Gå til innhold

Brukes ikke ordet «hen» ofte litt feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg, som stusser litt på bruken av ordet «hen»? Er ikke dette et ord som brukes hvis en person ikke vil definere seg selv som mann eller kvinne? Ser det ofte blir brukt i slike sammenhenger hvor man heller burde bruke «han eller hun» eller «han/hun». Altså i slike tilfeller hvor man ikke vet om det er en mann eller kvinne man snakker om. Regner med at folk bruker hen fordi det er lettere å skrive dette enn han/hun. Men burde man ikke da heller skrive «h*n isteden? Flisespikkeri kanskje men.....

Anonymkode: de938...f26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke et ord. Bare en bastardløsning fra/for forvirrete mennesker.

Anonymkode: 42b54...33b

Skrevet

Hen er ikke et ord. 

Anonymkode: ab9b7...516

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er når en vil anonymisere en person. Jeg foretrekker, og bruker selv, høn. Da kan jeg skrive, "hønnes", uten at det blir, "hennes". Eventuelt kan en skrive, "hens bil", men det høres så feil ut.

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/spraknytt-20162/spraknytt-12016/han-ho-eller-hen/

Anonymkode: 20ae7...202

Enda verre... Håper dette er kødd. 

Anonymkode: ab9b7...516

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er når en vil anonymisere en person. Jeg foretrekker, og bruker selv, høn. Da kan jeg skrive, "hønnes", uten at det blir, "hennes". Eventuelt kan en skrive, "hens bil", men det høres så feil ut.

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/spraknytt-20162/spraknytt-12016/han-ho-eller-hen/

Anonymkode: 20ae7...202

Høn og hønnes? Du tuller nå?

Anonymkode: fe6fe...5e6

Skrevet

Høn og hønnes, høres litt selvkonstruert ut😬 Hvorfor ikke bare bruke han eller hun? Eller hen til de som ikke relaterer seg til bare et av de to kjønnene?

Skrevet

Hen er et adverb: «hvor går du HEN?» «hvor var han hen da?»

Det er IKKE et pronomen

Anonymkode: 95561...70b

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke bare bruke han eller hun? Eller hen til de som ikke relaterer seg til bare et av de to kjønnene?

De som ikke relaterer seg til bare et av de to kjønnene, altså "hen", kan vel også eie noe?

I så fall, hva skal det bli om det ikke blir "hennes"?

Anonymkode: 2bc33...8f0

Skrevet

Det er praktisk å bruke der man ikke kjenner kjønn eller kjønn er irrelevant, eksempelvis tenkte eksempler. 

Det er vel ikke et klart definert ord, og har dermed hverken rett eller feil bruk. 

Anonymkode: 89d3d...ef7

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som ikke relaterer seg til bare et av de to kjønnene, altså "hen", kan vel også eie noe?

I så fall, hva skal det bli om det ikke blir "hennes"?

Bilen hens? Du sier vel bilen hans, ikke bilen hannes?

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bilen hens? Du sier vel bilen hans, ikke bilen hannes?

Ja kanskje det, men hens og hennes er veldig likt da! Kanskje vi da burde gå bort fra hennes til fordel for huns?

Da blir det hans,huns og hens.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja kanskje det, men hens og hennes er veldig likt da! Kanskje vi da burde gå bort fra hennes til fordel for huns?

Da blir det hans,huns og hens.

Kjente jeg fikk litt sånn marerittfølelse nå dersom jeg må rette hundrevis av tekster med den formen. "Det var hans ball, men huns tur til å låne den, eller var det kanskje hens tur?". OMG 😅

Anonymkode: ba75d...698

Skrevet

Betyr høna på engelsk.. Ellers bare tull å bruke det på norsk

Anonymkode: 4f3de...0c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...