Gå til innhold

Kjøpe alkohol til egne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke Foreløbig, men jeg kommer til å gjøre det. Han er 16. 

Han var på 18års dagen til en kompis for noe uker siden. Da hadde han drukket tre øl og to cider. Han var ærlig med meg, og det var jeg som hentet. Han spurte om jeg kunne kjøpe noen få cider til han neste gang, og jeg sa ja. Men da skal avtalen om henting og at jeg skal vite hvor han er holdes! 

Han er en sunn ungdom, elsker musikk og spiller gitar. Veldig mye hjemme, med eller uten kompiser. Jeg har god kontakt med vennene hans. Vi sitter en del sammen, og vi snakker åpent om alle temaer. (Jeg sier ikke at han forteller meg alt, men at vi snakker om alle temaer, som alkohol, vold, narkotika, mobbing, sex, nettvett osv osv, har fine samtaler og diskusjoner)

Mamma kjøpte for meg også. 

Anonymkode: 3085b...fa4

Men hvorfor tenker du at det er en god ide? Det er aldersgrense på 18 år for å drikke alkohol, og det blir så feil at mor bidrar til å bryte loven. 

Det handler rett og slett om oppdragelse, gode holdninger og sunn fornuft. Du oppfordrer vel ikke til å kjøre for fort eller naske i butikken?

Du kan ha like godt og åpent forhold selv om du våger å sette grenser for tenåringen. 

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke greit, å ved å kjøpe til ditt eget barn både bryter du loven (flott forbilde, liksom), gjør det verre for andre foreldre som faktisk eier et snev a  fornuft, og er med på å videreføre dårlige valg til neste generasjon. 

Jeg har selv en på 17 år som jeg har et nært forhold til, slik du beskriver. Han forteller meg om det meste, jeg vet at han har drukket alkohol også, men likevel gir jeg klar beskjedom at det ikke er greit av ham å drikke, og selvfølgelig kjøper jeg ikke noe til ham. Når han er fylt 18 år kan han få, ikke en dag før.

Anonymkode: 18a7a...9ab

Skrevet
1 time siden, *Miss Marple* skrev:

Men hvorfor tenker du at det er en god ide? Det er aldersgrense på 18 år for å drikke alkohol, og det blir så feil at mor bidrar til å bryte loven. 

Det handler rett og slett om oppdragelse, gode holdninger og sunn fornuft. Du oppfordrer vel ikke til å kjøre for fort eller naske i butikken?

Du kan ha like godt og åpent forhold selv om du våger å sette grenser for tenåringen. 

Å sammenligne det å kjøpe alkohol med å oppfordre til å kjøre for fort er ren idioti og evneveikt. Kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 14116...f43

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Å sammenligne det å kjøpe alkohol med å oppfordre til å kjøre for fort er ren idioti og evneveikt. Kan ikke sammenlignes. 

Hvorfor det? Begge deler er uansvarlig og ulovlig

Anonymkode: 64799...bc8

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan det sammenliknes. Begge deler er ulovlig, begge deler er å ta et dårlig valg som potensielt kan skape farlige situasjoner for både en selv og andre og begge deler er noe bare idioter utfører.

Anonymkode: 18a7a...9ab

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan det sammenliknes! Å drikke alkohol er potensielt like farlig som å kjøre for fort. Begge deler er straffbart, og litt avhengig av hvor fort, så vil begge scenarier kunne straffes med forenklet forelegg, les bot. Særlig synes jeg det er idiotisk å anerkjenne ulovlig bruk av alkohol.

Selvfølgelig er jeg ikke så naiv at jeg ikke tror at 16-17 åringer av og til drikker alkohol, men derfra til å anerkjenne det, ved å opptre som langer... Ikke på vilkår! 

Skrevet

OK. Kan du forklare den store forskjellen? Jeg oppfordrer eller tilrettelegger ikke for lovbrudd i det hele tatt. Null slingringsmonn der, altså. 

Skrevet

Nei, selv ungene sier jeg ikke skal kjøpe noe til de. Jeg har to barn som prater om alt og litt for mye, så jeg vet litt for mye om andre barn og foreldre. Mitt eldste barn har vært på fester, men hun er ikke så glad i fulle folk så hun drar ofte tidlig hjem. Hun kan også finne på å dra på fest for å ta med venner hjem som har fått i seg litt for mye, litt hønemor. Hun har flere ganger sagt at hun er sjokkert over foreldre som sender med ungene sine alkohol og er godtroene nok til å tro at det er det eneste de drikker. Det er disse ungene som ofte drikker mest. Lillesøster kom hjem helt i sjokk da hun gikk i 7kl, da hadde to klassekamerater fått alkohol av foreldre for de skulle på fest. Og festen de skulle på var brus og potetgull fest med foreldr i hus. Jeg burde blitt overrasket når jeg hørte dette, men det ble jeg ikke. Hadde hørt rykter om at unge drakk i byen her, desverre stemte det også. 

Skal mine unger drikke, får de jobbe for å få tak i det. Jeg vet eldste drikker innimellom, men hun drikker lite. Hun er innom fester, kommer tidlig hjem eller drar til kjæresten. Der er hun sammen med svigerforeldre og de vet jeg har ganske likt syn som meg. Nå er det heller ikke så lenge før hun kan kjøpe alkohol selv, så jeg tror dette går greit. Lillesøster har i alle år sagt hun skal drikke mye og være på alle fester. Nå som hun er i den alderen sitter hun og vennene oftes hjemme i min stue og ser på film. Folk er så teite som bruker penger på å oppføre seg dumt, det gidder hun ikke. Jeg kan jo håpe det holder noen år til. 

Begge får smake på ting hjemme om jeg drikker noe, men det er smake ikke drikke. Det gjør de også hos mine foreldre, noe som er helt greit for bestefar liker ting som ungdommer ikke liker. Akevitt for en tenåring gir de en støkk. Jeg og min søster smakte også på alt pappa hadde, vi syns ikke noe var godt og når vi var på fest så drakk vi ikke noe for vi hadde smakt på alt og syns ikke det var noe spennende. Jeg drakk to rusbrus i hele min ungdomstid. Fikk fire av min søster når jeg var 16år, hun tok tilbake to når jeg var 18år. Da hadde de vært med på nok fester mente hun. Jeg var mye på fester, men drakk ikke. Er nok ganske lik min eldste datter, for når folk blir for fulle så blir jeg en hønemor jeg også. Kjæresten min i den tiden fant ut at vi måtte dra hjem før folk ble for fulle om ikke begynte jeg å rydde og sende folk i seng. 

Eldstebarnet har dratt med seg endel fulle venner hjem, gitt de mat før hun følger de hjem. Jeg har sett noen og hørt om mange, når jeg da sitter på foreldremøter og hører foreldrene sier at ungene deres ikke drikker, de drikker kun det de sender med så blir jeg litt matt. Jeg har valgt å ikke si noe til andre foreldre når det kun er fulle ungdommer, for jeg ønsker ikke å bryte tillitten mitt barn har til meg. Hun tørr å ta med venner hjem, hun tørr å be meg om hjelp og hun vet jeg bryter inn om det er noe mer enn bare litt for mye alkohol. 
Grunnen til at hun tørr dette er nok at hun har sett jeg har tatt i ett tak når hjemme alenefesten til en nabo gikk over stokk og stein. De så jeg hjalp til, men ikke en voksenperson som kjeftet ellr skjelte ut ungdommene. Broren kom på døra når og ba om hjelp da han fikk ubudene gjester noen år etter. Så jeg var en nabodame de torde å be om hjelp fra uten at de kjente meg noe serlig. De var eldre enn mine barn, så jeg hadde sett de i gata, hilst på de, men kjente de ikke. Så opplevelene ungene gikk av å snoke i vindu da, har nok gjort at mine barn tørr å dele litt med meg også. 

Anonymkode: 9ff19...bb3

Skrevet
På 29.2.2020 den 20.05, Anonym bruker skrev:

Føler meg heldig, for her har det aldri vært aktuelt (seriøse idrettsungdommer). Hadde ikke gjort det uansett. 

Anonymkode: f669a...607

Åh herregud...….:-P

Anonymkode: 3789f...78b

Skrevet

Jeg har alltid vært veldig motstander av å kjøpe til egne barn, og sa at jeg aldri kom til å gjøre det. 

Helt til min minste datter begynte å gå på fest. Som mange andre over her sier, de får tak i alkohol uansett. Hun ble formant om at hun ikke skulle drikke alkohol. Selvsagt gjør de det. Hun ble tilbudt sprit fra andre, som hun ble sørpe full av. Så nå kjøper jeg 2-3 breezere, og det har etter dette aldri skjedd at jeg har fått henne dritings hjem. 

Skrevet

Kunne ikke falle meg inn! Her har 15-åringen heldigvis ikke begynt med verken festing eller drikking enda, og eneste gangen jeg ville kjøpt alkohol for ham er når han har blitt gammel nok. 

Skrevet

Åh herregud...….:-P

Hva er galt med det? Alkohol har ikke vært aktuelt for dem. Vennene drikker heller ikke, så vidt jeg vet. Ungdom generelt drikker mindre nå enn tidligere generasjoner. Hadde de gått på fest ville jeg selvfølgelig ikke utstyrt dem med alkohol. 

Anonymkode: f669a...607

Skrevet

For meg er det helt uaktuelt. Akkurat som at jeg ikke øvelseskjører med ungene før de er gamle nok og har gjennomført trafikalt grunnkurs, at jeg ikke lar dem kjøpe spill de er for unge til, at jeg ikke gir 14-åringen kondomer og inviterer kjæresten til overnatting. Det finnes helt klart unntak - men det generelle er at ungdom som får alkohol hjemme drikker mer enn andre ungdommer. De drikker det de får av foreldrene, og annet i tillegg. Ved å signalisere at de ikke får drikke før de er 18, legges terskelen høyere enn når man signaliserer at det er greit å drikke litt. Samtidig vet mine barn at hvis de er på en fest der det drikkes, så kan de alltid ringe meg, så kommer jeg og hjelper den som trenger det. Eldste gjorde det ved noen få anledninger før hun ble 18. 

Et annet aspekt ved dette er at alle de foreldrene som kjøper alkohol til mindreårige, bidrar til å skyve på grensene for alle andre. Hvis 3 av 10 i klassen får alkohol av foreldrene sine, blir det vanskeligere for de sju andre å stå for at de vil vente litt. Når til og med voksne signaliserer at det er OK at 16-åringer drikker litt, hva tror dere da skjer med dem som har foreldre som tenker at man må vente til man er 18. Ingen valg tas i et vakuum, altså velger ikke de liberale foreldrene kun for sitt eget barn, de påvirker også fellesskapet 

Skrevet
1 time siden, Iiiiik skrev:

Et annet aspekt ved dette er at alle de foreldrene som kjøper alkohol til mindreårige, bidrar til å skyve på grensene for alle andre. Hvis 3 av 10 i klassen får alkohol av foreldrene sine, blir det vanskeligere for de sju andre å stå for at de vil vente litt. Når til og med voksne signaliserer at det er OK at 16-åringer drikker litt, hva tror dere da skjer med dem som har foreldre som tenker at man må vente til man er 18. Ingen valg tas i et vakuum, altså velger ikke de liberale foreldrene kun for sitt eget barn, de påvirker også fellesskapet 

Takk, veldig godt poeng! Det er kjempeviktig.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid vært veldig motstander av å kjøpe til egne barn, og sa at jeg aldri kom til å gjøre det. 

Helt til min minste datter begynte å gå på fest. Som mange andre over her sier, de får tak i alkohol uansett. Hun ble formant om at hun ikke skulle drikke alkohol. Selvsagt gjør de det. Hun ble tilbudt sprit fra andre, som hun ble sørpe full av. Så nå kjøper jeg 2-3 breezere, og det har etter dette aldri skjedd at jeg har fått henne dritings hjem. 

Jeg har faktisk andre måter å sørge for at mitt mindreårige barn ikke kommer dritings hjem enn å forsyne dem med alkohol. Ellers viser jeg til Iiiiks gode svar over ⬆️

Skrevet

Det kommer jeg aldri til å gjøre

Anonymkode: d7202...326

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...