Gå til innhold

Inspirert, som det heter...hva leser du nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser Astrid Lindgrens krigsdagbøker, Arnhild Lauvengs I morgen er jeg alltid en løve, og Marita Fossum, Verden utenfor.

Skrevet

Utenom pensum, antar jeg 😵

Jeg holder på med Reisen til nattens ende, av Louis-Ferdinand Céline, og har vurdert å starte på Lille Tre av Forrest Carter igjen. En evig favoritt! 

Anonymkode: be105...c10

Skrevet

Akkurat ferdig med Den siste pasienten av P. D. James. Skal begynnet på Fyret, av samme forfatter. Har lest de flere ganger før, men en god bok kan ikke leses for mange ganger (det er min formening).😊

Skrevet

Jeg har kommet meg gjennom tre av slektsbøkene til Edvard Hoem (Jordmor på jorda, Slåttekar i himmelen, Bror min på prærien), og har begynt på den fjerde, Land ingen har sett. Anbefales :)

Og så leser jeg alltid litt kliss på senga, det er sovemedisinen min. Passe interessant til at jeg gidder å lese, men ikke for interessant eller spennende, vet at to møtes, to møter problemer, går gjennom utfordringer, mulig en eller flere som vil ødelegge for dem, to får hverandre til slutt, alltid. Da er det heller ikke så farlig om jeg har lest noen sider jeg ikke husker neste dag ;)

Når jeg er ferdig med Liv andre har levd skal jeg lese Mor og fars historie, også Edvard Hoem. Etter det vet jeg ikke, har mange bøker i bokhylla som jeg ikke har lest enda :D

Anonymkode: 93ad6...06c

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kommet meg gjennom tre av slektsbøkene til Edvard Hoem (Jordmor på jorda, Slåttekar i himmelen, Bror min på prærien), og har begynt på den fjerde, Land ingen har sett. Anbefales :)

Og så leser jeg alltid litt kliss på senga, det er sovemedisinen min. Passe interessant til at jeg gidder å lese, men ikke for interessant eller spennende, vet at to møtes, to møter problemer, går gjennom utfordringer, mulig en eller flere som vil ødelegge for dem, to får hverandre til slutt, alltid. Da er det heller ikke så farlig om jeg har lest noen sider jeg ikke husker neste dag ;)

Når jeg er ferdig med Liv andre har levd skal jeg lese Mor og fars historie, også Edvard Hoem. Etter det vet jeg ikke, har mange bøker i bokhylla som jeg ikke har lest enda :D

Anonymkode: 93ad6...06c

Hm. Jeg begynte på Hoem og fikk ikke tenning i det hele tatt. Hadde egt tenkt at det kunne jo bli en god lang rolig leseopplevelse i fjor sommer, men det ble ikke sånn. Men  du tenker den er bra nok til at den bør prøves igjen ?

Skrevet
3 minutter siden, sug lut skrev:

Hm. Jeg begynte på Hoem og fikk ikke tenning i det hele tatt. Hadde egt tenkt at det kunne jo bli en god lang rolig leseopplevelse i fjor sommer, men det ble ikke sånn. Men  du tenker den er bra nok til at den bør prøves igjen ?

Jeg har lest jordmor til jorda og mors og fars historie og likte bøkene godt.

Jeg skal lese en Jørn Lier Horst bok som har ligget lenge. Etter det tror jeg at jeg skal lese Olaug Nilsens Tung tids tale på nytt. Innimellom leser jeg kokebøker. Jeg elsker kokebøker!

Anonymkode: 7e788...b0b

Skrevet

Agatha Christies "Mordet i prestegården".

Anonymkode: b32ec...f61

Skrevet

Jeg har akkurat lest ferdig The sleeper and the spindle av Neil Gaiman. Likte den godt. Nå går jeg gjennom podkasten Kjente bøker på fire minutter for neste lesetips.

Skrevet

Aksel - fra smokken til ovnen av Torgrim Eggen. Helt fantastisk murstein av en bok om Aksel Jensens ville liv. Du trenger ikke være så glad i litteraturen til Aksel Jensen for å finne stor leserglede i denne boken. 

Anonymkode: 4ba3f...a3f

Skrevet

«Historien om Ásta» av Jon Kalman Stefánsson. En av mine favorittforfattere.

Anonymkode: ff905...0ff

Skrevet

Kristin Lavransdatter. Sist jeg leste om henne var da det var pensum på ungdomsskolen og jeg var ikke så veldig interessert (den gangen var det Sagaen om Isfolket som var best 😉). Så jeg fant ut at jeg ville lese på nytt nå som jeg er over 40 og litt mer interessert i god litteratur.

Leser også Nei og atter nei av Nina Lykke.

Jeg liker begge godt jeg, veldig forskjellige bøker som begge gir meg noe. 

Anonymkode: f0b89...471

Skrevet

Ørten ting på en gang, gitt.

Dr. Zhivago av Boris Pasternak 

Pelle Erobreren av Martin A. Nexø

Personlighetspsykiatri av Sigmund Karterud 

Ukeblad, kryssord. Med mere! 

Skrevet (endret)
6 timer siden, Superdolly skrev:

Jeg har akkurat lest ferdig The sleeper and the spindle av Neil Gaiman. Likte den godt. Nå går jeg gjennom podkasten Kjente bøker på fire minutter for neste lesetips.

Kan også anbefale denne her til samme formål: 1001 Bøker du må lese før du dør, red. Peter Boxall. Jeg lå nokså godt an i eget hode, startet friskt med å merke med mini-postit alle jeg hadde lest, men han har også gått et stykke utenfor vestlig kanon (japansk 900-tall, anyone?) og inkludert mye jeg har lest OM, men ikke lest, så det så ikke så bra ut som jeg trodde. Noen rent skammelige hull, det skal innrømmes. Og så har man jo sine oppheng - jeg hater Dickens, jeg misliker Rabelais, og jeg føler ikke for å gråte over å ha lest "kun" ett verk av Marquis de Sade. Tror jeg kom opp i drøyt halvparten, og det var jo akkurat provoserende nok til å få meg til å se på det som en utfordring. Leser og merker av etterhvert som jeg kommer meg gjennom flere og flere og innimellom er jeg helt totalt uenig i hva han har inkludert, og ikke minst hva han har utelatt. Men det er et morsomt livsprosjekt! Evt koronaprosjekt... https://bokelskere.no/bok/1001-boeker-du-maa-lese-foer-du-doer/46749/

Endret av sug lut
Skrevet

Leser Hanne Kristin Rohde. Husker ikke tittelen. 

Anonymkode: 2a5d3...770

Skrevet

Vernon Subutex-triologien av Virginie Despentes.

Anonymkode: b9f2a...d14

Skrevet
12 minutter siden, sug lut skrev:

Kan også anbefale denne her til samme formål: 1001 Bøker du må lese før du dør, red. Peter Boxall. Jeg lå nokså godt an i eget hode, startet friskt med å merke med mini-postit alle jeg hadde lest, men han har også gått et stykke utenfor vestlig kanon (japansk 900-tall, anyone?) og inkludert mye jeg har lest OM, men ikke lest, så det så ikke så bra ut som jeg trodde. Noen rent skammelige hull, det skal innrømmes. Og så har man jo sine oppheng - jeg hater Dickens, jeg misliker Rabelais, og jeg føler ikke for å gråte over å ha lest "kun" ett verk av Marquis de Sade. Tror jeg kom opp i drøyt halvparten, og det var jo akkurat provoserende nok til å få meg til å se på det som en utfordring. Leser og merker av etterhvert som jeg kommer meg gjennom flere og flere og innimellom er jeg helt totalt uenig i hva han har inkludert, og ikke minst hva han har utelatt. Men det er et morsomt livsprosjekt! Evt koronaprosjekt... https://bokelskere.no/bok/1001-boeker-du-maa-lese-foer-du-doer/46749/

Jeg er smekkfull av konkurranseinstinkt og digger lister. Jeg leser mye, men har nok konkludert med at jeg ikke liker det alle andre liker. Ibsen og Hamsun kan jeg ikke fordra. I tillegg til lett krim og kokebøker elsker jeg biografier om litt sære folk. Jeg har pløyd gjennom biografien om den første afroamerikanske høyesterettsdommeren i USA, diverse mer eller mindre ukjente vitenskapsfolk og historiske figurer.  

I disse koronatider har jeg bestilt en bok om Richard Feynman.

Lese bøker andre mener er bra, det er livet for kort til og bøkene for mange😊

Skrevet

Hjertet er en ensom jeger, Carson Mccullers

Anonymkode: 78b05...893

Skrevet (endret)
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aksel - fra smokken til ovnen av Torgrim Eggen. Helt fantastisk murstein av en bok om Aksel Jensens ville liv. Du trenger ikke være så glad i litteraturen til Aksel Jensen for å finne stor leserglede i denne boken. 

Anonymkode: 4ba3f...a3f

Takk for tips! Jeg liker Torgrim Eggen. Aksel Jensen, stakkar, har jeg et mer anstrengt forhold til etter at norsklæreren på videregående tvang oss til å lese "Line" høyt på omgang. Say noe more. Samme skjebne lider Edvard Hoem for min del, all den tid den samme læreren fikk oss til å lese "Ventetid" - og den er som kjent skrevet på sidemål. (Nynorsk for min del. ) Moren min, en iherdig norskfilolog, setter Edvard Hoem høyt og anbefaler ham sterkt, så kanskje jeg kommer over komplekset. Men jeg leser jo i tråden at det er ulike oppfatninger om ham. Noen andre som måtte høre på medelever stotre seg gjennom "Ventetid" på dårlig nynorsk? 

Endret av prebs
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er smekkfull av konkurranseinstinkt og digger lister. Jeg leser mye, men har nok konkludert med at jeg ikke liker det alle andre liker. Ibsen og Hamsun kan jeg ikke fordra. I tillegg til lett krim og kokebøker elsker jeg biografier om litt sære folk. Jeg har pløyd gjennom biografien om den første afroamerikanske høyesterettsdommeren i USA, diverse mer eller mindre ukjente vitenskapsfolk og historiske figurer.  

I disse koronatider har jeg bestilt en bok om Richard Feynman.

Lese bøker andre mener er bra, det er livet for kort til og bøkene for mange😊

Det er jo her ikke snakk om en "synseliste" over noens favoritter, men en liste over tekster som har vært viktige i sin samtid og for ettertiden, eller som eksemplifiserer noe man vil bli rikere av å kjenne til.

Skrevet
3 minutter siden, prebs skrev:

Takk for tips! Jeg liker Torgrim Eggen. Aksel Jensen, stakkar, har jeg et mer anstrengt forhold til etter at norsklæreren på videregående tvang oss til å lese "Line" høyt på omgang. Say noe more. Samme skjebne lider Edvard Hoem for min del, all den tid den samme læreren fikk oss til å lese "Ventetid" - og den er som kjent skrevet på sidemål. (Nynorsk for min del. ) Moren min, en iherdig norskfilolog, setter Edvard Hoem høyt og anbefaler ham sterkt, så kanskje jeg kommer over komplekset. Men jeg leser jo i tråden at det er ulike oppfatninger om ham. Noen andre som måtte høre på medelever støtte seg gjennom "Ventetid" på dårlig nynorsk? 

Aksel Jensen bør kokes ned til Ikaros (og der kom jeg på at det finnes kursiv her). Den er verd ti tusen høytlesinger av Line, jeg leste i filler to eksemplarer av Ikaros da jeg var rundt tjue. Torgrim Eggens biografi skulle jeg gjerne lest også! Ellers av Torgrim Eggen er jeg storfan av Den nye Dylan og Trynefaktoren.

Jeg sliter ikke med sidemålet, leser gjerne nynorsk, men sliter altså med Hoem. Slåttekar i himmelen ligger der i hylla og ser anklagende på meg, så kanskje jeg får prøve igjen.

Skrevet
54 minutter siden, sug lut skrev:

Aksel Jensen bør kokes ned til Ikaros (og der kom jeg på at det finnes kursiv her). Den er verd ti tusen høytlesinger av Line, jeg leste i filler to eksemplarer av Ikaros da jeg var rundt tjue. Torgrim Eggens biografi skulle jeg gjerne lest også! Ellers av Torgrim Eggen er jeg storfan av Den nye Dylan og Trynefaktoren.

Jeg sliter ikke med sidemålet, leser gjerne nynorsk, men sliter altså med Hoem. Slåttekar i himmelen ligger der i hylla og ser anklagende på meg, så kanskje jeg får prøve igjen.

La oss gå løs på Slåttekaren begge to. Saman er ein mindre aleine... Hvilket også er en bok verdt å ta en titt på. 

Skrevet
5 minutter siden, prebs skrev:

La oss gå løs på Slåttekaren begge to. Saman er ein mindre aleine... Hvilket også er en bok verdt å ta en titt på. 

Elsker Gavalda! Saman.. var et eventyr. Eg elska ho og særlig Lykka er ein sjeldan fugl var også store gode leseopplevelser. Ok, vi prøver! :D

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Jeg har som mål å komme meg gjennom Verdensbiblioteket. 

Skrevet

Hotell Pastis av Peter Mayle. Jeg lengter etter sol og varme, og da passer denne fint. 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har som mål å komme meg gjennom Verdensbiblioteket. 

*googler*

AHA! Her er det bare å begynne å telle! Wikipedia sier https://no.wikipedia.org/wiki/Verdensbiblioteket :

De hundre bøkene

Mønsteret rakner av Chinua Achebe

Eventyr og historier av Hans Christian Andersen

Stolthet og fordom av Jane Austen

Far Goriot av Honoré de Balzac

Trilogien Molloy, Malone dør og Den unevnelige av Samuel Beckett

Dekameronen av Giovanni Boccaccio

Samlede fortellinger av Jorge Luis Borges

Stormfulle høyder av Emily Brontë

Den fremmede av Albert Camus

Dikt av Paul Celan

Reisen til nattens ende av Louis-Ferdinand Céline

Don Quijote av Miguel de Cervantes Saavedra

Canterburyfortellingene av Geoffrey Chaucer

Nostromo av Joseph Conrad

Den guddommelige komedie av Dante Alighieri

Store forventninger av Charles Dickens

Fatalisten Jacques og herren hans av Denis Diderot

Berlin Alexanderplatz av Alfred Döblin

Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij

Idioten av Fjodor Dostojevskij

De besatte av Fjodor Dostojevskij

Brødrene Karamasov av Fjodor Dostojevskij

Middlemarch av George Eliot

Usynlig mann av Ralph Ellison

Medeia av Evripides

Absalom, Absalom! av William Faulkner

Larmen og vreden av William Faulkner

Madame Bovary av Gustave Flaubert

En ung manns historie av Gustave Flaubert

Sigøynerballader av Federico García Lorca

Hundre års ensomhet av Gabriel García Márquez

Kjærlighet i koleraens tid av Gabriel García Márquez

Gilgamesh

Faust I & II av Johann Wolfgang von Goethe

Døde sjeler av Nikolaj Gogol

Blikktrommen av Günter Grass

Den store Sertão av João Guimarães Rosa

Sult av Knut Hamsun

Den gamle mannen og havet av Ernest Hemingway

Iliaden av Homer

Odysseen av Homer

Et dukkehjem av Henrik Ibsen

Jobs bok

Ulysses av James Joyce

Samlede fortellinger av Franz Kafka

Prosessen av Franz Kafka

Slottet av Franz Kafka

Gjenkjennelsen av Sakuntala av Kalidasa

Lyden fra fjellet av Yasunari Kawabata

Fortell Zorbas, fortell! av Nikos Kazantzakis

Sønner og elskere av D. H. Lawrence

Et selvstendig folk av Halldór K. Laxness

Samlede dikt av Giacomo Leopardi

Den gylne notatbok av Doris Lessing

Pippi Langstrømpe av Astrid Lindgren

En gal manns dagbok og andre fortellinger av Lu Xun

Mahabharata

Gebelawis barn av Naguib Mahfouz

Huset Buddenbrook av Thomas Mann

Trolldomsfjellet av Thomas Mann

Moby Dick av Herman Melville

Essays av Michel de Montaigne

Historien av Elsa Morante

Elskede av Toni Morrison

Historien om Genji av Shikibu Murasaki

Mannen uten egenskaper av Robert Musil

Lolita av Vladimir Nabokov

Njåls saga

1984 av George Orwell

Metamorfoser av Ovid

Uroens bok av Fernando Pessoa

Samlede noveller av Edgar Allan Poe

På sporet av den tapte tid av Marcel Proust

Gargantua og Pantagruel av Rabelais

Pedro Páramo av Juan Rulfo

Mathnawi, den persiske Koran av Jalal ad-din Rumi

Midnattsbarn av Salman Rushdie

Frukthagen av Sheikh Musharrif ud-din Sadi

Trekket mot nord av Tayeb Salih

En beretning om blindhet av José Saramago

Hamlet av William Shakespeare

Kong Lear av William Shakespeare

Othello av William Shakespeare

Kong Oidipus av Sofokles

Rødt og svart av Stendhal

Tristram Shandy av Laurence Sterne

Zenos bekjennelser av Italo Svevo

Gullivers reiser av Jonathan Swift

Krig og fred av Lev Tolstoj

Anna Karenina av Lev Tolstoj

Ivan Iljitsj' død og andre fortellinger av Lev Tolstoj

Noveller av Anton Tsjekhov

Tusen og en natt

Huckleberry Finn av Mark Twain

Ramayana av Valmiki

Aeneiden av Vergil

Gresstrå av Walt Whitman

Mrs. Dalloway av Virginia Woolf

Til fyret av Virginia Woolf

Hadrians mem

Endret av sug lut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...