Gå til innhold

Danmark åpner etter påske for 0-6 klasse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men holder de store hjemme?? Hvor er logikken?? De minste eier jo ikke evner til å holde avstand. Det forstår i det minste de større. 

Og når Danmark nå kjører på - gjør GARANTERT Norge det også. Og da håper jeg de bare åpner alt. Barnehage åpner igjen - da er smitten løs. Tåpelig!

Anonymkode: 4432d...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er den økonomiske argumentasjon som har vunnet.

Men Norge gjør ikke alt likt som i DK. Så vi kan ikke vite noe før det blir offentliggjort i morgen.

Anonymkode: 89a5b...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men holder de store hjemme?? Hvor er logikken?? De minste eier jo ikke evner til å holde avstand. Det forstår i det minste de større. 

Og når Danmark nå kjører på - gjør GARANTERT Norge det også. Og da håper jeg de bare åpner alt. Barnehage åpner igjen - da er smitten løs. Tåpelig!

Anonymkode: 4432d...dde

Logikken er at de større barna klarer å gjennomføre hjemmeskole selv om foreldrene jobber

Anonymkode: 52bbd...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men holder de store hjemme?? Hvor er logikken?? De minste eier jo ikke evner til å holde avstand. Det forstår i det minste de større. 

Og når Danmark nå kjører på - gjør GARANTERT Norge det også. Og da håper jeg de bare åpner alt. Barnehage åpner igjen - da er smitten løs. Tåpelig!

Anonymkode: 4432d...dde

Jeg vil tro de har gode grunner til at de velger å gjøre det på den måten. Mye mulig det er for at foreldrene får kommet seg i arbeid igjen og på den måten vil hjulene i landet holdes i gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe valg. Alternativet er en økonomisk ruin, og konsekvenser verre enn en frittherjende korona. 

Anonymkode: 2e284...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men holder de store hjemme?? Hvor er logikken?? De minste eier jo ikke evner til å holde avstand. Det forstår i det minste de større. 

Og når Danmark nå kjører på - gjør GARANTERT Norge det også. Og da håper jeg de bare åpner alt. Barnehage åpner igjen - da er smitten løs. Tåpelig!

Anonymkode: 4432d...dde

0.klasse har aldri før hørt om.

Poenget med å la de minste begynne først er jo fordi at det er disse barna som er for små til å være hjemme alene,å dermed må foreldre ta fri fra jobb for å være hjemme med barna. Hvis de minste begynner først på skolen nå så er det mange foreldre som kan gå tilbake på jobb.

Anonymkode: bb5b7...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men holder de store hjemme?? Hvor er logikken?? De minste eier jo ikke evner til å holde avstand. Det forstår i det minste de større. 

Og når Danmark nå kjører på - gjør GARANTERT Norge det også. Og da håper jeg de bare åpner alt. Barnehage åpner igjen - da er smitten løs. Tåpelig!

Anonymkode: 4432d...dde

Hvis flere foreldre skal komme seg på jobb, så er det de små som trenger plass i skolen. De store kan fint klare hjemmeskole og være alene hjemme

Anonymkode: 57f23...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

0.klasse har aldri før hørt om.

Poenget med å la de minste begynne først er jo fordi at det er disse barna som er for små til å være hjemme alene,å dermed må foreldre ta fri fra jobb for å være hjemme med barna. Hvis de minste begynner først på skolen nå så er det mange foreldre som kan gå tilbake på jobb.

Anonymkode: bb5b7...8d6

1. klasse heter 0.klasse i Danmark 😊

Anonymkode: 93148...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Danmark, og faktisk usikker på om jeg tør å sende barnet mitt på skolen så tidlig. Samtidig, så skal de visstnok være mye ute og holde mye avstand. Men det er vanskelig å få til i praksis 😅

Skal jo også huske at det er de færreste barn som blir alvorlig syke, med mindre de har underliggende sykdommer. 

Anonymkode: 93148...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i Danmark, og faktisk usikker på om jeg tør å sende barnet mitt på skolen så tidlig. Samtidig, så skal de visstnok være mye ute og holde mye avstand. Men det er vanskelig å få til i praksis 😅

Skal jo også huske at det er de færreste barn som blir alvorlig syke, med mindre de har underliggende sykdommer. 

Anonymkode: 93148...843

misunner ikke de den jobben med å holde barna borte fra hverandre det kan ikke være lett.Selv om barna vet at de skal holde avstand fra hverandre så glemmer de seg nok fort når de leker.Selv gutten min på snart 9 år glemmer seg ofte ettersom det ikke er naturlig for barn å holde avstand hverandre.

Anonymkode: bb5b7...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at Danmark gjør helt riktig. De minste takler ikke hjemmeskole i like stor grad som store unger da de trenger mye oppfølging. Noe som er vanskelig med hjemmekontor og foreldre i jobb. Foreldrene til de minste barna trenger også å komme ut i arbeid. Samfunnet må så smått i gang igjen. Og mtp at barn meget sjeldent blir alvorlig syke og heller ikke er de største smittebærerne, så er det riktig å begynne der. Ja, det kan føre til at noen blir smittet, men det er ikke til å unngå om man ikke skal stenge landet i minst ett år. Og det går ikke. Risikoen for smitte kommer vi til å ha i lang tid. Samfunnet må opp å gå alikevel. Håper Norge følger etter danskene.

Anonymkode: f23b4...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener at Danmark gjør helt riktig. De minste takler ikke hjemmeskole i like stor grad som store unger da de trenger mye oppfølging. Noe som er vanskelig med hjemmekontor og foreldre i jobb. Foreldrene til de minste barna trenger også å komme ut i arbeid. Samfunnet må så smått i gang igjen. Og mtp at barn meget sjeldent blir alvorlig syke og heller ikke er de største smittebærerne, så er det riktig å begynne der. Ja, det kan føre til at noen blir smittet, men det er ikke til å unngå om man ikke skal stenge landet i minst ett år. Og det går ikke. Risikoen for smitte kommer vi til å ha i lang tid. Samfunnet må opp å gå alikevel. Håper Norge følger etter danskene.

Anonymkode: f23b4...ee7

Som jeg skulle sagt det selv!👍

Anonymkode: c9191...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

0.klasse har aldri før hørt om.

Poenget med å la de minste begynne først er jo fordi at det er disse barna som er for små til å være hjemme alene,å dermed må foreldre ta fri fra jobb for å være hjemme med barna. Hvis de minste begynner først på skolen nå så er det mange foreldre som kan gå tilbake på jobb.

Anonymkode: bb5b7...8d6

Dansk grunnskole går fra 0 til 9 i stedet for som her 1 til 10.

 

Anonymkode: 89a5b...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå blir det spennende å høre hva Norge bestemmer seg å gjøre fra 14. april. Ikke overbevist om at de velger samme linje som Danmark med åpning for alle i barnehage og 1.-4. klasse fra 15. april. Stusser når en av de ansvarlige i Danmark sier noe sånn som: det er viktig at barna holder avstand fra hverandre og det er jeg overbevist om at dere klarer å forberede de på.... Regner ikke med at han snakker om de yngste da? Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage og det ligger i vårt DNA å være nære - både psykisk og fysisk. Når Olav 1 år er ferdig med formiddagsluren sin sitter han på et fang i 10 minutter for å våkne og dette gjelder 22 barn på basen. 
 

Åpnes det for normalt opphold i barnehage blir det utfordrende å gjøre alt motsatt av normalt pga smittevernhensyn men klarer nok det også. 

Anonymkode: 74fe4...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett for førsteklassinger å passe på å holde avstand nei. Hadde noen barn her på døra som kom å spurte etter datteren min. De bare braste inn i ganga vår. Jeg sa tydelig at de måtte vente ute på trappa mens datteren min gjorde seg klar, men da bare gikk de rett inn i stua vår. Har sett dem i lek at de overhode ikke holder avstand, men leker akkurat som før.

Anonymkode: 9b95a...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå blir det spennende å høre hva Norge bestemmer seg å gjøre fra 14. april. Ikke overbevist om at de velger samme linje som Danmark med åpning for alle i barnehage og 1.-4. klasse fra 15. april. Stusser når en av de ansvarlige i Danmark sier noe sånn som: det er viktig at barna holder avstand fra hverandre og det er jeg overbevist om at dere klarer å forberede de på.... Regner ikke med at han snakker om de yngste da? Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage og det ligger i vårt DNA å være nære - både psykisk og fysisk. Når Olav 1 år er ferdig med formiddagsluren sin sitter han på et fang i 10 minutter for å våkne og dette gjelder 22 barn på basen. 
 

Åpnes det for normalt opphold i barnehage blir det utfordrende å gjøre alt motsatt av normalt pga smittevernhensyn men klarer nok det også. 

Anonymkode: 74fe4...c88

De mener nok at dere skal passe på at barna holder nok avstand,dere voksne kan jo ikke ta avstand fra barna. De små barna trenger jo nærhet.Er er barn lei seg så er det natulig å trøste med nærhet.Skal du skifte en bleie så blir det også vanskelig med avstand :P  Men å passe på at så små barn holder avstand fra hverandre er jo omtrent umulig skjønner ikke helt hvordan dere skal få til det når barna er så små.For barn er det naurlig å være nær andre barn,så blir nok vanskelig/umulig å snu det.

Anonymkode: bb5b7...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke lett for førsteklassinger å passe på å holde avstand nei. Hadde noen barn her på døra som kom å spurte etter datteren min. De bare braste inn i ganga vår. Jeg sa tydelig at de måtte vente ute på trappa mens datteren min gjorde seg klar, men da bare gikk de rett inn i stua vår. Har sett dem i lek at de overhode ikke holder avstand, men leker akkurat som før.

Anonymkode: 9b95a...1d0

Å det er derfor 8 åringen min ikke får lov å leke ute alene. Han blir ivrig i lek å glemmer at han skal holde avstand om det ikke er en voksen der å minner han på det. Han vet selvsagt at han skal holde avstand men glemmer det fort i lek.

Anonymkode: bb5b7...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De mener nok at dere skal passe på at barna holder nok avstand,dere voksne kan jo ikke ta avstand fra barna. De små barna trenger jo nærhet.Er er barn lei seg så er det natulig å trøste med nærhet.Skal du skifte en bleie så blir det også vanskelig med avstand :P  Men å passe på at så små barn holder avstand fra hverandre er jo omtrent umulig skjønner ikke helt hvordan dere skal få til det når barna er så små.For barn er det naurlig å være nær andre barn,så blir nok vanskelig/umulig å snu det.

Anonymkode: bb5b7...8d6

Ikke bare er det nærmest umulig å holde  de fra hverandre, men det er slemt og, for de er altfor små til å forsto hvorfor.

Anonymkode: 57f23...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan leverer man i barnehagen?

- ikke flere enn 5 personer i rommet

- mer enn 2 meter fra andre

 

i vår barnehage kommer mange barn samtidig, i små garderober.

 

henting foregår ofte ute nå på våren.

Anonymkode: 337ab...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan leverer man i barnehagen?

- ikke flere enn 5 personer i rommet

- mer enn 2 meter fra andre

 

i vår barnehage kommer mange barn samtidig, i små garderober.

 

henting foregår ofte ute nå på våren.

Anonymkode: 337ab...821

Da må dere bare stå ute å vente på tur til det blir ledig i gangen.

Anonymkode: bb5b7...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De mener nok at dere skal passe på at barna holder nok avstand,dere voksne kan jo ikke ta avstand fra barna. De små barna trenger jo nærhet.Er er barn lei seg så er det natulig å trøste med nærhet.Skal du skifte en bleie så blir det også vanskelig med avstand :P  Men å passe på at så små barn holder avstand fra hverandre er jo omtrent umulig skjønner ikke helt hvordan dere skal få til det når barna er så små.For barn er det naurlig å være nær andre barn,så blir nok vanskelig/umulig å snu det.

Anonymkode: bb5b7...8d6

9 barn på et lite grupperom med 1-2 voksen deler av dagen slik gruppestørrelse og bemanningsnormen er pr idag på småbarnsavdeling er dette en umulighet. Å være ute er fint men ikke enklere å holde barna fra hverandre i lek og aktivitet. 
 

Skal vi påføre små barn skam for å være nær hverandre når dette er det mest naturlige i verden for dem? Dette blir problematisk i mine øyne. 

Anonymkode: 74fe4...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er den økonomiske argumentasjon som har vunnet.

Men Norge gjør ikke alt likt som i DK. Så vi kan ikke vite noe før det blir offentliggjort i morgen.

Anonymkode: 89a5b...5d3

det er den 8. Ikke i morgen.

Anonymkode: 1b31f...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bare er det nærmest umulig å holde  de fra hverandre, men det er slemt og, for de er altfor små til å forsto hvorfor.

Anonymkode: 57f23...6d5

Nettopp. Da har de det BEDRE hjemme med mamma og pappa, så kan de leke med andre når den tid kommer.

For det gjør den, til slutt.

Anonymkode: 1b31f...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan leverer man i barnehagen?

- ikke flere enn 5 personer i rommet

- mer enn 2 meter fra andre

 

i vår barnehage kommer mange barn samtidig, i små garderober.

 

henting foregår ofte ute nå på våren.

Anonymkode: 337ab...821

Ser for meg at barn blir levert i porten, døra inn til barnehagen og foreldrene ikke fysisk entrer barnehagen. Men for å få til det må vi være flere voksne på jobb av gangen. Mulig de forkorter åpningstiden til type 9-15 eller noe. 

Anonymkode: 74fe4...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nettopp. Da har de det BEDRE hjemme med mamma og pappa, så kan de leke med andre når den tid kommer.

For det gjør den, til slutt.

Anonymkode: 1b31f...347

hvis du har muligheten til å være hjemme i 18 mnder så er det ingen som hindrer deg..Men de fleste har ikke mulighet til å være hjemme så lenge.

Anonymkode: bb5b7...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...