Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #1 Skrevet 11. april 2020 Må bytte jobb og vurderer å ta denne utdannelsen på Noroff. Er det et morsomt studie? Hvordan er jobbmarkedet og lønnen? Er det et ungdommelig miljø, slik at jeg som er litt opp i årene kan risikere å komme bakerst på alle muligheter. Hvis du jobber som det, hva er dine jobboppgaver. Takk 🌞 Anonymkode: e3aae...77d
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #2 Skrevet 11. april 2020 Jeg er grafisk designer. Har nå jobbet i 11 år. Tok Grafisk design på Høyskolen Kristiania (den gang Norges kreative fagskole) + et år Multimediadesign på Noroff. Basert på mine erfaringer ville jeg ikke ha gått på Noroff, var mye mer fornøyd med Høyskolen Kristiania. Men dette var altså for 12-13 år siden, så MYE kan ha skjedd siden da 😊 Jeg elsket studiet og er veldig glad i yrket mitt, selv om det kan vere tøft til tider. Litt sånn berg- og dalbaneyrke er det. Du må hele tiden forholde deg til frister, arbeidsmengden kan vere opp og ned, og du må vere ganske tykkhudet i forhold til eget arbeid. Du er konstant under vurdering! Til tross for dette er det jo supert å få jobbe med akkurat det som interesserer deg. Jeg jobber inhouse i en stor bedrift og trives med det. Det er jo litt forskjellig fra å jobbe i byrå. I min bedrift er de fleste på min alder, men har mye kontakt med byrå også, og har ikke inntrykk av at man blir avdanket om man er litt opp årene, så lenge man klarer å holde seg oppdatert og aktuell. Siden jeg jobber inhouse, så har jeg ansvar for den grafiske profilen til bedriften og et par datterselskap. Lager det meste av reklamemateriell (Annonser, sosiale media, skjermreklame++), webdesign og videreutvikling av selve profilen. Kvalitetssikrer også det som blir laget av byrå. Er ellers også med i planlegging av kampanjer. Jobbmarkedet er så som så her jeg bor, jeg var heldig som fikk jobb rett etter endt studie og har egentlig ikke så mange andre muligheter her. Da er det selvsagt mer i de store byene, men der er det jo flere om beinet også. Ser at av mine medstudenter som jeg fortsatt vet hva driver med, så er det kanskje halvparten som jobber innenfor faget eller lignende fag. Men det er jo absolutt muligheter om du virkelig vil! Lønnen er ok, man blir nok aldri rik på dette. Jeg ligger på ca 500 000 nå, i storbyene har man mer. Anonymkode: fa231...21c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #3 Skrevet 11. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er grafisk designer. Har nå jobbet i 11 år. Tok Grafisk design på Høyskolen Kristiania (den gang Norges kreative fagskole) + et år Multimediadesign på Noroff. Basert på mine erfaringer ville jeg ikke ha gått på Noroff, var mye mer fornøyd med Høyskolen Kristiania. Men dette var altså for 12-13 år siden, så MYE kan ha skjedd siden da 😊 Jeg elsket studiet og er veldig glad i yrket mitt, selv om det kan vere tøft til tider. Litt sånn berg- og dalbaneyrke er det. Du må hele tiden forholde deg til frister, arbeidsmengden kan vere opp og ned, og du må vere ganske tykkhudet i forhold til eget arbeid. Du er konstant under vurdering! Til tross for dette er det jo supert å få jobbe med akkurat det som interesserer deg. Jeg jobber inhouse i en stor bedrift og trives med det. Det er jo litt forskjellig fra å jobbe i byrå. I min bedrift er de fleste på min alder, men har mye kontakt med byrå også, og har ikke inntrykk av at man blir avdanket om man er litt opp årene, så lenge man klarer å holde seg oppdatert og aktuell. Siden jeg jobber inhouse, så har jeg ansvar for den grafiske profilen til bedriften og et par datterselskap. Lager det meste av reklamemateriell (Annonser, sosiale media, skjermreklame++), webdesign og videreutvikling av selve profilen. Kvalitetssikrer også det som blir laget av byrå. Er ellers også med i planlegging av kampanjer. Jobbmarkedet er så som så her jeg bor, jeg var heldig som fikk jobb rett etter endt studie og har egentlig ikke så mange andre muligheter her. Da er det selvsagt mer i de store byene, men der er det jo flere om beinet også. Ser at av mine medstudenter som jeg fortsatt vet hva driver med, så er det kanskje halvparten som jobber innenfor faget eller lignende fag. Men det er jo absolutt muligheter om du virkelig vil! Lønnen er ok, man blir nok aldri rik på dette. Jeg ligger på ca 500 000 nå, i storbyene har man mer. Anonymkode: fa231...21c Takk for langt svar. Har sett på Høyskolen Kristiania også, men synes det er så vanskelig å vurdere de opp mot hverandre. Så det må jeg se litt mere på. Har sett litt på Frontend-utviklet også, det er vist også ettertraktet kompetanse og de samarbeidet vist med grafisk designere. Vet du noe om den retningen? Skal "dra på" en digital Åpen dag på Noroff, men det er gull å høre andres erfaring også 😃 HI Anonymkode: e3aae...77d
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #4 Skrevet 11. april 2020 Frontend-utviklere er vel mer ettertraktet for tiden, så kanskje et tryggere valg sånn sett. Vi har også egne frontend-utviklere, så i forhold til nettsidedelen samarbeider jeg med de. Det blir jo mer teknisk retning, men om du har litt anlegg for design i tillegg, så mener jeg det gull verdt i forhold til å omsette en designers skisser til kode. For det er jo som oftest slik det er, at designeren bestemmer farger, former, fonter osv mens frontenderen koder det i neste ledd. Så spørs det jo litt på hvilken ende av produksjonen som interesserer deg mest 😊 Jeg har også utdannelse innen interaksjonsdesign, det er også et spennende fagfelt, og jeg digger egentlig kombinasjonen grafisk design/interaksjonsdesign. Anonymkode: fa231...21c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #5 Skrevet 11. april 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Frontend-utviklere er vel mer ettertraktet for tiden, så kanskje et tryggere valg sånn sett. Vi har også egne frontend-utviklere, så i forhold til nettsidedelen samarbeider jeg med de. Det blir jo mer teknisk retning, men om du har litt anlegg for design i tillegg, så mener jeg det gull verdt i forhold til å omsette en designers skisser til kode. For det er jo som oftest slik det er, at designeren bestemmer farger, former, fonter osv mens frontenderen koder det i neste ledd. Så spørs det jo litt på hvilken ende av produksjonen som interesserer deg mest 😊 Jeg har også utdannelse innen interaksjonsdesign, det er også et spennende fagfelt, og jeg digger egentlig kombinasjonen grafisk design/interaksjonsdesign. Anonymkode: fa231...21c Igjen takk 😃 Må Google litt mer ser jeg, klarer ikke bestemme meg mellom disse to. Trenger ikke designe så mye selv, vi bare være innenfor et kreativt yrke som er sikret jobb. Og disse ga meg en god følelse. HI Anonymkode: e3aae...77d
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #6 Skrevet 11. april 2020 Jeg gikk grafiker på videregående og tok Noroff multimediadesign før jeg skulle ut i lære. Jeg fant ut at jeg hadde valgt feil utdannelse når jeg gikk på Noroff. Jeg likte det jeg gjorde altså, ikke noe galt med det, men jeg er ikke skapt til å sitte påen stol hele dagen. Jeg trenger ett fysisk yrke. Jeg hadde lærlingeplass og jobb etterpå, kunne velge mellom tre bedrifter å jobbe i. Jeg hadde nok valgt noe annet ett Noroff om det var eneste utdannelse jeg skulle tatt. Som en tilleggutdannelse er dette supert, men som eneste syns jeg det manglet mye og veldig snevert. Utifra de jeg fortsatt er venner med på facebook etter vi var ferdig på skolen fra begge steder er det er stort flertall som endte opp i dette yrket de fra grafiker. Tror ikke det er mange som gikk på Noroff som fikk jobb og som har jobbet med dette. Anonymkode: aabbd...3c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå