Gå til innhold

Studiekompetanse... hva må jeg ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går meg vill i jungelen og forstår ikke helt systemene når det kommer til studiekompetanse, 23/5 regel etc. Noen sier jeg ikke trenger noe ekstra fag, mens andre sier jeg må ha matte.
Jeg er 35, har gått helse og sosial (som det het den gang) barne og ungdomsarbeider, helseservicefag og helsesekretær.  Har autorisasjon som helsesekretær og har tatt fagskole lønn og personal i tillegg. Jeg har jobbet på legekontor i 2 år, og på sykehus i 9 år.
Jeg har lyst å søke høyskole, men hva trenger jeg egentlig for å kunne gjøre det uten å ta hele linja med studiekompetanse først?

Anonymkode: 550dd...28d

Skrevet

Ring din nærmeste videregående skole og be om å prate med en studieveileder. Du bør gjøre det kjapt for fristen for å søke skoler er vel 2.3.

Anonymkode: 03489...4e5

Skrevet

Eller du kan kontakte karrieresenter hvis kommunen har, eller en privatskole som f.eks Sonans. Du kan få gratis veiledning hvor de forteller deg hva du trenger, men det er ikke forpliktende til at du må kjøpe noen fag hos dem. 

Vil tro du bare mangler noen få fag, men det kan man ikke si før man har sett vitnemålet du har. 

Anonymkode: 4275b...2a0

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ring din nærmeste videregående skole og be om å prate med en studieveileder. Du bør gjøre det kjapt for fristen for å søke skoler er vel 2.3.

Anonymkode: 03489...4e5

Jeg tenker å ta nettbasert så fristen er ikke så farlig. Men takk for tips! :)

Skrevet

Jeg hadde omtrent det samme som du har, og kom inn på høgskole som 29 åring. Hadde litt arbeidserfaring innenfor bolig, og søkte på vernepleier.

Men dette er noen år siden, 10 år, så kan jo ha kommet nye regler, og retningslinjer etter dette.

Hvis det er sykepleien du tenker å søke på, så tenker jeg at du både har nok arbeidserfaring, og alderskompetanse. Men jeg kan jo ikke garantere for dette gjelder deg, det spørs jo hva de andre søkerne har for kompetanse, og hva skolen ser på som mest relevant.

Anonymkode: 5f679...14c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde omtrent det samme som du har, og kom inn på høgskole som 29 åring. Hadde litt arbeidserfaring innenfor bolig, og søkte på vernepleier.

Men dette er noen år siden, 10 år, så kan jo ha kommet nye regler, og retningslinjer etter dette.

Hvis det er sykepleien du tenker å søke på, så tenker jeg at du både har nok arbeidserfaring, og alderskompetanse. Men jeg kan jo ikke garantere for dette gjelder deg, det spørs jo hva de andre søkerne har for kompetanse, og hva skolen ser på som mest relevant.

Anonymkode: 5f679...14c

Kom du inn uten studiekompetanse?

Jeg skal ikke gå sykepleien, men kanskje noe administrasjon og ledelse. Har ikke helt bestemt meg. Noe i den retningen hvertfall. Jeg jobber med personalansvar i dag og har lyst på litt mer faglig tyngde.

Skrevet

Jeg kom inn på lærerskolen ved hjelp av 23/5 - regelen. Hadde, som deg, bare helse - og sosialfag + andre halvhjerta forsøk på vgs. Jeg måtte ta engelsk, matte, historie, naturfag og norsk for å bli kvalifisert. I tillegg måtte jeg ha 5 år relevant arbeidserfaring. 

Anonymkode: 1993c...141

Skrevet

Var det under reform 94 du gikk på VGs? 
Du kan forresten sjekke selv om du har riktig antall timeomfang for å gå under 23/5 regelen. 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html

Dette er timeomfanget pr fag som gjelder. 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/studiekompetansefagene/index.html

Her kan du se hvilke regler som gjaldt under den lærerplanen du tok VGs under. Reform 94 var gjeldene helt til den ble avløst av Kunnskapsløftet i 2006. 

Slik kan du sjekke om timeomfanget ditt stemmer med kravene for 23/5 regelen. Hvis du f.eks har for lite timer med matte eller norsk, så må du ta disse fagene. 
Du får en pekepinn på hva du mangler, men jeg ville fått det sjekket hos en rådgiver for å være sikker :) 

Jeg gjetter på at du mangler norsk, matematikk, historie og naturfag. Jeg tror engelsken og samfunnsfag er dekket, men det kommer litt an på når du har gått på vgs. Jeg har selv tatt disse fagene som privatist og det gikk kjempefint selv med full jobb + barn. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Var det under reform 94 du gikk på VGs? 
Du kan forresten sjekke selv om du har riktig antall timeomfang for å gå under 23/5 regelen. 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html

Dette er timeomfanget pr fag som gjelder. 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/studiekompetansefagene/index.html

Her kan du se hvilke regler som gjaldt under den lærerplanen du tok VGs under. Reform 94 var gjeldene helt til den ble avløst av Kunnskapsløftet i 2006. 

Slik kan du sjekke om timeomfanget ditt stemmer med kravene for 23/5 regelen. Hvis du f.eks har for lite timer med matte eller norsk, så må du ta disse fagene. 
Du får en pekepinn på hva du mangler, men jeg ville fått det sjekket hos en rådgiver for å være sikker :) 

Jeg gjetter på at du mangler norsk, matematikk, historie og naturfag. Jeg tror engelsken og samfunnsfag er dekket, men det kommer litt an på når du har gått på vgs. Jeg har selv tatt disse fagene som privatist og det gikk kjempefint selv med full jobb + barn. 

Takk for god informasjon!

Det finnes en pakke hos NKI for de med fagbrev eller 3årig videregående yrkesretta fag, så jeg går innunder der. Der er det norsk, matte, historie og naturfag som du nevner.

Får sjekke ut linkene du ga! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...