Gå til innhold

Oppdaget i går hvor mye samboer egentlig har i kreditt gjeld! Hva hadde dere gjort?

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, går saken hele veien til tvangsinnkreving kan de det. Men det forutsetter at han ikke betaler da...

https://www.sismo.no/no/pub/tema/utleggspant

Anonymkode: d3304...367

Men sismo kommer ikke inn når det gjelder kredittgjeld

Anonymkode: 5fbf0...175

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da må han ha pantsatt annen eiendom. Du får ikke så mye kreditt uten noen form for sikkerhet

Du finner det ut ved å kontakte banken

Anonymkode: e9c53...5dc

Jo det kan man om man ikke betaler det man skylder. Altså man bestiller noe og lar vær og betale. Og ber om lån fra forskjellige kreditorer før det er registrert. Mest sannsynlig kan det være han ikke har betalt for seg, så mye av gjelden er renter. 

Anonymkode: 72d0d...3e0

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo det kan man om man ikke betaler det man skylder. Altså man bestiller noe og lar vær og betale. Og ber om lån fra forskjellige kreditorer før det er registrert. Mest sannsynlig kan det være han ikke har betalt for seg, så mye av gjelden er renter. 

Anonymkode: 72d0d...3e0

Det dreide seg i følge HI om to store lån. 

Men det er sikkert slimåler som lurer folk inn i gjeldshelvete ved å ikke kreve pant. Men de har GARANTERT sine metoder for å kreve pengene tilbake når de ser at det ikke kommer avdrag inn..

Jo høyere gjeld og jo flere renter, jo mer umulig blir det å betale avdrag, og da er man fucked

I min verden er økonomisk utroskap den verste formen for utroskap. Hadde dette vært meg hadde jeg funnet ut om huset kunne selges uten heftelser, og deretter hadde jeg spent på meg syvmilsstøvler og løpt motsatt retning. 

Hva har han gjort og tenkt å gjøre utover å be om forskudd på arv? De dårlige vanene vil ikke forsvinne av seg selv, bare fordi gjelden kanskje nesten forsvinner "av seg selv".

Jeg har vært en gjeldsslave i flere år! Jeg har HELDIGVIS ikke tatt opp noe annet lån enn boliglånet, men det er utrooolig hvor høye beløp det kan bli av å ikke betale strøm, forsikringer, ting man har bestilt på nett osv. Jeg må bare si: løp! 

Har heldigvis hatt vett på meg til å ikke dra en annen part inn i kaoset selv, det hadde vært ordentlig stygt gjort. Det var nemlig en rundgang, fikk igjen masse på skatten eller slikt, betalte ned mye, mente jeg fortjente kjøpe meg noe, og så var vi i gang igjen.

Jeg måtte rett og slett til psykolog for å skjønne hvorfor i alle dager jeg holdt på som jeg gjorde. Nå høres dette ut som en unnskyldning, det er ikke ment som det, men hos meg gjaldt det en ekstremt dårlig barndom, og at jeg hadde blitt «hekta på» drama. Jeg brukte denne måten å leve på som en kontrollert form for drama. På den måten kunne jeg aldri ha det for bra. Akkurat sånn jeg mente jeg fortjente å ha det.

Da vi endelig kom til bunns i det var det som en lysbryter slo seg på. Jeg startet oppryddingen, og har aldri sett meg tilbake, eller driti meg ut økonomisk igjen. Det er nå 7 år siden, og jeg har tenkt til å fortsette med bra økonomi. Men poenget er at en såpass stor økonomisk uansvarlighet ikke vil løse seg med forskudd på arv fra foreldrene. Han må endre tankemønster, og tro meg, det kommer han ikke til å klare alene. Så igjen: løp!

Anonymkode: 384b5...10c

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan ble du dratt med? Når vi selger her så deler vi overskuddet likt siden vi har betalt likt og da blir jeg ikke dratt med i hans dritt.

Jeg kan ikke flytte nå med det samme, men må selge å finne noe å leie. Men ja jeg er på vei til å forlate han, det blir det beste for meg og barna.

HI

Anonymkode: 1ec8b...ec7

Han betalte ikke sin del av utgiftende. Så da gikk alle mine penger til det. Og maten. Osv. Han sa han hadde betalt regninger - men han løy og så gikk det til inkasso. Vi eide ikke noe sammen. Oppsparing ble umulig. Han løy til meg om utgifter. Sa han måtte gå kurs for å beholde jobben. Det var så dyrt at jeg måtte være med å betale. (Det var ingen kurs).  Om vi eller barna skulle på noe eller reise til familie måtte jeg betale for han hadde aldri penger. Da vi gikk fra hverandre solgte han noen ting vi hadde - jeg fikk aldri en krone. Listen er lang! Jeg stolte på mannen alt for lenge og har den holdning at når man er gift så hjelper man hverandre når noe er vanskelig. Dessverre gikk det bare en vei....

Anonymkode: 9e21d...369

Annonse

Snakk med ham! 
Spør hva som har skjedd. Prøv å finne ut av det. Ikke for å bli, men for å vite. Det er skikkelig dritt og jeg føler med deg. Jeg fant ut at eksen hadde enorm gjeld og det tok 6mnd før han innrømmet spillegalskapen. Det var så vondt å gå, men jeg måtte sette barna først. 

Lykke til!

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært en gjeldsslave i flere år! Jeg har HELDIGVIS ikke tatt opp noe annet lån enn boliglånet, men det er utrooolig hvor høye beløp det kan bli av å ikke betale strøm, forsikringer, ting man har bestilt på nett osv. Jeg må bare si: løp! 

Har heldigvis hatt vett på meg til å ikke dra en annen part inn i kaoset selv, det hadde vært ordentlig stygt gjort. Det var nemlig en rundgang, fikk igjen masse på skatten eller slikt, betalte ned mye, mente jeg fortjente kjøpe meg noe, og så var vi i gang igjen.

Jeg måtte rett og slett til psykolog for å skjønne hvorfor i alle dager jeg holdt på som jeg gjorde. Nå høres dette ut som en unnskyldning, det er ikke ment som det, men hos meg gjaldt det en ekstremt dårlig barndom, og at jeg hadde blitt «hekta på» drama. Jeg brukte denne måten å leve på som en kontrollert form for drama. På den måten kunne jeg aldri ha det for bra. Akkurat sånn jeg mente jeg fortjente å ha det.

Da vi endelig kom til bunns i det var det som en lysbryter slo seg på. Jeg startet oppryddingen, og har aldri sett meg tilbake, eller driti meg ut økonomisk igjen. Det er nå 7 år siden, og jeg har tenkt til å fortsette med bra økonomi. Men poenget er at en såpass stor økonomisk uansvarlighet ikke vil løse seg med forskudd på arv fra foreldrene. Han må endre tankemønster, og tro meg, det kommer han ikke til å klare alene. Så igjen: løp!

Anonymkode: 384b5...10c

Godt jobbet 🧡👍

15 timer siden, Soon to be mum skrev:

Er du helt sikker på det? 
Det er for øvrig ikke han som tar pant i boligen, det er kredittselskapene. Og det kan de gjøre uten hand «hjelp». 

ellers: LØP! 

En bank kan ikke ta pant i bolig uten hans hjelp... heller ikke uten hennes signatur

Anonymkode: 65da2...5df

En bank kan ikke ta pant i bolig uten hans hjelp... heller ikke uten hennes signatur

Min mann tok lån med pant i bolig uten at jeg fikk beskjed. Jeg fant det tilfeldigvis ut fordi jeg fant en kredittsjekk. Det var ikke banken vår som ga lånet, men en annen aktør. Kanskje det ville vært annerledes om det hadde vært en seriøs bank

Joda, det er ikke noe problem for banken. De tar utleggspant i huset.

Anonymkode: 04b57...2d0

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å jo da!

Anonymkode: 9e26f...15d

Helt ærlig hadde jeg dratt. Jeg er vanligvis ikke en av de som mener ett forhold ikke er verdt å jobbe for, men her mener jeg du nærmest graver din egen grav økonomisk om du blir. Dere har ingen felles barn som binder dere sammen, og du sier du ikke har følelser for han lengre. Med en så stor gjeld vil det til slutt gå ut over deg og ditt barn. Tvangssalg av bolig, tvangstrekk av lønna hans osv. Hvem tror du da må betale alle utgifter, mat, klær osv når han sitter igjen med så godt som ingenting? Du blir den som «må « forsørge han. Dessuten, har han lært av sine feil? Neppe. Får han forskudd på arv er dette en enkel løsning, hans dårlige holdninger til penger er fortsatt tilstede. Jeg stusser også litt på hvordan 130 000kr har blitt til 700 000kr på så kort tid? Har han tatt opp mer lån? Sist men ikke minst, gjem bankbrikkene dine og skift passord i nettbanken. Desperate personer kan gjøre desperate ting, beskytt deg mot ID tyveri fra din samboer. Beskytt deg selv og dutt barn. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...