Gå til innhold

Kan dere i Oslo vennligst begynne å vaske hender?

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor ikke i Oslo, men det skal ikke mange hjernecellene til for å se hvorfor det er verst i hovedstaden. Noe slikt som 25% av Norges befolkning bor i Oslo-området. Veldig mange av de som bor utenfor bygrensen jobber i byen. Folk bor tett. Ofte i relativt små leiligheter hvor de nødvendigvis må møte naboer i trappeoppganger og garasjer. Det blir tilsvarende trangt i dagligvarebutikker. Hvis man regner med at prosentandelen idioter er like stor i Oslo som i resten av landet vil opphopningen av idioter være større i Oslo (rett og slett fordi byen er tettere befolket). Mange i Oslo har ikke bil, og er dermed avhengig av kollektivtransport og/eller nærmiljø. Ser man på demografien vil man oppdage at smittetrykket har flyttet seg fra de rike bydelene (med relativt god plass og helse) til de fattige der folk bor tettere og har dårligere helse i utgangspunktet. 

Anonymkode: f8ea8...90b

Enig med dette. I tillegg viser undersøkelser fra Telenor at Oslo beboere er de som har vært flinkest til å holde seg hjemme basert på telefondata. Så Ts må lenger ut på landet med teorien sin. 

Anonymkode: 63cac...067

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du dokumentasjonen på at det er innvandrerne som har skylda...? Kom gjerne med en link.

Anonymkode: e773d...1d3

De har ikke skylda, men mange er mer utsatte for smitte på grunn av boforhold.

Anonymkode: d01b9...7bc

Hvor har du dokumentasjonen på at det er innvandrerne som har skylda...? Kom gjerne med en link.

Og her har du link i henhold til dokumentasjonskravet ditt. Og igjen, det er ikke snakk om hvem som har skyld, kun om hvor trangbodd man evt er. https://www.aftenposten.no/osloby/i/QobqRW/byraadslederen-jeg-tror-man-har-tenkt-litt-for-mye-at-i-norge-har-man-romslig-med-plass-hjemme

Du er selvfølgelig klar over at slike boforhold er vanlige i Stavanger, Bergen, Trondheim og alle andre større norske byer, også? 

Anonymkode: 86f5d...b59

https://www.aftenposten.no/osloby/i/QobqRW/byraadslederen-jeg-tror-man-har-tenkt-litt-for-mye-at-i-norge-har-man-romslig-med-plass-hjemme

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi andre har lyktes i å ikke smitte flere folk.

Stram dere opp, dere er en fare for alle oss. Og dere ødelegger økonomien i landet - så lenge dere fortsetter å smitte hverandre vil den enøyde regjeringen holde alle i landet i lockdown, selv de stedene der det ikke finnes smitte.

Hva er det med deg?

Jeg bor i blokk i Oslo. I min oppgang bytter vi på å sprite/klore de tingene vi tar på i oppgangen (dørhåndtak, trappegelender). Vi har en Facebook-gruppe hvor dem som er syke eller i karantene kan få hjelp. Noen har hengt opp oppslag slik at også de eldre ser det. Når vi går ut (for det må vi faktisk innimellom, vi har barn) er det nødvendigvis slik at vi må oppholde oss i nærområdet, vi er mange her som ikke har bil, og vi kan hverken ta buss eller bane. Så det gjør vi ikke, og da hender det faktisk vi passerer folk på gata og i parken. I lokalbutikken er det begrensning på 8 stykker inne samtidig, så da står vi utenfor og venter, har aldri opplevd noe annet enn god stemning der. Og jeg har til gode å se noen som ikke tar hensyn. Jo, forresten, jeg så én rimelig forsoffen type som tydeligvis ga blaffen, men ellers? Alle oppegående mennesker har god avstand og går i små grupper.

Anonymkode: d9e62...1cc

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom de holdt seg hjemme uten at det hjalp, så må de være VELDIG skitne på henda...

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det med deg?

Jeg bor i blokk i Oslo. I min oppgang bytter vi på å sprite/klore de tingene vi tar på i oppgangen (dørhåndtak, trappegelender). Vi har en Facebook-gruppe hvor dem som er syke eller i karantene kan få hjelp. Noen har hengt opp oppslag slik at også de eldre ser det. Når vi går ut (for det må vi faktisk innimellom, vi har barn) er det nødvendigvis slik at vi må oppholde oss i nærområdet, vi er mange her som ikke har bil, og vi kan hverken ta buss eller bane. Så det gjør vi ikke, og da hender det faktisk vi passerer folk på gata og i parken. I lokalbutikken er det begrensning på 8 stykker inne samtidig, så da står vi utenfor og venter, har aldri opplevd noe annet enn god stemning der. Og jeg har til gode å se noen som ikke tar hensyn. Jo, forresten, jeg så én rimelig forsoffen type som tydeligvis ga blaffen, men ellers? Alle oppegående mennesker har god avstand og går i små grupper.

Hva det er med MEG? Ingen ting, mitt fylke er smittefritt. Så det er nok ingen ting med meg.

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og her har du link i henhold til dokumentasjonskravet ditt. Og igjen, det er ikke snakk om hvem som har skyld, kun om hvor trangbodd man evt er. https://www.aftenposten.no/osloby/i/QobqRW/byraadslederen-jeg-tror-man-har-tenkt-litt-for-mye-at-i-norge-har-man-romslig-med-plass-hjemme

...eller hvilket språk infoen har blitt spredd på.

7 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg følger råd som er gitt og drikker utepilsen min hjemme😊. Du bør ta til deg det jeg sier til deg nå; du vil bli tatt mer seriøst hvis du ytrer synspunktene dine på en mer konstruktiv måte😊. Bare ett lite tips

Du bør begynne å se på nyheter. Bare et lite tips.

Herre! Hvordan er det du oppfører deg? Er du hardt rammet av brakkesjuke, eller hva er unnskyldningen din?

Anonymkode: ccfa2...96d

Jeg prøver å informere deg. Ikke mitt ansvar at du blir sur.

Annonse

Veldig mange av de som bor utenfor bygrensen jobber i byen. Folk bor tett. Ofte i relativt små leiligheter hvor de nødvendigvis må møte naboer i trappeoppganger og garasjer. Det blir tilsvarende trangt i dagligvarebutikker.

Gjelder i alle større norske byer, det. Trondheim, Bergen, Drammen, Stavanger, Tromsø...

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

HUN gjorde oppmerksom på at det kun er i Oslo det skjer nysmitte. Alle andre steder har det stoppet. Du finner nyhetssendinger på nrk.no, hvis det blir for vanskelig å slå på klokka 1900 hver dag.

Da tror jeg den dama bør skaffe seg en ny jobb, for hun klarer åpenbart ikke å holde seg oppdatert på hva som skjer... 

29 minutter siden, Soon to be mum skrev:

Da tror jeg den dama bør skaffe seg en ny jobb, for hun klarer åpenbart ikke å holde seg oppdatert på hva som skjer... 

Så du programmet, eller? Hun uttalte seg HELT presist i forhold til de tallene som var presentert også -  i Stavanger var hvert bidige tilfelle av covid-19 funnet og gjort rede for. 

Har tenkt lignende tanker - er det virkelig hensiktsmessig at de samme tiltakene iverksettes og gjelder for områder der det er svært liten eller ingen smittespredning? Dersom det i et fylke ikke er noen bekreftede smittede, må det være en enkel sak å enten kunne spore smitten, eller at hver enkelt som eventuelt skulle vise symptomer, isolerer seg selv i fjorten dager. I et område med lite smitte, er heller ikke helsevesenet overbelastet. Det vil frigjøre flere ressurser, som blant annet kan brukes til å spore smitte. 

Jeg bor et sted med stor smittespredning og tenker at tiltak definitivt er nødvendig her, men jeg synes vel at det bør være rom for individuelle vurderinger i områder der smitten er lav eller ikke-eksisterende. Det er ikke slik at fullstendig lockdown er det eneste fornuftige alternativet. Det kan nok også løses på andre måter, som blant annet ikke vil ha like store økonomiske konsekvenser.

Synes debatten er interessant. 

Det bør helt klart gjøres grundige lokale vurderinger av smittemønster og deretter av smittverntiltak. Dessverre tror jeg ikke det er så lett som å be folk om å vaske hendene.

Det er helt rimelig at områder med lavere smitte har mindre strenge smittetiltak enn Oslo og omegn. 

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva det er med MEG? Ingen ting, mitt fylke er smittefritt. Så det er nok ingen ting med meg.

Det er smitte i alle fylker, så det er godt gjort, du: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/#fylkesoversikt.

Om du tror det er håndvaskeskillsa dine som redder deg når du bor alene på en øy i Nordland, så er det klart at denne diskusjonen er du for dum til å i det hele tatt gå inn i.

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du tror det er håndvaskeskillsa dine som redder deg når du bor alene på en øy i Nordland, så er det klart at denne diskusjonen er du for dum til å i det hele tatt gå inn i.

😂

Anonymkode: d6d17...49e

På 13.4.2020 den 16.05, Anonym bruker skrev:

Enig med dette. I tillegg viser undersøkelser fra Telenor at Oslo beboere er de som har vært flinkest til å holde seg hjemme basert på telefondata. Så Ts må lenger ut på landet med teorien sin. 

Anonymkode: 63cac...067

Det hjelper tydeligvis ikke at de er «flinke til å holde seg hjemme», hvis de likevel smitter andre. 🙄 Som de altså fortsatt gjør! 

Da gjenstår jo håndvask, tydeligvis - og poenget i tittelen står seg.

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er smitte i alle fylker, så det er godt gjort, du: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/#fylkesoversikt.

Det er ikke NY smitte i alle fylker, du... alle som ble smittet her, har kommet inn fra utlandet med fly. De ble identifisert, testet og isolert, og deretter SLUTTET de å tafse rundt på andre og besmitte nærmiljøet.

PS: folk går i butikken i Nordland også. På jobb til og med, hvis de må. De bare greier å gjøre det uten å kline til alt de passerer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...