Gå til innhold

Dele bilder av barn på nettet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje totalt 25 bilder i alle sosiale medier. Det inkluderer bursdagshilsen i avisa, som også havner på nett. To barn, eldste er 13. De fleste utenom bursdagshilsen er tatt bakfra. Jeg er veldig bevisst på å ikke eksponere barna. Blir skremt og opprørt over bloggere som daglig legger ut bilder, filmer og tekst om barna. Tenker spesielt på Caroline Berg Eriksen. Hun hevder hun tar «delikate bilder» som ikke viser ansikt, men eksponerer på det groveste og nærmest daglig basis på Instastories og Snapchat. Forkastelig.

Anonymkode: 4c29f...512

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje totalt 25 bilder i alle sosiale medier. Det inkluderer bursdagshilsen i avisa, som også havner på nett. To barn, eldste er 13. De fleste utenom bursdagshilsen er tatt bakfra. Jeg er veldig bevisst på å ikke eksponere barna. Blir skremt og opprørt over bloggere som daglig legger ut bilder, filmer og tekst om barna. Tenker spesielt på Caroline Berg Eriksen. Hun hevder hun tar «delikate bilder» som ikke viser ansikt, men eksponerer på det groveste og nærmest daglig basis på Instastories og Snapchat. Forkastelig.

Anonymkode: 4c29f...512

25 bilder er ikke mye da.

Mon tro hva barna til CBE vil synes om eksponeringen når de blir større/voksne...

Anonymkode: dc313...96e

Jeg er usikker, men det er lite. Mest bursdager. Alltid bilder av dem påkledd og i posisjoner som ikke vil være pinlig når de blir eldre, og alltid etter at de selv har godkjent bildene. I tillegg har jeg lukket profil på FB og legger ikke ut historier på Snap. Andre sosiale medier bruker jeg ikke.

Anonymkode: b898c...256

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er usikker, men det er lite. Mest bursdager. Alltid bilder av dem påkledd og i posisjoner som ikke vil være pinlig når de blir eldre, og alltid etter at de selv har godkjent bildene. I tillegg har jeg lukket profil på FB og legger ikke ut historier på Snap. Andre sosiale medier bruker jeg ikke.

Hva innebærer det å ha lukket profil på FB?

Har et barn på snart 5 år. Har 2 bilder ute av hun, men på det ene bildet ser man ikke ansiktet. Ellers har jeg en lukket familiegruppe på fb hvor jeg deler ting. Noen i familien har jo lagt ut bilder, men svært få. Kanskje 1-3 bilder. Har gitt fullstendig forbud nå og sier i fra hvis det blir lagt ut uten tillatelse. 

Jeg tenker at enkelte mennesker eier ikke hemninger for hva de utleverer av barna og livene sine. Jeg har en annen i familien som legger ut bilder nesten hver eneste dag. Det ligger godt over 200 bilder av barnet på profilen, og vedkommende legger også ofte ut hvor de er til enhver tid. Jeg er sikker på at de fleste på vennelista har full kontroll. Hvor personen bor, jobber, hvor personen som regel drar for å drikke kaffe, hvor barnet går på skole, hvor bestevennen til barnet bor osv.

Folk får gjøre som de vil altså, men jeg mener man skal begrense bildedeling. Selv om man tror man kjenner noen så vet man aldri hva de gjør bak lukkede dører. Vet om flere i familien som har hatt overgripere og pedofile på vennelista, så det irriterer meg at man ikke tenker lengre enn nesetippen.

Anonymkode: 00a3a...16b

Man kan si at man har så lukket profil man bare vil, men så lenge man har venner på facebook og bilder (Profilbilde/forsidebilde) så er den ikke lukket. Hvis man kan si 110% sikkert at man kan stole på de man har som venner, da kan man vel kalle det en lukket profil, men jeg vet veldig godt at jeg har folk på facebook som tar screens av ting folk legger ut og sender til vennene sine for å diskutere det, så de tingene jeg ikke kan stå 100% for og bilder av barna er jeg veldig forsiktig med. 

Annonse

Det vet jeg ikke, men jeg er ikke så opptatt av hvor mange det er, men hva slags bilder det er og hva slags tekst som følger med. Dagliglivet til ungene blir ikke dokumentert på nett og det legges kun ut bilder som de ikke trenger å skamme seg over senere. Og til slutt - ikke noe legges ut uten å spørre dem først - etter at de har gått gjennom mamma-kontrollen. 

Anonymkode: 72c53...de3

Alle fb-kontoer kan hackes og tas over/selges til andre. Da hjelper det lite å ha lukket profil eller bare dele bilder i privat messengergruppe med familien. Bildene kan misbrukes uansett. 

Barnet mitt skal få bestemme sin digitale profil selv, så ingen bilder deles på nett. Sender bilder til venner og familie på mms. 

Anonymkode: 2e1a9...c8c

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alle fb-kontoer kan hackes og tas over/selges til andre. Da hjelper det lite å ha lukket profil eller bare dele bilder i privat messengergruppe med familien. Bildene kan misbrukes uansett. 

Barnet mitt skal få bestemme sin digitale profil selv, så ingen bilder deles på nett. Sender bilder til venner og familie på mms. 

Når du nå først skal nevne hacking så blir også telefoner hacket, så akkurat dèt argumentet om messenger samtaler blir tynt. Det er ikke mer trygt å sende mms som bilde på messenger:)

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når du nå først skal nevne hacking så blir også telefoner hacket, så akkurat dèt argumentet om messenger samtaler blir tynt. Det er ikke mer trygt å sende mms som bilde på messenger:)

Hvor ofte hører du om hackede tlf kontra folk som har mistet kontroll over fb-kontoen sin?

Jeg har mange bilder på fb og insta, men lukket profil hvor jeg kun deler med familie og venner som jeg kjenner godt og jeg er veldig bevisst på hva slags bilder jeg deler, det er ikke noe som utleverer barna, kun bilder av at de går på tur, er på museum og slikt.

Anonymkode: 1bcec...855

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva innebærer det å ha lukket profil på FB?

At ingen andre enn mine FB-venner kan se noe annet enn profilbildet og forsidebildet mitt. Mange har åpen FB slik at hvem som helst kan se alt de skriver og deler, men jeg har ikke det.

On 2/23/2020 at 11:42 AM, Anonym bruker said:

Hvor mange bilder anslår du at du har på sosiale medier av din (e) barn?

Ser at mange fortsatt deler kjempemye bilder av barna. Hvorfor deler folk så mye? Jeg deler litt selv og, men ikke ukentlig 

deler sjelden, og er kun med familien stort sett, sist jeg la ut var på bursdagen hans, han ønsker heller ikke og bli tatt bilde av, så det skal respekteres

Anonymkode: 29aed...781

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...