Gå til innhold

Noen som har blodtrykksmåler hjemme...

Anbefalte innlegg

Og som kunne gjort en test for meg🙏.

etter avtale med lege og pga høye resultater på legekontoret må jeg måle hjemme. Ikke lett da jeg blir stresset av det også. Klarer av en eller annen grunn best å slappe av når jeg ligger og da helst på siden. Får da også lavest resultat. Mye høyre i sittende stilling men da er jeg også anspent. 
Noen der ute som kunne testet ut evt vet om det skal være så store forskjeller og er det så feil å måle i liggende stilling. 

takknemlig for svar.

Anonymkode: e3064...a13

Fortsetter under...

Man måler alltid blodtrykk om morgenen, på pasienter innlagt på sykehuset. Før de har stått opp.  I ryggleie. Det er helt vanlig at blodtrykket er høyere når du sitter. Eller står. Eller har fullstendig fastlåst angst for å ha høyt blodtrykk! 
Det er ikke farlig! Man ser aldri bare på én måling, og før man vurderer om noen trenger medisin mot høyt blodtrykk, går man gjerne med en 24-timers hjemmemåling. 
Du trenger hjelp for angsten din! Du eksploderer ikke av høyt blodtrykk. Men du kan fint behandles med medisin, hvis legen vurderer det slik at det er behov. 
Jeg har svart på de andre trådene dine om blodtrykk også. 

Anonymkode: d07bf...226

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man måler alltid blodtrykk om morgenen, på pasienter innlagt på sykehuset. Før de har stått opp.  I ryggleie. Det er helt vanlig at blodtrykket er høyere når du sitter. Eller står. Eller har fullstendig fastlåst angst for å ha høyt blodtrykk! 
Det er ikke farlig! Man ser aldri bare på én måling, og før man vurderer om noen trenger medisin mot høyt blodtrykk, går man gjerne med en 24-timers hjemmemåling. 
Du trenger hjelp for angsten din! Du eksploderer ikke av høyt blodtrykk. Men du kan fint behandles med medisin, hvis legen vurderer det slik at det er behov. 

Takk. Ja, jeg har mange spørsmål og takk for at du svarer på dem😀. Ikke alltid man har en lege som tar seg tid. Jeg er klar over angsten min og er derfor igang med selvmåling for å prøve å bli fortrolig med måling og dermed få noe mer riktig svar. Dette er krevende, men jeg ser det kan ha effekt. Ser bare at kroppen klarer å slappe av best i liggende stilling så da fortsetter jeg med det😀.

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Ja, jeg har mange spørsmål og takk for at du svarer på dem😀. Ikke alltid man har en lege som tar seg tid. Jeg er klar over angsten min og er derfor igang med selvmåling for å prøve å bli fortrolig med måling og dermed få noe mer riktig svar. Dette er krevende, men jeg ser det kan ha effekt. Ser bare at kroppen klarer å slappe av best i liggende stilling så da fortsetter jeg med det😀.

Da får du jo et svar som innebærer at du må bli liggende resten av dagen, da. Blodtrykket vil gå opp med en gang du kommer i aktivitet. Hva har du tenkt å gjøre med det på sikt?

Anonymkode: b0fb8...cfc

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da får du jo et svar som innebærer at du må bli liggende resten av dagen, da. Blodtrykket vil gå opp med en gang du kommer i aktivitet. Hva har du tenkt å gjøre med det på sikt?

Litt lei av dine spydige kommentarer. Ser at du er den som sitter her og har inntatt en sånn rolle som er lite sjarmerende.

Dine svar trenger jeg ikke og ikke tenkt å svare deg hva jeg har tenkt å gjøre/ ikke gjøre.

Ha en fin dag😀

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Litt lei av dine spydige kommentarer. Ser at du er den som sitter her og har inntatt en sånn rolle som er lite sjarmerende.

Dine svar trenger jeg ikke og ikke tenkt å svare deg hva jeg har tenkt å gjøre/ ikke gjøre.

Ha en fin dag😀

Hun har jo helt rett da, selv om du ikke liker svaret hennes.

Anonymkode: 134f0...2b1

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har jo helt rett da, selv om du ikke liker svaret hennes.

Trenger ikke late som om du er en annen vet du. Veldig lett å finne ut at du er en og samme person🙄. Get a life🙏

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, paranoid much

Best å legge seg flat😂. Ser nå at jeg er litt dårlig i dette. Stedet jeg trykket inn førte til min egen anonymkode selv om jeg trykker på anonym som står over vedkommendes svar.  Dermed ikke paranoid, kun dårlig på å sjekke ut riktig.

Men til deg som sier at hun har rett, det handler ikke om at jeg ikke liker svaret, reagerer på måten vedkommende kommuniserer på, har opplevd det tidligere. 

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Best å legge seg flat😂. Ser nå at jeg er litt dårlig i dette. Stedet jeg trykket inn førte til min egen anonymkode selv om jeg trykker på anonym som står over vedkommendes svar.  Dermed ikke paranoid, kun dårlig på å sjekke ut riktig.

Men til deg som sier at hun har rett, det handler ikke om at jeg ikke liker svaret, reagerer på måten vedkommende kommuniserer på, har opplevd det tidligere. 

Selvfølgelig gjorde det det, det er jo derfor det heter anonym

Jeg er ikke lege, og slett ingen ekspert på blodtrykk, men kan litt om engstelse/angst/fobier, og tenker at det kanskje ikke er så lurt at en som er så stressa for blodtrykket som deg skal måle gjentatte ganger hjemme. Dette blir jo angstopprettholdende heller enn angstdempende. Uansett hvor mange ganger du tester, kan du alltid tvile på resultatet. «Jaså, var det lavt nå? Det kan jo ikke stemme. Jeg får måle på nytt» «Ja, det var det jeg visste, nå er det høyere! Dette er jo ikke bra» «Oj, nå var det lavere igjen, lurer på om jeg målte riktig jeg. Kan det stemme at det varierer så mye?» Hvis du ikke klarer å parkere bekymringene dine, vil livet fort kunne fylles med stadige målinger av blodtrykk. Og det i seg selv vil jo øke stresset og blodtrykket. 

Og til påstanden om at det én bruker her inne som synes at du er i overkant opphengt i disse målingene. Det stemmer nok ikke. Du har hatt veldig mange tråder om det samme, og avviser alle forslag om å droppe hele greia. Det er klart det er vanskelig hvis man har en form for helseangst, men det beste ville vært hvis du stolte på helsepersonell og sluttet målingene. 

Det er ingenting friskt ved å seriemåle blodtrykk. Det er heller ingenting friskt ved å drive og jobbe seg fram mot "den ultimate måling" som du gjør. Du har et oppheng som er sykt og da hjelper det ikke om du så skulle klare å få det helt perfekte blodtrykk - du er ikke frisk.

Forøvrig, trykk når du ligger og slapper av er jo ikke reelt for det kroppen din må tåle når du er oppe og i aktivitet uansett, så det er jo bare å droppe.

Anonymkode: 1c9e2...2e9

3 minutter siden, Iiiiik skrev:

Jeg er ikke lege, og slett ingen ekspert på blodtrykk, men kan litt om engstelse/angst/fobier, og tenker at det kanskje ikke er så lurt at en som er så stressa for blodtrykket som deg skal måle gjentatte ganger hjemme. Dette blir jo angstopprettholdende heller enn angstdempende. Uansett hvor mange ganger du tester, kan du alltid tvile på resultatet. «Jaså, var det lavt nå? Det kan jo ikke stemme. Jeg får måle på nytt» «Ja, det var det jeg visste, nå er det høyere! Dette er jo ikke bra» «Oj, nå var det lavere igjen, lurer på om jeg målte riktig jeg. Kan det stemme at det varierer så mye?» Hvis du ikke klarer å parkere bekymringene dine, vil livet fort kunne fylles med stadige målinger av blodtrykk. Og det i seg selv vil jo øke stresset og blodtrykket. 

Og til påstanden om at det én bruker her inne som synes at du er i overkant opphengt i disse målingene. Det stemmer nok ikke. Du har hatt veldig mange tråder om det samme, og avviser alle forslag om å droppe hele greia. Det er klart det er vanskelig hvis man har en form for helseangst, men det beste ville vært hvis du stolte på helsepersonell og sluttet målingene. 

Takk dor utfyllende svar. Du har rett i mye her, samtidig så er dette en avtale med min lege og eneste måten å få noenlunde svar på om hvor høyt blodtrykket mitt er og hvor mye medisin jeg trenger. Ingen tvil om at jeg har utviklet en fobi/ angst om alt som omhandler blodtrykk. Jeg har i lengere tid ikke forholdt meg til det og bare tenkt at det er normalt inntil legen målte for noen uker siden og ble bekymret for det var skyhøyt. Hvor mye var det angstrelatert er selvfølgelig vanskelig å si. 

Jeg måler nå et par ganger i uka og det går faktisk greit. Jeg er roligere. Mitt spørsmål var om det var ok å ta det i liggende stilling eller blir det helt feil. Har nå spurt min lege om det, skjønner at det blir dumt noen ganger å spørre her/

Annonse

Det ER bra å måle hvile-trykk. Også fordi det vil berolige deg, siden det blir det mest reelle normaltrykket i hvile. At man får høyere trykk når man ikke hviler/ligger er kroppen perfekt konstruert til å forholde seg til, det er høyt blodtrykk over lang tid som er skadelig. 
Det trykket du målte hos fastlegen din var heller ikke «skyhøyt», jeg husker undertrykk på 110? Det var et legekontor-trykk, og ikke noe man vektlegger på én måling. Særlig ikke når du har angst for dette! 

Vær obs på at du ikke utvikler ocd på dette. Ikke mål flere ganger, helt enkelt! Det er legen din som skal vurdere evnt behandling. Og det kan han nå gjøre, basert på de målingene du har gjort hjemme de siste dagene. 

På 3.3.2020 den 10.39, Anonym bruker skrev:

Dette stemmer jo ikke? Vi måler opptil 4 ganger om dagen på vår avdeling og da gjerne i sittende stilling. Enkelte pasienter skal først måles i liggende deretter stående for å se om de har blodtrykksfall. 

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingenting friskt ved å seriemåle blodtrykk. Det er heller ingenting friskt ved å drive og jobbe seg fram mot "den ultimate måling" som du gjør. Du har et oppheng som er sykt og da hjelper det ikke om du så skulle klare å få det helt perfekte blodtrykk - du er ikke frisk.

Forøvrig, trykk når du ligger og slapper av er jo ikke reelt for det kroppen din må tåle når du er oppe og i aktivitet uansett, så det er jo bare å droppe.

Anonymkode: 1c9e2...2e9

Var vel det jeg prøvde å formidle.

Og nei, Hi, du kan ikke anta at alle som sier deg i mot er én og samme person. Dette forumet har mange tusen brukere.

Anbefaler deg å gå på foredrag med ingvard Wilhelmsen som driver hypokonderklinikken i Bergen. Han har ofte foredrag rundt om i landet.

Alle burde hørt hva han har å si, både de med ulike angst og de som ikke har. Han er fantastisk morsom å høre på og man klarer å gjøre seg noen tanker om seg selv etterpå!

Anonymkode: 344d6...3ab

6 timer siden, Pobie skrev:

Dette stemmer jo ikke? Vi måler opptil 4 ganger om dagen på vår avdeling og da gjerne i sittende stilling. Enkelte pasienter skal først måles i liggende deretter stående for å se om de har blodtrykksfall. 

Vel, HI kan velge selv, det kan du ikke på jobb. Og ortoststisk bt-testing er ikke relevant her, med mindre hun skal synkope-utredes. 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, HI kan velge selv, det kan du ikke på jobb. Og ortoststisk bt-testing er ikke relevant her, med mindre hun skal synkope-utredes. 

Poenget var at det er ikke noe krav om at blodtrykk skal måles liggende før man står opp om morgenen. 

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer på hvor høyt blodtrykk du pleier å ha HI? 

Anonymkode: 2a6ed...600

Som sagt skyhøyt hos legen sist. Var vel rundt 180/117 på høyeste. Etter målinger hjemme er jeg nede på 137/90 og da er jeg heller ikke 100% avslappet. Måler høyt hjemme også de første gangene, men hvis jeg slapper av så kommer den seg ned ganske raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...