Gå til innhold

Hvor lang tid tar en skilsmisse-prosess?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har vært gjennom det. Er jo såklart mange ulike faktorer. Vi har et hus som må selges, biler, lån, barn. Begge må ha nytt bosted. Prosessen starter vel på mandag. Men det vil vel ta måneder å selge hus nå. Orker ikke bo lengre med han enn jeg må... 

Anonymkode: 644e8...e1b

Fortsetter under...

Skrevet

Det tar litt tid ja. Umulig å si hvor lenge, for det er jo så forskjellig. Jeg valgte å leie en leilighet sånn at jeg kunne flytte fra mannen ganske raskt. Kanskje du har noen du kan bo hos en periode frem til du får kjøpt/leid noe nytt?

Anonymkode: 46c60...025

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tar litt tid ja. Umulig å si hvor lenge, for det er jo så forskjellig. Jeg valgte å leie en leilighet sånn at jeg kunne flytte fra mannen ganske raskt. Kanskje du har noen du kan bo hos en periode frem til du får kjøpt/leid noe nytt?

Anonymkode: 46c60...025

Har ingen jeg kan bo hos nei, har jo barn også. Er vi heldige er huset solgt innen høsten. Det er et relativt populært område, der jeg ser hus blir solgt temmelig kjapt. Ulempen her er at det må påregnes noe oppussing. Noe vi egentlig burde gjort selv først, men hvorfor bry seg nå.

Skrevet

Skilsmisse kan du søke om etter at dere har vært separert 1 år. 

Hvor lang tid dere bruker på å flytte hverandre kommer jo an på hvordan dere gjør det. 

Først må en av dere fysisk flytte ut og melde ny adresse til folkeregisteret. Så må dere på mekling for å få meklingsattest. Der kan det være noen ukers ventetid. 

Når dere har attesten så må dere fylle ut et skjema for separasjon og sende inn. Meklingsattesten skal være med søknaden om separasjon. Dere vil få svar på dette etter en tid. 

Eiendomsmegler kontakter dere forresten straks dere har bestemt dere for å selge. Hvor lang tid hussalg går nå er jo veldig uvisst. Men to tre måneder er vel minimum å anta det vil ta. Kommer an på megler og markedet. 

Anonymkode: d48b5...63b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skilsmisse kan du søke om etter at dere har vært separert 1 år. 

Hvor lang tid dere bruker på å flytte hverandre kommer jo an på hvordan dere gjør det. 

Først må en av dere fysisk flytte ut og melde ny adresse til folkeregisteret. Så må dere på mekling for å få meklingsattest. Der kan det være noen ukers ventetid. 

Når dere har attesten så må dere fylle ut et skjema for separasjon og sende inn. Meklingsattesten skal være med søknaden om separasjon. Dere vil få svar på dette etter en tid. 

Eiendomsmegler kontakter dere forresten straks dere har bestemt dere for å selge. Hvor lang tid hussalg går nå er jo veldig uvisst. Men to tre måneder er vel minimum å anta det vil ta. Kommer an på megler og markedet. 

Ja, vet vi må være separert i ett år. Må man til mekling uansett?

Takk for svar, ser ikke frem til å sette i gang😔 men kan ikke/vil ikke leve med en som lyver for meg og gjør meg utrygg. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vet vi må være separert i ett år. Må man til mekling uansett?

Takk for svar, ser ikke frem til å sette i gang😔 men kan ikke/vil ikke leve med en som lyver for meg og gjør meg utrygg. 

Alle som har felles barn må til mekling uansett ja 😊 Og dere må ha den attesten både til søknaden om separasjon og dersom en av dere tenker å søke om stønader for enslig hos nav. 

Annonse

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alle som har felles barn må til mekling uansett ja 😊 Og dere må ha den attesten både til søknaden om separasjon og dersom en av dere tenker å søke om stønader for enslig hos nav. 

Anonymkode: d48b5...63bo

Okei, takk for svar🌹

Skrevet

Andre land, andre regler... Ikke fordi det hjelper deg overhodet, HI, men i det landet jeg bor tok det to uker! Vi fylte ut et skjema på nett, erklærte at vi var enige i barnefordeling, og to uker senere var vi skilt. Et års seperasjon høres veldig lenge ut, må være rester av Krf-lovgivning? 

Anonymkode: c8024...8a8

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Andre land, andre regler... Ikke fordi det hjelper deg overhodet, HI, men i det landet jeg bor tok det to uker! Vi fylte ut et skjema på nett, erklærte at vi var enige i barnefordeling, og to uker senere var vi skilt. Et års seperasjon høres veldig lenge ut, må være rester av Krf-lovgivning? 

Lenge siden du har bodd i Norge, skjønner jeg. Disse reglene har vært der i mange år

Anonymkode: 9ad99...6c7

Skrevet

Vet det da. Ble bare fascinert av hvor forskjellig det kan være. 

Skrevet

Et års separasjon før skilsmisse gjør ikke noe. Tror jeg hvertfall. Jeg kommer til å ha store problemer med å stole på noen uansett. Jeg har ikke sagt noe enda, jeg må legge en plan, både av økonomiske og praktiske hensyn. Men ett er sikkert, jeg vil ikke mer. 

Skrevet

Spørs om dere får solgt i det hele tatt nå, det er rimelig bråstopp i boligmarkedet pga usikre tider. 

Anonymkode: 0874f...8f6

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spørs om dere får solgt i det hele tatt nå, det er rimelig bråstopp i boligmarkedet pga usikre tider. 

Anonymkode: 0874f...8f6

Ja, det er absolutt et problem. Optimalt burde jeg holdt ut et år eller 2 til, men jeg vet ikke om jeg orker😔 når han bevisst skjuler ting for meg. Jeg skal ikke si til han at jeg vet, men jeg skal fortsette med forberedelsene mine. Men dersom "hemmeligheten" hans avsløres må ballen begynne å rulle i det det kommer frem. Det vet han inderlig godt. Fy flate jeg er så lei dette livet. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...