Gå til innhold

Matbudsjett som enslig vs med samboer

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, blir nok det... men når vi utenom økonomi har det helt fantastisk, er det ikke litt dumt å bare kutte ut? Jeg kan godt bo alene og ha han som kjæreste, men det funker ikke for han i lengden.

Han har ok med penger, men ikke sånn at han kan kjøpe hva han vil hver mnd. Han bruker en del kredittkort.

Anonymkode: d20da...489

Kan du ikke drøye litt til å se det an? Det kunne vært verre ting enn at han er ufornuftig med penger.

Anonymkode: 57bbe...2f7

Fortsetter under...

Hvor lenge har dere vært sammen? Når begge to har barn fra før, så ville jeg ventet til jeg var 100% sikker før jeg hadde flyttet sammen med noen. 

Når ting irriterer deg nå allerede før dere bor sammen, så kommer det til å bli enda mer irriterende når dere er flyttet sammen. 

Anonymkode: 6e3c2...179

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, blir nok det... men når vi utenom økonomi har det helt fantastisk, er det ikke litt dumt å bare kutte ut? Jeg kan godt bo alene og ha han som kjæreste, men det funker ikke for han i lengden.

Han har ok med penger, men ikke sånn at han kan kjøpe hva han vil hver mnd. Han bruker en del kredittkort.

Men altså... Det du ser, er det du får. Du kan ikke gå inn i dette med en tanke om at han sikkert kommer til å forandre seg og bli mer økonomisk. Folk forandrer seg vanligvis ikke. 

Så det du må tenke på er om du i det hele tatt har råd til å bli samboer med denne mannen. Han bruker vilt mye penger, bruker en del kredittkort og sløser. Du er økonomisk og sier selv at du ikke har råd til hans livsstil. Og han forventer at du skal betale halvparten, hvis jeg forsto deg rett. Da kommer du temmelig snart til å havne på minus, økonomisk sett. 

Og da må du i det minste planlegge godt og sørge for at dere har gode avtaler som også ivaretar deg og din økonomi, hvis du bestemmer deg for å flytte sammen med ham. For når du sitter der og kontoen er tom, sparekontoen er tom, det er tre uker til lønning og du har ikke kjøpt deg så mye som ei truse på et halvt år fordi du ikke har råd, da er det for sent å endre avtalene om økonomi. 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke drøye litt til å se det an? Det kunne vært verre ting enn at han er ufornuftig med penger.

Virkelig? Å ha noenlunde likt forhold til penger er helt avgjørende i et forhold, synes jeg. Det blir potensielt et irritasjonsmoment flere ganger hver eneste dag, om den ene er flink med penger og den andre er et rotehue. 

Du må være fornuftig her. Du har et barn. Og litt trang økonomi nå.

Hvis han blakker deg ut så går det utover barnet ditt. Blir det slutt står dere i en mye dårligere situasjon enn dere gjør nå.

Dette med kredittkort ville skremt meg. Sikkert tegn på noen som ikke har orden på økonomien sin

Anonymkode: 91d72...807

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kunne vært verre. Håper bare jeg får han til å innse at om vi er litt mer fonuftige med pengebruken så kan vi reise og oppleve mer, som han gjerne ønsker. Og han pensjonerer seg 5 år før meg, og vil at jeg skal pensjonere meg samtidig som han. Vel, da må vi spare. 

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lenge har dere vært sammen? Når begge to har barn fra før, så ville jeg ventet til jeg var 100% sikker før jeg hadde flyttet sammen med noen. 

Når ting irriterer deg nå allerede før dere bor sammen, så kommer det til å bli enda mer irriterende når dere er flyttet sammen. 

Anonymkode: 6e3c2...179

2.5 år. Så vi er sikre på forholdet. Hater å sitte alene om kvelden, så hadde vært fint å bo sammen. 

Det eneste som irriterer meg er økonomien, men det er fordi jeg er så utrolig økonomisk. Jeg føler ikke jeg er gnien, men mulig jeg er det. Trenger jeg eller barna klær så kjøper jeg først og fremst brukt hverdagstøy, kjøper nye sko. Så unner vi oss heller å leie en hytte i påsken o.l. Vi har ikke råd til å sløse selv om vi ikke er fattige. For oss begge er opplevelser med familien viktig, men for å kunne unne oss en helgetur alle 5 så kan vi ikke kjøpe TV til 25.000 når vi får en som duger til vårt bruk for 6000.

11 timer siden, Superdolly skrev:

Men altså... Det du ser, er det du får. Du kan ikke gå inn i dette med en tanke om at han sikkert kommer til å forandre seg og bli mer økonomisk. Folk forandrer seg vanligvis ikke. 

Så det du må tenke på er om du i det hele tatt har råd til å bli samboer med denne mannen. Han bruker vilt mye penger, bruker en del kredittkort og sløser. Du er økonomisk og sier selv at du ikke har råd til hans livsstil. Og han forventer at du skal betale halvparten, hvis jeg forsto deg rett. Da kommer du temmelig snart til å havne på minus, økonomisk sett. 

Og da må du i det minste planlegge godt og sørge for at dere har gode avtaler som også ivaretar deg og din økonomi, hvis du bestemmer deg for å flytte sammen med ham. For når du sitter der og kontoen er tom, sparekontoen er tom, det er tre uker til lønning og du har ikke kjøpt deg så mye som ei truse på et halvt år fordi du ikke har råd, da er det for sent å endre avtalene om økonomi. 

Ja, enig. Må tenke meg om. Han forventer at vi har felles økonomi, men ikke i den grad at jeg skal betale for hans hobby o.l. Men det blir jo på en måte sånn, siden vi betaler 50/50 på alt felles, og trår til om den andre er blakk...... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...