Gå til innhold

hvor mye må en voksen hund stimuleres i løpet av en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min er ganske lat. Hun liker å sove masse Får 3-4 turer per dag, der kun den ene er litt lang (30 min.- 1 time). Hvis det er stygt vær vil hun helst ikke ut.
Hun har et visst lekebehov, og begynner alltid å mase om å leke litt utpå kvelden. Vi pleier å leke litt hver dag, enten med leker som kastes, hentes, kriges om, eller begge deler, eller at vi lekeslåss eller at vi gjemmer godbiter som hun skal finne.

Ute kaster vi pinner, eller hun søker etter pinner, eller hun leker med hunder i nabolaget.

Hun er alene når vi er på jobb/skole, så jeg har av og til litt dårlig samvittighet for at hun får for lite stimulans.

Hvor mye bør de egentlig ha av lek og utfordringer?

Hvor mye gjør dere med deres hun(er)?

Anonymkode: fe3f4...aef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på rasen.

De fleste raser har egne hjemmesiden hvor man kan finne veldig mang svar. Google det

Anonymkode: 64ae6...aa8

Skrevet

Som hun over skriver, det kommer an på rase. En karelsk bjørnehund, for eksempel, trenger 7-8 timers aktivitet ute hver dag. Minst! En liten chihuahua trenger ingen aktivitet, for for den er stua stor nok til å løpe rundt i og få ut en del energi fra å løpe av seg i.

Anonymkode: 0f832...f1e

Skrevet

Omtrent som dere med vår hund. Hun er intelligent, men ikke voldsomt energisk, så en lenger tur på 40-60 min og noen korte lufteturer er som regel nok mosjon, men hun trenger en del hjernetrim for å være fornøyd. Vi driver mye med søk, f.eks. kan hele middagen legges ut rundt i huset og hun må søke. Da går hun i 15-20 min og søker, og blir ganske sliten av det.

Anonymkode: 3f936...b6f

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Omtrent som dere med vår hund. Hun er intelligent, men ikke voldsomt energisk, så en lenger tur på 40-60 min og noen korte lufteturer er som regel nok mosjon, men hun trenger en del hjernetrim for å være fornøyd. Vi driver mye med søk, f.eks. kan hele middagen legges ut rundt i huset og hun må søke. Da går hun i 15-20 min og søker, og blir ganske sliten av det.

Anonymkode: 3f936...b6f

Haha, det var lurt å legge middagen rundt omkring ute. Tipper min hund vil bli dødssliten av det, men sikekrt elske det, for hun syns søking er kjempegøy.

Takk for tips om å google rasen. Jeg har jo googlet den før, men aldri spesifikt for å vite behovet for stimulans. Det er i utgangsubktet en liten, bedagelig rase som er avlet frem stort sett med tanke på kos, pluss bittelitt vakthund og bittelitt gjeting.

hi

Anonymkode: fe3f4...aef

Skrevet

Det kommer nok veldig an på rase og personlighet. Noen hunder trenger masse mosjon og stimuli for å ikke bli frustrerte mens andre er rolige og krever lite. Vi har en spaniel og den er fornøyd med en kort luftetur morgen og kveld samt en litt lengre tur på ettermiddag. Noen dager får hun litt lek, hinderbane ol og i helgene får hun som regel minst en langtur.

Anonymkode: 19a78...5f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...