, når det ikke er stemning for å stoppe den der den er nå! 🙄 Og særlig når det fra sentralt hold blir nedlagt forbud mot karantene i distriktskommuner... For i Norge SKAL alle lide like mye - hvis noen områder greier å karre seg unna noe, så må vi sørge for å smøre det ut på dem likevel. Som om mer smitte i utkantstrøk distriktene ville fortynne smitten i byene og gjøre den lettere å leve med. Føler du trang til å se flere dø, i områder der sykehusene ikke står tett i tett og der ambulansene er få? Er det ikke super-lurt å unngå at alle må gjennom det samme? Anonymkode: e773d...1d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149281928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #72 Del Skrevet 22. april 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Under halvparten av nye smittede idag er fra Oslo. Trodde bare var oss fra Oslo som ble smitta i følge HI jeg? Anonymkode: bb882...53c Tråden startet 13.april. På de 9 dagene kunne man ha stoppet ALL smittespredning ut fra Oslo ved å isolere byen fra resten av landet. At vi andre følger etter nå, er vel kanskje ikke så veldig rart - regjeringen kunne ha gjort som i Finland. Isolert hovedstaden. Men neida. Ingen tror på at det hjelper, derfor går det utover og utover. Anonymkode: e773d...1d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149281929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #73 Del Skrevet 22. april 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde ikke lest denne tråden tidligere. Men her var det noen som virkelig har tungt for det🙄 Hvis du ikke skjønner at Oslo er ørlitegrann annerledes enn resten av landet så har du ikke fått med deg mye🙈🙈 Men nordlendingen må gjerne opprettholde søringkarantenen for min del.. Anonymkode: e0e8a...cd2 Hvis du fortsatt tror at Oslo er Norges eneste by og at alle andre steder er spredtbygd bondeland; så er det DU som trenger å komme deg litt rundt, gitt. Jeg har bodd min andel i Oslo til at jeg ikke trenger å se mer. Anonymkode: e773d...1d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149281930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #74 Del Skrevet 22. april 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, spre seg vil den jo, når det ikke er stemning for å stoppe den der den er nå! 🙄 Og særlig når det fra sentralt hold blir nedlagt forbud mot karantene i distriktskommuner... For i Norge SKAL alle lide like mye - hvis noen områder greier å karre seg unna noe, så må vi sørge for å smøre det ut på dem likevel. Som om mer smitte i utkantstrøk distriktene ville fortynne smitten i byene og gjøre den lettere å leve med. Føler du trang til å se flere dø, i områder der sykehusene ikke står tett i tett og der ambulansene er få? Er det ikke super-lurt å unngå at alle må gjennom det samme? Anonymkode: e773d...1d3 Er ikke snakk om at alle skal lide like mye. Men, vi snakker om en pandemi i verden. Så skal man unngå at smitten noen gang kommer til ett område så må det området låses ned for alltid. Ingen kan komme inn, ergo så må alle som drar ut forlate for alltid. Alt av varer må leveres på grensen hvor det må holdes i karantene i minst 72 timer, katter må holdes i bånd og man er usikker på om fugler kan ta med smitte. Så muligens man må sette en kuppel over hele området. Gjøres det, så kan man ha ett område hvor alle som ønsker å komne inn må igjennom testing og minst 14 dagers karantene før de slipper inn... Anonymkode: 81017...37c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149281973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #75 Del Skrevet 22. april 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du fortsatt tror at Oslo er Norges eneste by og at alle andre steder er spredtbygd bondeland; så er det DU som trenger å komme deg litt rundt, gitt. Jeg har bodd min andel i Oslo til at jeg ikke trenger å se mer. Anonymkode: e773d...1d3 Hva med å lese tallene over her angående tettbebyggelse.. man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at smitte sprer seg lettere jo tettere man bor.. og Oslo er nå en engang det nærmeste vi i Norge kommer en storby. Bergen, Stavanger, Trondheim osv er ikke i nærheten når det kommer til tettbebyggelse. Men hey, tallene over dette lyver selvsagt🙄 (og jeg har også bodd i Oslo og vært i alle byene du nevner, så nei, jeg trenger ikke å bli mer bereist..) Anonymkode: e0e8a...cd2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144400600-kan-dere-i-oslo-vennligst-begynne-%C3%A5-vaske-hender/page/3/#findComment-149281985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå