("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 19. mars 2020 #1 Skrevet 19. mars 2020 For å skrive om noe helt annet enn corona... Hva er favorittene dine i hagen? Av stauder er mine favoritter liljer, løytnantshjerte, floks, ulike akeleier og hosta. Av ettårige elsker jeg stemorsblomster i alle ulike varianter og løvemunn😍😍
Mammaaaa? Skrevet 19. mars 2020 #2 Skrevet 19. mars 2020 Klematis, løytnanshjerter, liljer og rododendron er blant favorittene her, men er så mye fint at det er vanskelig å velge. Hadde første hagesjau i går. Fikk renska opp litt, ryddet litt og kastet litt. Fant en sommerfuggellarve vi tok med inn og har som naturfagsprosjekt. Påskeliljer og andre vårblomster har begynt så vidt å blomstre, de hvite løytnantshjertene er omlag 20 cm høye nå, mens de rosa er kommet noe kortere. Plenen får snart årets første stuss! Gleder meg over hva hva som er i vente, selv om jeg foreløpig ikke kan dele gleden med min mor enda. Vi pleier å ha noen våropprydningsdager hos hverandre med kaffe, luking, beskjæring og sladder. Nå tar vi det per telefon. Det er jo ikke helt det samme, men vi gjør det beste ut av det. Og så håper jeg snart mine venninner også får litt mer hageglede snart så jeg slipper å være 60 år i hodet alene. 🥴😂
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2020 #3 Skrevet 19. mars 2020 Jeg er kjøkkenhage-frelst. Elsker å dyrke alt som er spiselig. Urter, tomater, chili, paprika, agurk, aubergine, løk, hvitløk, potet, squash, melon, mange former for rotgrønnsaker, bladgrønnsaker, frukt og bær+++ 🍏🍎🍐🍊🍋🍈🍓🍇🥕🌽🌶🥒🥬🍅🍆🥑🥦🍒🧄🧅🥔🍠 Anonymkode: 7391d...655
Direkte Skrevet 19. mars 2020 #4 Skrevet 19. mars 2020 Jeg liker nesten alt 😛 Har hagen full av roser, peoner, storstjerneskjerm, noen klematis. Av andre stauder har jeg sansen for bispelue, hosta, marikåpe (ikke de største), og har masse markjordbær som bunndekker. Kjøper masse nye løkblomster hvert år, det er så fint med leterunder hver vår etter hva som spirer, og glede seg til det blomstrer! Har mye krukker, men har aldri fått dem fine, så i år skal de plantes fulle av jordbær, sukkererter, erteblomster, og ringblomster. Skal ikke ha noe særlig med sommerblomster. Gleder meg til vååår og hagetid! Litt tidlig enda, men snart blir det ut med noen sekker jord som skal spres tynt på toppen av bedet for å få det litt penere, gjødsel, og rydding i krukker
soleia Skrevet 19. mars 2020 #5 Skrevet 19. mars 2020 Eg likar godt peonar, clematis, hortensia og duftande gamaldagse buskroser. Har sådd masse frø i år, som er moro å fylgje. Ikkje alt ser like oppløftande ut, men noko vert bra
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2020 #6 Skrevet 19. mars 2020 Jeg har ikke hage, bare noen krukker ute. Hadde noen stemorsblomster i to krukker og jeg kom aldri til å røske dem ut før vinteren kom. Og de har faktisk overlevd! Har jo vært en mild vinter med mye regn, men vi hadde tidlig en uke med 8-12 minus på nettene, og har også hatt dager eller kanskje to uker tilsammen med 7-10 minus. Merkelig nok har de overlevd. Forleden dag gikk jeg forbi huset/hagen min kjære bestemor hadde, mitt andre barndomshjem. Veldig stor hage. De som tok over huset for mange år siden har rasert hele hagen. De fine rosebedene, hellegangene, andre bed, busker og trær - det meste er borte, og tilbake er en intentsigende plen som ikke står til huset (gammelt hus). Synes det er så trist å se. Hagen var opparbeidet allerede før mine besteforeldre tok over huset, og min bestemor opprettholdt den. Selv om det var en del bed så var det godt planlagt mtp. at det skulle være finest mulig med minst mulig arbeid. Jeg drømmer om en egen hage en dag. Har ikke nok greie på navn, men da vil jeg ha planter og busker som kan blomstre fra tidlig vår til sen høst. Masse løkplanter om våren, roser, peoner, syrin, lavendel, stauder jeg ikke aner hva heter, rhododendron, frukttrær og bærbusker, og en liten kjøkkenhage. Drømmer Anonymkode: 10a46...559
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2020 #7 Skrevet 19. mars 2020 Peonar!!! Og skaugumbegonia, roser, (Men får dei ikkje til...) kosmos, helst rosa er mine favorittar. Og rododendron!!! Og har eit stort syrintre rett utanfor kjøkkenglaset❤️❤️. Gler meg😊😊. No er tulipanane og påskeliljene på veg, snøklokkene har snøa ned, krokusen sprirer og pæretreet har store knoppar, livet blir snart betre! Anonymkode: 88b79...7e9
Gardkjerringa Skrevet 19. mars 2020 #8 Skrevet 19. mars 2020 Jeg gleder meg sånn til snøen forsvinner! Jeg holder på å omdanne hagen min, og sensommeren -18 plantet jeg flere rosebusker. Og så elsker jeg krokus og påskeliljer. Og min vakre syrin. Og kaprifolen på uthusveggen. Og alle andre plantene😊 Jeg pleier også å ha div krukker med pelargonium og potteroser (disse settes i jorda om høsten, med ulikt resultat). Elsker å pusle i hagen, og i tillegg har jeg drivhus og pallekarm-grønnsakshage.
Himmel og hav Skrevet 19. mars 2020 #9 Skrevet 19. mars 2020 Elsker hagen min. Favorittene er akeleier, hortensiavarianter, astilber (har et helt bed fult av ulike astilber) og så er jeg veldig betatt av alt som er smått, men som er helt fantasktisk når du studerer de på nært hold. Stjerneskjerm, blodstorkenebb, blodmure...jeg kunne sikkert ramsa opp alt jeg har i hagen, for det er stadig en ny favoritt. Løkblomstene har jeg ikke nevnt en gang. Krokus (de blomstrer hos meg nå), tulipaner, ruteliljer (hater liljebiller!), små botaniske tulipaner, perleblomster. Hage er stas.
Direkte Skrevet 19. mars 2020 #10 Skrevet 19. mars 2020 22 minutter siden, Himmel og hav skrev: Elsker hagen min. Favorittene er akeleier, hortensiavarianter, astilber (har et helt bed fult av ulike astilber) og så er jeg veldig betatt av alt som er smått, men som er helt fantasktisk når du studerer de på nært hold. Stjerneskjerm, blodstorkenebb, blodmure...jeg kunne sikkert ramsa opp alt jeg har i hagen, for det er stadig en ny favoritt. Løkblomstene har jeg ikke nevnt en gang. Krokus (de blomstrer hos meg nå), tulipaner, ruteliljer (hater liljebiller!), små botaniske tulipaner, perleblomster. Hage er stas. Hvis du elsker alt som er smått må du ta en titt på bispeluer og allium!
Glitrerose Skrevet 19. mars 2020 #11 Skrevet 19. mars 2020 Det var lurt å prate om noe annet! Her kom det masse snø for noen dager siden, så utendørs er det ikke noe særlig. Jeg har derimot begynt å så både sommerblomster, tomater og stauder inne under plantelys 😊 Favoritter her er store rosebusker, liker godt maidens blush og louise odier.
sug lut Skrevet 19. mars 2020 #12 Skrevet 19. mars 2020 7 minutter siden, Glitrerose skrev: Det var lurt å prate om noe annet! Her kom det masse snø for noen dager siden, så utendørs er det ikke noe særlig. Jeg har derimot begynt å så både sommerblomster, tomater og stauder inne under plantelys 😊 Favoritter her er store rosebusker, liker godt maidens blush og louise odier. Å, de rosene er begge helt utrolig nydelige! Har du dem begge i egen hage?
Håpet ble virkelighet! Skrevet 19. mars 2020 #13 Skrevet 19. mars 2020 Jeg har planer om å endelig få plantet og anlegge bed i hagen denne sommeren etter at tidligere år har gått til maling av hus, bygge platting, fylle på grus mm. Nå håper jeg det blir tid og overskudd til å holde på med blomster og planter. Tar med meg ideer herfra, elsker peoner, klematis, rhododendro. Vil anlegge staudebed men ikke mye kunnskap.
Håpet ble virkelighet! Skrevet 19. mars 2020 #14 Skrevet 19. mars 2020 Hva og hvor begynner jeg! Har nokså stor hage, anslår 400 kvm med gress og busker på fremsiden av huset. Ved tomtegrensa har mannen plantet tuijahekk for å hindre innsyn da gangvei fra tog går forbi. Innafor der er rhododen. i klynge. Kan jeg anlegge bed i fremkant av de? Hva er mest «idiotsikkert»? Må få noe eksperthjelp tror jeg. 🌷☀️😊
Kira Skrevet 19. mars 2020 #15 Skrevet 19. mars 2020 Jeg eier ikke grønne fingre, men en altfor stor hage. Løser det med mange potter og grønnsaker. Min store favoritt er lavendel. Elsker både de lilla blomstene og lukten. Da er det sommer 🌞
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2020 #16 Skrevet 19. mars 2020 Elsker hagen min! I fjor overtok jeg ( altså kjøpte) hagen ( det fulgte med et hus altså) til en gammel dame som hadde bodd her i over 60 år. Hun var tidligere gartner og hadde planlagt hagen slik at det alltid er noe som blomstrer fra vår til høst ❤️ I tillegg er det gamle frukttrær og bærbusker. Helt fantastisk! Jeg tar vare på det aller meste og fyller på med noen av mine favoritter. Favoritter er peoner, roser, georginer, løytnanshjerte, ranunkler, anemoner, løvemunn, rudbeckia, floks, humleblom, akeleie, cosmos, zinnia, erteblomster, syriner - listen er vel nesten uendelig. Anonymkode: 6857f...abf
Håpet ble virkelighet! Skrevet 19. mars 2020 #17 Skrevet 19. mars 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Elsker hagen min! I fjor overtok jeg ( altså kjøpte) hagen ( det fulgte med et hus altså) til en gammel dame som hadde bodd her i over 60 år. Hun var tidligere gartner og hadde planlagt hagen slik at det alltid er noe som blomstrer fra vår til høst ❤️ I tillegg er det gamle frukttrær og bærbusker. Helt fantastisk! Jeg tar vare på det aller meste og fyller på med noen av mine favoritter. Favoritter er peoner, roser, georginer, løytnanshjerte, ranunkler, anemoner, løvemunn, rudbeckia, floks, humleblom, akeleie, cosmos, zinnia, erteblomster, syriner - listen er vel nesten uendelig. Anonymkode: 6857f...abf Sånn hage drømmer jeg om, blomstrer i stadier. Ranukler ja, elsker de og hadde ikke tenkt på at jeg kan plante de. Er de enkle å få til?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2020 #18 Skrevet 19. mars 2020 Jeg liker alt som er spiselig eller det en kan lage noe av. Hadde drivhus der jeg bodde før, dyrket alt mulig. Mye jeg ikke fikk til, men veldig mye jeg fikk til selv uten grønne fingre. Enten så gikk det eller så gikk det ikke, bare å prøve seg frem. Mye vi ikke likte også, men det likte naboer. Tomater var jo superenkelt å få til, men med kun en unge i hus som spiser det, betydde det at naboene fikk mye. Hagen var også full av spiselige ting. Jeg hadde nesten ikke en blomst, men masse spiselig. Rips,solbær osv ordner seg selv igrunn også. Nå deler jeg hage med en annen leilighet, jeg kan bruke hagen som jeg vil, men siden jeg leier så frister det ikke å gjøre mye. Så da gjør jeg mer i hagen på hytta, noe jeg ikke kan gjøre på en stund. Får nok plante litt løkblomster i krukker og kar her istede tenker jeg. Anonymkode: 564ea...387
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2020 #19 Skrevet 19. mars 2020 1 minutt siden, Håpet ble virkelighet! skrev: Sånn hage drømmer jeg om, blomstrer i stadier. Ranukler ja, elsker de og hadde ikke tenkt på at jeg kan plante de. Er de enkle å få til? Ja, synes de er ganske greie. Jeg kjøper knoller som jeg fordriver inne. Begynner å venne dem til utetemp i beg av april. De tåler ganske lave temperaturer når de er herdet. Planter dem ut rundt midten av april, dekker med duk om natten hvis det blir veldig kaldt. Pleier å begynne å blomstre i slutten mai/beg av juni Anonymkode: 6857f...abf
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 19. mars 2020 Forfatter #20 Skrevet 19. mars 2020 Har en utrolig stor hage jeg da med egen grønnsakshage i et hjørne😊 bare plena tar 3.5 t å klippe med motorklipperen.. minuset her er at det bør være H6 til H7 på plantene her😊 Det jeg sliter mest med her er vel uansett elg. De kostet meg minst 2 tresleiver i fjor da jeg sprang ut å slo løs på et kasserollelokk for å skremme dem🤣 INGEN spiser ustraffet på mine plommetrær🙈🙈
Lessismore Skrevet 19. mars 2020 #21 Skrevet 19. mars 2020 Jeg er busk-frelst. Syriner i alle farger, Korea-kornell, rhododendron, vingebeinved, fagerbusk, duftskjærsmin og mange andre jeg ikke husker navnene på. Og trær. Hjertetrær, japansk kirsebær, plommer, epler og moreller. Roser og klematis er jeg blitt fan av og, og jeg klør i fingrene etter å begynne å beskjære. Ellers har jeg gulrøtter, poteter, purre, tomater, jordbær og løk på ønskelista mi i år. Elsker å pusle i hagen!
DetYrer Skrevet 19. mars 2020 #22 Skrevet 19. mars 2020 Faktisk alt jeg kan mate dyra med. Vassarve, løvetann, kløver, epletrær, pæretrær, gress, bringebærbusker, blåbærlyng.
Glitrerose Skrevet 22. mars 2020 #23 Skrevet 22. mars 2020 På 19.3.2020 den 18.18, sug lut skrev: Å, de rosene er begge helt utrolig nydelige! Har du dem begge i egen hage? Ja, blant mange andre. Maidens blush står plantet her i leirejord med saltsprut fra havet, vind og kalde vintre, likevel blomstrer den frodig. Louis odier står lunt i en solvegg, og den blomstrer til frosten kommer. Har du dem?
sug lut Skrevet 22. mars 2020 #24 Skrevet 22. mars 2020 1 time siden, Glitrerose skrev: Ja, blant mange andre. Maidens blush står plantet her i leirejord med saltsprut fra havet, vind og kalde vintre, likevel blomstrer den frodig. Louis odier står lunt i en solvegg, og den blomstrer til frosten kommer. Har du dem? Nei, jeg har ikke det, men kjenner noen som har Maiden's blush. Så heldig du er! Den andre har jeg nok bare sett på bilde. Er ikke spesielt flink med roser. Mer presist: er overhodet ikke flink med roser. Men har hatt noen utrolig flotte Clair Renaissance http://lillianreinseth.blogspot.com/2016/10/rosa-clair-renaissance-blomstrer-stadig.html som jeg klarte å holde liv i noen år før en bratt vinter tok dem.
amandine Skrevet 22. mars 2020 #25 Skrevet 22. mars 2020 Jeg elsker de gamle rosene mine. Og peoner, og lavendel, og storkenebb i alle varianter. Og liljekonvall, tulipaner og krokus, vinterblom og snøklokker. Og blåklokker og ville blomster og alle de andre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå