Gå til innhold

Feire 4 årsdag med venner fra bhg? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår blir 4 år, og har i lang tid snakket om bursdagsfeiring men vennene sine og hvordan hun ser for seg alt dette. 
Jeg tenkte at en bursdagsfeiring må vi få til nå som hun blir 4 og har litt drømmer og forventninger om en feiring. Så jeg så for meg å be 4-5 venner hjem til en «gammeldags» bursdagsfeiring. 

Men så starter noen andre en diskusjon i bhg om at alle må gjøre det likt av feiringer. Enten må alle 4 åringene feire bursdag eller så må alle vente med feiring til de fyller 5. Og om det skal feires må vi være enige om at alle på hele 4 års avdelingen må bli bedt, det skal ikke gis gaver etc etc. Ble helt matt av dette greiene her. 

Jeg tenkte jo å gjøre dette til en enkel koselig greie for jenta vår ettersom vi ikke har noe familie her og derfor ikke får laget noe familiefeiring med besteforeldre/onkel og tante etc. Etter dette oppstyret rundt feiringer tenkte jeg bare ok da får vi be hele avdelingen da med 30 unger. Og så spør en annen om vi kan slå det sammen å feire med deres barn også. 

Hva ville dere gjort, som har erfaring med bursdagsfeiring for en 4 åring? Hvordan ble det gjort med gaver fra bhg venner? 

Anonymkode: b35de...daf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke mange som begynner med selskap så tidlig, men noen. Vi ber enten alle i samme årskull eller hele avdelingen. Blir ca like mange. 

Anonymkode: 54c98...6de

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke mange som begynner med selskap så tidlig, men noen. Vi ber enten alle i samme årskull eller hele avdelingen. Blir ca like mange. 

Hadde ikke tenkt til det jeg heller før til neste år eller evt vente helt til skolestart. Men så begynte jenta å snakke så mye om denne feiringen med venner når hun ble 4 år og har liksom ikke gitt seg på det. Ble ikke noe mindre forventninger etter at hun var i bursdag til venninen sin heller 😅

Hadde droppa det om vi hadde familie og stor omgangskrets her og likevel skulle ha et familieselskap hjemme. Men vi har jo ikke det, så føler litt på at hun så veldig gjerne ønsker seg et bursdagsselskap da. 

Takk for svar! 😊

Skrevet

I barnehagen til jenta mi er det mange som begynner å feire når de er fire år. Det gjorde min også! Jeg hadde glatt latt være å bry meg om alle regler rundt når de skal begynne å feire, gave/ikke gave osv. Men jeg er nøye på at enten ber man alle av samme kull eller samme kjønn. Å plukke ut noen får ikke min datter lov til.

Anonymkode: 19f83...f47

Skrevet

Og for å svare på det siste spørsmålet ditt: her er det vanlig med en makspris på 100 kroner. Mange unger gir en konvolutt med en femtilapp i, også. Helt supert!

Anonymkode: 19f83...f47

Skrevet

Å, kjære vene, det får da være måte på hvor mye en skal styres. Vil jenta du feire 4-års dagen med venner fra bhg, så gjør hun det, uavhengig om noen andre gjør det. Det bestemmer kun du. Men, jeg hadde invitert alle jentene i samme årskull.

Anonymkode: 95d26...442

Skrevet

Her begynner de fleste når de blir 3 eller 4 med å invitere gruppa, de av samme kjønn på gruppa eller liknende. Det som ikke er on er å plukke ut bare de beste vennene. Da ender det opp med mange barn som er lei seg.

Anonymkode: 93e8e...f1a

Skrevet

Her starter de fleste med barnebursdag når de blir 4 år. Vi har invitert hele gruppa, men unga har gått i en liten bhg. Men hele avdelingen, alle jentene/guttene, eller alle fra samme årskull er vanlig her. Og gaver ligger på mellom 50-100 kr, gir vi penger gir vi en 50-lapp.

Anonymkode: de05b...f7f

Skrevet

Du ber jentene i hennes gruppe som er født i samme årstall. 

I vår bhg må vi be alle av samme kjønn,dersom vi bruker bhg som leveringsted av bursdagslapper. 

Men hva som blir gjort på privaten kan ikke bhg legges opp i. 

Så om du heller velger å sende bhg invitasjoner privat. Så kan ingen si noe på det. 

Anonymkode: c7663...c53

Skrevet

Her er det mest vanlig at de begynner i første klasse og jeg synes det er passelig. Men ser nå at det som smått begynner med 3-4 åringer som inviterer, jeg personlig ser ikke helt poenget med det. Men så har vi stor familie og har ett stort selskap for barna likevel.

Anonymkode: bb42a...4c0

Skrevet

Ser det er en del forskjell i ulike områder... her var det vanlig med bursdag fra 2 år på min eldste og 3 år på min yngste (alle i bhg gjorde dette). 

Anonymkode: dc3fd...fef

Skrevet

Jeg skjønner hva de mener i barnehagen, du ser jo selv hvor stort bursdag er og selvfølgelig kommer de til å snakke om det i barnehagen og selvfølgelig kommer datteren din til å få spørsmål "Blir jeg bedt, hvorfor blir hun bedt og ikke jeg?" osv 

Da er det greit at datteren din både for sin egen skyld og for de andre sin skyld har et ryddig svar som alle forstår og godtar 

Jeg har jobbet i barnehage og sett dette på nært hold flere ganger, jeg ber bare mine tre beste venner og du er ikke en av dem fungerer ikke så godt i gruppa... 

Jeg har bedt alle jentene som er like gamle som meg, det er en jente bursdag så jeg har bedt alle jentene på avdelingen osv blir akseptert på en helt grei måte. 

Anonymkode: 4949e...c44

Skrevet

Vi har invitert alle i samme årskull fra 4 år. Evnt. alle av samme kjønn i samme årskull. Superkoselig og trivelig/sosialt, fordi flere foreldre deltar. 
Ikke alle gjør det, og det er helt greit. Det kan ikke være sånn at de som IKKE VIL skal bestemme! Men vi er nøye på å inkludere hele årskullet. Tar også med barn i kull over/under, om det er et lite kull (kullet over min datter var bare 2 stk). 

Anonymkode: 75f79...fc6

Skrevet

Hadde drit lett i reglene og invitert til bursdag privat. Så lenge man inviterer alle innenfor en naturlig gruppering synes jeg det er OK. Alle 2016 barna på avdelingen eller alle 2016 jentene. Jeg er opptatt av å ikke ekskludere og synes det er OK å holde seg til en naturlig gruppering som barna lett kan forstå. 
Hvem har bestemt disse greiene egentlig?

Anonymkode: 88912...b64

Skrevet

Jeg har tvillinger, gutt og jente. Her begynner de fleste med feiring av 4 årsdagen. Første bursdag ble både gutter og jenter invitert (til jente). Andre bursdag kun jenter. de er ca 13 stykker i årskullet deres.

gutten gikk på kino når jenta var i selskap. Ingen problem. De skjønner jo at når det er jenteselskap for4 åringene så skal verken gutter eller 5 åringer komme.

jeg hadde invitert jentene i hennes årskull. Hadde aldri invitert 30 barn, hvor koselig blir det selskapet? Ville heller ikke invitert sammen med andre barn. Et vanlig, tradisjonelt bursdagsselskap hjemme. 

Anonymkode: c478b...d3c

Skrevet

Vi "jukset" og inviterte 5 barn (blanding av gutter og jenter) til fireårsdag i fjor. Jenta vår var veldig gira på bursdag, men hun var temmelig usikker av seg, og ville ikke hatt det hyggelig hvus vi hadde invitert veldig mange.

I år er hun mer robust, og kommer vi nok til å forsøke å invitere alle i årskullet. Jeg liker ikke å skille mellom gutter og jenter når de er så små, de bør få leke med de de vil leke med uansett kjønn.

Anonymkode: 9f4a5...b01

Skrevet

Jeg blir helt matt av sånn nazi-regime av regler i både barnehage og på skolen 😞 Hvorfor skal det lages regler og avtaler for ALT?

Hi, jeg ville invitert noen få venner. Det er DIN datters bursdag, som hun har gledet seg så lenge til. Hun skal selvsagt få feire dagen sin ❤️ Jeg forstår godt frustrasjonen din, og det er ikke så lett å si klart ifra hva man mener når det sitter en forsamling rundt. Jeg har blitt så gammel nå og har mange års "erfaring" med barn, at jeg glatt kunne sagt ifra hva mitt barn så for seg til bursdagen sin. Og at jeg tenkte å etterkomme hennes ønske, uavhengig av hva regel-mafiaen måtte mene om det. Ikke vær redd for å bryte ut når det er noe du er uenig i. Det er garantert flere enn deg som tenker det samme. Men det er ofte de med sterkest mening som gauker høyest!

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde drit lett i reglene og invitert til bursdag privat. Så lenge man inviterer alle innenfor en naturlig gruppering synes jeg det er OK. Alle 2016 barna på avdelingen eller alle 2016 jentene. Jeg er opptatt av å ikke ekskludere og synes det er OK å holde seg til en naturlig gruppering som barna lett kan forstå. 
Hvem har bestemt disse greiene egentlig?

Anonymkode: 88912...b64

Det er noen foreldre på kullet som skal bestemme og sette klare regler på alt mulig her 🙈 Blir helt svett.. 

HI

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner hva de mener i barnehagen, du ser jo selv hvor stort bursdag er og selvfølgelig kommer de til å snakke om det i barnehagen og selvfølgelig kommer datteren din til å få spørsmål "Blir jeg bedt, hvorfor blir hun bedt og ikke jeg?" osv 

Da er det greit at datteren din både for sin egen skyld og for de andre sin skyld har et ryddig svar som alle forstår og godtar 

Jeg har jobbet i barnehage og sett dette på nært hold flere ganger, jeg ber bare mine tre beste venner og du er ikke en av dem fungerer ikke så godt i gruppa... 

Jeg har bedt alle jentene som er like gamle som meg, det er en jente bursdag så jeg har bedt alle jentene på avdelingen osv blir akseptert på en helt grei måte. 

Anonymkode: 4949e...c44

Helt forståelig dette altså. I og med at de er 30 stk og vi ikke har plass hjemme, tenkte jeg bare enkelt at hun kan be 4-5 stk av 30 så det ikke blir et fåtall som ikke blir bedt. Hun har ingen bestevenner og ønsket å be en blanding av gutter og jenter i så fall. 

Men vi ber alle og leier barnehagen 😊👍🏻

HI

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tvillinger, gutt og jente. Her begynner de fleste med feiring av 4 årsdagen. Første bursdag ble både gutter og jenter invitert (til jente). Andre bursdag kun jenter. de er ca 13 stykker i årskullet deres.

gutten gikk på kino når jenta var i selskap. Ingen problem. De skjønner jo at når det er jenteselskap for4 åringene så skal verken gutter eller 5 åringer komme.

jeg hadde invitert jentene i hennes årskull. Hadde aldri invitert 30 barn, hvor koselig blir det selskapet? Ville heller ikke invitert sammen med andre barn. Et vanlig, tradisjonelt bursdagsselskap hjemme. 

På avdelingen hennes er de 23 jenter og 7 gutter. Så om vi «bare» skal be jentene blir jo det en hel del likevel da 😅

Vi har ikke plass til 23 barn med foreldre hjemme i vår 60 kvm store leilighet så om vi skal be alle jentene kan vi like så greit leie bhg og be alle 30 stk 🙈

Hadde liksom sett for meg en koselig enkel hjemmefeiring med 4-5 barn med et par gutter og et par jenter, men det ser jeg utgår 😂

HI 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi "jukset" og inviterte 5 barn (blanding av gutter og jenter) til fireårsdag i fjor. Jenta vår var veldig gira på bursdag, men hun var temmelig usikker av seg, og ville ikke hatt det hyggelig hvus vi hadde invitert veldig mange.

I år er hun mer robust, og kommer vi nok til å forsøke å invitere alle i årskullet. Jeg liker ikke å skille mellom gutter og jenter når de er så små, de bør få leke med de de vil leke med uansett kjønn.

Anonymkode: 9f4a5...b01

Helt enig, akkurat dette var min opprinnelige tanke. Hun har ingen bestevenner og ville bare be et par gutter og et par jenter. Men jeg ser jo at det ikke blir slik nå som «regelen» er satt om at vi må be alle jentene eller hele kullet. Så det blir enten 23 jenter eller hele kullet på 30 barn 😅

HI

Skrevet
På 2.3.2020 den 16.09, Anonym bruker skrev:

På avdelingen hennes er de 23 jenter og 7 gutter. Så om vi «bare» skal be jentene blir jo det en hel del likevel da 😅

Vi har ikke plass til 23 barn med foreldre hjemme i vår 60 kvm store leilighet så om vi skal be alle jentene kan vi like så greit leie bhg og be alle 30 stk 🙈

Hadde liksom sett for meg en koselig enkel hjemmefeiring med 4-5 barn med et par gutter og et par jenter, men det ser jeg utgår 😂

HI 

La barnet ditt invitere 4/5 s tk fra barnehagen du. Så lenge du inviterer privat har ingen noe med hva som skjer.

Skrevet
På 1.3.2020 den 23.04, Anonym bruker skrev:

Her vi bor har alle feiret fra 4 årsdagen. Noen ber hele avdelingen og noen ber bare de av samme kjønn.

Anonymkode: 01a4a...8c9

Skrevet

Min gutt gikk i en liten barnehage, og vi ba alle guttene fra avdelingen, med foreldre, i 4-årsdag. De var bare 5-6 gutter på avdelingen, så det ble veldig hyggelig. Søstera mi har ungene sine i en større barnehage, og har brukt å leie barnehagen til å feire bursdag. Da inviterer hun først barna fra barnehagen mellom kl 11 og 13 og har feiring med dem, så kommer familien mellom kl 13 og 15. Hyggelig det òg 😊 

Anonymkode: a4063...4da

Skrevet
På 2.3.2020 den 16.11, Anonym bruker skrev:

Helt enig, akkurat dette var min opprinnelige tanke. Hun har ingen bestevenner og ville bare be et par gutter og et par jenter. Men jeg ser jo at det ikke blir slik nå som «regelen» er satt om at vi må be alle jentene eller hele kullet. Så det blir enten 23 jenter eller hele kullet på 30 barn 😅

HI

Er det egen avdeling med 2016 barn? Viss ikke ville jeg kun invitert jentene født i 2016. 
jeg hadde ikke invitert 23 stykk i 4 årsdag. Hos oss er de vel 12-13 stykk fra 2016 og da er det både jenter og gutter.

inviter de du ønsker, men la det være et fåtall fra kullet slik at det ikke er kun et par som blir utelukket. Du vet innbydelsen må leveres utenom barnehagen når ikke alle logiske (kjønn,alder,avdeling) blir invitert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...