Elina Skrevet 21. mars 2020 #26 Skrevet 21. mars 2020 Unfu*k Yourself av Gary John Bishop. Etter denne skal jeg lese Ego Is the Enemy av Ryan Holiday.
Superdolly Skrevet 21. mars 2020 #27 Skrevet 21. mars 2020 2 timer siden, sug lut skrev: Kan også anbefale denne her til samme formål: 1001 Bøker du må lese før du dør, red. Peter Boxall. Jeg lå nokså godt an i eget hode, startet friskt med å merke med mini-postit alle jeg hadde lest, men han har også gått et stykke utenfor vestlig kanon (japansk 900-tall, anyone?) og inkludert mye jeg har lest OM, men ikke lest, så det så ikke så bra ut som jeg trodde. Noen rent skammelige hull, det skal innrømmes. Og så har man jo sine oppheng - jeg hater Dickens, jeg misliker Rabelais, og jeg føler ikke for å gråte over å ha lest "kun" ett verk av Marquis de Sade. Tror jeg kom opp i drøyt halvparten, og det var jo akkurat provoserende nok til å få meg til å se på det som en utfordring. Leser og merker av etterhvert som jeg kommer meg gjennom flere og flere og innimellom er jeg helt totalt uenig i hva han har inkludert, og ikke minst hva han har utelatt. Men det er et morsomt livsprosjekt! Evt koronaprosjekt... https://bokelskere.no/bok/1001-boeker-du-maa-lese-foer-du-doer/46749/ Hm, kanskje dette er en bok jeg må skaffe meg? Noterer meg denne, og sjekker den ut.
Iiiiik Skrevet 21. mars 2020 #28 Skrevet 21. mars 2020 2 minutter siden, Superdolly skrev: Hm, kanskje dette er en bok jeg må skaffe meg? Noterer meg denne, og sjekker den ut. Jeg har den, og gjør som sug lut, merker av etter hvert som jeg har lest. Er lenge siden sist jeg merket av, men tror ikke det betyr at jeg har mange nye å merke av. Har bare lest 26 av bøkene på den andre lista til luten, men har sett noen av de 74 som gjenstår på teater uten at det teller all verdens. Jeg er i krimmodus og har krim både på Storytel og på kindle; «Missing. Presumed» og «The silent patient». Liker egentlig begge ganske godt. På hytta ligger «This is going to hurt» og venter på meg, en bok som angivelig er skrevet av en nyutdannet lege, og som viser hvor mange situasjoner han settes i uten å ha nødvendig erfaring og veiledning. Har kommet omtrent halvveis i alle tre tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #29 Skrevet 21. mars 2020 Akkurat ferdig med "Hviskeren" av Karin Fossum på lydbok (veldig greit med lydbok når man har stort hus og mye gørrkjedelig husarbeid). Elsker måten hun utforsker mennesker i bøkene sine. Leser nå "Tiggeren" av Sofie Sarenbrant, må ha litt propåskekrim (så fikk jeg diktet opp et ord også!). Leser mye litt krevende skjønnlitteratur i forbindelse med yrket mitt, så på fritiden liker jeg litt lettere litteratur som er mer underholdning. Anonymkode: 2e30d...6b9
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #30 Skrevet 21. mars 2020 Dean Koontz The Silent Corner (på orginalspråket). Anonymkode: 9c064...7e5
sug lut Skrevet 10. juni 2020 Forfatter #31 Skrevet 10. juni 2020 Ingen grunn til ikke å ta en ny runde her, om man har anbefalinger eller det motsatte eller bare vil inspirere noen til å for eksempel komme gjennom Edvard Hoem likevel! Nick Hornbys Juliet, Naked var meget bra. Og Mera Syals Life is not always ha ha hee hee var en god leseopplevelse, selv om den ikke er blant de bøkene jeg definitivt vet jeg vil lese en gang til (hittil er den i KANSKJE-kategorien, hvilket vil si at den får lov å bli i huset). Syrup av Max Barry var fnisende herlig. Nå gjenleser jeg A white Merc with fins, James Hawes, stadig like lekkert (sikkert femte gang).
Musemor med tre søte små Skrevet 10. juni 2020 #32 Skrevet 10. juni 2020 Lese, får man tid til det Holder på å lese "A Clash of Kings" av George R. R. Martin, bok 2 av det som ble "A game of Thrones" serien
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #33 Skrevet 10. juni 2020 Herlig tråd! Jeg leser Beate Grimsruds "Å smyge forbi en øks". Syns hun er veldig bra. Akkurat lest Matias Faldbakkens "Vi er fem". Anonymkode: 71dca...9d0
Holly Golightly Skrevet 10. juni 2020 #34 Skrevet 10. juni 2020 Jeg er på siste bok i Mino-serien av Nygårdshaug. Passende nok hadde jeg akkurat lest om igjen Chimera da Coviden slo inn🦠 Samtidig leser jeg «Why we sleep» av Matthew Walker, «The war for kindness” av Jamil Zaki og «The headspace guide to meditation and mindfulness” av Andy Puddicombe. I vesken ligger en nesten utlest «Endestasjon Auschwitz» av Eddy de Wind, men den har blitt liggende en stund, da det er knapt med T-bane- og trikkekjøring for tiden. I sommer har jeg tenkt å endelig lese «Tante Ulrikkes vei» for lett sommerlektyre, og i strandvesken ligger, som alltid, Tove Janssons lille perle av en sommerbok.
sug lut Skrevet 10. juni 2020 Forfatter #35 Skrevet 10. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herlig tråd! Jeg leser Beate Grimsruds "Å smyge forbi en øks". Syns hun er veldig bra. Akkurat lest Matias Faldbakkens "Vi er fem". Anonymkode: 71dca...9d0 Å, så enig med deg! Og nå fikk jeg lyst til å ta en Grimsrud-sommer. Jeg ønsker meg den nyeste, men i mellomtiden leser jeg gjerne om igjen de eldre fra hylla i stua.
sug lut Skrevet 10. juni 2020 Forfatter #36 Skrevet 10. juni 2020 2 minutter siden, Holly Golightly skrev: Jeg er på siste bok i Mino-serien av Nygårdshaug. Passende nok hadde jeg akkurat lest om igjen Chimera da Coviden slo inn🦠 Samtidig leser jeg «Why we sleep» av Matthew Walker, «The war for kindness” av Jamil Zaki og «The headspace guide to meditation and mindfulness” av Andy Puddicombe. I vesken ligger en nesten utlest «Endestasjon Auschwitz» av Eddy de Wind, men den har blitt liggende en stund, da det er knapt med T-bane- og trikkekjøring for tiden. I sommer har jeg tenkt å endelig lese «Tante Ulrikkes vei» for lett sommerlektyre, og i strandvesken ligger, som alltid, Tove Janssons lille perle av en sommerbok. Så kult at andre også har t-bane-bøker som bor fast i veske! Jeg har i tillegg en strandveskebok som bor fast i strandveska år etter år. Jeg har lest hele en gang, altså, men nå leser jeg bare biter hver gang jeg er på stranda, bitene er så gode uansett. Det er da altså The big house: a century in the life of an American summer, av George Howe Colt. En vakker, vakker bok!
Holly Golightly Skrevet 10. juni 2020 #37 Skrevet 10. juni 2020 Akkurat nå, sug lut skrev: Så kult at andre også har t-bane-bøker som bor fast i veske! Jeg har i tillegg en strandveskebok som bor fast i strandveska år etter år. Jeg har lest hele en gang, altså, men nå leser jeg bare biter hver gang jeg er på stranda, bitene er så gode uansett. Det er da altså The big house: a century in the life of an American summer, av George Howe Colt. En vakker, vakker bok! Takk for tips! Den må jeg prøve.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #38 Skrevet 10. juni 2020 18 minutter siden, sug lut skrev: Å, så enig med deg! Og nå fikk jeg lyst til å ta en Grimsrud-sommer. Jeg ønsker meg den nyeste, men i mellomtiden leser jeg gjerne om igjen de eldre fra hylla i stua. Ja, gleder meg også til å lese den nyeste! Venter på at kjæresten skal lese den ferdig først.... Anonymkode: 71dca...9d0
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #39 Skrevet 10. juni 2020 Det som leses og skal leses er: Per Egil Hegge: Sofa til salgs hos dame som er myk å ligge på. Helene Uri: Språkmagi Gjetsen: sosialpedagogikk Wyller: Etikkens historie Jeg driver ikke med utdanning, men leser aller helst faglitteratur. Anonymkode: dd2cf...0ed
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #40 Skrevet 10. juni 2020 Her leses «what is life» av Erwin Schrödinger. Deretter skal jeg lese «Surely you are joking, Mr. Feynman» av Richard Feynman. Anonymkode: 7e788...b0b
ostepop123 Skrevet 10. juni 2020 #41 Skrevet 10. juni 2020 The End of Days av Jenny Erpenbeck. Ikke akkurat lystig sommerlektyre, men bra. Veldig bra.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #42 Skrevet 10. juni 2020 På 21.3.2020 den 15.57, Anonym bruker skrev: Vernon Subutex-triologien av Virginie Despentes. Anonymkode: b9f2a...d14 Jeg også. Bra bøker. Anonymkode: e874d...ace
uhhuhher Skrevet 10. juni 2020 #43 Skrevet 10. juni 2020 (endret) 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det som leses og skal leses er: Per Egil Hegge: Sofa til salgs hos dame som er myk å ligge på. Helene Uri: Språkmagi Gjetsen: sosialpedagogikk Wyller: Etikkens historie Jeg driver ikke med utdanning, men leser aller helst faglitteratur. Anonymkode: dd2cf...0ed Per Egil Hegge: Sofa til salgs hos dame som er myk å ligge på. Å, jeg er så svak for disse konstruksjonene. 😄😍 Helene Uri: Språkmagi Hvorfor er denne damen så sexy? Endret 10. juni 2020 av uhhuhher
Petra Prøvedukke Skrevet 10. juni 2020 #44 Skrevet 10. juni 2020 7 timer siden, sug lut skrev: Ingen grunn til ikke å ta en ny runde her, om man har anbefalinger eller det motsatte eller bare vil inspirere noen til å for eksempel komme gjennom Edvard Hoem likevel! Nick Hornbys Juliet, Naked var meget bra. Og Mera Syals Life is not always ha ha hee hee var en god leseopplevelse, selv om den ikke er blant de bøkene jeg definitivt vet jeg vil lese en gang til (hittil er den i KANSKJE-kategorien, hvilket vil si at den får lov å bli i huset). Syrup av Max Barry var fnisende herlig. Nå gjenleser jeg A white Merc with fins, James Hawes, stadig like lekkert (sikkert femte gang). Du må lese Hoem! Skriver så lett og god nynorsk. Jeg leste Slåttekar i himmelen og de tre neste om familiene på Nord-Vestlandet og i USA, så Mors og fars historie, før jeg avsluttet med Jordmor på jorda. Nydelige bøker!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #45 Skrevet 10. juni 2020 På 20.3.2020 den 23.15, sug lut skrev: Jeg leser Astrid Lindgrens krigsdagbøker, Arnhild Lauvengs I morgen er jeg alltid en løve, og Marita Fossum, Verden utenfor. I morgen var jeg alltid en løve er en av mine absolutte favoritter! Anonymkode: af2fd...ca3
Iiiiik Skrevet 10. juni 2020 #46 Skrevet 10. juni 2020 Jeg leser «Ask again. Yes!» av Mary Beth Keane. Liker den ganske godt, men kommer ikke helt inn i det. Ikke en bok jeg har vansker med å legge fra meg. Lurte på å ta frem igjen «A little life» av Hanya Yanagihara som vel er den beste boka jeg har lest det siste tiåret. På hytta ligger «This is going to hurt» av Adam Kay som er skikkelig morsom, om hvordan man som nyutdannet lege kommer opp i faglige vurderinger man slett ikke behersker.
sug lut Skrevet 10. juni 2020 Forfatter #47 Skrevet 10. juni 2020 1 time siden, Petra Prøvedukke skrev: Du må lese Hoem! Skriver så lett og god nynorsk. Jeg leste Slåttekar i himmelen og de tre neste om familiene på Nord-Vestlandet og i USA, så Mors og fars historie, før jeg avsluttet med Jordmor på jorda. Nydelige bøker! Jeg leste Hoem! Prebs og jeg leste samtidig, hun tok bare av litt mer enn meg så hun leste resten også, jeg leste bare Slåttekar siden det var den jeg hadde tilgjengelig, men har planer om resten så snart de dukker opp på loppis og brukthandel . Helt enig, nydelig lesning.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #48 Skrevet 10. juni 2020 Akkurat lest ferdig og lagt fra meg "skyggedanseren" av Sara Omar. Ikke vanligvis den type bok jeg vanligvis leser, men hadde glemt å avbestille. Angrer ikke. Helt grusomt og jævlig, men god. Anonymkode: 6fb97...4cf
beef sister Skrevet 10. juni 2020 #49 Skrevet 10. juni 2020 Klarer ikke å konsentrere meg nok til å lese noe akkurat nå, men av de siste bøkene jeg har lest, likte jeg godt Så mye hadde jeg av Trude Marstein. Tre vegar til havet, Brit Bildøen, var fascinerende snål. Likte i grunnen Vigdis Hjorth sin Lærerinnes sang også. Haruki Murakami sin Men Without Women er den siste jeg leste, men det er jo ingen roman i den forstand, da. Lar meg uansett fascinere av det meste han skriver. Ja, og The Sellout av Paul Beatty. Kunne la meg provosere litt over hvordan den er skrevet, men det har jo sin effekt. Satser på at sommeren der annerledes ut - skal sjekke ut noen av bøkene i denne tråden da. 😉
nerdybirdy Skrevet 11. juni 2020 #50 Skrevet 11. juni 2020 har begynt på uroens bok av Pessoa...men så ble jeg innhentet av jobbspøkelset, så nå er det studentoppgaver i stedet Litt annen litterær kvalitet, selv om de også har sin sjarm!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå