Anonym bruker Skrevet 1. mars 2020 #26 Skrevet 1. mars 2020 1 time siden, It's all about me skrev: Det skjer når de flytter for seg selv. Gidder virkelig ikke å begynne med vaskelister som i en vaskekjeller for å sikre at maskinen er ledig når jeg har tid til å vaske. Null stress å ta med dems tøy når jeg vasker mitt. Det er vel ikke det, det handler om? Handler vel litt om å få inn rutiner, det er derfor det er så mange late menn og kvinner der ute fordi mamma gjorde alt for de når de vokste opp👍 Anonymkode: 7e8bf...3f1
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 1. mars 2020 Forfatter #27 Skrevet 1. mars 2020 De har nok klær til at de kan vaske en maskin i uken og de kan få egen skittentøykurv til å ha på rommet sitt. De får selvsagt vente med å vaske til de har nok til å fylle en maskin. Jeg tenker i grunn at det er greit å gjøre de selvstendige på området
tante grusom master of law Skrevet 1. mars 2020 #28 Skrevet 1. mars 2020 Hehe, da jeg var ni hadde jeg ansvaret for hele husholdningen selv, inkludert å vaske alt av tøy, sengetøy etc. Laget middagene gjorde jeg også. Hadde en psykisk syk far, og mamma hadde dratt dra oss. Så det er litt andre boller for mine barn og jeg er sikkert alt for snill og gjør for mye for dem. Eldstemann kan lage litt mat og bake. Men jeg må nok snart begynne å ta dem med i vaskekjelleren.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2020 #29 Skrevet 1. mars 2020 3 minutter siden, tante grusom master of law skrev: Hehe, da jeg var ni hadde jeg ansvaret for hele husholdningen selv, inkludert å vaske alt av tøy, sengetøy etc. Laget middagene gjorde jeg også. Hadde en psykisk syk far, og mamma hadde dratt dra oss. Så det er litt andre boller for mine barn og jeg er sikkert alt for snill og gjør for mye for dem. Eldstemann kan lage litt mat og bake. Men jeg må nok snart begynne å ta dem med i vaskekjelleren. Jeg tror det er litt en myte at man blir en lat voksen om ikke man må gjøre alt for seg selv i huset fra man er liten. Jeg gjorde lite hjemme da jeg vokste opp, mannen min hadde "klar deg selv"- foreldre. Men det er ikke meg som er den late i huset for å si det slik... Anonymkode: 2df14...a0e
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2020 #30 Skrevet 1. mars 2020 Jeg har ikke noen alder hvor jeg tenker at de skal overta ansvaret mens de bor hjemme, men jeg lærer dem allerede fra barnehage alder om sortering av skittentøy og forskjellige barneprogrammer. 5 åringen har fylt maskinen og vasket håndkler i dag. Anonymkode: aefdb...71c
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2020 #31 Skrevet 1. mars 2020 Vi vasker klærne samlet, men 6-åringen min setter på en maskin en gang i blant, samt henger opp og bretter klær. Han har vært med på vaskerommet siden han var baby og har etter hvert blitt veldig interessert og lært både sortering og de forskjellige programmene. Har lært bretting på youtube og er mye flinkere enn meg. 😛 Men jeg hadde nok ikke pålagt ham å vaske klær på en stund ennå hvis han ikke hadde ønsket det selv. Anonymkode: 38f90...7d1
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2020 #32 Skrevet 1. mars 2020 14åringen kan vaske klær, det har hun gjort i årevis, men det har aldri ramlet meg inn at hun skal stå for vask av egne klær. I mitt hode virker det kaldt og "utstøtende" å dele opp huset på en sånn måte. Da kan de i prinsippet lage sin egen mat, ta sin egen oppvask osv. Dette med klesvask, tar mann og kone sine egne klær også? Anonymkode: 29259...de8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 1. mars 2020 Forfatter #33 Skrevet 1. mars 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: 14åringen kan vaske klær, det har hun gjort i årevis, men det har aldri ramlet meg inn at hun skal stå for vask av egne klær. I mitt hode virker det kaldt og "utstøtende" å dele opp huset på en sånn måte. Da kan de i prinsippet lage sin egen mat, ta sin egen oppvask osv. Dette med klesvask, tar mann og kone sine egne klær også? Anonymkode: 29259...de8 Mannen vasker egne skjorter ( stryker også). Jeg vasker min finvask. Maten lager vi stort sett sammen og til alle😊
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2020 #34 Skrevet 2. mars 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Om alle skal vaske sine klær selv blir det vanvittig uøkonomisk! Så vi vasker felles, men jeg ber i blant en av barna sette over en vask eller henge opp eller brette klær. De er 10 og 12. Den eldste greier alt selv. Den yngste trenger litt hjelp med sortering og opphenging. Anonymkode: 2df14...a0e Nettopp! Her vasker vi klærne sammen og stort sett er det meg som gjør det. Ikke av noen spesiell grunn, det bare blir sånn og så gjør resten av familien andre ting. Men alle vet hvordan de bruker vaskemaskina og hvordan de finner ut hvordan tøyet skal vaskes (temperatur etc). Har vel aldri hatt noen alder hvor de har "begynt med", det har bare komme av seg selv når det har vært nødvendig. Den som tar tøyet ut av tørketrommelen eller av tørkestativet når tøyet er tørt, bretter det sammen og legger det på rommet til den som eier det. Anonymkode: ae682...2ed
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2020 #35 Skrevet 2. mars 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror det er litt en myte at man blir en lat voksen om ikke man må gjøre alt for seg selv i huset fra man er liten. Jeg gjorde lite hjemme da jeg vokste opp, mannen min hadde "klar deg selv"- foreldre. Men det er ikke meg som er den late i huset for å si det slik... Anonymkode: 2df14...a0e Det er jeg helt enig i. Jeg visste vel knapt nok fram og bak på vaskemaskina da jeg vokste opp, men jeg det gikk veldig greitt å lære meg hvordan jeg gjorde det når jeg flyttet for meg selv. Anonymkode: ae682...2ed
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2020 #36 Skrevet 2. mars 2020 10 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: De har nok klær til at de kan vaske en maskin i uken og de kan få egen skittentøykurv til å ha på rommet sitt. De får selvsagt vente med å vaske til de har nok til å fylle en maskin. Jeg tenker i grunn at det er greit å gjøre de selvstendige på området Jeg skjønner bare ikke hva man tenker å oppnå med at alle vasker egne klær? Er det ikke bedre å lære dem å hjelpe til og sette på en vask for hele husholdningen når det trengs? Ungdommer (og voksne forsåvidt) har ofte noen favorittplagg og det er vel litt kjipt å måtte vente en uke mellom hver gang man kan bruke favorittbuksa? Anonymkode: f1099...213
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. mars 2020 Forfatter #37 Skrevet 2. mars 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner bare ikke hva man tenker å oppnå med at alle vasker egne klær? Er det ikke bedre å lære dem å hjelpe til og sette på en vask for hele husholdningen når det trengs? Ungdommer (og voksne forsåvidt) har ofte noen favorittplagg og det er vel litt kjipt å måtte vente en uke mellom hver gang man kan bruke favorittbuksa? Anonymkode: f1099...213 Da kan de jo lære seg at de må passe på at favorittene blir vasket. Det er ikke verre enn å si fra at favoritten ønskes vasket så ordner jeg det. De har allerede ansvar for å skifte sengene sine en gang i uken og sørge for at sengetøyet blir vasket . Jeg vil veldig gjerne at de skal bli selvstendige og holde orden på en god måte
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2020 #38 Skrevet 2. mars 2020 51 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Da kan de jo lære seg at de må passe på at favorittene blir vasket. Det er ikke verre enn å si fra at favoritten ønskes vasket så ordner jeg det. De har allerede ansvar for å skifte sengene sine en gang i uken og sørge for at sengetøyet blir vasket . Jeg vil veldig gjerne at de skal bli selvstendige og holde orden på en god måte Joda, det er flere veier til rom. Hos meg har de lært at når skittentøykurven er full, så settes det på en vask uansett. Da tenker jeg at de lærer å trå til der det trengs i et hjem og ikke bare sørge for at egne behov er dekket. Anonymkode: f1099...213
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2020 #39 Skrevet 2. mars 2020 1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Da kan de jo lære seg at de må passe på at favorittene blir vasket. Det er ikke verre enn å si fra at favoritten ønskes vasket så ordner jeg det. De har allerede ansvar for å skifte sengene sine en gang i uken og sørge for at sengetøyet blir vasket . Jeg vil veldig gjerne at de skal bli selvstendige og holde orden på en god måte Tipper det du oppnår er gutter som er drittlei slikt og slutter tvert med husarbeid den dagen de flytter. Det beste er å la barn hjelpe til så de vet hvordan ting skal gjøres og hva som skal gjøres, uten ansvar og press. Anonymkode: ca0ba...5dc
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2020 #40 Skrevet 2. mars 2020 Mine kan sette på en maskin. Gjort det siden de var ti. De har ikke ansvaret for å vaske eget tøy men svett og vått treningstøy setter de på når de kommer hjem. Anonymkode: 49ca5...89d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. mars 2020 Forfatter #41 Skrevet 2. mars 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tipper det du oppnår er gutter som er drittlei slikt og slutter tvert med husarbeid den dagen de flytter. Det beste er å la barn hjelpe til så de vet hvordan ting skal gjøres og hva som skal gjøres, uten ansvar og press. Anonymkode: ca0ba...5dc Vel ... jeg ble gitt det ansvaret og det samme med mannen. Vi er like ryddige begge to. Press er jeg ikke ute etter men ansvar er på ingen måte feil i mitt hode. De har ansvar for å holde rom ryddig, støvsuge kjellerstue , lage middag en dag hver i uken og bør nå snart lære å håndtere sitt eget tøy når det gjelder vask.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2020 #42 Skrevet 2. mars 2020 13 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Vel ... jeg ble gitt det ansvaret og det samme med mannen. Vi er like ryddige begge to. Press er jeg ikke ute etter men ansvar er på ingen måte feil i mitt hode. De har ansvar for å holde rom ryddig, støvsuge kjellerstue , lage middag en dag hver i uken og bør nå snart lære å håndtere sitt eget tøy når det gjelder vask. Er enig i det andre over her sier; bedre at de lærer å bidra til felleskapet og hjelpe litt til med det som er felles enn å skulle ha ansvar for eget. Det skaper bare egoisme. Mitt er i orden, hvorfor skulle jeg hjelpe deg med ditt? Det er jo ditt ansvar... vil du skape sånne mennesker? Anonymkode: ca0ba...5dc
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2020 #43 Skrevet 2. mars 2020 16 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Vel ... jeg ble gitt det ansvaret og det samme med mannen. Vi er like ryddige begge to. Press er jeg ikke ute etter men ansvar er på ingen måte feil i mitt hode. De har ansvar for å holde rom ryddig, støvsuge kjellerstue , lage middag en dag hver i uken og bør nå snart lære å håndtere sitt eget tøy når det gjelder vask. Glemte å svare på første del. Jeg slapp å ha det ansvaret når jeg var barn. Jeg er veldig ryddig og ordentlig jeg for det. Og hadde mer tid til lek når jeg var barn. Kjenner flere som måtte gjøre mye hjemme som barn, og felles for dem er at de fortsatt synes alt sånn er et ork og et press. Jeg føler ikke det presset for jeg er ikke vant med å ha masse forventninger sveve over meg. Anonymkode: ca0ba...5dc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. mars 2020 Forfatter #44 Skrevet 2. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Glemte å svare på første del. Jeg slapp å ha det ansvaret når jeg var barn. Jeg er veldig ryddig og ordentlig jeg for det. Og hadde mer tid til lek når jeg var barn. Kjenner flere som måtte gjøre mye hjemme som barn, og felles for dem er at de fortsatt synes alt sånn er et ork og et press. Jeg føler ikke det presset for jeg er ikke vant med å ha masse forventninger sveve over meg. Anonymkode: ca0ba...5dc Jeg hadde endel ansvar men jeg hadde også masse tid til venner og aktiviteter altså. Det har gutta mine også.
Twintipp Skrevet 2. mars 2020 #45 Skrevet 2. mars 2020 Her vasker vi voksne alt av klær. Han bretter tøyet sitt noenganger og legger alt til vask. Jeg takler ikke skitne klær overalt, så alt blir lagt på vaskerommet. Han holder styr på hva som trengs og vaskes, hva han trenger osv, og så spør han om jeg kan vaske ditt og datt til den og den dagen. Jeg bruker sportvask med eget skyllemiddel til sportsklær etc, så orker ikke sette han inn i mine rutiner. Trenger ikke flere kokker og mere søl enn nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2020 #46 Skrevet 2. mars 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Joda, det er flere veier til rom. Hos meg har de lært at når skittentøykurven er full, så settes det på en vask uansett. Da tenker jeg at de lærer å trå til der det trengs i et hjem og ikke bare sørge for at egne behov er dekket. Anonymkode: f1099...213 Til hi, jeg siterer meg selv. Hva tenker du om at de lærer å bidra til fellesskapets beste og ikke bare sørge for at de selv har det de trenger? Anonymkode: f1099...213
It's all about me Skrevet 2. mars 2020 #47 Skrevet 2. mars 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er vel ikke det, det handler om? Handler vel litt om å få inn rutiner, det er derfor det er så mange late menn og kvinner der ute fordi mamma gjorde alt for de når de vokste opp👍 Anonymkode: 7e8bf...3f1 Jeg satte ikke på en eneste vask hjemme før jeg flyttet for meg selv som 20-åring. Ble vist maskinen en gang og så var den rutinen igang. Det betyr ikke at jeg har blitt lat, jeg hadde andre ting jeg gjorde hjemme, det var ikke klesvasken som formet meg.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. mars 2020 Forfatter #48 Skrevet 2. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Til hi, jeg siterer meg selv. Hva tenker du om at de lærer å bidra til fellesskapets beste og ikke bare sørge for at de selv har det de trenger? Anonymkode: f1099...213 Jeg tenker at begge deler er like viktig . De lager middag en dag i uken hver , de støvsuger titt og ofte stuen uten at jeg ber om det og de spør ofte om det er noe de skal hjelpe til med.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2020 #49 Skrevet 2. mars 2020 Jeg hadde aldri satt på en vaskemaskin eller laget en middag før jeg flyttet ut som 18-åring. Det gikk helt fint altså. Siden den dagen har jeg vasket klær hver uke uten problem 😊 Anonymkode: f10a6...da0
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2020 #50 Skrevet 2. mars 2020 Her bare slutta stefar å vaske mine klær uten å si i fra til meg da jeg akkurat var blitt 15. Sto til slutt uten rene klær. Grunnen var at jeg spurte om hvorfor ikke den nye genseren jeg fikk til skolestart ikke var blitt vaska enda, etter 1 år i skittentøysdunken. Og nei, kunne ikke bare vaske selv, for han var vaskemaskinnazigeneral og ingen fikk røre den vaskemaskina. Jeg kommer til å vaske for alle i en vask frem til de flytter ut. Som andre har nevnt, flere kokker mer søl. Får heller hjelp til klesbretting og legge inn i skap og skuffer. Og de legger alt som skal vaskes til vask. Da har de vrengt tøyet, kneppet igjen knapper, dradd igjen glidelås og tømt lommer. Da sparer jeg veldig mye tid på vaskerommet. Jeg har vist flere ganger hvordan maskinen skal brukes når jeg ikke har hatt muligheten til det selv. Så ingen krise. Anonymkode: dc4c5...fb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå