sug lut Skrevet 20. mars 2020 #1 Skrevet 20. mars 2020 Jeg leser Astrid Lindgrens krigsdagbøker, Arnhild Lauvengs I morgen er jeg alltid en løve, og Marita Fossum, Verden utenfor.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2020 #2 Skrevet 20. mars 2020 Utenom pensum, antar jeg 😵 Jeg holder på med Reisen til nattens ende, av Louis-Ferdinand Céline, og har vurdert å starte på Lille Tre av Forrest Carter igjen. En evig favoritt! Anonymkode: be105...c10
Gardkjerringa Skrevet 20. mars 2020 #3 Skrevet 20. mars 2020 Akkurat ferdig med Den siste pasienten av P. D. James. Skal begynnet på Fyret, av samme forfatter. Har lest de flere ganger før, men en god bok kan ikke leses for mange ganger (det er min formening).😊
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2020 #4 Skrevet 20. mars 2020 Jeg har kommet meg gjennom tre av slektsbøkene til Edvard Hoem (Jordmor på jorda, Slåttekar i himmelen, Bror min på prærien), og har begynt på den fjerde, Land ingen har sett. Anbefales Og så leser jeg alltid litt kliss på senga, det er sovemedisinen min. Passe interessant til at jeg gidder å lese, men ikke for interessant eller spennende, vet at to møtes, to møter problemer, går gjennom utfordringer, mulig en eller flere som vil ødelegge for dem, to får hverandre til slutt, alltid. Da er det heller ikke så farlig om jeg har lest noen sider jeg ikke husker neste dag Når jeg er ferdig med Liv andre har levd skal jeg lese Mor og fars historie, også Edvard Hoem. Etter det vet jeg ikke, har mange bøker i bokhylla som jeg ikke har lest enda Anonymkode: 93ad6...06c
sug lut Skrevet 21. mars 2020 Forfatter #5 Skrevet 21. mars 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har kommet meg gjennom tre av slektsbøkene til Edvard Hoem (Jordmor på jorda, Slåttekar i himmelen, Bror min på prærien), og har begynt på den fjerde, Land ingen har sett. Anbefales Og så leser jeg alltid litt kliss på senga, det er sovemedisinen min. Passe interessant til at jeg gidder å lese, men ikke for interessant eller spennende, vet at to møtes, to møter problemer, går gjennom utfordringer, mulig en eller flere som vil ødelegge for dem, to får hverandre til slutt, alltid. Da er det heller ikke så farlig om jeg har lest noen sider jeg ikke husker neste dag Når jeg er ferdig med Liv andre har levd skal jeg lese Mor og fars historie, også Edvard Hoem. Etter det vet jeg ikke, har mange bøker i bokhylla som jeg ikke har lest enda Anonymkode: 93ad6...06c Hm. Jeg begynte på Hoem og fikk ikke tenning i det hele tatt. Hadde egt tenkt at det kunne jo bli en god lang rolig leseopplevelse i fjor sommer, men det ble ikke sånn. Men du tenker den er bra nok til at den bør prøves igjen ?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #6 Skrevet 21. mars 2020 3 minutter siden, sug lut skrev: Hm. Jeg begynte på Hoem og fikk ikke tenning i det hele tatt. Hadde egt tenkt at det kunne jo bli en god lang rolig leseopplevelse i fjor sommer, men det ble ikke sånn. Men du tenker den er bra nok til at den bør prøves igjen ? Jeg har lest jordmor til jorda og mors og fars historie og likte bøkene godt. Jeg skal lese en Jørn Lier Horst bok som har ligget lenge. Etter det tror jeg at jeg skal lese Olaug Nilsens Tung tids tale på nytt. Innimellom leser jeg kokebøker. Jeg elsker kokebøker! Anonymkode: 7e788...b0b
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #7 Skrevet 21. mars 2020 Agatha Christies "Mordet i prestegården". Anonymkode: b32ec...f61
Superdolly Skrevet 21. mars 2020 #8 Skrevet 21. mars 2020 Jeg har akkurat lest ferdig The sleeper and the spindle av Neil Gaiman. Likte den godt. Nå går jeg gjennom podkasten Kjente bøker på fire minutter for neste lesetips.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #9 Skrevet 21. mars 2020 Aksel - fra smokken til ovnen av Torgrim Eggen. Helt fantastisk murstein av en bok om Aksel Jensens ville liv. Du trenger ikke være så glad i litteraturen til Aksel Jensen for å finne stor leserglede i denne boken. Anonymkode: 4ba3f...a3f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #10 Skrevet 21. mars 2020 «Historien om Ásta» av Jon Kalman Stefánsson. En av mine favorittforfattere. Anonymkode: ff905...0ff
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #11 Skrevet 21. mars 2020 Kristin Lavransdatter. Sist jeg leste om henne var da det var pensum på ungdomsskolen og jeg var ikke så veldig interessert (den gangen var det Sagaen om Isfolket som var best 😉). Så jeg fant ut at jeg ville lese på nytt nå som jeg er over 40 og litt mer interessert i god litteratur. Leser også Nei og atter nei av Nina Lykke. Jeg liker begge godt jeg, veldig forskjellige bøker som begge gir meg noe. Anonymkode: f0b89...471
prebs Skrevet 21. mars 2020 #12 Skrevet 21. mars 2020 Ørten ting på en gang, gitt. Dr. Zhivago av Boris Pasternak Pelle Erobreren av Martin A. Nexø Personlighetspsykiatri av Sigmund Karterud Ukeblad, kryssord. Med mere!
sug lut Skrevet 21. mars 2020 Forfatter #13 Skrevet 21. mars 2020 (endret) 6 timer siden, Superdolly skrev: Jeg har akkurat lest ferdig The sleeper and the spindle av Neil Gaiman. Likte den godt. Nå går jeg gjennom podkasten Kjente bøker på fire minutter for neste lesetips. Kan også anbefale denne her til samme formål: 1001 Bøker du må lese før du dør, red. Peter Boxall. Jeg lå nokså godt an i eget hode, startet friskt med å merke med mini-postit alle jeg hadde lest, men han har også gått et stykke utenfor vestlig kanon (japansk 900-tall, anyone?) og inkludert mye jeg har lest OM, men ikke lest, så det så ikke så bra ut som jeg trodde. Noen rent skammelige hull, det skal innrømmes. Og så har man jo sine oppheng - jeg hater Dickens, jeg misliker Rabelais, og jeg føler ikke for å gråte over å ha lest "kun" ett verk av Marquis de Sade. Tror jeg kom opp i drøyt halvparten, og det var jo akkurat provoserende nok til å få meg til å se på det som en utfordring. Leser og merker av etterhvert som jeg kommer meg gjennom flere og flere og innimellom er jeg helt totalt uenig i hva han har inkludert, og ikke minst hva han har utelatt. Men det er et morsomt livsprosjekt! Evt koronaprosjekt... https://bokelskere.no/bok/1001-boeker-du-maa-lese-foer-du-doer/46749/ Endret 21. mars 2020 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #14 Skrevet 21. mars 2020 Leser Hanne Kristin Rohde. Husker ikke tittelen. Anonymkode: 2a5d3...770
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #15 Skrevet 21. mars 2020 Vernon Subutex-triologien av Virginie Despentes. Anonymkode: b9f2a...d14
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #16 Skrevet 21. mars 2020 12 minutter siden, sug lut skrev: Kan også anbefale denne her til samme formål: 1001 Bøker du må lese før du dør, red. Peter Boxall. Jeg lå nokså godt an i eget hode, startet friskt med å merke med mini-postit alle jeg hadde lest, men han har også gått et stykke utenfor vestlig kanon (japansk 900-tall, anyone?) og inkludert mye jeg har lest OM, men ikke lest, så det så ikke så bra ut som jeg trodde. Noen rent skammelige hull, det skal innrømmes. Og så har man jo sine oppheng - jeg hater Dickens, jeg misliker Rabelais, og jeg føler ikke for å gråte over å ha lest "kun" ett verk av Marquis de Sade. Tror jeg kom opp i drøyt halvparten, og det var jo akkurat provoserende nok til å få meg til å se på det som en utfordring. Leser og merker av etterhvert som jeg kommer meg gjennom flere og flere og innimellom er jeg helt totalt uenig i hva han har inkludert, og ikke minst hva han har utelatt. Men det er et morsomt livsprosjekt! Evt koronaprosjekt... https://bokelskere.no/bok/1001-boeker-du-maa-lese-foer-du-doer/46749/ Jeg er smekkfull av konkurranseinstinkt og digger lister. Jeg leser mye, men har nok konkludert med at jeg ikke liker det alle andre liker. Ibsen og Hamsun kan jeg ikke fordra. I tillegg til lett krim og kokebøker elsker jeg biografier om litt sære folk. Jeg har pløyd gjennom biografien om den første afroamerikanske høyesterettsdommeren i USA, diverse mer eller mindre ukjente vitenskapsfolk og historiske figurer. I disse koronatider har jeg bestilt en bok om Richard Feynman. Lese bøker andre mener er bra, det er livet for kort til og bøkene for mange😊 Anonymkode: 7e788...b0b
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #17 Skrevet 21. mars 2020 Hjertet er en ensom jeger, Carson Mccullers Anonymkode: 78b05...893
prebs Skrevet 21. mars 2020 #18 Skrevet 21. mars 2020 (endret) 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Aksel - fra smokken til ovnen av Torgrim Eggen. Helt fantastisk murstein av en bok om Aksel Jensens ville liv. Du trenger ikke være så glad i litteraturen til Aksel Jensen for å finne stor leserglede i denne boken. Anonymkode: 4ba3f...a3f Takk for tips! Jeg liker Torgrim Eggen. Aksel Jensen, stakkar, har jeg et mer anstrengt forhold til etter at norsklæreren på videregående tvang oss til å lese "Line" høyt på omgang. Say noe more. Samme skjebne lider Edvard Hoem for min del, all den tid den samme læreren fikk oss til å lese "Ventetid" - og den er som kjent skrevet på sidemål. (Nynorsk for min del. ) Moren min, en iherdig norskfilolog, setter Edvard Hoem høyt og anbefaler ham sterkt, så kanskje jeg kommer over komplekset. Men jeg leser jo i tråden at det er ulike oppfatninger om ham. Noen andre som måtte høre på medelever stotre seg gjennom "Ventetid" på dårlig nynorsk? Endret 21. mars 2020 av prebs
sug lut Skrevet 21. mars 2020 Forfatter #19 Skrevet 21. mars 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er smekkfull av konkurranseinstinkt og digger lister. Jeg leser mye, men har nok konkludert med at jeg ikke liker det alle andre liker. Ibsen og Hamsun kan jeg ikke fordra. I tillegg til lett krim og kokebøker elsker jeg biografier om litt sære folk. Jeg har pløyd gjennom biografien om den første afroamerikanske høyesterettsdommeren i USA, diverse mer eller mindre ukjente vitenskapsfolk og historiske figurer. I disse koronatider har jeg bestilt en bok om Richard Feynman. Lese bøker andre mener er bra, det er livet for kort til og bøkene for mange😊 Anonymkode: 7e788...b0b Det er jo her ikke snakk om en "synseliste" over noens favoritter, men en liste over tekster som har vært viktige i sin samtid og for ettertiden, eller som eksemplifiserer noe man vil bli rikere av å kjenne til.
sug lut Skrevet 21. mars 2020 Forfatter #20 Skrevet 21. mars 2020 3 minutter siden, prebs skrev: Takk for tips! Jeg liker Torgrim Eggen. Aksel Jensen, stakkar, har jeg et mer anstrengt forhold til etter at norsklæreren på videregående tvang oss til å lese "Line" høyt på omgang. Say noe more. Samme skjebne lider Edvard Hoem for min del, all den tid den samme læreren fikk oss til å lese "Ventetid" - og den er som kjent skrevet på sidemål. (Nynorsk for min del. ) Moren min, en iherdig norskfilolog, setter Edvard Hoem høyt og anbefaler ham sterkt, så kanskje jeg kommer over komplekset. Men jeg leser jo i tråden at det er ulike oppfatninger om ham. Noen andre som måtte høre på medelever støtte seg gjennom "Ventetid" på dårlig nynorsk? Aksel Jensen bør kokes ned til Ikaros (og der kom jeg på at det finnes kursiv her). Den er verd ti tusen høytlesinger av Line, jeg leste i filler to eksemplarer av Ikaros da jeg var rundt tjue. Torgrim Eggens biografi skulle jeg gjerne lest også! Ellers av Torgrim Eggen er jeg storfan av Den nye Dylan og Trynefaktoren. Jeg sliter ikke med sidemålet, leser gjerne nynorsk, men sliter altså med Hoem. Slåttekar i himmelen ligger der i hylla og ser anklagende på meg, så kanskje jeg får prøve igjen.
prebs Skrevet 21. mars 2020 #21 Skrevet 21. mars 2020 54 minutter siden, sug lut skrev: Aksel Jensen bør kokes ned til Ikaros (og der kom jeg på at det finnes kursiv her). Den er verd ti tusen høytlesinger av Line, jeg leste i filler to eksemplarer av Ikaros da jeg var rundt tjue. Torgrim Eggens biografi skulle jeg gjerne lest også! Ellers av Torgrim Eggen er jeg storfan av Den nye Dylan og Trynefaktoren. Jeg sliter ikke med sidemålet, leser gjerne nynorsk, men sliter altså med Hoem. Slåttekar i himmelen ligger der i hylla og ser anklagende på meg, så kanskje jeg får prøve igjen. La oss gå løs på Slåttekaren begge to. Saman er ein mindre aleine... Hvilket også er en bok verdt å ta en titt på.
sug lut Skrevet 21. mars 2020 Forfatter #22 Skrevet 21. mars 2020 5 minutter siden, prebs skrev: La oss gå løs på Slåttekaren begge to. Saman er ein mindre aleine... Hvilket også er en bok verdt å ta en titt på. Elsker Gavalda! Saman.. var et eventyr. Eg elska ho og særlig Lykka er ein sjeldan fugl var også store gode leseopplevelser. Ok, vi prøver!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2020 #23 Skrevet 21. mars 2020 1 time siden, sug lut skrev: Kan også anbefale denne her til samme formål: 1001 Bøker du må lese før du dør, red. Peter Boxall. Jeg lå nokså godt an i eget hode, startet friskt med å merke med mini-postit alle jeg hadde lest, men han har også gått et stykke utenfor vestlig kanon (japansk 900-tall, anyone?) og inkludert mye jeg har lest OM, men ikke lest, så det så ikke så bra ut som jeg trodde. Noen rent skammelige hull, det skal innrømmes. Og så har man jo sine oppheng - jeg hater Dickens, jeg misliker Rabelais, og jeg føler ikke for å gråte over å ha lest "kun" ett verk av Marquis de Sade. Tror jeg kom opp i drøyt halvparten, og det var jo akkurat provoserende nok til å få meg til å se på det som en utfordring. Leser og merker av etterhvert som jeg kommer meg gjennom flere og flere og innimellom er jeg helt totalt uenig i hva han har inkludert, og ikke minst hva han har utelatt. Men det er et morsomt livsprosjekt! Evt koronaprosjekt... https://bokelskere.no/bok/1001-boeker-du-maa-lese-foer-du-doer/46749/ Jeg har som mål å komme meg gjennom Verdensbiblioteket. Anonymkode: be105...c10
Kira Skrevet 21. mars 2020 #24 Skrevet 21. mars 2020 Hotell Pastis av Peter Mayle. Jeg lengter etter sol og varme, og da passer denne fint.
sug lut Skrevet 21. mars 2020 Forfatter #25 Skrevet 21. mars 2020 (endret) 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har som mål å komme meg gjennom Verdensbiblioteket. Anonymkode: be105...c10 *googler* AHA! Her er det bare å begynne å telle! Wikipedia sier https://no.wikipedia.org/wiki/Verdensbiblioteket : De hundre bøkene Mønsteret rakner av Chinua Achebe Eventyr og historier av Hans Christian Andersen Stolthet og fordom av Jane Austen Far Goriot av Honoré de Balzac Trilogien Molloy, Malone dør og Den unevnelige av Samuel Beckett Dekameronen av Giovanni Boccaccio Samlede fortellinger av Jorge Luis Borges Stormfulle høyder av Emily Brontë Den fremmede av Albert Camus Dikt av Paul Celan Reisen til nattens ende av Louis-Ferdinand Céline Don Quijote av Miguel de Cervantes Saavedra Canterburyfortellingene av Geoffrey Chaucer Nostromo av Joseph Conrad Den guddommelige komedie av Dante Alighieri Store forventninger av Charles Dickens Fatalisten Jacques og herren hans av Denis Diderot Berlin Alexanderplatz av Alfred Döblin Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij Idioten av Fjodor Dostojevskij De besatte av Fjodor Dostojevskij Brødrene Karamasov av Fjodor Dostojevskij Middlemarch av George Eliot Usynlig mann av Ralph Ellison Medeia av Evripides Absalom, Absalom! av William Faulkner Larmen og vreden av William Faulkner Madame Bovary av Gustave Flaubert En ung manns historie av Gustave Flaubert Sigøynerballader av Federico García Lorca Hundre års ensomhet av Gabriel García Márquez Kjærlighet i koleraens tid av Gabriel García Márquez Gilgamesh Faust I & II av Johann Wolfgang von Goethe Døde sjeler av Nikolaj Gogol Blikktrommen av Günter Grass Den store Sertão av João Guimarães Rosa Sult av Knut Hamsun Den gamle mannen og havet av Ernest Hemingway Iliaden av Homer Odysseen av Homer Et dukkehjem av Henrik Ibsen Jobs bok Ulysses av James Joyce Samlede fortellinger av Franz Kafka Prosessen av Franz Kafka Slottet av Franz Kafka Gjenkjennelsen av Sakuntala av Kalidasa Lyden fra fjellet av Yasunari Kawabata Fortell Zorbas, fortell! av Nikos Kazantzakis Sønner og elskere av D. H. Lawrence Et selvstendig folk av Halldór K. Laxness Samlede dikt av Giacomo Leopardi Den gylne notatbok av Doris Lessing Pippi Langstrømpe av Astrid Lindgren En gal manns dagbok og andre fortellinger av Lu Xun Mahabharata Gebelawis barn av Naguib Mahfouz Huset Buddenbrook av Thomas Mann Trolldomsfjellet av Thomas Mann Moby Dick av Herman Melville Essays av Michel de Montaigne Historien av Elsa Morante Elskede av Toni Morrison Historien om Genji av Shikibu Murasaki Mannen uten egenskaper av Robert Musil Lolita av Vladimir Nabokov Njåls saga 1984 av George Orwell Metamorfoser av Ovid Uroens bok av Fernando Pessoa Samlede noveller av Edgar Allan Poe På sporet av den tapte tid av Marcel Proust Gargantua og Pantagruel av Rabelais Pedro Páramo av Juan Rulfo Mathnawi, den persiske Koran av Jalal ad-din Rumi Midnattsbarn av Salman Rushdie Frukthagen av Sheikh Musharrif ud-din Sadi Trekket mot nord av Tayeb Salih En beretning om blindhet av José Saramago Hamlet av William Shakespeare Kong Lear av William Shakespeare Othello av William Shakespeare Kong Oidipus av Sofokles Rødt og svart av Stendhal Tristram Shandy av Laurence Sterne Zenos bekjennelser av Italo Svevo Gullivers reiser av Jonathan Swift Krig og fred av Lev Tolstoj Anna Karenina av Lev Tolstoj Ivan Iljitsj' død og andre fortellinger av Lev Tolstoj Noveller av Anton Tsjekhov Tusen og en natt Huckleberry Finn av Mark Twain Ramayana av Valmiki Aeneiden av Vergil Gresstrå av Walt Whitman Mrs. Dalloway av Virginia Woolf Til fyret av Virginia Woolf Hadrians mem Endret 21. mars 2020 av sug lut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå