Gå til innhold

Mor og sønn(er) sover sammen. Hva mener dere om dette?

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun misbruker de ikke seksuelt eller noe, det er bare stygt å tenke i de baner. 

Anonymkode: bae5a...949

Det er styggere å lukke øynene for misbruk av barn eller vold mot barn.

Det sagt, det er ikke dette som er min største bekymring, her, men at en mor lar så store barn sove i hennes seng, nakne. 

Det er litt på samme måte som mødre og fedre som lar ungene bo hjemme og ikke klare seg selv, til de er 50. 

Inkludert i omsorg og oppdragelse så hører det med at man gradvis skal la ungene løsrive seg. Man får egne klær, egen seng, etterhvert får man ansvar og oppgaver.

Om man av noen som helst grunn ikke klarer denne løsrivelsesprosessen, så skal foreldrene oppsøke hjelp til dette.

Dersom det heller ikke skjer, må vi som ser dette, gripe inn på barnets vegne. Snakke med foreldrene, og eventuelt melde fra til barnevernet. 

Anonymkode: d8a02...8ca

Fortsetter under...

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er styggere å lukke øynene for misbruk av barn eller vold mot barn.

Det sagt, det er ikke dette som er min største bekymring, her, men at en mor lar så store barn sove i hennes seng, nakne. 

Det er litt på samme måte som mødre og fedre som lar ungene bo hjemme og ikke klare seg selv, til de er 50. 

Inkludert i omsorg og oppdragelse så hører det med at man gradvis skal la ungene løsrive seg. Man får egne klær, egen seng, etterhvert får man ansvar og oppgaver.

Om man av noen som helst grunn ikke klarer denne løsrivelsesprosessen, så skal foreldrene oppsøke hjelp til dette.

Dersom det heller ikke skjer, må vi som ser dette, gripe inn på barnets vegne. Snakke med foreldrene, og eventuelt melde fra til barnevernet. 

Hi har skrevet at barna ikke er nakne, har hun ikke det?

Anonymkode: c804b...bd5

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hi har skrevet at barna ikke er nakne, har hun ikke det?

Anonymkode: c804b...bd5

Ok, jeg trodde hun skrev at alle var nakne. 

Om alle er påkledt så endrer saken seg radikalt.

Om mor sover naken med sønner i puberteten, ikke ok.

Synes heller ikke det er ok at mor går naken rundt hjemme. En ting er venninnene hennes, de er voksne. Men sønnene kan jo ikke ha besøk hjemme. Hun må tenke litt på hva dette medfører. 

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, jeg trodde hun skrev at alle var nakne. 

Om alle er påkledt så endrer saken seg radikalt.

Om mor sover naken med sønner i puberteten, ikke ok.

Synes heller ikke det er ok at mor går naken rundt hjemme. En ting er venninnene hennes, de er voksne. Men sønnene kan jo ikke ha besøk hjemme. Hun må tenke litt på hva dette medfører. 

Hi her:

Synes heller ikke at det er bra, men hun har gjort dette siden de var små, så de er vandt til dette. Men likevel. Når de har venner på besøk, bla.a mine barn er hun påkledd. Ikke alltid hun bruker bh, men ellers. Det ser jeg ikke noe problemer med. Det skal også sies når hun har begge sønnene hjemme, da stort sett annenhver helg sover hun alene, og de sover på rommet sitt. Hun bor i en liten leilighet, så guttene hennes deler rom. 

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her:

Synes heller ikke at det er bra, men hun har gjort dette siden de var små, så de er vandt til dette. Men likevel. Når de har venner på besøk, bla.a mine barn er hun påkledd. Ikke alltid hun bruker bh, men ellers. Det ser jeg ikke noe problemer med. Det skal også sies når hun har begge sønnene hjemme, da stort sett annenhver helg sover hun alene, og de sover på rommet sitt. Hun bor i en liten leilighet, så guttene hennes deler rom. 

Ok, dette er jo en mor som lever nokså dinglende og fritt, åpenbart.

Tror vi alle kjenner noen som er så pass spesiell at vi føler medynk med ungene, fordi de muligens vil få problemer med dette i forhold til venner og kjæreste, men samtidig er grensen til hva som er direkte omsorgssvikt og misbruk, nokså ullen.

At hun ikke bruker BH under klær er ikke noe å reagere på, så lenge hun er tildekt som en normal voksen, og ikke dytter sin seksualitet på folk, tenker jeg. Litt pinlig, javel, men ikke nødvendigvis det verste.

Forstår litt mer nå, om hvordan de sover sammen. Har ikke så mye å utsette på selve samsovingen. 

Men at hun sover naken sammen med et barn som er i puberteten er ikke greit, synes jeg. Puberteten er overgang fra barn til voksen og kjønnsmoden. Tenker at mor bør vise respekt for at sønnene blir menn, og det bør hun gjøre ved å kle på seg et minstemål hvis hun skal ha de i samme seng. 

Om dere snakker om dette, går det kanskje an å snakke om det. La henne oppleve dette som å vise sønnen(e) respekt ved å kle på seg for de?

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg tror ikke på deg.

Vi snakker ikke om små barn som søker trøst. Søker man trøst er man like gjerne påkledt.

Vi snakker om en 14 år gammel gutt som søker å sove naken sammen med sin mor. 

Det er INGENTING sunt, friskt eller normalt i at en 14 år gammel gutt vil ligge naken inntil sin mor, støtt og stadig. 

Så nei, jeg tror enten du bløffer om at du jobber med overgrepsutsatte barn. Eller at du er renholder på et senter eller noe annet helt urelatert. Men du kan få sjansen til å bevise at det er hold i det du kommer med ved å vise til faglige kilder som støtter det du sier. 

Du kan tro akkurat hva du vil. Det påvirker ikke min hverdag eller mitt liv. 

Hvis jeg var deg, ville jeg vært mer bekymret over ditt behov for å skape dommedagsprofetier og dramatikk forbi all logikk. 

Anonymkode: b4aa1...b88

Annonse

Å sove ved siden av hverandre gjør vel ingenting? De ligger vel ikke i skje? 

Når jeg er på tur, deler jeg ofte seng med enten mamma, søster, bror, ei venninne eller farmor. Ser ikke problemet. Ungdom trenger trygghet de også. 

Jeg hadde en venninne som lå i skje med faren sin rundt seg i sofaen. Det synes jeg var rart. Lå som kjærester. 

Men å ligge ved siden av hverandre å sove, er helt innafor. 😊

Anonymkode: 4ea36...810

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å sove ved siden av hverandre gjør vel ingenting? De ligger vel ikke i skje? 

Når jeg er på tur, deler jeg ofte seng med enten mamma, søster, bror, ei venninne eller farmor. Ser ikke problemet. Ungdom trenger trygghet de også. 

Jeg hadde en venninne som lå i skje med faren sin rundt seg i sofaen. Det synes jeg var rart. Lå som kjærester. 

Men å ligge ved siden av hverandre å sove, er helt innafor. 😊

Anonymkode: 4ea36...810

Det er vel ikke det at de sover ved siden av hverandre som er det største problemet her, men at mor er NAKEN i sengen med ungdommene i samme seng. 

DET er ikke normalt, og jeg ville ringt til bv og drøftet saken anonymt. Det er et overgrep å stadig blotte seg for så store barn, mener jeg. Det er ikke innenfor vår kulturelle norm. 

Anonymkode: d0dba...017

Jeg sover alltid naken. 

Sønnene mine er 12 og snart 14. Jeg tilbyr dem aldri å sove med meg, og inviterer ikke til det. De vet at jeg sover naken.

Men når de har hatt et mareritt, eller det er noe annet som plager dem, så hender det de kommer på rommet mitt likevel. Da får de gjerne sove i samme seng som meg, og det er ikke mer enn 3 uker siden den ene av dem trengte det. De vet selv at de er litt store til det, men det er alltids ganger da det ikke får lov å bety noe.

Anonymkode: aaef8...791

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke det at de sover ved siden av hverandre som er det største problemet her, men at mor er NAKEN i sengen med ungdommene i samme seng. 

DET er ikke normalt, og jeg ville ringt til bv og drøftet saken anonymt. Det er et overgrep å stadig blotte seg for så store barn, mener jeg. Det er ikke innenfor vår kulturelle norm. 

At noe ikke passer vår (noens) kulturelle norm, er ikke det samme som at den atferden er et overgrep. 
Tilsvarende: det finnes mange overgrep som kamufleres i at de passer godt inn i en kulturell norm. Barneekteskap og sovevoldtekter, for eksempel.

Min 12 åring kommer noen ganger inn på natta. Jeg sover bare i trusa. Han syntes pupper er flaut og tar med seg egen dyne. Holder rundt han men da med dyna mellom. Har han lagt seg i vår seng før jeg legger meg tar jeg alltid på en singlet.

For meg har det endret seg de siste 2 årene med de to eldste, viser meg ikke naken foran de lenger, syntes ikke det er nødvendig når de begynner å bli så store.

Anonymkode: 89ddf...d3f

Husk at vi er alle forskjellige. Her i familien har viner veldig fritt forhold til nakenhet. Datter på 14, sønn på 9 og datter på 8. Meg og mannen. Meg og mannen har alltid sovet naken og tror nok ungene våre har arvet det genet. Vi kan alle være på badet naken samtidig om så. Hun på 14 bryr seg om hverken småsaken eller mor/far ser henne naken og motsatt. Vi bruker badet selv om den ene dusjer osv. Og alle kommer i sengen vår på ett tidspunkt. Hun på 14 kommer med truse men ikke noe annet. De små kommer alltid naken. Og ingen blir misbrukt! Alle familier har forskjellig forhold til nakenhet, trenger ikke å være noe alvorlig galt selv om noen er mindre påkledd. Det er bare hva den familien er vant med. Ikke skjer alle under en kam. 

Anonymkode: a3d45...22d

Jeg ser virkelig ikke problemet med dette. Høres ut som de har et avslappet forhold til nakenhet i den familien, og ungene søker trygghet hos moren om natten. Kan være mange grunner til det som vi ikke vet. Hvorfor skal det å være naken foran ungene ekkelt herregud er jo den mest naturlige tingen i verden. De stikker vel av selv når de syns det blir for jævlig. Min sønn sov gjerne sammen med meg til han var 12 år, ikke hver dag men en gang i blant syns han det var koselig siden vi lå å så på tv sammen til vi sovna. Datteren min på 11 liker enda å sove i samme seng som meg, det er da hun sover lengst om morningen også, pluss at hun liker at jeg har så stor seng. Man skal være forsiktige å dømme, kan være mange årsaker.

Anonymkode: f4ba8...e13

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat! Takk!

Det ble mye snakk om sovingen, men det å vandre naken rundt hjemme når ikke det er gjester på besøk, er heller ikke OK.

Man kan hevde aldri så mye at nudisme og naturisme er så sunt og flott og fint, og folk får gjerne drive med det, på egen tid, på eget ansvar, når de ikke oppdrar folk.

Eller, for den saks skyld, høyt forbruk av alkohol og reseptbelagte medisiner, konspirasjonsteorier, promotering av rusmidler de mener burde ha vært lov, hyling om vaksine de mener ikke er lurt, bokstavtro forhold til Guds ord om synd og straff, etc etc etc.

Men har man barn, så har disse barna rett på en trygg og god oppvekst som gjør de skikket til å kunne delta i samfunnet. 

Det blir de ikke om foreldrene er grunnleggende skeptisk til det samfunnet de er en del av, og stadig skal utfordre normene. 

23 hours ago, Anonym bruker said:

Har en venninne. Hun er 34 år. Hun har to sønner som hun deler 50/50 med barnefar. Han ene er 12 år og han andre er 14 år. Ofte så har hun kun en av dem mens faren har han andre. Men hver gang når hun har en av sønnene vil de sove sammen med henne. Det jeg stusser på er to ting. For det første synes jeg de er for gamle til å sove sammen med mor, men det jeg synes er aller verst er at hun sover naken når de sover sammen. Vet de sover tett inntil hverandre så synes dette er litt drøyt.

Gutter på 12 og 14 som sover sammen med mor som er naken. Er det innafor? Hva mener dere? (Tenk om det hadde vært omvendt. Far naken med jenter på 12 og 14...)

Nei det synes jeg ikke noe om, kunne aldri ligge naken med guttene mine , verken han på 16,12 eller 7

Anonymkode: b4c5e...758

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her: synes dere jeg bør si noe? At jeg ikke synes det er riktig? 

Jeg synes det, ja.

På et generelt grunnlag ser jeg ikke vitsen med å sitte og bite ting i seg når man er venner. Det kan ikke være sånn at den ene kjører over den andre, verken med følelser eller argumenter. Eller nakenhet.

Dine meninger er like viktig som hennes. 

Hadde jeg hatt en venn som ikke gad høre på meg eller brydde seg døyten om min oppfatning, nei, da hadde de kunnet klare seg uten meg i livet sitt. 

Hadde en venninne som holdt på sånn, hun skulle på død og liv gjøre ting sånn og sånn. Hun jaget bort noen venner selv, jeg orket ikke mer, og per i dag har hun ikke noen igjen, som finner seg i hennes nykker.

Det er ved sosiale sanksjoner at folk lærer seg verdien i å ta hensyn til andre. 

På 8.4.2020 den 9.16, Anonym bruker skrev:

Akkurat! Takk!

Det ble mye snakk om sovingen, men det å vandre naken rundt hjemme når ikke det er gjester på besøk, er heller ikke OK.

Man kan hevde aldri så mye at nudisme og naturisme er så sunt og flott og fint, og folk får gjerne drive med det, på egen tid, på eget ansvar, når de ikke oppdrar folk.

Eller, for den saks skyld, høyt forbruk av alkohol og reseptbelagte medisiner, konspirasjonsteorier, promotering av rusmidler de mener burde ha vært lov, hyling om vaksine de mener ikke er lurt, bokstavtro forhold til Guds ord om synd og straff, etc etc etc.

Men har man barn, så har disse barna rett på en trygg og god oppvekst som gjør de skikket til å kunne delta i samfunnet. 

Det blir de ikke om foreldrene er grunnleggende skeptisk til det samfunnet de er en del av, og stadig skal utfordre normene. 

Men det er jo ingenting som tyder på at de ikke får en trygg oppvekst? 
Jeg er mer bekymret for barna dine, som må leve med foreldre som er så uptight at de føler seg pedofil hvis barna ser dem naken. 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ingenting som tyder på at de ikke får en trygg oppvekst? 
Jeg er mer bekymret for barna dine, som må leve med foreldre som er så uptight at de føler seg pedofil hvis barna ser dem naken. 

«Du kan tro akkurat hva du vil. Det påvirker ikke min hverdag eller mitt liv.» skrev du.

Likevel har du først skrevet at jeg bør bekymre meg for mitt «behov for å skape dommedagsprofetier og dramatikk forbi all logikk». 

Det gadd jeg ikke svare på en gang.

Og da jeg ikke gadd å svare, hoppet du i stedet over på noe annet jeg skrev.

Denne gang bekymrer du deg altså for barna mine, på grunnlag av at jeg er påkledt når jeg er sammen med disse.

Ja, for voksne som er påkledt sammen med barn er jo virkelig skummelt 🙄

Jeg antar at du forstår hvor jeg vil.

Kan anbefale yoga, sjokolade - eller en real tur i motbakke!

Det tenker i alle fall jeg å kose meg med, fremfor å «diskutere» med deg. 

God påske! 🐥

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Du kan tro akkurat hva du vil. Det påvirker ikke min hverdag eller mitt liv.» skrev du.

Likevel har du først skrevet at jeg bør bekymre meg for mitt «behov for å skape dommedagsprofetier og dramatikk forbi all logikk». 

Det gadd jeg ikke svare på en gang.

Og da jeg ikke gadd å svare, hoppet du i stedet over på noe annet jeg skrev.

Denne gang bekymrer du deg altså for barna mine, på grunnlag av at jeg er påkledt når jeg er sammen med disse.

Ja, for voksne som er påkledt sammen med barn er jo virkelig skummelt 🙄

Jeg antar at du forstår hvor jeg vil.

Kan anbefale yoga, sjokolade - eller en real tur i motbakke!

Det tenker i alle fall jeg å kose meg med, fremfor å «diskutere» med deg. 

God påske! 🐥

Det er vel like skummelt som foreldre som sover naken, antar jeg? 
Du ser spøkelser på høylys dag, og du fyrer opp under en håpløs konspirasjonsteori. Det er det ingen grunn til. 

13 hours ago, Anonym bruker said:

Ja, men gå frem på en måte som hun ikke blir fornærmet eller såret, da går hun nok bare rett i forsvar

Anonymkode: b4c5e...758

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har det noe som helst å si for henne og familien hva du "syns"?

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har det noe som helst å si for henne og familien hva du "syns"?

Det BØR i alle fall ha det.

Hvis ikke er jo HI en dørmatte.

Det finnes mange snyltere der ute, som kun vil ha venner de kan utnytte. Som de kan skravle til og fortelle om følelsene sine til, men som ikke bryr seg andre veien. Man må vokte seg så man ikke ender opp som sykepleier, psykolog eller sosialkurator for vennene.

Et ekte vennskap er et gjensidig og balansert forhold hvor begge har like stor glede og nytte av vennskapet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...