Gå til innhold

Matbudsjett som enslig vs med samboer

Anbefalte innlegg

Jeg er enslig med 1 barn. Har et lavt matbudsjett da både jeg og 2-åringen spiser lite. 3000 inkludert dopapir, bleier osv... 

Jeg har kjæreste, han har 2 større barn 50%. De har et enormt matbudsjett, han sier de bruker mellom 6 og 8 tusen per mnd. 

Han vil nå flytte sammen, men til tross for at vi da deler 50% på alt vi nå betaler dobbelt av (hvert vårt huslån, renovasjon osv osv), så føler jeg at jeg vil komme svært dårlig ut av det økonomisk. 

Jeg er økonomisk, han er ikke det. 

Jeg kjøper en pk kjøttdeig til taco, han kjøper 3... skal vi ha kyllinggryte mener jeg at det holder med en pk fileter (700gram?) til 2 voksne, en 2åring og 2 på barneskole. Fordi det er i en gryte med ris, salat og brød til. Han kjøper da 2 pk fordi vi skal ha minst 1 filet hver, han vil ha 2. Altså... mulig jeg er rar, men jeg klarer ikke tanken på å dele økonomi og hus med noen igjen.

Erfaringer?

Anonymkode: d20da...489

Fortsetter under...

Ikke flytt sammen. Du må ikke flytte sammen med ham bare fordi han vil det. Vær heller særboere og ha enkelte helger og ferier sammen hele gjengen. Ellers synes jeg han har et vilt kjøttforbruk. Vi er to voksne og fem barn (hvorav to tenåringsgutter), og bruker en pakke karbonadedeig (400g) til taco. Vi fyller på med sunne grønnsaker i stedet. 

Anonymkode: fb589...290

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke flytt sammen. Du må ikke flytte sammen med ham bare fordi han vil det. Vær heller særboere og ha enkelte helger og ferier sammen hele gjengen. Ellers synes jeg han har et vilt kjøttforbruk. Vi er to voksne og fem barn (hvorav to tenåringsgutter), og bruker en pakke karbonadedeig (400g) til taco. Vi fyller på med sunne grønnsaker i stedet. 

Det er ekstremt lite på 7 personer

Anonymkode: 36039...0a3

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, MÅ ikke flytte sammen. Men hadde han vært litt mer økonomisk hadde jeg gjort det. Dette er det eneste som får meg til å tvile. Vi trenger ikke bruke opptil 11.000 i mnd på mat, det er skremmende. Sier seg selv at jeg går personlig konkurs. 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo helt andre enden av skalaen igjen da. Vi lagde tre pakker i går til to voksne, en 16 åring og to på barneskolen, da er det nok igjen til at 19 åringen som ikke var hjemme i går kan lage seg tacolunsj. 

Anonymkode: bbb5b...c64

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Neida, MÅ ikke flytte sammen. Men hadde han vært litt mer økonomisk hadde jeg gjort det. Dette er det eneste som får meg til å tvile. Vi trenger ikke bruke opptil 11.000 i mnd på mat, det er skremmende. Sier seg selv at jeg går personlig konkurs. 

Men om dere lager en matkont hvor du setter inn 3.000 i måneden og han 7.000 i måneden så bruker ingen av dere mer enn før og ingen taper penger på å flytte sammen. 

Dere sparer på noen kontoer, men ikke på mat.

Dere trenger ikke betale 50/50 på alle ting når forbruket er så forskjellig. 

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men om dere lager en matkont hvor du setter inn 3.000 i måneden og han 7.000 i måneden så bruker ingen av dere mer enn før og ingen taper penger på å flytte sammen. 

Enig i dette

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja lurt. Skal lufte idéen :)

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ekstremt lite på 7 personer

Nei. 100g kylling er en porsjon i gryte. Tenåringer trenger gjerne litt mer, men barn mindre. 700g skulle være passelig. 

Anonymkode: 2a424...7d6

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. 100g kylling er en porsjon i gryte. Tenåringer trenger gjerne litt mer, men barn mindre. 700g skulle være passelig. 

Hun svarte hun andre ang 1 pk kjøttdeig til taco for 2 voksne og 5 barn :)

Du skriver nei ,400 g på 7 personer er ikke lite, men skriver og at nesten det dobbelte skulle vært passelig? Men det er jo uansett ikke snakk om en gryte med kylling i, men karbonadedeig i taco.

Det er enormt lite for så mange. Vi bruker 2,5 pakke reelt, men steker opp 3 pakker, når vi lager taco. To voksne, tre tenåringsgutter og en jente på 11 år. Har masse salat ol. i også, så er ikke bare kjøtt og ost, men alle husets mannlige medlemmer spiser minst 3 lefser hver, ene spiser lett 5-6 lefser. Tror helt klart våre tenåringer er mer normalen på matinntak enn det deres er, i hvert fall når jeg ser at kompiser spiser like mye som mine.

Anonymkode: b3575...b7a

Som andre over her sier så kan dere løse dette ved å betale ulikt. Og viktigst av alt - dere må snakke sammen og finne en løsning begge kan leve med FØR dere flytter sammen. Ellers vil det gå galt av sted...

Anonymkode: 3ad71...3fa

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser nå at du ikke er den som jeg siterte, men hi. Svaret mitt var jo ikke til deg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er enormt lite for så mange. Vi bruker 2,5 pakke reelt, men steker opp 3 pakker, når vi lager taco. To voksne, tre tenåringsgutter og en jente på 11 år. Har masse salat ol. i også, så er ikke bare kjøtt og ost, men alle husets mannlige medlemmer spiser minst 3 lefser hver, ene spiser lett 5-6 lefser. Tror helt klart våre tenåringer er mer normalen på matinntak enn det deres er, i hvert fall når jeg ser at kompiser spiser like mye som mine.

Anonymkode: b3575...b7a

Men HIs kjæreste steker 3 pakker til to voksne, en 2-åring og to barneskolebarn.

Vi er to voksne og tre barn (jenter) i alderen 6-14 år. For oss holder det i massevis med 400 g kjøtt, da er det som regel litt igjen. Alle blir mette.

Anonymkode: 3ad71...3fa

Hun svarte hun andre ang 1 pk kjøttdeig til taco for 2 voksne og 5 barn :)

Ser at jeg her blingset på hva som ble kommentert. Om 1 pk kjøttdeig til taco er lite er vanskelig å svare på, da det kommer an på hva tacoen ellers inneholder. Vi blander kjøttdeigen med løk og linser, og har mye grønt i taco. Andre spiser nesten bare kjøtt, ost og lefse. Sier seg selv at man kommer ut forskjellig. 

Det er jo helt andre enden av skalaen igjen da. Vi lagde tre pakker i går til to voksne, en 16 åring og to på barneskolen, da er det nok igjen til at 19 åringen som ikke var hjemme i går kan lage seg tacolunsj. 

Vi hadde også taco i går. Mannen var ikke hjemme så det var bare jeg og to tenåringer. Vi var sultne og spiste 6 store lefser som var så fulle at vi nesten ikke kunne lukke dem. Likevell har vi en god del kjøtt igjen etter å ha stekt 300g kyllingkjøttdelg. På den andre siden spiste vi nesten like mye ost som kjøtt.

Hvor mye kjøtt som brukes varierer mye. Broren min spiser en pakke alene. Han "liker ikke" grønnsaker. Min eldste spiser nesten lije gjerne taco helt uten kjøtt.

Anonymkode: bb442...bbf

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja lurt. Skal lufte idéen :)

Dette løser kanskje matproblemet, men jeg oppfatter deg slik at han er uøkonomisk generelt. Og da er det virkelig et minefelt å flytte sammen, tenker jeg. Hadde i alle fall vært veldig skeptisk selv. Kanskje kan det løses ved å ha et veldig detaljert budsjett med mange kontoer, slik at det ikke er tvil om hvor pengene skal gå og hvor mye hver av dere kan bruke fritt hver måned. 

4 hours ago, Anonym bruker said:

... skal vi ha kyllinggryte mener jeg at det holder med en pk fileter (700gram?) til 2 voksne, en 2åring og 2 på barneskole. Fordi det er i en gryte med ris, salat og brød til. Han kjøper da 2 pk fordi vi skal ha minst 1 filet hver, han vil ha 2.

Kjøper han 1.4 kilo kjøtt til en gryte for 5 personer (Hvor 3 er barn)? 280 gram kjøtt til hver i en gryte? 

Det er jo helt vilt

Anonymkode: 91d72...807

Hadde akkurat den situasjonen du skriver her. Det jeg "sparte"  på å flytte sammen gikk over i minus fordi han og sønnen spiste så mye.

Tror jeg ville avtalt en konto dere setter inn til mat på ut i fra hva dere spiser nå. Si hvertfall fra at det er uaktuelt å bruke så mye penger på mat så kan han sette over til deg og du handle osv hvis du er mest økonomisk.

Anonymkode: 57bbe...2f7

2 timer siden, Bjæk skrev:

Dette løser kanskje matproblemet, men jeg oppfatter deg slik at han er uøkonomisk generelt. Og da er det virkelig et minefelt å flytte sammen, tenker jeg. Hadde i alle fall vært veldig skeptisk selv. Kanskje kan det løses ved å ha et veldig detaljert budsjett med mange kontoer, slik at det ikke er tvil om hvor pengene skal gå og hvor mye hver av dere kan bruke fritt hver måned. 

Helt enig, forbli særboere. Er nok ikke bare på matbudsjettet han er uøkonomisk.

2 timer siden, Bjæk skrev:

Ja det er mer enn bare maten... han skulle kjøpe en ting her om dagen, og kom hjem med denne tingen til 1300,-

Jeg syntes det var helt sykt dyrt, og et kjapt googlesøk viste at det kostet 499,- et annet sted. Samme ting, samme merke! Sånn er det hver gang han handler. Om vi får en lik liste over ting som må handles (møbler, interiør), så får jeg hele lista mi for 5000,- mens samme liste koster 32.000 for han!

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er mer enn bare maten... han skulle kjøpe en ting her om dagen, og kom hjem med denne tingen til 1300,-

Jeg syntes det var helt sykt dyrt, og et kjapt googlesøk viste at det kostet 499,- et annet sted. Samme ting, samme merke! Sånn er det hver gang han handler. Om vi får en lik liste over ting som må handles (møbler, interiør), så får jeg hele lista mi for 5000,- mens samme liste koster 32.000 for han!

Så lenge han har råd til det spiller det jo ingen rolle, men det kan godt hende dere er en dårlig match. Du er vant til å leve sparsommelig, han er vant til å kjøpe det han har lyst på og gidder ikke bruke energi på å få det så billig som mulig.

Det er to ganske forskjellige måter å leve på, så det kan godt hende det blir mer gnisninger og mer irritasjon enn godt er...

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge han har råd til det spiller det jo ingen rolle, men det kan godt hende dere er en dårlig match. Du er vant til å leve sparsommelig, han er vant til å kjøpe det han har lyst på og gidder ikke bruke energi på å få det så billig som mulig.

Det er to ganske forskjellige måter å leve på, så det kan godt hende det blir mer gnisninger og mer irritasjon enn godt er...

Ja, blir nok det... men når vi utenom økonomi har det helt fantastisk, er det ikke litt dumt å bare kutte ut? Jeg kan godt bo alene og ha han som kjæreste, men det funker ikke for han i lengden.

Han har ok med penger, men ikke sånn at han kan kjøpe hva han vil hver mnd. Han bruker en del kredittkort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...