Gå til innhold

Hva er det med folk her inne som bare MÅ rette skrivefeil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skikkelig dårlig. 

Når folk skriver her så er det tema de vil ha svar på og ikke om de skrev det og det ordet rett. 

Skjerp dere! 

Anonymkode: 3f0f2...722

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, folk som holder en viss standard bør skamme seg.

Anonymkode: 66661...e7a

Skrevet

Synes det er helt greit å gjøre folk oppmerksom på det, jeg. Ikke og/å-feil, kommafeil og liknende, men når de staver ord de åpenbart bruker eller kommer til å bruke helt feil. Folk burde være glade over å få en korreksjon, ikke bli krenka. 

Anonymkode: 491c0...470

Skrevet

Og dette lages det tråder om ca en gang i måneden. Kan du ikke bare lære deg dette da?

Anonymkode: 5e0ee...680

Skrevet

Jeg sliter mye med rettskrivningen og ser ikke at ord er skrevet feil. Hvis noen tar seg bryet med å rette, på en konstruktiv måte, setter jeg stor pris på det. Det gjelder både staving og gramatikk. Retting gjør at jeg lærer, om enn sakte. Hvis jeg derimot leser ting som er skrevet feil mange ganger blir jeg påvirket til å tro at det er riktig. Derfor bør alle da/når- feil og og/å-feil for eksempel påpekes i tillegg til stavefeil.

Anonymkode: e4800...c09

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er helt greit å gjøre folk oppmerksom på det, jeg. Ikke og/å-feil, kommafeil og liknende, men når de staver ord de åpenbart bruker eller kommer til å bruke helt feil. Folk burde være glade over å få en korreksjon, ikke bli krenka. 

Anonymkode: 491c0...470

Når vedkommende spør ett konkret spørsmål hvorpå majoriteten av svarene går på å fortelle hvordan ett ord staves så blir det bare patetisk. Spesielt når det i tillegg blir linket til reportasjer hvor ordet blir brukt uten å gi svar på hi’s innlegg. Eks tråden om akillessene. 

Anonymkode: 8891e...c77

Annonse

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skikkelig dårlig. 

Når folk skriver her så er det tema de vil ha svar på og ikke om de skrev det og det ordet rett. 

Skjerp dere! 

Nei! Vi er i en tid der folk er så dumme at de ikke kan bokmål lenger. Derfor rettes de på! 

Anonymkode: e1e37...cf3

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når vedkommende spør ett konkret spørsmål hvorpå majoriteten av svarene går på å fortelle hvordan ett ord staves så blir det bare patetisk. Spesielt når det i tillegg blir linket til reportasjer hvor ordet blir brukt uten å gi svar på hi’s innlegg. Eks tråden om akillessene. 

Nå er ikke jeg en av de som retter, men jeg blir skikkelig irritert. Jeg fatter ikke hvordan mennesker klarer å gå glipp av det elementære. Synes det må være lov å rette. 

Skrevet

Jeg flirer mest av det. Jeg er en av de som har blitt rettet på nå og da, men jeg er dysletiker så ofte ser jeg det ikke selv. Autocorrect er jo heller ikke noe å stole på. 

Bruker så mye tid på jobb til å gå over alt jeg skriver (må bokstavere, rett og slett), det gidder jeg rett og slett ikke her. 

-MEN, det er stooor forskjell på å få høre "du, ordet.... staves..... hvis ikke jeg tar helt feil" etterfulgt av svaret på spørsmålet. 

Kontra når noen bare svarer ".....? Skrives jo ikke sånn! Herregud, er du helt idiot eller? Ingen tar deg seriøst ass. Lær deg å skrive, ditt naut. Ha ha ha" - Gjerne etterfulgt av div emoji, og ingen annen relevans til innlegget. 

Sistnevnte "ordpoliti", som stadig er på vakt her, klarer jeg ikke å ta på alvor. 

Anonymkode: 7ce45...ce8

Skrevet

Syns nesten det rettes for lite her inne, jeg. 

Anonymkode: 8a3df...8d3

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke jeg en av de som retter, men jeg blir skikkelig irritert. Jeg fatter ikke hvordan mennesker klarer å gå glipp av det elementære. Synes det må være lov å rette. 

I den nevnte tråden skrev hi akillissenen i stede for akillessene. Hvis dette er typen feil som irriterer deg og andre så tenker jeg dere har for store fritidsproblemer. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når vedkommende spør ett konkret spørsmål 

Man SPØR om noe. Man STILLER et spørsmål.

Er det ikke greit å bli gjort oppmerksom på sånne ting?

Anonymkode: 00987...888

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I den nevnte tråden skrev hi akillissenen i stede for akillessene. Hvis dette er typen feil som irriterer deg og andre så tenker jeg dere har for store fritidsproblemer. 

Rettingen i den tråden gikk i utgangspunktet ikke på hi, men på en annen anonym som påsto en helt feil skrivemåte

Anonymkode: 62263...cc5

Annonse

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I det eksempelet skjønner jeg ikke at hi ikke selv så da hun skrev det at det var skikkelig rart da. Men det er ikke en feil som irriterer. Ord som irriterer er lissom, forsempel, akkuratt, nemmli osv. 

Skrevet

Jeg pleier aldri å kommentere det, men jeg undrer meg (og irriterer meg) stort over at folk skriver eksempelvis «honkle», «di», «missforståelse», «lekkre», «morro», «fint bildet» og den slags. Jeg forstår at noen har dysleksi, men mye er vel ren sløvhet?

Anonymkode: 76dda...e8a

Skrevet

Hva er det med folk her inne som bare MÅ skrive feil?

Skrevet

Jeg gjør det en sjelden gang, men prøver å gjøre det på en hyggelig måte. Jeg sliter med dysleksi selv, og har satt pris på de retningene jeg har fått her inne, både de hyggelige og de litt skarpere. Jeg sliter også litt med dette IRL. Jeg retter ikke på mannen min når han konsekvent sier ting som  «Jeg hang den på knaggen» og påmmfri, men da jeg hørte ham si intensiv i stedet for insentiv i en jobbsamtale (etter å ha hørt ham si det samme privat mange ganger) følte jeg at jeg måtte si fra. Det virker veldig uprofesjonelt å snakke eller skrive slik på jobb. Jeg håper bare barna ikke tar etter sin far, og så håper jeg egentlig han retter på meg når jeg sier noe feil. 

Anonymkode: 3149f...063

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør det en sjelden gang, men prøver å gjøre det på en hyggelig måte. Jeg sliter med dysleksi selv, og har satt pris på de retningene jeg har fått her inne, både de hyggelige og de litt skarpere. Jeg sliter også litt med dette IRL. Jeg retter ikke på mannen min når han konsekvent sier ting som  «Jeg hang den på knaggen» og påmmfri, men da jeg hørte ham si intensiv i stedet for insentiv i en jobbsamtale (etter å ha hørt ham si det samme privat mange ganger) følte jeg at jeg måtte si fra. Det virker veldig uprofesjonelt å snakke eller skrive slik på jobb. Jeg håper bare barna ikke tar etter sin far, og så håper jeg egentlig han retter på meg når jeg sier noe feil. 

Mente rettingene, ikke retningene🙄

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man SPØR om noe. Man STILLER et spørsmål.

Er det ikke greit å bli gjort oppmerksom på sånne ting?

Anonymkode: 00987...888

😂😂😂

Takk, du gjorde dagen min nå 😂

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Hva er det med folk her inne som bare MÅ skrive feil?

Sier mest om deg! 

Skrevet

Det er bare smålig. 

Hold dere til tema på innlegget eller ikke kommenter i hele tatt. 

Skrevet

Dette er jo et forum for folk flest. Altså både folk som skriver feil fordi de har lese- og skrivevansker, folk som skriver feil fordi de driter i om de skriver riktig eller ikke, OG folk som liker å drite ut andre som ikke kan alt, og folk som faktisk ønsker å hjelpe andre med å skrive riktig. Etter 15 år på dette forumet, eller litt til (kan det virkelig stemme?!) er jeg minst like lei av at folk mener de skal rette på andres fungering, som at folk mener skal rette på andres stavemåte. Altså er det for meg litt komisk at noen mener det er greit å vifte med pekefingeren for andres innhold, men at det er helt uakseptabelt å rette på andres rettskriving. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og dette lages det tråder om ca en gang i måneden. Kan du ikke bare lære deg dette da?

Aldri laget en tråd om dette. Ser det bare ofte. Og ikke da meg som blir rettet på. Men det er frustrerende når hele tråden som blir laget blir ødelagt av rettelse og ingen svar oå temaet. Er det greit synes du? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Aldri laget en tråd om dette. Ser det bare ofte. Og ikke da meg som blir rettet på. Men det er frustrerende når hele tråden som blir laget blir ødelagt av rettelse og ingen svar oå temaet. Er det greit synes du? 

Da kan man rapportere det som avsporing, tror få gjør det

Anonymkode: 62263...cc5

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei! Vi er i en tid der folk er så dumme at de ikke kan bokmål lenger. Derfor rettes de på! 

Anonymkode: e1e37...cf3

Bare å si dette er så lavmål. Kalle folk dum. Skjerp deg. Og like synd og se at folk liker dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...