Glitrerose Skrevet 22. mars 2020 #26 Skrevet 22. mars 2020 7 timer siden, sug lut skrev: Nei, jeg har ikke det, men kjenner noen som har Maiden's blush. Så heldig du er! Den andre har jeg nok bare sett på bilde. Er ikke spesielt flink med roser. Mer presist: er overhodet ikke flink med roser. Men har hatt noen utrolig flotte Clair Renaissance http://lillianreinseth.blogspot.com/2016/10/rosa-clair-renaissance-blomstrer-stadig.html som jeg klarte å holde liv i noen år før en bratt vinter tok dem. Åå, den har jeg sett flere ganger på hagesentre lenger sør i landet, men fornuften forteller meg at det vil være mislykket. Duften er jo helt utrolig! Jeg prøver og feiler, men har hatt god erfaring med ekte årsgamle kuruker og "jord-te" på rosene.
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 22. mars 2020 Forfatter #27 Skrevet 22. mars 2020 Jeg har diverse roser i hagen å min favoritt er en gammel sort som jeg ikke har navnet på. Var tippoldemoren min som fikk den i bryllupsgave😊 Den har store cherisefargede roser som er større enn knyttneven min å den dufter helt fantastisk😍 Jeg tigger hestemøkk av naboen min samt at jeg tar annenhvert år med litt hønsemøkk som gjødsel. De er nydelige!
Glitrerose Skrevet 22. mars 2020 #28 Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, ("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge skrev: Jeg har diverse roser i hagen å min favoritt er en gammel sort som jeg ikke har navnet på. Var tippoldemoren min som fikk den i bryllupsgave😊 Den har store cherisefargede roser som er større enn knyttneven min å den dufter helt fantastisk😍 Jeg tigger hestemøkk av naboen min samt at jeg tar annenhvert år med litt hønsemøkk som gjødsel. De er nydelige! Så heldig du er, det er en fin arv! Har du bilde av den?
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 22. mars 2020 Forfatter #29 Skrevet 22. mars 2020 3 minutter siden, Glitrerose skrev: Så heldig du er, det er en fin arv! Har du bilde av den? Nei ikke sånn i farten men de blomstrer fra slutten av juni. Buskene har store, kraftige torner men de er ikke så tette heldigvis😊
Glitrerose Skrevet 22. mars 2020 #30 Skrevet 22. mars 2020 10 minutter siden, ("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge skrev: Nei ikke sånn i farten men de blomstrer fra slutten av juni. Buskene har store, kraftige torner men de er ikke så tette heldigvis😊 Mitt første forslag er Rosa rugosa "hansa". Den passer til beskrivelsen og finnes ofte i gamle hager.
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 22. mars 2020 Forfatter #31 Skrevet 22. mars 2020 18 minutter siden, Glitrerose skrev: Mitt første forslag er Rosa rugosa "hansa". Den passer til beskrivelsen og finnes ofte i gamle hager. Nei det er ikke den😊 rosene har samme form som stilkroser bare at de er enormt mye større😉 ofte kan man få opptil 4 roser på en stilk men stammen er svært kraftig å tåler det godt
Gardkjerringa Skrevet 22. mars 2020 #32 Skrevet 22. mars 2020 9 timer siden, sug lut skrev: Nei, jeg har ikke det, men kjenner noen som har Maiden's blush. Så heldig du er! Den andre har jeg nok bare sett på bilde. Er ikke spesielt flink med roser. Mer presist: er overhodet ikke flink med roser. Men har hatt noen utrolig flotte Clair Renaissance http://lillianreinseth.blogspot.com/2016/10/rosa-clair-renaissance-blomstrer-stadig.html som jeg klarte å holde liv i noen år før en bratt vinter tok dem. Åååå, den var fin😍 Jeg har to Maidens blush, ganske små fremdeles, men litt av en blomsterprakt! Og så har jeg en annen prestegårdsrose, med hvite roser, som jeg ikke vet navnet på. Fikk den av svigermor for noen år siden, og hun kaller den bare prestegårdsrose. Den kommer opp "over alt" hos henne, så i år skal flere av de flytte til meg👍
Glitrerose Skrevet 23. mars 2020 #33 Skrevet 23. mars 2020 8 timer siden, Gardkjerringa skrev: Åååå, den var fin😍 Jeg har to Maidens blush, ganske små fremdeles, men litt av en blomsterprakt! Og så har jeg en annen prestegårdsrose, med hvite roser, som jeg ikke vet navnet på. Fikk den av svigermor for noen år siden, og hun kaller den bare prestegårdsrose. Den kommer opp "over alt" hos henne, så i år skal flere av de flytte til meg👍 Farmor hadde også en hvit som hun kalte prestegårdsrose, med små blomster.
sug lut Skrevet 9. april 2020 #34 Skrevet 9. april 2020 På 19.3.2020 den 21.15, Anonym bruker skrev: Ja, synes de er ganske greie. Jeg kjøper knoller som jeg fordriver inne. Begynner å venne dem til utetemp i beg av april. De tåler ganske lave temperaturer når de er herdet. Planter dem ut rundt midten av april, dekker med duk om natten hvis det blir veldig kaldt. Pleier å begynne å blomstre i slutten mai/beg av juni Anonymkode: 6857f...abf Jeg har ingen erfaring med knoller som ikke kan overvintre ute, så jeg må bare spørre: fram til du begynner å drive dem, har du dem lagret uten jord, bare tørre knoller ? Og har du de samme i mange år?
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 9. april 2020 Forfatter #35 Skrevet 9. april 2020 5 timer siden, sug lut skrev: Jeg har ingen erfaring med knoller som ikke kan overvintre ute, så jeg må bare spørre: fram til du begynner å drive dem, har du dem lagret uten jord, bare tørre knoller ? Og har du de samme i mange år? Jeg lagrer knoller ved å ta de opp, la de tørke litt å så legge de i rasp/trespon til neste vår😊 Alltid fungert her👍
Anonym bruker Skrevet 9. april 2020 #36 Skrevet 9. april 2020 På 19.3.2020 den 21.53, Lessismore skrev: Jeg er busk-frelst. Syriner i alle farger, Korea-kornell, rhododendron, vingebeinved, fagerbusk, duftskjærsmin og mange andre jeg ikke husker navnene på. Og trær. Hjertetrær, japansk kirsebær, plommer, epler og moreller. Roser og klematis er jeg blitt fan av og, og jeg klør i fingrene etter å begynne å beskjære. Ellers har jeg gulrøtter, poteter, purre, tomater, jordbær og løk på ønskelista mi i år. Elsker å pusle i hagen! Japansk kirsebær, er de vanskelige å få til/holde liv i? Jeg synes de er så fine, men jeg har ikke så grønne fingre. Anonymkode: 53393...53f
Lessismore Skrevet 9. april 2020 #37 Skrevet 9. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Japansk kirsebær, er de vanskelige å få til/holde liv i? Jeg synes de er så fine, men jeg har ikke så grønne fingre. Anonymkode: 53393...53f Jeg har dette https://www.plantasjen.no/japankirsebar-kanzan-hoyde-125-cm-rosa-513908.html Foreløpig har det ikke blomstret, da jeg kjøpte det for halvannet år siden, men i år har jeg troa. Det kommer masse knopper på det. Hos oss står det lunt, men det skal klare seg fint til H4.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå